Winter discussietopic 2015-2016

Topic gezien door 529670 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 06 sep 2015 - 10:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

Extremissimorum

Wat écht interesaant is wat betreft winterweer is de ontwikkeling van een sterke omega in Europa, wat leidt tot koud weer in Oost-Europa en in de winter geleid zou hebben tot extreme winterkou.

Hebben we dit vorig jaar niet ook gezien?

Jan van Ooijen

Citaat van: Extremissimorum op ma 05 okt 2015 - 20:36
Wat écht interesaant is wat betreft winterweer is de ontwikkeling van een sterke omega in Europa, wat leidt tot koud weer in Oost-Europa en in de winter geleid zou hebben tot extreme winterkou.

Hebben we dit vorig jaat niet ook gezien?

Ja inderdaad, zelf ben ik ook wel wat terughoudender en moet het eerst nog maar eens zien. Echter hoop ik op veel sneeuw en schaatsweer
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Verheugen op voerproef winter 2015-2016

Maar even heel kort vanuit deze rampsituaties een blik op de verwachting voor de komende periode. Kort samen te vatten:

* Fors Scandihoog
* Moskou aan de oostflank in de sneeuw
* Sneeuwstorm op IJsland na eerder op Groenland
* Lage Landen oostenwind en koud
* Alpen minder koud en geen sneeuw
* Italië en Balkan gevarenzone overstromingen

Lees het gehele bericht op Wintersportweerman
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

winter67

Ik ben niet meer zo overtuigd als een paar dagen geleden zo laag temperen de temperaturen niet meer, veelal 14 a 15 graden wat niet schrikbarend is ook de oostenwind lijkt van korte duur te zijn

JerryL

Citaat van: Jan van Ooijen op di 06 okt 2015 - 10:39
Verheugen op voerproef winter 2015-2016

Maar even heel kort vanuit deze rampsituaties een blik op de verwachting voor de komende periode. Kort samen te vatten:

* Fors Scandihoog
* Moskou aan de oostflank in de sneeuw
* Sneeuwstorm op IJsland na eerder op Groenland
* Lage Landen oostenwind en koud
* Alpen minder koud en geen sneeuw
* Italië en Balkan gevarenzone overstromingen

Lees het gehele bericht op Wintersportweerman

Nou, we laten ons verassen.

Extremissimorum

Citaat van: JerryL op di 06 okt 2015 - 11:39
Nou, we laten ons verassen.

'Verassen' liever niet; dat zou een beetje heet worden.  ;) 8)

Verrassen? Zeker weten! Graag! ;D

Armand

Beter nu een mooie koude-uitbraak in Scandinavië en Rusland, dan hier in de Benelux. Rond deze tijd van het jaar kán daar gewoon geen winters weertype van komen, eerder wat natte sneeuwprut die in de loop van de dag wegsmelt ook al is het zwaarbewolkt (te hoge zonkracht).

Als het in de winter dan toch tot een mooie setting van de luchtdruk kan komen, dan heb je tenminste de koude lucht hier enigszins in de buurt, anders duurt het alsnog een dikke week of langer voordat je in de koude lucht zit en dan kan het feest alweer over zijn.

Als we nou tot ergens in november zo'n weer als vorige week krijgen, maar dan langzaam steeds kouder overdag dan is iedereen happy: Het koelt 's nachts goed af en de etmaaltemperatuur wordt hierbij dus ook lager en de warmteliefhebbers kunnen lekker uit de wind in de zon zitten. Oja, en de mensen die van mist houden hebben dan vaak ook geluk als we wat dichter bij de kern zitten.
Dan kan in december de winteruitbraak beginnen, met zo rond eind november ook nog een storm om het plaatje compleet te maken ;)

Zou eens wat zijn als dit uitkomt  ;)

JerryL

Citaat van: Extremissimorum op di 06 okt 2015 - 14:35
'Verassen' liever niet; dat zou een beetje heet worden.  ;) 8)

Verrassen? Zeker weten! Graag! ;D

Zie je wel! Ik dacht al dat ik het fout schreef, maar geen respons van de spellingscontrole. Dus met een beetje slag om de arm maar gepost.... zo zie je maar.

winter67

Gfs toch weer mooi met 6-7 graden woensdag-dinsdag

Jan van Ooijen

Hier nog een stukje van Wintersportweerman. Het onderste stukje gaan we zeker even onthouden ;) Het hele artikel is hier te lezen


Lage Landen:

- Tenminste één nacht komt met een minimum op 2m meethoogte tussen de -22,9ºC van 2012 en de -27,4ºC van 27 januari 1942 met dito kans op een elfstedentocht
- 100% garantie voor minstens enkele dagen schaatsen op natuurijs want minimaal 100 Hellmannpunten!
- 50% kans op een herhaling van december 2010 (zowat de sneeuwrijkste maand ooit)
- 75% kans op minstens een hele leuke sneeuwval in de Lage Landen vóór Kerst of met Kerst die een dag of 4 blijft liggen;
geen garantie op een Witte Kerst maar wel goede hoop!


Komt dit niet uit dan mogen enkele volgens van deze website me ergens komende winter in mijn onderbroek onder een hoop sneeuw begraven al dan niet in de Alpen of in de Lage Landen mits ze me ook maar weer helpen uit de sneeuw te komen. LOL.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Edwin

Lachwekkend verhaal :P al ben ik sowieso niet van dat soort voorspellingen
Never Stop Exploring

Extremissimorum

Citaat van: Jan van Ooijen op di 06 okt 2015 - 19:49
Hier nog een stukje van Wintersportweerman. Het onderste stukje gaan we zeker even onthouden ;) Het hele artikel is hier te lezen


Lage Landen:

- Tenminste één nacht komt met een minimum op 2m meethoogte tussen de -22,9ºC van 2012 en de -27,4ºC van 27 januari 1942 met dito kans op een elfstedentocht
- 100% garantie voor minstens enkele dagen schaatsen op natuurijs want minimaal 100 Hellmannpunten!
- 50% kans op een herhaling van december 2010 (zowat de sneeuwrijkste maand ooit)
- 75% kans op minstens een hele leuke sneeuwval in de Lage Landen vóór Kerst of met Kerst die een dag of 4 blijft liggen;
geen garantie op een Witte Kerst maar wel goede hoop!


Komt dit niet uit dan mogen enkele volgens van deze website me ergens komende winter in mijn onderbroek onder een hoop sneeuw begraven al dan niet in de Alpen of in de Lage Landen mits ze me ook maar weer helpen uit de sneeuw te komen. LOL.

Jaja... Uit onderzoek naar wintervoorspellingen (!) is gebleken dat de enige, 100% zekerheden zijn dat het kerst en Nieuwjaar wordt komende winter én dat temperaturen van boven de 18 of onder de -30 graden zeer uitzonderlijk zijn in de winter.

In ander (weer)nieuws: in Australië is het voorjaar, maar nu al is het daar plaatselijk 36 graden, zoals in Melbourne (via Jan Visser).

Citaat van: JerryL op di 06 okt 2015 - 16:32
Zie je wel! Ik dacht al dat ik het fout schreef, maar geen respons van de spellingscontrole. Dus met een beetje slag om de arm maar gepost.... zo zie je maar.

'Verassen' bestaat ook, betekent iets als 'tot as brengen', oftewel verbranden. Vandaar mijn woordgrap!  ;)

winter67

Ik neem mijn woorden terug wat een goede pluim 15 graden bijna helemaal weg gevaagd no 6-8 graden
Midden 8-10 graden met no-o wind jammer dat deze setting niet in december is of nog komt

Edwin

Citaat van: winter67 op di 06 okt 2015 - 23:24
Ik neem mijn woorden terug wat een goede pluim 15 graden bijna helemaal weg gevaagd no 6-8 graden
Midden 8-10 graden met no-o wind jammer dat deze setting niet in december is of nog komt

Voornamelijk droog, dat is goed. 6-8 graden is helemaal niet goed, zeker niet begin october.
Never Stop Exploring

Koen-IJM

Citaat van: Edwin op di 06 okt 2015 - 23:45
Voornamelijk droog, dat is goed. 6-8 graden is helemaal niet goed, zeker niet begin october.

Je hebt er idd niks aan. Het is enkel goed voor de afkoeling van het zeewater...

Extremissimorum

Citaat van: winter67 op di 06 okt 2015 - 23:24
Ik neem mijn woorden terug wat een goede pluim 15 graden bijna helemaal weg gevaagd no 6-8 graden
Midden 8-10 graden met no-o wind jammer dat deze setting niet in december is of nog komt

Hoe weet jij nu al dat deze setting niet in december zal komen?


Dauwpunt kan volgende week al onder 0 komen. Jammer dat er dan geen neerslag bij berekend wordt, anders hadden we nu al de eerste (natte)sneeuwkansen gehad...

winter67

Zo bedoelde ik het niet maar ik had de setting liever in de winter gehad ipv volgende week, want dan hadden we misschien wel een paar ijsdagen of nog zo'n setting in de winter komt weet niemand

xzaz

Zo, ontwaakt uit de zomerslaap; we gaan weer beginnen!  ;D
De winter is nog niet eens begonnen!

Edwin

Zoals afgelopen weekend mag het nog wel een tijd blijven, maar dat blijft het helaas niet.
Never Stop Exploring

Reutel

Citaat van: Jan van Ooijen op di 06 okt 2015 - 19:49
Hier nog een stukje van Wintersportweerman. Het onderste stukje gaan we zeker even onthouden ;) Het hele artikel is hier te lezen


Lage Landen:

- Tenminste één nacht komt met een minimum op 2m meethoogte tussen de -22,9ºC van 2012 en de -27,4ºC van 27 januari 1942 met dito kans op een elfstedentocht
- 100% garantie voor minstens enkele dagen schaatsen op natuurijs want minimaal 100 Hellmannpunten!
- 50% kans op een herhaling van december 2010 (zowat de sneeuwrijkste maand ooit)
- 75% kans op minstens een hele leuke sneeuwval in de Lage Landen vóór Kerst of met Kerst die een dag of 4 blijft liggen;
geen garantie op een Witte Kerst maar wel goede hoop!


Komt dit niet uit dan mogen enkele volgens van deze website me ergens komende winter in mijn onderbroek onder een hoop sneeuw begraven al dan niet in de Alpen of in de Lage Landen mits ze me ook maar weer helpen uit de sneeuw te komen. LOL.

Pff wat een onzin zeg... "Puto-achtige" uitspraken  ???

Powered by EzPortal