Winter discussietopic 2015-2016

Topic gezien door 529717 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 06 sep 2015 - 10:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

winter67

Bijna iedereen heeft het over el nino maar wat houd het in? En waarom heeft het invloed op winter? Ik denk dan eerder aan een tropische storm

Ijsbloem

Ik heb daar ook gereageerd. 8)
Ben benieuwd of ik daar nu ook met de klabats krijg.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

JerryL

Citaat van: winter67 op ma 28 sep 2015 - 22:01
Bijna iedereen heeft het over el nino maar wat houd het in? En waarom heeft het invloed op winter? Ik denk dan eerder aan een tropische storm

Is wel al eens uitgelegd, maar kan het niet meer vinden. Iemand?

Armand

Citaat van: JerryL op di 29 sep 2015 - 12:08
Is wel al eens uitgelegd, maar kan het niet meer vinden. Iemand?

Kort gezegd: El Nino is een sterke verhoging van de zeetemperatuur voor de kust van Zuid-Amerika voornamelijk bij de evenaar. Dit komt door de oceaanstromingen in dat gebied. Wereldwijd heeft dit gevolgen, hoe en wat precies weet ik niet zeker (daar is Google voor gemaakt ;) ). Echter hier in Europa is er nog geen keihard bewijs dat het invloed heeft op ons weerbeeld, waarschijnlijk niet echt.

TaL

http://www.weather.com/news/climate/news/north-atlantic-cold-blob?cm_ven=Facebook_TheWeatherChannel_Science_JBa_Article_No_6_20150929_twcplayer

Ik denk als er dan een zeetemperatuur afwijking het meest invloed zou hebben op ons weer, het de afwijking van de Noord-Atlantische-Oceaan zal zijn ;)

En dan vooral koudere temperaturen dan gewoonlijk bij een W-NW stroming. Uiteraard moet je uit die hoek nog altijd geen winter van formaat te verwachten. Het kan wel invloed hebben op ons weer.
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Danny

Citaat van: Armand op di 29 sep 2015 - 15:21
Kort gezegd: El Nino is een sterke verhoging van de zeetemperatuur voor de kust van Zuid-Amerika voornamelijk bij de evenaar. Dit komt door de oceaanstromingen in dat gebied. Wereldwijd heeft dit gevolgen, hoe en wat precies weet ik niet zeker (daar is Google voor gemaakt ;) ). Echter hier in Europa is er nog geen keihard bewijs dat het invloed heeft op ons weerbeeld, waarschijnlijk niet echt.

Er is best wel wat informatie bekend over El Nino en de gevolgen voor de landen rondom de Evenaar (Indonesië, Australië, Afrika, Midden & Zuid Amerika etc.). De gevolgen verder weg zijn onduidelijk dan wel niet bekend tot op heden. Er gaan allemaal 'spook' verhalen over koude, sneeuwrijke winters in west Europa of andere gevolgen in delen van de wereld maar hier is tot nu toe geen sluitend bewijs voor gevonden. Uit statistieken blijkt wel dat na een El Nino we vaak te maken krijgen met een voorjaar dat natter dan normaal is. Of dit toeval is of echt door El Nino komt is ook niet bewezen tot nu toe. 

https://nl.wikipedia.org/wiki/El_Ni%C3%B1o_(natuurverschijnsel)

Danny

Citaat van: TaL op di 29 sep 2015 - 16:26
http://www.weather.com/news/climate/news/north-atlantic-cold-blob?cm_ven=Facebook_TheWeatherChannel_Science_JBa_Article_No_6_20150929_twcplayer

Ik denk als er dan een zeetemperatuur afwijking het meest invloed zou hebben op ons weer, het de afwijking van de Noord-Atlantische-Oceaan zal zijn ;)

En dan vooral koudere temperaturen dan gewoonlijk bij een W-NW stroming. Uiteraard moet je uit die hoek nog altijd geen winter van formaat te verwachten. Het kan wel invloed hebben op ons weer.

Ik kan me zo indenken dat het vooral invloed kan hebben op de kracht van de straalstroom. Deze wordt gevoed door de tegenstellingen in warm en koud tussen noord en zuid (poolstreken en evenaar). Als de kou lager komt door o.a. deze afwijkende water temperaturen kan ik me zo voorstellen dat de straalstroom zich ook zuidelijker zal bevinden. Dit kan dan positief voor onze omgeving zijn omdat de koude lucht dan meer kans krijgt om onze omgeving te bereiken.

Misschien een beetje hoop zonder echte onderbouwing maar als ik de feiten die er nu gemeten worden naast de gebruikelijke patronen leg kan ik me deze conclusie zo bedenken. Of het ook zo gaat uitkomen moeten we de komende maanden maar gewoon afwachten.

Jan van Ooijen

De Fransen zien het somber in voor de maand december qua winter

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

JerryL

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 30 sep 2015 - 09:45
De Fransen zien het somber in voor de maand december qua winter


Pijnlijk. Zou een derde prut winter op rij worden. De Japanners voorzien echter het omgekeerde. Dan is de vraag: aan wie moeten wij meer waarde hechten, wie heeft het vaker bij het juiste eind?

Marsel

Citaat van: JerryL op wo 30 sep 2015 - 10:34
Pijnlijk. Zou een derde prut winter op rij worden. De Japanners voorzien echter het omgekeerde. Dan is de vraag: aan wie moeten wij meer waarde hechten, wie heeft het vaker bij het juiste eind?

Laten we beginnen met minimale waarde te hechten aan seizoensverwachtingen in het algemeen. Nog maar zelden heb ik er een uit zien komen. Ja, bepaalde elementen lijken soms, bij toeval zo lijkt het, bij het daadwerkelijk opgetreden weer aan te sluiten. Met de huidige stand van de techniek is het, althans voor onze locatie, vooralsnog uitermate lastig om seizoensverwachtingen kloppend te krijgen. Just wait and see...there's nothing more we can do Jerry ;).

JerryL

Citaat van: Marsel op wo 30 sep 2015 - 14:27
Laten we beginnen met minimale waarde te hechten aan seizoensverwachtingen in het algemeen. Nog maar zelden heb ik er een uit zien komen. Ja, bepaalde elementen lijken soms, bij toeval zo lijkt het, bij het daadwerkelijk opgetreden weer aan te sluiten. Met de huidige stand van de techniek is het, althans voor onze locatie, vooralsnog uitermate lastig om seizoensverwachtingen kloppend te krijgen. Just wait and see...there's nothing more we can do Jerry ;).

Marsel dank voor je geruststelling. En tsja, het weer doet toch wat het wil en zal zich heus niet aanpassen omdat wij dat zo graag willen. De mens probeert overal invloed op uit te oefenen, maar op het weer lukt dit - gelukkig - nog(?) niet.

TaL

Citaat van: JerryL op wo 30 sep 2015 - 15:32
Marsel dank voor je geruststelling. En tsja, het weer doet toch wat het wil en zal zich heus niet aanpassen omdat wij dat zo graag willen. De mens probeert overal invloed op uit te oefenen, maar op het weer lukt dit - gelukkig - nog(?) niet.

De dag dat wij zelf ons weer bepalen is het einde verwachtingen maken en kan je dit discussietopic ook direct op slot doen, gelukkig zie ik dat toch nooit gebeuren  8)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Weerfreak 1337

Citaat van: JerryL op wo 30 sep 2015 - 15:32
Marsel dank voor je geruststelling. En tsja, het weer doet toch wat het wil en zal zich heus niet aanpassen omdat wij dat zo graag willen. De mens probeert overal invloed op uit te oefenen, maar op het weer lukt dit - gelukkig - nog(?) niet.

Op microschaal gebeurt deze (onbewuste) invloed al. Bijvoorbeeld het verband van meer regen in stedelijke gebieden. Dit met name door de extra hoeveelheden condensatiekernen (fijn stof > uitlaatgassen e.d.). Er ontstaan dan meer waterdruppeltjes dan in relatief schone lucht.  :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Ijsbloem

 ;)Marsel,
Niet helemaal mee eens. CFS en b.v Accuweather ,om maar twee te noemen
hebben (zeker de laatste zes jaar) een goede seizoensverwachting m.b.t de winter
gemaakt.
Ik zie liever ook koud maar een derde prutwinter op rij is geen zeldzaamheid in dit land.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Marsel

Citaat van: Ijsbloem op wo 30 sep 2015 - 21:28
;)Marsel,
Niet helemaal mee eens. CFS en b.v Accuweather ,om maar twee te noemen
hebben (zeker de laatste zes jaar) een goede seizoensverwachting m.b.t de winter
gemaakt.
Ik zie liever ook koud maar een derde prutwinter op rij is geen zeldzaamheid in dit land.

Valt me dat je die twee partijen vaker noemt (aandelen toevallig? ;)). Ik, als groot scepticus tov seizoensverwachtingen, zou graag de harde cijfers van de jaren waarvan jij beweert dan men correcte verwachtingen heeft gemaakt te zien krijgen. Ik neem aan dat je die ook hebt? Zo ja, dan zie ik ze hier graag verschijnen. Héél misschien ga ik dan een keer om. :P

Er is voor zover ik weet nog maar zelden een seizoensverwachting verder dan globale termen als 'te koud in december en iets te warm in januari' etc gekomen. Als dat de standaard is van een kloppende seizoensverwachting....tja, dan zullen mijn eisen als het gaat om een correcte verwachting wel te hoog liggen oid.

Arend

Citaat van: Weerfreak op wo 30 sep 2015 - 19:54
Op microschaal gebeurt deze (onbewuste) invloed al. Bijvoorbeeld het verband van meer regen in stedelijke gebieden. Dit met name door de extra hoeveelheden condensatiekernen (fijn stof > uitlaatgassen e.d.). Er ontstaan dan meer waterdruppeltjes dan in relatief schone lucht.  :)

Heb je ook een bron waarin specifiek wordt gesproken over meer neerslag in stedelijke gebieden? Dat er een algemene landelijke opgaande trend is wat betreft neerslag, is bekend (logisch: hogere temperaturen, meer waterdamp).
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Jasneker


Armand

Zo zie je maar weer, dan zeggen ze het wordt te koud. Dan is het weer te warm, er is de komende jaren nog geen touw aan vast te knopen. Het lijkt bovendien wel dat de 'warme verwachtingen' toch licht in de meerderheid zijn. Ook CFS voorspelt te warm en vorig jaar zaten ze er ook niet veel van af. Ik heb geen exacte waardes, maar ik kan het me wel nog herinneren.

Invicta

Citaat van: Ijsbloem op wo 30 sep 2015 - 21:28

Niet helemaal mee eens. CFS en b.v Accuweather ,om maar twee te noemen
hebben (zeker de laatste zes jaar) een goede seizoensverwachting m.b.t de winter
gemaakt.


Niet mee eens. Ik kan me herinneren dat CFS bij de laatste 2 koude winters er goed naast zat. Zij gingen toen voor warmer dan normaal.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Powered by EzPortal