Lenteverwachting 2012

Topic gezien door 195609 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 23 feb 2012 - 14:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johann

Citaat van: Johann op di 13 mrt 2012 - 19:32
Ik heb de kaarten  bekeken maar daar wordt ik ook niet wijzer van. Het lijkt me een kleine "verstoring" in de lagere atmosfeer (lage bewolking, convergentie) welke niet door "onze" globale modellen  wordt  opgepakt. Daar zijn we aangewezen op de meso-modellen met een hogere resolutie. Opvallend ook de oplossing (stijgende luchtbeweging) met oplossing bewolking (stratus) aan de noord(oost)kant en de dalende (dichtere bewolking) aan de zuid(west)kant van de vortex. Ook KNMI SatRep beschrijft het fenomeen niet. Wellicht dat iemand kaarten heeft met een hogere resolutie en dan met name van het windveld in de onderste atmosfeer.
Ciao Johann

KNMI SatRep (archief) definiert het als een zgn. lij-laag, veroorzaakt door de Schotse bergen !
Klinkt plausibel :-)

Ciao Johann

Sietse

Citaat van: Johann op di 13 mrt 2012 - 20:31
KNMI SatRep (archief) definiert het als een zgn. lij-laag, veroorzaakt door de Schotse bergen !
Klinkt plausibel :-)

Wauw.. raar dat een gebergte op zo'n grote afstand toch nog invloed kan hebben op de atmosfeer, frappant!

Harry de Hond

Citaat van: Johann op di 13 mrt 2012 - 20:31
KNMI SatRep (archief) definiert het als een zgn. lij-laag, veroorzaakt door de Schotse bergen !
Klinkt plausibel :-)

Ciao Johann

Dat klinkt idd als n goede reden. Dan heeft die Ben Nevis nog behoorlijk wat invloed. :D
Juist.

boxer

Gerrit H had het er ook over na 8 uur journaal.
Waren 2 luchtlagen, van onder leek het 1 pak bewolking maar van bovenaf was strucuur te zien

Jan van Ooijen

Morgen lijkt mij nu wel een duidelijke zaak, volop lente en temperaturen die in het zuiden de 18 graden kunnen halen.

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Dennis

Na de warmte kunnen we even afkoelen ;)

André

We zijn nog niet opgewarmd en ge spreekt al van afkoelen ,voor mij mag het zacht blijven voor de ganse lente en warm tot eind september dat zou nog eens goed jaar zijn met af en toe een onweer erbovenop.
Demeulemeester André

Dennis

Ziet er mooi uit .... echter lijkt het nw-deel van NL niet in de hele warme sector te komen


Tyshane

De vooruitzichten voor morgen zijn erg goed, dat lijkt een heerlijke lente-dag, met, eerlijk gezegd, een klein zomers randje in het zuiden. Even het plaatje van het knmi erbij, want een plaatje zegt meer dan al die woorden. ;) Genieten morgen en even creatief met 'tijd' schuiven.

Marsel

Citaat van: Tyshane op wo 14 mrt 2012 - 10:42
De vooruitzichten voor morgen zijn erg goed, dat lijkt een heerlijke lente-dag, met, eerlijk gezegd, een klein zomers randje in het zuiden. Even het plaatje van het knmi erbij, want een plaatje zegt meer dan al die woorden. ;) Genieten morgen en even creatief met 'tijd' schuiven.

Arch....ik moet morgen werken ;). Maar hé, als het goed is volgen er nog genoeg van dergelijke dagen :D! Het seizoen is nog jong...

Sven

Eindelijk die warmte, wachte het lekker af. Niet dat er weer roet in het eten werdt gegooid :) Maar nu toch eindelijk zover, kom maar op!
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Tyshane

Citaat van: Marsel op wo 14 mrt 2012 - 11:14
Arch....ik moet morgen werken ;). Maar hé, als het goed is volgen er nog genoeg van dergelijke dagen :D! Het seizoen is nog jong...

Ik heb toevallig een meteorologisch uitje morgen! :) Maar inderdaad; er komen vast meer van deze dagen, al moet ik zeggen dat die eerste het lekkerste smaakt, dan is het nog nieuw. ;)


Citaat van: Sven op wo 14 mrt 2012 - 11:22
Eindelijk die warmte, wachte het lekker af. Niet dat er weer roet in het eten werdt gegooid :) Maar nu toch eindelijk zover, kom maar op!

Nou inderdaad, dat zou wel balen zijn. Zal je net zien zo'n geniepige stratuslaag en dat die zon er dan niet door komt. Grijs en koud. Grrr...

Marsel

Citaat van: Tyshane op wo 14 mrt 2012 - 11:40
Ik heb toevallig een meteorologisch uitje morgen! :) Maar inderdaad; er komen vast meer van deze dagen, al moet ik zeggen dat die eerste het lekkerste smaakt, dan is het nog nieuw. ;)

Je hebt gelijk, die eerste dagen zijn altijd goud waard. Als mijn schema het morgen toelaat eventjes tussen de bedrijven door naar buiten denk ik ;).
Even off topic...
Meteorologisch uitje? Haha, dat kan nooit kwaad. Waar ga je naar toe??

Serge

Zaterdag best kans op onweer,.....
Waar is mijn cape

André

Laat ons nu maar eerst genieten vandaag en morgen van dat zonnetje .
Demeulemeester André

Dennis

Daar is onze mini-depressie van dit weekend ;)

André

Kunnen er mee leven als het terug goed homt en dat we de zon kunnen begroeten ,een mens herleeft bij het zien van de zon.
Demeulemeester André

jones

Ik weet niet dat het iets is waar iedereen op let, maar we zitten alweer 5 dagen met een luchtdruk > 1030 hPa. Dit nadat ook februari ookal een recordmaand was qua luchtdruk. Het maandgemiddelde bedroeg hier 1029,6 hPa !

Jan van Ooijen

Rokjesdag!!

Eindelijk kunnen we spreken van echt lenteweer, vooral het midden en het zuiden van het land. Als we de recente weermodellen erbij pakken, dan zien wij dat het zuidelijk deel van het land zo rond de 17 graden uit komt, mogelijk een graadje warmer. Het midden van het land moet vooralsnog genoegen nemen met 15 a 16 graden. Het noordelijk deel van het land blijft het kwik steken op zo'n 13 graden.


Temperatuursverwachting weermodel Hirlam

Ook aanstaande vrijdag kunnen we nog even genieten van zeer fraai lenteweer, echter dit lijkt vooralsnog alleen maar weggelegd te zijn voor het oosten, midden en het zuidoosten van het land. In het noord(west)elijk deel van het land is het meest bewolkt, mogelijk dat er ook wat lichte neerslag kan vallen. Elders is er eerst nog zonnige perioden, maar aan het einde van de middag neemt ook daar de bewolking toe. De temperaturen voor aanstaande vrijdag liggen ongeveer rond de 10 graden in het noorden tot zo'n 15 graden in het midden van het land, in het zuiden zou de 18 graden lokaal nog mogelijk zijn.

Zaterdag krijgen we te maken met een koufront, dat mogelijk gepaard kan gaan met onweer in het oostelijk deel van het land. Hier kunt u terecht voor eventuele onweerskansen. Kortom, morgen genieten en zoals de titel van het bericht al zegt.... Rokjesdag!
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Hirlam komt morgen met 20 graden aanzetten in het zuidoosten

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal