Winter discussietopic 2015-2016

Topic gezien door 528332 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 06 sep 2015 - 10:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bacci

Citaat van: Armand op zo 27 dec 2015 - 15:05
Mooi, betrouwbare uiteenzetting van WSWM. Ikzelf zit met een dubbel gevoel na het bekijken van de EC- en GFS pluim. Oke, de oper is echt mooi en redelijk betrouwbaar vind ik, maar de ENS zit gewoon nog veel te hoog voor mij echt een weldadig gevoel te geven. Als ik dan vervolgens de 20 ensembles van 06GFS bekijk, wordt dat gevoel nog kleiner. Veel lede gaan voor te sterke lagedruk en teveneens toenemende hoge druk bij Middellandse Zee (ja hoor daar komt ie weer :( ). Hoge druk boven Scandinavie wordt ver richting Rusland geduwd.

Er is nog wat tijd om het een en ander te verbeteren en kleine verschuivingen hebben grote gevolgen, dus het blijft afwachten....

Mee eens, maar de EC pluim is wel wat verbeterd en above all is de EC oper voor het eerst 10 keer beter dan voorheen. Ook de laatste GFS run is zeker niet slecht, de pluim daarentegen valt dan weer tegen. Tuurlijk gaan er nog teveel leden voor zachter weer, maar het is afwachten voor een duidelijke omslag. Ben benieuwd hoelang het duurt voor enige duidelijkheid, blijven we nog lang in deze onzekerheid? het nieuwe jaar nadert snel dus lang hoeven we niet te wachten, tenzij alles weer wordt uitgesteld of in het ergste geval blijven we in deze nachtmerrie.

Jelle

GFS pluim is toch wel weer behoorlijk zacht. Laten we echt nog niet te veel hoop hebben jongens. Het ziet er allemaal nog niet overtuigend uit.

Armand

Citaat van: Bacci op zo 27 dec 2015 - 15:44
Mee eens, maar de EC pluim is wel wat verbeterd en above all is de EC oper voor het eerst 10 keer beter dan voorheen. Ook de laatste GFS run is zeker niet slecht, de pluim daarentegen valt dan weer tegen. Tuurlijk gaan er nog teveel leden voor zachter weer, maar het is afwachten voor een duidelijke omslag. Ben benieuwd hoelang het duurt voor enige duidelijkheid, blijven we nog lang in deze onzekerheid? het nieuwe jaar nadert snel dus lang hoeven we niet te wachten, tenzij alles weer wordt uitgesteld of in het ergste geval blijven we in deze nachtmerrie.

Klopt, zo tussen 90 en 180 uur vooruit zijn de grote lijnen langzaam zichtbaar aan het worden. Voor 90 uur kunnen die grote lijnen langzaam verfijnd worden en voor 72 uur kan er ook gebruik worden gemaakt van de verfijnde modellen zoals Hirlam en Harmonie om details langzaam duidelijk te maken.

Zomerliefde

Citaat van: Jelle op zo 27 dec 2015 - 15:49
GFS pluim is toch wel weer behoorlijk zacht. Laten we echt nog niet te veel hoop hebben jongens. Het ziet er allemaal nog niet overtuigend uit.
GFS vind ik toch echt een verschrikkelijk wispelturig model. Ik kijk er niet graag naar maar jammer genoeg moet je ook dat model goed in de gaten houden. Inderdaad we moeten nog niet veel hoop hebben want het kan zomaar weer omslaan  :-[

winter67

Nieuwe ao weer wat negatiever geworden

Bacci

Hier wordt ik al blij van, nog even en weg dubbele cijfers, toch toch? als je kijkt hoelang we boven de 10 graden grens zaten....
Morgen is dan ook de laatste ''lenteachtige'' dag!

joboy52

GFS 12 loopt nu binnen, ik zit even te kijken naar dat laagje bij GB. Deze lijkt nu niet te gaan duiken onder nl door, even kijken welk effect dit op de run gaat hebben.

Het scandihoog ligt trouwens wel beter gepositioneerd, om een pluspunt te noemen.

winter67

Gfs 12z op dit moment ook niet slecht laagje duikt weer onder , kern laag bij Belgiƫ, daarna leekt het slechter te worden wederom duikt er weer een laagje n Frankrijk later kern weer bij Belgiƫ, daarna gewoon weer westen wind

joboy52

Stagneert een laagje bij Nederland, sneeuwbrenger  ;)
Voor de rest vind ik hem slechter op middellange termijn dan GFS06. Dat laagje aan het begin moet gewoon gaan duiken

Borislav

Gfs06 iets minder maar dat is te verweg.

Ukmo is weer mooi.   

Benieuwd wat ec en gem doen.
Borislav Lekic

Bacci

Nee GFS heeft er weer even geen zin in. Tis wel allemaal kilometer werk, gaat het laag onder door zitten we in de sneeuw. Eigenlijk ook wel leuk dan gelijk de diepvries in, maarja dan moet alles goed vallen wat het weer spannender maakt maar ook tot een grote teleurstelling kan leiden. In ieder geval niet saai!!!

Rayonhoofd

Citaat van: joboy52 op zo 27 dec 2015 - 17:23
Stagneert een laagje bij Nederland, sneeuwbrenger  ;)
Voor de rest vind ik hem slechter op middellange termijn dan GFS06. Dat laagje aan het begin moet gewoon gaan duiken

Mooi, sneeuw geeft altijd een verrassende wending aan de uitdraai van de modellen. Laat maar komen !
"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "

winter67

Citaat van: Borislav op zo 27 dec 2015 - 17:37
Gfs06 iets minder maar dat is te verweg.

Ukmo is weer mooi.   

Benieuwd wat ec en gem doen.
Gem wil je niet zien komt dichtbij de 10+ 4 jan

Jelle

Toch wat teleurstellend. Matige GFS, slechte GEM. Als EC ook slecht is ben ik niet blij vanavond :-/

Borislav

Weet niet wat de betrouwbaarheid van gem is?

Ukmo aan boord :)
Borislav Lekic

flyerke



De parallel van gfs geeft een paar mooie sneeuwdagen aan enkel daarna lijkt het volledig mis te lopen maar da's LT. Het befaamde laagje zou over Parijs trekken
Winter is coming

Borislav

Borislav Lekic

Jelle


Armand

Als ik zo door de ENS van GFS kijk, zie ik voorlopig de kans op standvastig, koud winterweer nog steeds klein. De kans op meer lagedrukinvloed is veel groter en als deze dan een goede positie innemen kan dit leiden tot sneeuwval. Bij de lagedrukinvloed berekent ongeveer 50% van de leden sneeuwkansen voor het uiterste NO van Nederland. ZW Nederland moet het doen met 5%, voorlopig nog niet veel duidelijkheid.

winter67

Pluim niks veranderd minder koude leden op termijn

Powered by EzPortal