Online kaarten?

Topic gezien door 5333 bezoekers
Gestart door WeermetPutman, wo 14 jan 2015 - 22:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

WeermetPutman

Beste allemaal,

Wederom kom ik met een vraag...

Ik ben eigenlijk opzoek naar een website (naast wetterzentrale.de) waar ik kaarten kan vinden van verschillende weermodellen. Een website waar de kaarten er iets "simpeler" opstaan, waar windkrachten te zien zijn, sneeuwhoogte in CM, etc etc.

Daarnaast wilde ik graag weten of er een software bestaat waarmee ik mijn eigen weerkaarten mee zou kunnen maken? Zou super tof zijn namelijk.

Als laatste heb ik nog een vraag/mededeling: Ik ben opzoek naar iemand (het liefst in de buurt van Zevenaar) die mij zou willen/kunnen helpen met mijn website waarmee ik pas geleden begonnen ben. Ik kan namelijk wel wat hulp gebruiken omdat ik in een tijdnood zit. Interessen, dan ben ik te bereiken op info@weermetputman.nl

joboy52

Er is software om je eigen weermodel te maken genaamd wrf, is wel vrij moeilijk om voor elkaar te krijgen, je hebt er zeker veel geduld voor nodig + goeie kennis van linux

WeermetPutman

Heeft u toevallig een website waar ik die WRF software van kan downloaden?

Oxize

Je had dit zelf ook kunnen zoeken op google. Staat gelijk bovenaan.

http://www2.mmm.ucar.edu/wrf/users/download/get_source.html

Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

joboy52

Wie maakt hier trouwens gebruik van de software WRF? Ik gebruikt het alleen in gelegenheden zoals storm en sneeuw.

Oxize, jij misschien?

Heb hier ik trouwens nog een tutorial die ik heb gebruikt, zijn er niet veel van: ben-rush.net/blog/?p=12

WeermetPutman

Het wil nog niet echt lukken, ik probeer op dit moment Ubuntu als stuurprogramma te installeren. Dit was de bedoeling toch?

joboy52

Citaat van: WeermetPutman op ma 19 jan 2015 - 12:16
Het wil nog niet echt lukken, ik probeer op dit moment Ubuntu als stuurprogramma te installeren. Dit was de bedoeling toch?

Dit is inderdaad de bedoeling, met Ubuntu werkt het goed.
Wat lukt niet, heb het zelf ook via het besturingssysteem Ubuntu gedaan dus kan je eventueel helpen.

WeermetPutman

Ik krijg Ubuntu niet geïnstalleerd. Ik pak hem uit via "Universal USB Installer" Vervolgens wil ik hem installeren. Maar iedere keer komt er in beeld te staan: "Could not retrieve the required installation files" Wat moet ik doen zodat dit probleem opgelost is?

WeermetPutman

Inmiddels heb ik Ubuntu geinstalleerd. Tot en met stap 4 van de tutorial heb ik gedaan. Bij stap 5 kom ik er niet uit. Waar kan/moet ik ./configure prefix = / usr / local in typen???

joboy52

Dit commando kun je invoeren in het "programma" terminal, moet je anders even op google opzoeken hoe dit moet.

Oke, heb je HDF5 uitgepakt en ben je in deze map (doormiddel van het commando "cd "), typ dan 'sudo ./configure'. Dat prefix gedoe is niet echt nodig.

Als dit niet werkt, laat dan ff een screentje ofzo achter, of kopieer gewoon de tekst die in het terminalvenster staat zodat ik er naar kijken kan.  ;)

Lees hier ook eens een deel van door, staat wat standaard info over terminal: https://help.ubuntu.com/community/UsingTheTerminal (kijk vooral bij "File & Directory Commands")

Suc6!


WeermetPutman

Stap 5 is inmiddels gelukt, Nu kom ik bij stap 6 uit en weerderom loop ik vast. Ik krijg dit bestandje niet geinstalleerd. Hij geeft de hele tijd een error.

joboy52

Citaat van: WeermetPutman op do 22 jan 2015 - 15:10
Stap 5 is inmiddels gelukt, Nu kom ik bij stap 6 uit en weerderom loop ik vast. Ik krijg dit bestandje niet geinstalleerd. Hij geeft de hele tijd een error.

Zou je de foutmelding kunnen posten waar het programma op stukloopt (of anders een deel overtypen).

Wat je moet doen:

1. Op de pagina van NetCDF (http://www.unidata.ucar.edu/downloads/netcdf/index.jsp), staat een kopje "The Latest Stable netCDF-C Release, tar.gz form", download dat bestand als eerst.
2. Op de pagina van NetCDF (http://www.unidata.ucar.edu/downloads/netcdf/index.jsp), staat een kopje "The Latest Stable netCDF-Fortran Release, tar.gz form ", download dat bestand ook.
3. Pak de tar.gz bestanden uit in twee verschillende mappen (LET OP, dit is belangrijk).
4. In de netCDF-C map (ga hier met het commando 'cd ' naar toe), voer het volgende commando uit sudo ./configure en dan sudo make install
5. Doe hetzelfde in de netCDF-Fortran map.
6. Voer de volgende commando's achter elkaar in:

sudo sh
export NCARG_ROOT=/usr/local
exit

6. Nu gaan we gfortran installeren, dit is belangrijk! Voer de volgende commando's achter elkaar in: sudo apt-get update en dan sudo apt-get install gfortran.

Als je tot hier komt ben je een stuk verder, maar als dit niet lukt stuur dan even de foutmelding door die te zien is in de terminal.

PS zag dat je ook nog opzoek was voor hulp met je site, heb aardig wat kennis van PHP dus vraag maar ;)

WeermetPutman

Ik krijg de volgde foutmelding:

configure error: Can't find or link to the z library. Turn off netCDF-4 and      opendap with --disable-netcdf-4 --disable-dap, or see config.log for errors.

In de config.log kon ik dit vinden wat opviel:

configure failed program was:
| /* confdefs.h */


joboy52

Dan moet je het volgende doen:

1 - Voer dit commando in: wget http://zlib.net/zlib-1.2.8.tar.gz
2 - Pak dit bestand uit: tar -tzvf zlib-1.2.8.tar.gz
3 - Ga naar dit bestand: cd zlib-1.2.8.tar.gz
4 - Voer in: sudo ./configure
5 - Voer in: sudo make install
6 - Voer dan in de NetCDF map:  sudo ./configure --disable-netcdf-4

WeermetPutman

Het lukt me voor geen meter. Ik heb een vriend alles laten doen van het stappenplan van Ben Rush. Nu dat stappenplan klaar is sta ik vast. Ik weet niet waar de software is, en hoe ik deze dien te gebruiken.

joboy52

Citaat van: WeermetPutman op za 24 jan 2015 - 10:44
Het lukt me voor geen meter. Ik heb een vriend alles laten doen van het stappenplan van Ben Rush. Nu dat stappenplan klaar is sta ik vast. Ik weet niet waar de software is, en hoe ik deze dien te gebruiken.

Oke, dus als ik het goed begrijp heb je de volgende software goed geïnstalleerd: netCDF, WPS, WRFV3

Dit is trouwens het vervolg van de tutorial: http://www.ben-rush.net/blog/?p=22

WeermetPutman

Ja, die 3 zijn geïnstalleerd.

Die tweede tutorial had ik inderdaad al gevonden.

Maar ik kan de software dus niet openen. Het was voor archief manager niet mogelijk het bestand te openen.

Powered by EzPortal