Tips tegen modellenstress

Topic gezien door 3483 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, za 12 jan 2013 - 20:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Dit stukje mocht ik plaatsen van Michiel Severin van Weerplaza


Tips tegen modellenstress
De afgelopen dagen, maar het is me al veel vaker opgevallen, zag ik allerlei berichten verschijnen die duiden op 'modellenstress'. Kreten als "Hoe moet ik met deze nieuwe run omgaan, hij is zo verschillend ivm de vorige." Om afglijden naar de diepe gronden van de psyche te voorkomen hierbij enkele tips om de stress tegen te gaan.

Disclaimer: ga ermee om zoals je zelf wilt. Het is jouw hobby. Ik probeer alleen wat handvatten te geven.

De stress ontstaat volgens mij doordat elk model en daarvan weer elke tijdstap op dit moment tot op de vierkante meter wordt ontleed. Begrijpelijk, het weer is super interessant nu. Door dat vergrootglas valt op hoe springerig de modellen zijn. Voor mensen die van zekerheid houden, is dat niet prettig.

Of toch wel?
Voor mij als meteoroloog mag een model wel springerig zijn. Het geeft mij informatie. Informatie over de mogelijke scenario's voor de langere termijn. Dat is handig om een inschatting te maken en voorkomt dat je ineens verrast wordt na bijv 5 consistente runs. Een springerig model is geen slecht model.

De discussies over de kwaliteit van GFS/JMA/etc en het aanbidden van ECMWF is in mijn ogen niet terecht. Ja, gemiddeld blijkt uit verificatie dat ECMWF het beste is. Maar wat is dat voor verificatie? Niet de 2m temperatuur in jouw achtertuin of de neerslag in jouw regenmeter. Terwijl het voor de meesten toch daarom gaat. Wat gebeurt er bij mij! Eigenlijk kun je zeggen dat zo goed als alle grote modellen waardevol zijn, goed in elkaar steken, en zich steeds verder ontwikkelen tot nog beter.

Toch zien we veel verschillen in de output. Ook nu weer. De 12z runs lopen binnen. De situatie voor dinsdag lijkt zekerheid te krijgen. Sneeuw in België, en westen, zuiden en hopelijk ook midden van Nederland (zie mijn woonplaats) mogen ook rekenen/hopen op sneeuw. Maar rond +144 nemen de verschillen flink toe, tussen de modellen en tov eerdere runs. Dat is geen drama, dat is informatie.

Mijn taak in die situatie is om de rode draad te ontdekken, de tendens, en de risico's op een ander weerbeeld. Daarna kan de verwachting opgesteld worden.

Elke run is onderdeel van een wolk aan mogelijkheden. De basisanalyse is namelijk per definitie niet perfect. Tja, dan kan de toekomst ook niet perfect verwacht worden (nog los van de natuurkunde in de modellen, die ook niet perfect is). Het woord model zegt het al: benadering van de werkelijkheid. Die wolk van mogelijkheden proberen de modellenmakers te visualiseren in de EPS'en tegenwoordig. Een supermiddel om de inschatting te maken voor de wat langere termijn. Elke run, van welk model dan ook, zou ergens in de EPS moeten passen.

Dus hoe doe ik het beoordelen van de modellen:
- Ik bekijk de modeluitkomsten en hou in de gaten waar ze afwijken van mijn verwachting (wat de uitkomst was van de vorige modellenbeoordeling)
- Ik kijk naar de eps'en van gfs en ecmwf om te beoordelen hoe veel waarde de nieuwe afwijking heeft
- Ik pas evt de verwachting aan
- Ik pas de periode na +72 zelden vaker dan 1x per dag aan (daarmee filter ik al die modelupdates en geef de modellen de ruimte om te springen, na 24u komt de herwaardering)
- Hoe korter de termijn des te sneller wordt er aangepast bij nieuwe ontwikkelingen

Hoe helpt dit tegen de stress?
- Elke nieuwe run bekijk je met een glimlach, zelfde uitkomst is prima, maar enigszins anders ook
- Fraaie uitkomsten zoals een sneeuwdump of -15gr bekijk je met een brede glimlach, maar die ene run krijgt nooit een absoluut vertrouwen, je middelt, je wacht op de eps en je ziet dat de kans erop klein is
- Je geniet v/d trend naar winterkou, of, je wordt niet verrast door inzettende dooi
- Je blijft kalm en kan optimaal genieten hoe andere weerwoorders in de stress schieten

Zodra veel forumleden op deze wijze de modellen benaderen verandert de discussie meteen. Ipv de focus op de +108 van model-x of de +216 van model-y wordt de trend van de druksystemen en de gevolgen daarvan besproken. Je krijgt daneen discussie op het niveau van guidance-meteoroloog. En die discussie is leuk en waardevol. Denk niet dat je het niet kan, zo moeilijk is het niet.

Goed, tot zover mijn visie. Hoop dat jullie er iets aan hebben. Voor de zekerheid nogmaals: Disclaimer: ga ermee om zoals je zelf wilt. Het is jouw hobby. Ik probeer alleen wat handvatten te geven.


Veel winterplezier!

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

mauriceb

Citaat van: Jan van Ooijen op za 12 jan 2013 - 20:40
Dit stukje mocht ik plaatsen van Michiel Severin van Weerplaza


En zo is het ook, neem al die runs en zeker de opers niet voor waarheid aan, bekijk ze altijd samen met een pluimpie. Dan ziet de wereld er al heel anders uit.

Btw: het ziet er allemaal goed uit voor de winterliefhebbers.

yookin

Eigenlijk net zoals het hele leven... :)


geweldig stukje!
Stavoren

studio dewolf

Gewoon afwachten of sneeuwt het niet  ;D Ik verbaas wel dat vele mensen kijken stresserend naar de weerkaarten   :P Gewoon geduld hebben en als geen sneeuw dan blijven hopen voor volgende sneeuw.

ron12

Dit bericht verdiend een pluimpje,ik heb meer stres in de zomer dan in de winter,maar ja ik ben ook een onweersgek.Ik baal altijd als die buien niets worden.Maar in nijmegen heb ik niets klagen hoor wat onweer betreft de laatste jaren.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

studio dewolf


Powered by EzPortal