Anticyclonale Vortex

Topic gezien door 11303 bezoekers
Gestart door Johann, di 28 feb 2012 - 23:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MeteoPeet

Citaat van: Johann op wo 29 feb 2012 - 13:07
Wat we zien is dat in de hogere luchtlagen zeer zachte maar ook vochtige lucht in de hoogte in de  circulatie van hoog Eitel wordt (warmtefront -sector) opgenomen. Dit warmtefront en de warmtefrontsector met de vochtige lucht (wolkenscherm) zien we terug op de satellietfoto. Versnellen we de animatie dan lijkt het net een depressie  zoals we ze normaal op het zuidelijk halfrond zien.  Immers daar draait alles precies in de omgekeerde richting: het schijnt zelfs zo te zijn dat bv ook de draaikolk in een leeglopende badkuip in precies de andere richting verloopt en dat zelfs de varkens een andere, tegen de wijzers van de klok in, krul in hun staart hebben. In hoeverre dit laatste ook klopt is mij niet bekend.  ;D
Wellicht heeft iemand daar een antwoord op !?   

Ciao Johann

Dank je Johan voor deze uitgebreidere info  8)

Peet

Marsel

Citaat van: Johann op wo 29 feb 2012 - 13:07
Wat we zien is dat in de hogere luchtlagen zeer zachte maar ook vochtige lucht in de hoogte in de  circulatie van hoog Eitel wordt (warmtefront -sector) opgenomen. Dit warmtefront en de warmtefrontsector met de vochtige lucht (wolkenscherm) zien we terug op de satellietfoto. Versnellen we de animatie dan lijkt het net een depressie  zoals we ze normaal op het zuidelijk halfrond zien.  Immers daar draait alles precies in de omgekeerde richting: het schijnt zelfs zo te zijn dat bv ook de draaikolk in een leeglopende badkuip in precies de andere richting verloopt en dat zelfs de varkens een andere, tegen de wijzers van de klok in, krul in hun staart hebben. In hoeverre dit laatste ook klopt is mij niet bekend.  ;D
Wellicht heeft iemand daar een antwoord op !?   

Ciao Johann

Klopt Johann. Ik heb gisteren een x aantal RGB kanalen over de satbeelden gelegd om het geheel wat duidelijker te krijgen. Zeker als je wat uitzoomt en je bekeek bijvoorbeeld het hele noordelijke halfrond was dit toch een opvallende verschijning. Overigens is niet ?lle Ci afkomstig van het WF. Een deel was voordat het van het WF 'afgeblazen en opgenomen' werd al aanwezig als THR (thermal ridge) clouds. Deze Ci is vaak zichtbaar in dikteruggen en wordt, wanneer er afsnoering plaatsvindt, in de cirkelvormige circulatie opgenoemen.
Je kunt ze in loop die je gepost hebt mooi zien in het centrum van de circulatie. Bovendien aan de noordzijde van de kern duidelijke invloed van de schotse hooglanden alwaar 'Lee Ci' gevormd wordt.

mauriceb

Ik heb op discovery dit fonemeen eens voorbij zien komen van een stel motorrijders die van noord naar zuid door Afrika reden.
Op de evenaar gingen ze dit testen en wat bleek het draaide meende ik gewoon dezelfde kant op. dus broodje aap verhaal :)

en met broodje aap doel ik dan op het niet leeglopen van een badkuip op de evenaar of na 1 pas op het zuidelijk halfrond te zijn dat het water dan plots de andere kant op weg zou lopen.

Weerfreak 1337

Water draait op beide halfrondten in dezelfde richting, namelijk linksom.
Op het noordelijk halfrond hebben we vaak te maken met een Westcirculatie, mede omdat de lagedrukgebieden linksom (tegen de wijzers in) draaien en de hogedrukgebieden rechtsom (met de wijzers mee). Vaak liggen deze lagedrukgebieden op hogere breedten en hogedrukgebieden op lagere breedten. Door vooral in het najaar en de winter soms flinke temperatuursverschillen kan een forse Westcirculatie op gang komen.
Op het zuidelijk halfrond is dit precies andersom, dus lagedrukgebieden draaien rechtsom (met de wijzers mee) en hogedrukgebieden linksom (tegen de wijzers in), daar dus vooral in het najaar en de winter door de soms flinke temperatuursverschillen een Oostcirculatie.

Gr. Weerfreak

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Remy

Ik zie enorm grote massa met kinetische energie die afremt op tegengas.
De verplaatsing van lucht op zich zelf als materie is een enorme ram!
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

just0408

Ik ben ook niet van steen.

Remy

aerodynamica is niet een kwestie van lage druk boven de vleugel.
Bij het weer gaat het er om hoe veel massa er met welk moment in welke richting op de bol die onze aarde is gaat in rammen...
Gelukkig zijn er computers voor  om dat allemaal uit te rekenen :)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Powered by EzPortal