Winter discussietopic 2015-2016

Topic gezien door 529938 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 06 sep 2015 - 10:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Armand

Ik denk dat we minstens de komende 2 à 3 weken geen winterse verrassingen hoeven te verwachten. Hoge druk blijft zich vestigen boven centraal Europa en ook bij de Azoren, terwijl lage druk zich voornamelijk ten noorden en ten westen van ons bevind. Nu wij dichtbij de hogedrukkernen zitten blijven we gelukkig droog, bij Groot-Brittannië, Ierland, IJsland, Scandinavië is dat namelijk een ander verhaal....

Enige potentiële kans voorlopig op een winterse setting is vanaf midden november als lage druk wat meer terrein gaat winnen met links daarvan een zwakke blokkade, zoals GFS controle dat laat zien (zie plaatje). Echter is dit zeer lange termijn en valt hier dus voorlopig alleen maar 'virtuele sneeuw' binnen het scherm :D

winter67


Zomerliefde


Vicaussie

Citaat van: winter67 op ma 02 nov 2015 - 18:18
Laat het maar komen
Laten we het hopen. ;D
Want we weten allemaal hoe het weer binnen 5 dagen spontaan kan veranderen.
In ieder geval is dit een positieve opsteker tussen dit mooie maar onaangename weer van +15 graden.
Dat wil je niet hebben in een koude winter.
Als dit zich zo door blijft ontwikkelen dan zullen de eerste sneeuwkansen binnenkort tevoorschijn komen.

arjanbruggink

Citaat van: winter67 op ma 02 nov 2015 - 18:18
Laat het maar komen
Moet je hier vrolijk cq blij van worden ?? ???
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

winter67

Citaat van: arjanbruggink op ma 02 nov 2015 - 21:00
Moet je hier vrolijk cq blij van worden ?? ???
Ja een heel klein beetje tenminste beter dan wat we nu hebben

Marc.S

Dat het spannende tijden gaan worden lijkt mij vrijwel zeker!  ;)

dondertje127

Heel raar. Op elk kaartje is te zien dat het in omgeving Arnhem-Velp dik boven nul zou zijn, zelfs aan de grond, maar daar is helemaal niets van waar in praktijk want het vriest hier ook. Mensen staan hier autoruiten te krabben in Velp en het voelt ook inderdaad niet als dik boven nul. Het vriest hier gewoon. Waarom dat niet op de officiële temperatuurkaarten wordt weergegeven is mij een raadsel. Er klopt helemaal niks van. Hoe kan het dat ze hier alles boven 3 en 4 graden aangeven op temperatuurkaarten zowel op anderhalve meter als op 10 cm hoogte, terwijl het hier in dezelfde plaats vriest?

vlerk

Citaat van: dondertje127 op di 03 nov 2015 - 07:50
Heel raar. Op elk kaartje is te zien dat het in omgeving Arnhem-Velp dik boven nul zou zijn, zelfs aan de grond, maar daar is helemaal niets van waar in praktijk want het vriest hier ook. Mensen staan hier autoruiten te krabben in Velp en het voelt ook inderdaad niet als dik boven nul. Het vriest hier gewoon. Waarom dat niet op de officiële temperatuurkaarten wordt weergegeven is mij een raadsel. Er klopt helemaal niks van. Hoe kan het dat ze hier alles boven 3 en 4 graden aangeven op temperatuurkaarten zowel op anderhalve meter als op 10 cm hoogte, terwijl het hier in dezelfde plaats vriest?

Gewoon vorst aan de grond, -0,6 was 't daar vanochtend, niets vreemd aan. :)

Cdtj3

Citaat van: dondertje127 op di 03 nov 2015 - 07:50
Heel raar. Op elk kaartje is te zien dat het in omgeving Arnhem-Velp dik boven nul zou zijn, zelfs aan de grond, maar daar is helemaal niets van waar in praktijk want het vriest hier ook. Mensen staan hier autoruiten te krabben in Velp en het voelt ook inderdaad niet als dik boven nul. Het vriest hier gewoon. Waarom dat niet op de officiële temperatuurkaarten wordt weergegeven is mij een raadsel. Er klopt helemaal niks van. Hoe kan het dat ze hier alles boven 3 en 4 graden aangeven op temperatuurkaarten zowel op anderhalve meter als op 10 cm hoogte, terwijl het hier in dezelfde plaats vriest?

Het klopt wel degelijk, alleen heb we hier hier te maken met wat variabelen. Neem aan dat het meetstation niet naast jou locatie zit, dus lokale verschillen kunnen optreden. Ook is het zo dat auto's nogal de neiging hebben om meer af te koelen als de buitenlucht (uitstraling), wat dus kan resulteren in bevroren autoruiten terwijl de temperatuur boven nul is. Hoop dat dit je een beetje helpt met je vraag ;)
Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

Armand

GFS komt een dag later nogmaals met dezelfde soort situatie: Afzakkende lage druk richting centraal Europa, waardoor wij in een stevige NW-stroming komen te zitten. GFS berekent ditmaal ook sneeuwval voor België en een groot deel Duitsland bij temperaturen net iets boven 0.

Wetteronline heeft deze kaart tevens vernieuwd, de witte getallen zijn voor de vorstgrens in hectometer. Dat betekent dus dat de vorstgrens bij deze kaart (in België) meestal rond de 300 à 400 meter ligt.

winter67

Gfs eindelijk weer kou, door de laagjes

Zomerliefde

Er komen weer spannende tijden!

ron12

Winter nestelt zich in het noordoosten van Europa volgende week, en bij ons nog te warm  :(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

winter67


Marsel

Citaat van: winter67 op wo 04 nov 2015 - 00:09
Gfs 18utc nog mooier

Voor een paar winterse buien vanaf de Noordzee met Tx +4-7C inderdaad. Verder weinig schokkends als we deze kaart op zichzelf bekijken.
Feit dat het een kaart is met veel meridionaliteit doet, wanneer we een roze winterbril opzetten, wellicht geloven dat er in een later stadium, met het doorgaande WA op de oceaan, iets van een blokkade richting Scandinavie mogelijk zou zijn. Met nadruk op de woorden 'zou zijn' want de termijn is werkelijk absurd. ENS van 18Z laat overigens zien dat de oper onderin het ensemble ligt en minimale ondersteuning geniet. Oftewel, lekker negeren en gewoon wachten tot december ;). Daarmee zeg ik overigens niet dat een dergelijke drukverdeling er niet kan komen. Feit dat het al meerdere keren terug kwam zegt wel íets...

Ijsbloem

  ;) Ik gok (nee ijs/eis ._._dat februari 2016 wel eens de maand kan worden voor boven geschetste situatie.
Februari wordt de compensatiemaand voor de komende  WW :D  Walm winter.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

winter67

Lastige winter, wel op schaatsen
Het wordt een lastige winter. Een winter die lastig is als het gaat om overlast door gladheid en soms sneeuw of stormachtig weer. Het wordt ook een winter die lastig is door het wisselende en kwakkelende karakter tussen koude en zachte perioden. Toch verwacht ik een of twee echte koude perioden die ervoor zorgen dat wij op natuurijs kunnen schaatsen.
Met name de maanden januari en februari komen in aanmerking voor elk een lange(re) koude periode. De maand december kan wel eens wat winterse schermutselingen afleveren, maar is gemiddeld groen en ook af toe ruig met stormkansen.

Voorspelling Piet

Zomerliefde

Citaat van: winter67 op wo 04 nov 2015 - 18:38
Lastige winter, wel op schaatsen
Het wordt een lastige winter. Een winter die lastig is als het gaat om overlast door gladheid en soms sneeuw of stormachtig weer. Het wordt ook een winter die lastig is door het wisselende en kwakkelende karakter tussen koude en zachte perioden. Toch verwacht ik een of twee echte koude perioden die ervoor zorgen dat wij op natuurijs kunnen schaatsen.
Met name de maanden januari en februari komen in aanmerking voor elk een lange(re) koude periode. De maand december kan wel eens wat winterse schermutselingen afleveren, maar is gemiddeld groen en ook af toe ruig met stormkansen.

Voorspelling Piet

Piet had het de laatste jaren alleen maar fout... Ik neem het niet meer zo serieus ;D

Bacci

Heb echt geen gevoel dat het al november is, temperatuur mag nu wel een keer gaan dalen maar zelfs dat gaat nog even duren. Ook (nog) geen herfst stormachtig weer, ben bang dat december hierop antwoord gaat geven.
Toen het in oktober even echt kouder was (voelde als november), had ik echt het gevoel van ja, winter is in aantocht, maar dan opeens weer dit weer, je raakt er echt in de war van!
Het weer is tegenwoordig echt wisselvallig aan het worden (in Nederland altijd al zo geweest maar nu meer op een andere manier), straks zijn de seizoenen ook anders (misschien geen winter meer?).

Powered by EzPortal