Winter discussietopic 2015-2016

Topic gezien door 529936 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 06 sep 2015 - 10:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

henkensjoeke

Citaat van: Armand op za 17 okt 2015 - 14:00
Ik zal het eens proberen duidelijk te maken met een willekeurige run van CFS.

In het rode gebied circuleren de hele tijd lagedrukgebieden, terwijl de hogedrukgebieden zich in het blauwe gebied bevinden. Nieuwe lagedrukgebieden vanuit Amerika zijn hier steeds sterker dan de nieuwe hogedrukgebieden vanuit de Azoren. Hierdoor kan dit patroon erg moeilijk verbroken worden en dat zie je ook op de tweede kaart, waarbij we inmiddels al 21 dagen verder zijn en zich nog steeds dezelfde soort situatie voordoet.

Conclusie: als zich eenmaal zo'n dergelijke situatie voordoet, dan kan het lang duren voordat dit eens wordt doorgebroken (zie vorig jaar en het jaar daarvoor toen we ook erg lang met dit soort situaties zaten). Dus laten we maar hopen dat we deze kaarten niet al te veel en al te lang gaan tegenkomen, want dit is simpelweg gewoon de nachtmerrie van de winterliefhebber...
wat? elke 6 uur zijn de kaarten op langere termijn weer anders, hoe kunnen ze dan een hele winter voorspellen . met hun kaarten

Armand

Citaat van: henkensjoeke op za 17 okt 2015 - 19:51
wat? elke 6 uur zijn de kaarten op langere termijn weer anders, hoe kunnen ze dan een hele winter voorspellen . met hun kaarten

Ik wil alleen even duidelijk maken dat je deze luchtdruksituatie bij velen runs tegen komt en dat ze bovendien lang volhouden.

Joep


[/quote] kaarten van 21 dagen verder zijn toch niet serieus te nemen?

winter67

Nieuwe gfs meer winters eind van deze maand met ongeveer 6-8 graden ook korte termijn iets afgekoeld ten opzichte van de vorige runs 3e foto geen waarde aan hechten maar ziet er wel heel mooi uit met 3 graden in Limburg overdag
Daarna zelfs uitloper Siberische hoog als dit nou in januari was hadden er misschien wel records kunnen breken.

Dus de kaarten zijn er in iedergeval wel

Zomerliefde

Citaat van: winter67 op zo 18 okt 2015 - 01:21
Nieuwe gfs meer winters eind van deze maand met ongeveer 6-8 graden ook korte termijn iets afgekoeld ten opzichte van de vorige runs 3e foto geen waarde aan hechten maar ziet er wel heel mooi uit met 3 graden in Limburg overdag
Daarna zelfs uitloper Siberische hoog als dit nou in januari was hadden er misschien wel records kunnen breken.

Dus de kaarten zijn er in iedergeval wel

Het is al weer weg

Armand

GFS is vaak erg goed in het schetsen van winterse situaties op LT, helaas komt dit zelden uit.

henkensjoeke

Citaat van: Armand op zo 18 okt 2015 - 12:47
GFS is vaak erg goed in het schetsen van winterse situaties op LT, helaas komt dit zelden uit.
dat is nou net wat ik je gisteren wou vertellen.elke 6 uur weer andere kaarten, laat staan dat ze op 3 dec die kaarten voor toveren

winter67

Citaat van: henkensjoeke op zo 18 okt 2015 - 13:41
dat is nou net wat ik je gisteren wou vertellen.elke 6 uur weer andere kaarten, laat staan dat ze op 3 dec die kaarten voor toveren
Valt nog wel mee zo slecht vind ik gfs niet nog steeds is gelukkig de azoren hoog in Spanje

Armand

Citaat van: henkensjoeke op zo 18 okt 2015 - 13:41
dat is nou net wat ik je gisteren wou vertellen.elke 6 uur weer andere kaarten, laat staan dat ze op 3 dec die kaarten voor toveren

Ha ha, volgensmij begrijpen we elkaar niet helemaal... Ik wilde namelijk met die kaarten duidelijk maken dat het mij opvalt dat ik elke run dezelfde luchtdrukverdeling tegenkom. Natuurlijk niet steeds dezelfde datum, maar wel over een grotere periode (bijvoorbeeld een maand) kom je dat soort situaties minimaal 1 keer tegen. Hiermee wil ik dus aangeven dat CFS steeds deze situatie laat terugkomen in de wintermaanden en dat deze situatie veel vaker voorkomt in de kaarten dan bijvoorbeeld een blokkade.

Natuurlijk geeft het geen zekerheid, maar je kunt het ook niet helemaal negeren. Daarvoor is het winterdiscussie-topic. Ik zie ook liever winterse kaarten, maar ik vind dat de andere kant van het verhaal ook uitgelicht mag worden ;)

henkensjoeke

Citaat van: Armand op zo 18 okt 2015 - 14:08
Ha ha, volgensmij begrijpen we elkaar niet helemaal... Ik wilde namelijk met die kaarten duidelijk maken dat het mij opvalt dat ik elke run dezelfde luchtdrukverdeling tegenkom. Natuurlijk niet steeds dezelfde datum, maar wel over een grotere periode (bijvoorbeeld een maand) kom je dat soort situaties minimaal 1 keer tegen. Hiermee wil ik dus aangeven dat CFS steeds deze situatie laat terugkomen in de wintermaanden en dat deze situatie veel vaker voorkomt in de kaarten dan bijvoorbeeld een blokkade.

Natuurlijk geeft het geen zekerheid, maar je kunt het ook niet helemaal negeren. Daarvoor is het winterdiscussie-topic. Ik zie ook liever winterse kaarten, maar ik vind dat de andere kant van het verhaal ook uitgelicht mag worden ;)
ok .je hebt gelijk

Ijsbloem

 ;D ;D Ha ha ha,
Wel grappig dat enkele mensen op dit forum nu wel ( meer ) waarde hechten
aan seizoensverwachtingen van b.v. het CFS.
Kan me de vorige winters nog goed herinneren als Negatieveling te worden
neergezet bij het het vertellen van mijn winterverwachting die ik o.a naast andere
signalen CFS erbij haalde om mijn verwachting hier te plaatsen. 8)
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Mrkos

Wat is nu samenvattend de stand van zaken?  Vanaf wanneer zien we wel koudere temps in de weerkaarten? Of is er een grote kans dat het weer zo'n zaadwinter wordt als vorig jaar?

Jasneker

Wat we verwachten?
Valt niks van te zeggen nu, behalve wat koffiedik kijken.
Wat we willen? een normale winter met meer als 0 Helmannetjes..... dank u beleefd ;)

Wat we gaan krijgen? gewoon afwachten en niet te veel je alvast verkreukelen met de hoop op een top winter, dan valt het nooit tegen.
De natuur en het weer doet wat het wil.
Alle horror winter voorspellingen of zachte winter voorspellingen zijn braad nu, wacht maarr af wat de winter doet, ik kijk niet verder als 3 - 5 dagen vooruit.
We gaan naar de winter dus de temperature zullen gaan dalen, de dagen kortten, en wie weet hebben we eens weer een normale winter, maar dat kan ook een koude zijn, of te zacht....

Ik  ben niet goed in koffiedik kijken dus mijn mening is ook niet veel waard nu ;)

Edwin

Sinds wanneer is 6-8 graden winters dan? Die zon doet ook niet bepaald zijn best :P man man man...volgens mij al 7 dagen dit trieste beeld buiten. Fris, grijs, saai en soms nat
Never Stop Exploring

winter67

Vind het wel een redelijke pluim lichte daling

Energizer85

Ja inderdaad. Het is dik een week grijs en nat en vochtig. Warmt het weer ook wordt, er mag van mij wel iets gebeuren...... Saai is t

JerryL

Hoewel de in het verleden behaalde resultaten nooit een garantie voor de toekomst kunnen zijn rijst bij mij de vraag: is het verloop tot nu toe vergelijkbaar met een bepaald jaargang? Dan is de daarop volgende vraag hoe verliep die winter? Iemand?

Zomerliefde

Als de ao index en de nao index nu negatief gaat, wordt het dan kouder of heeft het op dit moment nog geen invloed op het weer?

matroesjka-world

Citaat van: Energizer85 op ma 19 okt 2015 - 11:15
Ja inderdaad. Het is dik een week grijs en nat en vochtig. Warmt het weer ook wordt, er mag van mij wel iets gebeuren...... Saai is t


Hier schijnt EINDELIJK de zon weer !!! Het heeft even geduurd, maar daar is ie dan eindelijk weer !! Fijn hoor  ;D ;D
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

lander20

Citaat van: Zomerliefde op ma 19 okt 2015 - 12:36
Als de ao index en de nao index nu negatief gaat, wordt het dan kouder of heeft het op dit moment nog geen invloed op het weer?

des te negatiever des te meer kans op winter dacht ik! met betere drukverdeling!

in 2010 was deze -2/-4 +- als ik me goed herinner

Powered by EzPortal