Winter discussietopic 2015-2016

Topic gezien door 529653 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 06 sep 2015 - 10:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

winter67

Heel erg leuk en aardig die verwachting maar de kans dat het inderdaad een warme winter is 10% werd er vorig jaar toevallig een koude winter voorspelt, als ik de pluim zo ziet is er toenemende kans op oostenwind eind volgende week met een kans op kouder weer met temps 9-14
Volgende week vrijdag grens bij Polen en Rusland rond 5 Scandinavië lijkt ook kouder te worden volgens gfs

Koen-IJM

Citaat van: winter67 op do 01 okt 2015 - 21:36
Heel erg leuk en aardig die verwachting maar de kans dat het inderdaad een warme winter is 10% werd er vorig jaar toevallig een koude winter voorspelt, als ik de pluim zo ziet is er toenemende kans op oostenwind eind volgende week met een kans op kouder weer met temps 9-14
Volgende week vrijdag grens bij Polen en Rusland rond 5 Scandinavië lijkt ook kouder te worden volgens gfs

Dit hogedrukgebied met de daarbij horende oostenwind komt natuurlijk weer op het verkeerde moment in het seizoen. Hadden we deze wind 1-2 maanden eerder gehad dan was het, naast het zonnige en stabiele weer van nu, ook nog eens goed warm (>25 graden) geweest. Nu is het eigenlijk net te laat   ::) Heb je echter een dergelijke wind vanaf medio november, kan het zomaar gaan winteren... Let wel er zijn natuurlijk een hoop andere factoren die ook een rol spelen hierbij maar toch  ;)

Jan van Ooijen

Flink wat vorst op 10cm hoogte, Brabant -3.2 graden

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

ron12

Grondvorst is wel mooi 34 dagen eerder dan vorig, wat de herfst betreft. http://nieuws.weeronline.nl/voor-het-eerst-dit-najaar-vorst-aan-de-grond/ Nu maar hopen het aantal grondvorst nachten van afgelopen zomer wordt overtroffen. Weet alleen niet hoeveel nachten dat waren  :(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Zynex

Al die voorspellingen van de winter zijn de grootste onzin  ;D.
Wel grappig op zich dat zelfs in 2015 het weer nog zo moeilijk te voorspellen is. Dat maakt het alleen maar leuker vind ik zelf.
Met de maansverduistering zaten ze er op de dag zelf ook nog flink naast. Het was prachtig helder in het noorden van het land :)
Op de radio hoorde ik nog dat alleen het zuiden kans had om de maansverduistering te zien.

winter67

Opmerkelijk dat nog niemand iets heeft gepost over volgende week vanaf dinsdag stap voor stap kouder gfs komt volgende week dinsdag met temps rond 5-10 in Polen zelfs vorst overdag en scandihoog lijkt er te komen met ooststroming?

Jammer genoeg te vroeg moest in januari-december komen

Zomerliefde

Citaat van: winter67 op vr 02 okt 2015 - 13:07
Opmerkelijk dat nog niemand iets heeft gepost over volgende week vanaf dinsdag stap voor stap kouder gfs komt volgende week dinsdag met temps rond 5-10 in Polen zelfs vorst overdag en scandihoog lijkt er te komen met ooststroming?

Jammer genoeg te vroeg moest in januari-december komen

Ja inderdaad en de ecmwf pluim wordt ook steeds kouder.

Arend

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 02 okt 2015 - 08:00
Flink wat vorst op 10cm hoogte, Brabant -3.2 graden

Er kan in 20 minuten veel veranderen. Twente wist in die paar minuten toch nog 0,2 graden verder af te koelen, dus pakken we weer de hoofdprijs. ;) Afgaande op de reacties hierboven: winter is coming?  ::)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Koen-IJM

Citaat van: Arend op vr 02 okt 2015 - 13:54
Afgaande op de reacties hierboven: winter is coming?  ::)

Muha, op LT komt de nachtvorst dichtbij maar dat is het dan ook nog wel  ::) Wel vrij koud ten oosten van ons...

Leon Eikenaar

Aankomende nacht zal in het binnenland opnieuw koud worden. Vorst aan de grond zekers weer mogelijk.

Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

Extremissimorum

Citaat van: Zynex op vr 02 okt 2015 - 11:58
Al die voorspellingen van de winter zijn de grootste onzin  ;D.
Wel grappig op zich dat zelfs in 2015 het weer nog zo moeilijk te voorspellen is. Dat maakt het alleen maar leuker vind ik zelf.
Met de maansverduistering zaten ze er op de dag zelf ook nog flink naast. Het was prachtig helder in het noorden van het land :)
Op de radio hoorde ik nog dat alleen het zuiden kans had om de maansverduistering te zien.

Zuiden? :p Noordwesten hier. Oordeelt u zelf:

Lothiriel

Was vanochtend flink koud hier in Leuven toen ik omstreeks 6:45 buiten ging. Volgens de thermometer van de apotheek vlakbij was het 4 graden. Geen idee hoe precies die nou is natuurlijk.

Was wel beduidend frisser dan de voorbije dagen, en het was al best fris te noemen.

Ik hoop op een nog mooie oktobermaand en in november mag de winter van mij beginnen. Als het druilerige 5-15 graden weertje met aanhoudende regen maar zo veel mogelijk wegblijft :P
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Weerfreak 1337

Citaat van: Arend op wo 30 sep 2015 - 23:06
Heb je ook een bron waarin specifiek wordt gesproken over meer neerslag in stedelijke gebieden? Dat er een algemene landelijke opgaande trend is wat betreft neerslag, is bekend (logisch: hogere temperaturen, meer waterdamp).

Dat heb ik geleerd tijdens een aardrijkskundeopleiding. Echter, dat de theorie ook klopt is al te zien aan de jaarwisselingen die windstil en vochtig verlopen. :) Door het massaal afsteken van vuurwerk blijven er dan niet alleen kruitdampen hangen, maar treed er ook nog eens meer condensatie op waardoor de mist nóg dichter wordt. (Het aanwezige vocht heeft meer deeltjes waaraan het zich kan hechten.)

Hier een fragment van een artikel van weer.nl (MeteoGroup). Volledig artikel

Condensatiekernen

Maar het gaat niet alleen om temperatuur. Uiteraard moet er ook voldoende vocht in de atmosfeer aanwezig zijn. Want de sterke thermiek in onstabiele lucht moet wel kunnen leiden tot vorming van (stapel)wolken. In woestijngebieden is thermiek vaak sterk genoeg maar er ontstaat geen enkele wolk, laat staan een onweersbui. Verder kunnen extra condensatiekernen nog een steuntje in de rug zijn voor een ontwikkelende bui. Condensatiekernen kunnen van natuurlijke herkomst zijn. Denk aan zoutdeeltjes vanaf zee of pollen boven land. Maar condensatiekernen zijn ook van humane oorsprong. Door verkeer en industrie komt veel (fijn)stof en roet in de lucht. Zeker in grote stedelijke gebieden.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Zynex

Citaat van: Extremissimorum op vr 02 okt 2015 - 23:06
Zuiden? :p Noordwesten hier. Oordeelt u zelf:

Dat bedoel ik dus, zelfs op de dag zelf zitten ze er nog compleet naast. Laat staan weken en maanden!!

Zomerliefde


En ja hoor weer de eerste sneeuwkansen dit seizoen :D
winterplaza.nl

AFTH14

Hoezo sneeuwkansen? Ik zie het niet op de website (maar dat kan ook aan mij liggen, pagina laadt lastig).

lans

is alweer veranderd, vanochtend stond er sneeuwkans bij woensdag 14 okt. 
achterhoek

winter67

Heerlijke pluim vooral no jammer genoeg nog onzekerheid met temps van 13-4 overdag en oostenwind
Ps kan pluim niet uploaden

Jan van Ooijen

Citaat van: winter67 op zo 04 okt 2015 - 23:06
Heerlijke pluim vooral no jammer genoeg nog onzekerheid met temps van 13-4 overdag en oostenwind
Ps kan pluim niet uploaden

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Eerste sneeuwkansje staat ook op de pluim, wel 2% ;)

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal