Winter discussietopic 2015-2016

Topic gezien door 529287 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 06 sep 2015 - 10:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

GFS oogt ook erg goed, alleen na de 7de de klat erin





Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

GeneralDuke

Citaat van: ron12 op zo 27 dec 2015 - 11:49
Benieuwd of die temperaturen daar ooit nog onze kant op komt.  :P Krijg temperatuur plaatje niet geladen, helaas .maar het ziet er goed uit daar ::)

Volgens mij wilde je deze posten. Ziet er idd lekker uit daar :)
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Donnydekoning

Einde van de run is alleen een beetje jammer... maar tot 252 uur is hij best goed

ron12

Citaat van: GeneralDuke op zo 27 dec 2015 - 11:59
Volgens mij wilde je deze posten. Ziet er idd lekker uit daar :)
yep  8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Joshoon

Ziet er heerlijk uit, ik heb goede hoop!  ;D

winter67

En weer uitstel  :(
Het vervolg ziet er alles behalve mooi uit
De oper gaat met 4 andere de winter in de rest rond of boven normaal
Enigste pluspunt Berlijn blijft in de winter dus het is nog steeds dichtbij

Jan van Ooijen

Onrealistische temperaturen op lange termijn bij GEM. -26 graden voor België

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Armand

Ik begin toch een beetje het idee te krijgen dat deze koude maar zeer tijdelijk is. Op lange termijn eigenlijk vrij weinig kansen, doordat het hoog een beetje uit elkaar valt en zich te ver Rusland in trekt, maar we zullen zien.

Lothiriel

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 27 dec 2015 - 12:29
Onrealistische temperaturen op lange termijn bij GEM. -26 graden voor België

Onrealistisch of niet, wel mooi om je aan te vergapen  :)
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Jan van Ooijen

Vanmiddag een update over de Lage Landen op WSWM, intro zal hier te zien zijn
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Europees en Canadees model maken schaatswinter kansrijker met ideale vorstinval in de hoofdrun



Gaat het dan toch gebeuren, duiken de lage landen begin januari de winter in? Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik heb groeiende hoop daarop maar schat de kans op dit moment 20%. Zo meteen zullen we zien waarom. Eerst maar eens even smullen van een virtuele kaart en de mooie runs die ons vanmorgen worden gepresenteerd. Die hierboven is de meest in het oog springende uit het Europese (=ECMWF)  model. Die si nog ver weg, maar:  strenge vorst lijkt plotseling goed mogelijk! Wat staat er allemaal te gebeuren?



Aanrader!!!! Lees het gehele artikel op Wintersportweerman
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

sven1467

Dus de kansen stijgen dat Jan binnenkort een -langverwacht- Deel 2 gaat openen??

Jan van Ooijen

Citaat van: sven1467 op zo 27 dec 2015 - 14:57
Dus de kansen stijgen dat Jan binnenkort een -langverwacht- Deel 2 gaat openen??

Die kans zit er wel aan te komen, wordt ook wel eens een keer tijd na 102 pagina's ;) Maar Armand mag het ook doen hoor
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Armand

Mooi, betrouwbare uiteenzetting van WSWM. Ikzelf zit met een dubbel gevoel na het bekijken van de EC- en GFS pluim. Oke, de oper is echt mooi en redelijk betrouwbaar vind ik, maar de ENS zit gewoon nog veel te hoog voor mij echt een weldadig gevoel te geven. Als ik dan vervolgens de 20 ensembles van 06GFS bekijk, wordt dat gevoel nog kleiner. Veel lede gaan voor te sterke lagedruk en teveneens toenemende hoge druk bij Middellandse Zee (ja hoor daar komt ie weer :( ). Hoge druk boven Scandinavie wordt ver richting Rusland geduwd.

Er is nog wat tijd om het een en ander te verbeteren en kleine verschuivingen hebben grote gevolgen, dus het blijft afwachten....

martijn

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 27 dec 2015 - 14:03
Europees en Canadees model maken schaatswinter kansrijker met ideale vorstinval in de hoofdrun


Aanrader!!!! Lees het gehele artikel op Wintersportweerman
Mooie uiteenzetting! word gewoon afwachten

Armand

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 27 dec 2015 - 14:59
Die kans zit er wel aan te komen, wordt ook wel eens een keer tijd na 102 pagina's ;) Maar Armand mag het ook doen hoor

O Jan ik zie nu u bericht pas ;)
Ik zou het graag willen doen, maar wordt dan wel pas morgenochtend. Zit nu bij mijn grootouders zonder computer...

Rayonhoofd

De straalstroom wordt in het nieuwe jaar teruggedrukt tot over de Pyreneeën. Ik stel voor dat de lagedrukgebieden, die telkens bij NF ontstaan, deze meteorologische "snelweg" ook maar gaan volgen, zodat de hoge druk zich mooi ten noorden van ons kan gaan vestigen !
"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "

NitroGenetics

Citaat van: Armand op zo 27 dec 2015 - 15:05
Mooi, betrouwbare uiteenzetting van WSWM. Ikzelf zit met een dubbel gevoel na het bekijken van de EC- en GFS pluim. Oke, de oper is echt mooi en redelijk betrouwbaar vind ik, maar de ENS zit gewoon nog veel te hoog voor mij echt een weldadig gevoel te geven. Als ik dan vervolgens de 20 ensembles van 06GFS bekijk, wordt dat gevoel nog kleiner. Veel lede gaan voor te sterke lagedruk en teveneens toenemende hoge druk bij Middellandse Zee (ja hoor daar komt ie weer :( ). Hoge druk boven Scandinavie wordt ver richting Rusland geduwd.

Er is nog wat tijd om het een en ander te verbeteren en kleine verschuivingen hebben grote gevolgen, dus het blijft afwachten....

precies, ik beweerde eerder al dat we veel te optimistisch zijn als er een koude kaart zichtbaar is, de kans dat het werkelijk gebeurt is 20% en dan nog het feit dat deze kaarten 72+ uren zijn en dus nog eens niet vertrouwbaar te noemen zijn. al met al mochten ze uitkomen dan komen we in een periode met normale tempraturen voor het tijd van het jaar terecht. weinig winters aan ben ik van mening.

JerryL

We zullen moeten afwachten wat het wordt.... maar tot nog toe zie ik veel prachtplaatjes.

Powered by EzPortal