Lenteverwachting 2012

Topic gezien door 195618 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 23 feb 2012 - 14:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

frankaloe

moet niet gekker worden..
veel planten die vorstschade kunnen oplopen zijn moeten nu afgedekt worden.
hortensias staan al bijna de knoppen in...
wat gaat dit doen met al dat fruit...
http://88.159.160.138/view/viewer_index.shtml?id=303 webcam
niets zo veranderlijk als het weer

Tyshane

Nee ziet er niet gunstig uit komende week, de dubbele cijfers zullen maar met moeite of niet eens worden gehaald. Even jammer.

Citaat van: frankaloe op vr 30 mrt 2012 - 10:29
moet niet gekker worden..
veel planten die vorstschade kunnen oplopen zijn moeten nu afgedekt worden.
hortensias staan al bijna de knoppen in...
wat gaat dit doen met al dat fruit...

Tja dat is balen natuurlijk, maar ik denk dat de tuinders en boeren wel wat gewend zijn, tevens is dit een verhaal wat elk jaar wel terug komt, het is natuurlijk wel typisch maarts en april weer zo met die ups and downs. Stabiel weer voor langere tijd zie je weinig in deze maanden.

Weatherboy

Citaat van: Tyshane op vr 30 mrt 2012 - 10:33
Nee ziet er niet gunstig uit komende week, de dubbele cijfers zullen maar met moeite of niet eens worden gehaald. Even jammer.

Tja dat is balen natuurlijk, maar ik denk dat de tuinders en boeren wel wat gewend zijn, tevens is dit een verhaal wat elk jaar wel terug komt, het is natuurlijk wel typisch maarts en april weer zo met die ups and downs. Stabiel weer voor langere tijd zie je weinig in deze maanden.

Nou dat is niet helemaal waar. Alle temperaturen die afgelopen weken ver boven normaal uitgekomen waren, die gaan de komende periode ver onder normaal uitkomen. Zo zie ik ook keer op keer in de nieuwe pluimen vanaf maandag een aantal nachten met lichte vorst, wellicht matige vorst. Dat is niet normaal voor april. Dit weer dat er aan zit te komen in meer voor begin/half maart en niet voor de April. Zelfs de kans op een sneeuwdek in de nachten is 50% ongeveer. Nou sorry, maar dat is echt verschrikkelijk. Bovendien heeeft iedereen de tuin omgebouwd tot lente tuin met plantjes enzo, en die kunnen niet goed tegen meerdere nachten met vorst. Voor de Hortensia en andere vaste planten ben ik niet niet zo bang, die overleven het wel.

Overigens schandalig slecht weer voor April. Denk je een redelijk late pasen te hebben zit je misschien nog met sneeuw en grijze meuk.

Tyshane

Citaat van: Weatherboy op vr 30 mrt 2012 - 11:41
Nou dat is niet helemaal waar. Alle temperaturen die afgelopen weken ver boven normaal uitgekomen waren, die gaan de komende periode ver onder normaal uitkomen. Zo zie ik ook keer op keer in de nieuwe pluimen vanaf maandag een aantal nachten met lichte vorst, wellicht matige vorst. Dat is niet normaal voor april. Dit weer dat er aan zit te komen in meer voor begin/half maart en niet voor de April. Zelfs de kans op een sneeuwdek in de nachten is 50% ongeveer. Nou sorry, maar dat is echt verschrikkelijk. Bovendien heeeft iedereen de tuin omgebouwd tot lente tuin met plantjes enzo, en die kunnen niet goed tegen meerdere nachten met vorst. Voor de Hortensia en andere vaste planten ben ik niet niet zo bang, die overleven het wel.

Overigens schandalig slecht weer voor April. Denk je een redelijk late pasen te hebben zit je misschien nog met sneeuw en grijze meuk.

Precies, ruim boven het gemiddelde en nu wellicht er ruim onder, heft elkaar mooi weer op en dat zijn precies de ups en downs waar ik op doel. In deze maanden wordt zo nu en dan de 20 graden aangetikt, maar ook nog wel eens de nul. Iets met 'staart' en 'doet wat ie wil'. ;)

Ik begrijp verder wel wat je bedoelt maar ik mag aannemen dat men in Nederland bekend is met het klimaat alhier, dan weet je dat zaaien en planten in maart en april een risico is, dat het mis gaat is niet leuk, maar in maart en april en zelfs nog mei, kan het gewoon vriezen. Als je je geld ermee moet verdienen is dat best zuur, maar dat calculeer je deels in neem ik aan.

En tja 'schandalig slecht', ja het is balen dit, maar wat doe je er aan. Nagenieten van de afgelopen weken en verheugen op de mooie dagen die nog in het verschiet liggen! Ik heb er nu al weer zin in! :)

Jan van Ooijen

Ook nieuwste berekeningen gaan voor sneeuw, meeste kans in het noorden en zuidoosten

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weatherboy

Citaat van: Tyshane op vr 30 mrt 2012 - 11:54
Precies, ruim boven het gemiddelde en nu wellicht er ruim onder, heft elkaar mooi weer op en dat zijn precies de ups en downs waar ik op doel. In deze maanden wordt zo nu en dan de 20 graden aangetikt, maar ook nog wel eens de nul. Iets met 'staart' en 'doet wat ie wil'. ;)

Ik begrijp verder wel wat je bedoelt maar ik mag aannemen dat men in Nederland bekend is met het klimaat alhier, dan weet je dat zaaien en planten in maart en april een risico is, dat het mis gaat is niet leuk, maar in maart en april en zelfs nog mei, kan het gewoon vriezen. Als je je geld ermee moet verdienen is dat best zuur, maar dat calculeer je deels in neem ik aan.

En tja 'schandalig slecht', ja het is balen dit, maar wat doe je er aan. Nagenieten van de afgelopen weken en verheugen op de mooie dagen die nog in het verschiet liggen! Ik heb er nu al weer zin in! :)

Nou het is jammer, want met zo een setting is de kans op een zomerse onweersbui zeer klein. Dat houdt in dat we zeker t/m eind april moeten gaan wachten op mogelijk een convectieve situatie. Zeer jammer, want onweer in april is 10 x beter dan natte sneeuw en die rot regen. En dan te bedenken dat we opgescheept zitten met een matige tot harde wind en die afgrijselijke grijze meuk waar je niets aan heb. Het is gewoon typisch noch-vleesch-noch-visch weer.

Overigens is de term 'maartse buien' niet voor niets te voorschijn gehaald. Zondag is het april en dan heb je aprilse grillen. Oftewel af en toe kans op nachtvorst en wat regen, maar geen 3 nachten lichte tot matige vorst en sneeuwbuien met sneeuwdek en overdag 6 graden. Dat is hollands december weer. Naja helaas kan je er niks aan doen, maar verschrikkelijk is het wel.

frankaloe

qua sneeuw zullen we toch geen al te grote hoeveelheden mogen verwachten lijkt me..
dat er even een wit tapijt zou liggen is al vaker gebeurd,zelfs met pasen.
toch kan ik me ook pasen herinneren waar dat het flink warm was.
http://88.159.160.138/view/viewer_index.shtml?id=303 webcam
niets zo veranderlijk als het weer

Tyshane

Citaat van: frankaloe op vr 30 mrt 2012 - 12:44
qua sneeuw zullen we toch geen al te grote hoeveelheden mogen verwachten lijkt me..
dat er even een wit tapijt zou liggen is al vaker gebeurd,zelfs met pasen.
toch kan ik me ook pasen herinneren waar dat het flink warm was.

Nee geen dik pak sneeuw zoals het nu lijkt.

Ja inderdaad, met Pasen nog wel eens in de zon zitten bakken maar ook nog wel eens vlokken gezien.  :D Voor het gevoel hoort bij pasen wel lenteweer; maar goed pasen is niet altijd op dezelfde datum dus voor de statistieken niet handig te vergelijken. ;)

Weatherboy

Citaat van: frankaloe op vr 30 mrt 2012 - 12:44
qua sneeuw zullen we toch geen al te grote hoeveelheden mogen verwachten lijkt me..
dat er even een wit tapijt zou liggen is al vaker gebeurd,zelfs met pasen.
toch kan ik me ook pasen herinneren waar dat het flink warm was.

Dat was Pasen 2008. Maart toen viel Pasen van 23 op 24 maart. Heel erg vroeg, dus ja dan kan het. Maar we hebben het dan over 8 en 9 april. Naja, de nieuwe GFS is klaar dus ik bekijk hem straks even.

Isabelle

Ik heb het nu al koud (was de hitte in de kas net gewend) loop met 3 sweaters aan en ski kousen.  :-[ Ik hoop echt dat het volgende week zaterdag wat warmer is dan 4°C.  :o

Reutel

lolwut? Ik ga woensdag naar de Efteling... Zomer Efteling!  >:(

GHkstra

Het is best wel fris buiten.

Fren

Ik zou toch zweren dat ik jaren terug sneeuw gezien heb in april... zal dan wel geen sneeuwdek zijn geweest... maar weet bijna zeker dat het in de jaren negentig was.

Ben benieuwd wat er gaat komen, jammer van de weersomslag... :{
The question is not IF disasters happen but WHEN they happen!
He, who controls the world, faces the

frankaloe

Citaat van: GHkstra op vr 30 mrt 2012 - 13:38
Het is best wel fris buiten.
ik voelde het op de fiets..
blij dat ik mn winterjas aanhad.
10 grd op een winkelgevel werd er aangegeven,maar leek veel kouder aan te voelen.
doet vooral de wind
http://88.159.160.138/view/viewer_index.shtml?id=303 webcam
niets zo veranderlijk als het weer

glenn

ja en de kansen op sneeuw volgende week en later zijn er zeker hoor wie weet in plaats van een witte kerst gewoon een witte pasen zou het eigenlijk wel eens graag mee maken

vooral het centrum van belgie en het noorden van belgie sneeuwkansen zie ik

Ramon Oost

Citaat van: glenn op vr 30 mrt 2012 - 13:51
ja en de kansen op sneeuw volgende week en later zijn er zeker hoor wie weet in plaats van een witte kerst gewoon een witte pasen zou het eigenlijk wel eens graag mee maken

In 2008 hadden we sneeuw met pasen ;)  maar toen viel dat in maart...

GHkstra

Weer veel bewolking vandaag. Alleen op de Wadden een beetje zon.


©NASA Lance-Modis

André

Hier was het nog een goede start maar nu is het zwaar bewolkt en de temeperatuur maar 9,7° meer ,dat is al de helft minder dan gisteren . Maar ja dat  was toch een beetje te voorzien ook april is nog een kwaaie maand en kan ook zeer grillig zijn ,het venijn zit hier in de staart sneeuw en stofhagel met grondvorst en zelfs vorst onder thermometerhut is perfekt nog mogelijk hoor . Beter zo ,want vorig jaar was het op pasen bijna 30° en zatten we te kampen met een grote droogte in het voorjaar en wat voor zomer hebben we gekregen julli en augustus regen en nog eens regen om dan in het najaar oktober terug temperaturen te noteren van 25 a 30° . Dus laat het nu maar rustig op ons komen en hopen dat we dan een zomer krijgen die warm en onweerachtig verloop en zo zijn we ook gelukkig .
Demeulemeester André

Tyshane

Citaat van: glenn op vr 30 mrt 2012 - 13:51
ja en de kansen op sneeuw volgende week en later zijn er zeker hoor wie weet in plaats van een witte kerst gewoon een witte pasen zou het eigenlijk wel eens graag mee maken

vooral het centrum van belgie en het noorden van belgie sneeuwkansen zie ik

Ja een witte pasen is ook wel eens leuk voor de verandering! :P

Citaat van: Ramon Oost op vr 30 mrt 2012 - 15:10
In 2008 hadden we sneeuw met pasen ;)  maar toen viel dat in maart...

Och inderdaad ja, alweer helemaal vergeten! ;)

Johann

Winter in het noorden (Scandinavië). Zomers in het zuiden.
Daartussen een groot overgangsgebied met zeer gematigde temperaturen.



Bron; MeteoMedia

Powered by EzPortal