Winter discussietopic 2015-2016

Topic gezien door 528524 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 06 sep 2015 - 10:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ron12

Zeewater volgt de lijn van 2010, eind van het jaar misschien koud weer zie temperatuur van 2010 https://weerstatistieken.nl/de-bilt/2010 Zou wel gaaf zijn als dit uit komt trouwens. :P
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marc.S

Citaat van: ron12 op wo 23 sep 2015 - 13:00
Zeewater volgt de lijn van 2010, eind van het jaar misschien koud weer zie temperatuur van 2010 https://weerstatistieken.nl/de-bilt/2010 Zou wel gaaf zijn als dit uit komt trouwens. :P

Leuke site!  :) Heb het meteen even toegevoegd aan mn favorieten. Dat het zeewatertemperatuur niet zo hoog is als vorig jaar kan voor de winter weleens gunstig zijn, maar ook daar zijn helaas nog geen details over.

Armand

http://home.hccnet.nl/v.d.horn/meteopagina/zeewatertemperatuur.htm

Hier zie je ook dat we op het moment in een flinke daling zitten. Als we de lijn van 2010 gaan volgen hoor je mij niet meer klagen :D


Marsel

Citaat van: Armand op wo 23 sep 2015 - 17:09
http://home.hccnet.nl/v.d.horn/meteopagina/zeewatertemperatuur.htm

Hier zie je ook dat we op het moment in een flinke daling zitten. Als we de lijn van 2010 gaan volgen hoor je mij niet meer klagen :D

Zelfs ik als pure winterhater zou de winter dan weer eens wat meer gaan waarderen. Heerlijke maand was die december van 2010! Vrachten sneeuw, soms met pittig onweer en relatief weinig grauwe 'drap-dagen'. Mooie herinneringen aan die periode. Waar zijn die dagen met winterse-/sneeuwbuien gebleven eigenlijk? Lijkt wel of ze met het jaar minder voor komen.

Armand

Citaat van: Marsel op wo 23 sep 2015 - 17:23
Zelfs ik als pure winterhater zou de winter dan weer eens wat meer gaan waarderen. Heerlijke maand was die december van 2010! Vrachten sneeuw, soms met pittig onweer en relatief weinig grauwe 'drap-dagen'. Mooie herinneringen aan die periode. Waar zijn die dagen met winterse-/sneeuwbuien gebleven eigenlijk? Lijkt wel of ze met het jaar minder voor komen.

Inderdaad, dat waren nog eens tijden. Hier in Limburg ook activerende buien doordat we met een noordwestelijke stroming aan de loefzijde van de Ardennen liggen. Kerst 2010 was dan ook onvergetelijk. Van 28 cm in Maastricht tot plaatselijk meer dan 50 cm bij omgeving Vaals (heuvels). Ook lekkere dikke vlokken toen omdat de temperatuur niet ver onder 0 was.

Marco uit Hangar 5

Citaat van: Armand op wo 23 sep 2015 - 17:09
http://home.hccnet.nl/v.d.horn/meteopagina/zeewatertemperatuur.htm

Hier zie je ook dat we op het moment in een flinke daling zitten. Als we de lijn van 2010 gaan volgen hoor je mij niet meer klagen :D

Dit komt natuurlijk omdat de zon niet veel geschenen heeft de laatste paar weken, maar als we in Oktober een Indian summer krijgen, dan kan ie zomaar weer boven het gemiddelde uitkomen.
Marco Nierop
http://zweef.nl/

Ijsbloem

Inderdaad Marco, een paar twintigers en zeewatertemperatuur omhoog.

Marsel, ook in de jaren 80 ' 90 en vanaf 2000 zijn  die sneeuwrijke winters zoals die  van 2010 weinig voorgekomen
hoogstens waar een sneeuwdek het niet langer uithield dan 1 dag.
Sterker, genoeg winters meegemaakt die vrijwel sneeuwloos verliepen.
Dus zou best wel weer eens een tijd kunnen duren eer we weer zo'n winter
meemaken.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

lander20

hmmm de eerste koud lijkt richting scandinavie te trekken op termijn bij GFS!

Marsel

Citaat van: Ijsbloem op wo 23 sep 2015 - 22:05
Marsel, ook in de jaren 80 ' 90 en vanaf 2000 zijn  die sneeuwrijke winters zoals die  van 2010 weinig voorgekomen
hoogstens waar een sneeuwdek het niet langer uithield dan 1 dag.
Sterker, genoeg winters meegemaakt die vrijwel sneeuwloos verliepen.
Dus zou best wel weer eens een tijd kunnen duren eer we weer zo'n winter
meemaken.

Dat het een unieke maand is geweest, die december 2010, dat geloof ik meteen. Zelden dergelijke vrachten sneeuw gezien in onze regio (lees: zuidwesten). Waar ik op doelde is niet zozeer die zuiver droge sneeuwbuien van toen, maar eerder algemeen op de periodes met noordwestelijke winden en winterse buien die in het verleden regelmatig verspreid over het koude halfjaar voorkwamen. De dagen met een open weertype, imposante Cb's en machtige muren van korrelhagel zijn sinds enkele jaren werkelijk op een hand te tellen. Ik meen eind jaren negentig en begin zero's vaker dergelijke stromingspatronen gezien te hebben. Maar dat zou ook een verromaniseerd gevoel/beeld kunnen zijn, en dat is nooit een goede raadgever.

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op wo 23 sep 2015 - 17:23
Zelfs ik als pure winterhater zou de winter dan weer eens wat meer gaan waarderen. Heerlijke maand was die december van 2010! Vrachten sneeuw, soms met pittig onweer en relatief weinig grauwe 'drap-dagen'. Mooie herinneringen aan die periode. Waar zijn die dagen met winterse-/sneeuwbuien gebleven eigenlijk? Lijkt wel of ze met het jaar minder voor komen.

Zeg dat wel, ik noem het altijd het "buiige sneeuwwintertje". Als het weer zo'n maand wordt, dan kan ik de waardering met je delen. :P Overigens toen ook een paar rotklappen (onweer) tijdens een sneeuwbui (17 december). Geniale dag was dat. :) En wat een vrachten sneeuw ja... woei!

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Jan van Ooijen

Citaat van: Weerfreak op do 24 sep 2015 - 10:38
Zeg dat wel, ik noem het altijd het "buiige sneeuwwintertje". Als het weer zo'n maand wordt, dan kan ik de waardering met je delen. :P Overigens toen ook een paar rotklappen (onweer) tijdens een sneeuwbui (17 december). Geniale dag was dat. :) En wat een vrachten sneeuw ja... woei!

2010 was inderdaad een winter voor de onweerliefhebbers en sneeuwliefhebbers

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Ijsbloem

 8)Jammie....
O dat Marsel, ja inderdaad.
Dan hoorde je het weerbericht' Wisselend bewolkt en enkele   regen,hagel en natte sneeuwbuien.
Tegenwoordig heet dit 'Winterse buien overigens ook al bestaan die enkel uit regen en hagel,
Ja ik mis ook wel die afwisseling van felle opklaringen en hagel en natte sneeuwbuien, vooral in december
maart en april.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

JerryL

Citaat van: Jan van Ooijen op do 24 sep 2015 - 10:41
2010 was inderdaad een winter voor de onweerliefhebbers en sneeuwliefhebbers

Mooie foto. De winter van 2010. Ik weet het nog goed. Was net verhuisd. Op de desbetreffende 17de december, het was 1 dag voor ik overging naar de woning. Wellicht wel grappig. In 2010 verhuisd (2010 en 2011) niets te klagen.

Hey, dit jaar ben ik weer verhuisd. Dus wellicht voor 2015 en 2016 wederom prima winters? Duimen geblazen.

TaL

Citaat van: Ijsbloem op do 24 sep 2015 - 16:46
8)Jammie....
O dat Marsel, ja inderdaad.
Dan hoorde je het weerbericht' Wisselend bewolkt en enkele   regen,hagel en natte sneeuwbuien.
Tegenwoordig heet dit 'Winterse buien overigens ook al bestaan die enkel uit regen en hagel,
Ja ik mis ook wel die afwisseling van felle opklaringen en hagel en natte sneeuwbuien, vooral in december
maart en april.

Eind oktober 2012 stond hier eens een NNO stroming met continu hagelbuien, 's ochtends lag alles gewoon wit van de hagel, er was toen ook onweer bij. Dus het kan ook al in oktober/november  ::)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Jan van Ooijen

Het Japanse seizoensweermodel van JAMSTEC heeft deze maand deze verwachting uitgespuugd voor komende winter (december t/m februari). De kaart zie je hieronder.

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Wittekerst

En hoe goed zijn de verwachtingen van Jamstec in het verleden uitgekomen?
Van mij mag het uitkomen.

Zynex

Ja mooi voor ons... Maar verder ziet het er niet best uit. xD Niet echt in balans ofzo de kou/warmte.

Lothiriel

En ik ben terug uit m'n zomerslaap!

Ik vond het veel te warm deze zomer en na een ranzige herfstige Septembermaand (steevast fris, en bakken met regen, bah) kan de winter niet snel genoeg beginnen voor me. Gelukkig de komende dagen mooi weer, da's wel een pré (15-20 graden en zon vind ik geweldig).

Hopelijk nog eens een échte winter. Vorige winter was niet dramatisch, maar de winter daarvoor wel en daardoor wachten we alweer een aantal jaar op echte sneeuwige taferelen :P
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Ijsbloem

 ;) Hey Tal,
Ik bedoel , in de zomer kan het ook hagelen, noem je ook geen winterse buien? :D
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Ijsbloem

WitteKerst,
Jamstec vind ik deminst betrouwbare van de grote vier.
Vorig jaar september zelfde plaatje ongeveer. Eind oktober was al het blauw
ineens weggepoetst.
Ik kijk liever naar 1.CFS  2. Accuweather  3.E.C en 4. GFS.
Maar Jan,....Wat een gigantisch warmte overschot zeg!

Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Powered by EzPortal