Winter discussietopic 2015-2016

Topic gezien door 527752 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 06 sep 2015 - 10:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Anne.

Wintediscussietopic! Daar heb ik heel de zomer op gewacht :D

Edwin

Die sensatie berichten heb je elk jaar. Slaat elk jaar weer nergens op en zijn elk jaar hetzelfde. Het wordt de winter des doods...juist ja. Zelfde als altijd in Nederland: paar dagen vorst, ijs en winterse buien en verder gewoon fris, nat en winderig ;)
Never Stop Exploring

Arend

Citaat van: Edwin op zo 13 sep 2015 - 20:25
Die sensatie berichten heb je elk jaar. Slaat elk jaar weer nergens op en zijn elk jaar hetzelfde. Het wordt de winter des doods...juist ja. Zelfde als altijd in Nederland: paar dagen vorst, ijs en winterse buien en verder gewoon fris, nat en winderig ;)

Rond deze tijd kruipt James Madden weer onder zijn steen vandaan. Stoft zijn standaard horror-verwachting eens af, verandert hier en daar een punt en komma. Om dit vervolgens onder de aandacht van de media te brengen, die op hun beurt weer gretig toehappen. En volgend jaar reageren we hier weer hetzelfde.  ;)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Marco uit Hangar 5

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 13 sep 2015 - 17:23
'ENGELSE WEERDIENST WAARSCHUWT VOOR KOUDSTE WINTER SINDS 50 JAAR'

Het noordwesten van Europa krijgt mogelijk te maken met de meest extreme winter in meer dan 50 jaar. Maanden van zware sneeuwval en bittere Arctische winden kunnen de samenleving grotendeels tot stilstand brengen. Dat meldt de Engelse weerdienst Exacta Weather.

(cut the crap)


En in Reactie #27 staat precies het tegenovergestelde!... :-) .. De werkelijkheid zal wel ergens in het midden uitkomen.. oftewel een kwakkelwinter.. zoals zo vaak..
Marco Nierop
http://zweef.nl/

winter67

Herfst hebben we al gehad in de praktijk laat maar gauw de winter komen stiekem hoop ik dat de Engelsen gelijk hebben

Weerfreak 1337

Citaat van: Anne. op zo 13 sep 2015 - 17:57
Wintediscussietopic! Daar heb ik heel de zomer op gewacht :D

Welkom terug :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

JerryL

Blijft toch altijd opmerkelijk dat het bij de winterdiscussie gezelliger (drukker) is dan in de zomer.

Marc.S

Citaat van: JerryL op ma 14 sep 2015 - 14:46
Blijft toch altijd opmerkelijk dat het bij de winterdiscussie gezelliger (drukker) is dan in de zomer.

Ja dat vind ik dus ook. Zomers ben ik zelf ook niet echt aanwezig op het forum, maar zodra de R in de maand zit dan kan het wat mij betreft weer gaan beginnen qua drukte en gezelligheid ::)

Marc.S

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 13 sep 2015 - 17:34
Ze zoeken ieder jaar wel wat, jammer dat ik de afgelopen 2 jaar niets meer gedaan heb betreft winterverwachtingen zoals van 2009 tot en met 2012

Nou Jan, wat led je?  ;D

JerryL

Citaat van: Marc.S op ma 14 sep 2015 - 22:11
Nou Jan, wat led je?  ;D

Ja ik vind het dan inderdaad ook wel tijd worden.....

Marsel

Citaat van: JerryL op ma 14 sep 2015 - 14:46
Blijft toch altijd opmerkelijk dat het bij de winterdiscussie gezelliger (drukker) is dan in de zomer.

Logisch ook. Althans vwb het rustiger zijn.
Mensen zijn in het koude halfjaar veelal binnen ivm donkerte, kilte en over het algemeen niet genietbaar weer. In de zomer is men buiten, geniet men van de warmte en het licht. Logisch dat het dan rustiger is.
Vwb het gezelliger zijn van het forum tijdens de winter...daar  ben ik het absoluut niet mee eens. Waarschijlijk voel je je meer thuis tussen je 'soortgenoten'/gelijkgestemden. Ik ervaar de sfeer in de wintertopics niet als aangenamer dan tijdens de zomer. Juist veelal het tegenovergestelde: ongefundeerd en klagerig als het niet lukt met de winter. Dat vinden we ook terug in de onweerstopics, maar daarvan weet men dat de herkansing vaak niet lang op zich laat wachten en herstelt eea zich sneller.

Jan van Ooijen

Citaat van: Marsel op di 15 sep 2015 - 12:47
Logisch ook. Althans vwb het rustiger zijn.
Mensen zijn in het koude halfjaar veelal binnen ivm donkerte, kilte en over het algemeen niet genietbaar weer. In de zomer is men buiten, geniet men van de warmte en het licht. Logisch dat het dan rustiger is.
Vwb het gezelliger zijn van het forum tijdens de winter...daar  ben ik het absoluut niet mee eens. Waarschijlijk voel je je meer thuis tussen je 'soortgenoten'/gelijkgestemden. Ik ervaar de sfeer in de wintertopics niet als aangenamer dan tijdens de zomer. Juist veelal het tegenovergestelde: ongefundeerd en klagerig als het niet lukt met de winter. Dat vinden we ook terug in de onweerstopics, maar daarvan weet men dat de herkansing vaak niet lang op zich laat wachten en hersteld eea zich sneller.

Niets op toe te voegen
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

JerryL

Citaat van: Marsel op di 15 sep 2015 - 12:47
Logisch ook. Althans vwb het rustiger zijn.
Mensen zijn in het koude halfjaar veelal binnen ivm donkerte, kilte en over het algemeen niet genietbaar weer. In de zomer is men buiten, geniet men van de warmte en het licht. Logisch dat het dan rustiger is.
Vwb het gezelliger zijn van het forum tijdens de winter...daar  ben ik het absoluut niet mee eens. Waarschijlijk voel je je meer thuis tussen je 'soortgenoten'/gelijkgestemden. Ik ervaar de sfeer in de wintertopics niet als aangenamer dan tijdens de zomer. Juist veelal het tegenovergestelde: ongefundeerd en klagerig als het niet lukt met de winter. Dat vinden we ook terug in de onweerstopics, maar daarvan weet men dat de herkansing vaak niet lang op zich laat wachten en herstelt eea zich sneller.

Oke..... ja ik snap het zeurderig wel.... maar er is toch ook voldoende lol en amicaliteit? Nee ik ervaar het zeker niet als negatief.

Overigens valt er in de zomer ook niet veel te klagen: lukt een hittegolf niet, blijft het toch zonnig en warm. Regen valt nooit de hele dag. Maar is de temperatuur maar iets te hoog, dan sneeuwt het niet. Voor een gelukte zomer is minder nodig dan een gelukte winter.

Moet je opletten als we weer een (te) koude winter hebben, dan is het zeuren er zeker niet bij! Wel mooie plaatjes en leuke praatjes.

arjanbruggink

Citaat van: JerryL op wo 16 sep 2015 - 13:05
Oke..... ja ik snap het zeurderig wel.... maar er is toch ook voldoende lol en amicaliteit? Nee ik ervaar het zeker niet als negatief.

Overigens valt er in de zomer ook niet veel te klagen: lukt een hittegolf niet, blijft het toch zonnig en warm. Regen valt nooit de hele dag. Maar is de temperatuur maar iets te hoog, dan sneeuwt het niet. Voor een gelukte zomer is minder nodig dan een gelukte winter.

Moet je opletten als we weer een (te) koude winter hebben, dan is het zeuren er zeker niet bij! Wel mooie plaatjes en leuke praatjes.
Daarom gewoon weerliefhebber zijn. Heb je "weinig" te klagen.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

JerryL

Citaat van: arjanbruggink op do 17 sep 2015 - 09:42
Daarom gewoon weerliefhebber zijn. Heb je "weinig" te klagen.

Tsja, dat zou de beste oplossing zijn. Helaas lukt mij dat niet zo zeer. Zeker niet als we, en dat gebeurd helaas, seizoenen overslaan. In Nederland is de winter al twee jaar overgeslagen. Ik kan pas genieten als alle seizoenen worden behandeld, anders is het incompleet.

Reutel

Citaat van: Marsel op di 15 sep 2015 - 12:47
Logisch ook. Althans vwb het rustiger zijn.
Mensen zijn in het koude halfjaar veelal binnen ivm donkerte, kilte en over het algemeen niet genietbaar weer. In de zomer is men buiten, geniet men van de warmte en het licht. Logisch dat het dan rustiger is.
Vwb het gezelliger zijn van het forum tijdens de winter...daar  ben ik het absoluut niet mee eens. Waarschijlijk voel je je meer thuis tussen je 'soortgenoten'/gelijkgestemden. Ik ervaar de sfeer in de wintertopics niet als aangenamer dan tijdens de zomer. Juist veelal het tegenovergestelde: ongefundeerd en klagerig als het niet lukt met de winter. Dat vinden we ook terug in de onweerstopics, maar daarvan weet men dat de herkansing vaak niet lang op zich laat wachten en herstelt eea zich sneller.

Klagerig als het niet wil lukken met de winter, ja dat klopt. Maar het zelfde geldt voor de zomer. Als het wekenlang druilerig weer is zie je niemand hier :) Ach, zo boert de Nederlander! Overigens zal er de komende winter weinig te klagen zijn. Ik verwacht een soort van mini ijstijd de komende maanden met de ene na de andere sneeuwtsunami. Nu hoor ik jullie denken: Hoho Reutel, zomaar een voorspelling doen zonder onderbouwing, dat is hier ten strengste verboden... Nou ik stond vanmiddag op de tram te wachten...

snowsquall

Citaat van: JerryL op do 17 sep 2015 - 12:10
Tsja, dat zou de beste oplossing zijn. Helaas lukt mij dat niet zo zeer. Zeker niet als we, en dat gebeurd helaas, seizoenen overslaan. In Nederland is de winter al twee jaar overgeslagen. Ik kan pas genieten als alle seizoenen worden behandeld, anders is het incompleet.
Agree, niets aan toe te voegen!!

Ijsbloem

 ;D ;D ;D 8)   Ja die is leuk, overigens ziet deze beer er minder uitgehongerd uit
dan die op de Noordpool :-\
Overigens zal je mij hoogswaarschijnlijk niet horen klagen want ik verwacht zoieso niets
van komende winter. ;)

Ja ja .....roept u maar weer......... :)
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Jan van Ooijen

Wat doet neergaande zonnecyclus 24 met onze winter 2015-2016?

Wie herinnert zich december 2010 niet? Een unieke koude sneeuwrijke maand in de Nederlandse weerhistorie. Hij viel samen met het minimum van de 11-jarige zonnecyclus (Schwabe cyclus) en met een El Ninjo op de Stille Oceaan. Dat laatste hebben we nu ook. Het rock bottom minimum van cyclus 24 valt echter pas over drie à vier jaar te verwachten.



Kijk maar waar we nu staan. De twin peaks zijn we voorbij en we bewegen ons lager dan de al vele malen neerwaarts bijgestelde prognose van NASA. Verwachtte die organisatie enkele jaren geleden nog een nieuwe zeer actieve cyclus 24 heeft men zich moeten voegen bij de wetenschappers die al heel lang voorspelden dat cyclus 24 zeer inactief zou worden.

En hoe dat past in een veel langere trend. De tweede helft van de 20e eeuw kende een uniek actieve zon. De sterkste opwarming kwam pas na 1975. Dat wordt vaak als argument tegen de theorie van de sterke invloed van de zon gebruikt maar als je in een snel afkoelende wereld (we leken toen serieus op weg naar een kleine ijstijd) een kookplaatje aanzet dan komt de geleidelijke opwarming ook pas wat later op gang.

Lees het gehele artikel op:  http://bit.ly/1OFpnRJ
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jasneker

Dat verhaal wordt al een stuk minder geloofwaardig als je leest dat er al meer als 18 jaar geen opwarming is geweest wa totale onzin is.
De warmste jaren wereldwijd vonden plaats vanaf 2000 tot nu toe.
Door de hete waterbbats voor de kust  word nu verwacht dat na 2014 ook 2015 weer een record warm jaar gaat worden en 2016 daaarop volgt met nog meer records.

Ondanks alle bombarie is de zon de laatste 35 jaar iets minder energie aan het afgeven, dat zou dus een afkoeling moeten geven het tegendeel is gebeurt.
We hebben de basis temperatuur al op aarde met bijna 2 graden verhoogd, dus zal een winter dat eerst moeten "wegwerken".
De invloed van zonnevlekken op het klimaat is zwaar overschat, wat veel meer invloed heft is de extra menselijk in het system gebrrachte Co2 en andere broeikas gassen die als een deken werken.
Het weer patron veranderd daar ook voor ins is veel meer van belang wat de Jetstroom gaat doen deze winter of deze weer wordt afgeremd en waar de lussen zich gaan bevinden en of die koud arctische luch naar ons toebrengt of we aan de verkeerde kant zitten en weer een warme winter krijgen.

Verder leven we in een gematigd zeeklimaat waar strenge winters een echte uitzondering zijn zoals 1963 die ik meemaaakte, dat zijn once of a lifetime geberutenissen.

Hoe meer de kranten en artikelen ons een "horror winter" etc voorspellen hoe meer ik weer verwacht dat het een afknapper word zoals de laatse jaren.
Maar in April zullen we wel zien wat het geworden is ;)

Powered by EzPortal