Lenteverwachting 2012

Topic gezien door 195519 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 23 feb 2012 - 14:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Dennis

Indraai-ing van het systeem  8)

Jan van Ooijen

Stukje Guidance:

Hir12 (NESO) laat de natte sneeuw buiten de grenzen. Iets dat we ook al in EC06 zagen gebeuren. Progtemps van EHBK laten het FZL zakken tot 2000 voet, onmogelijk is het dan niet, maar kans is klein. Belangrijker is dan ook vooral de hoeveelheid water die gaat vallen tot maandagavond. Hir12 komt met ruim 60 mm net ten zuidwesten van Zeeland. Andere modellen zijn daarin nederiger. Het EC EPS toont dat voor het grootste deel van het land er vanuit gegaan mag worden dat er zeker 3 tot 10 mm neerslag valt, met daarbij nog een 30% kans op 10-30 mm (dat is overigens een erg grote marge). Ruw geschetst krijgen het zuidwesten en zuiden het meeste (15-25 mm) en het noordoosten het minste (tot 5 mm). Maandagavond wordt het geleidelijk droog en dat blijft het dan nagenoeg tot het einde van de periode (dinsdagmiddag). Progtemps laten nog wel de mogelijkheid zien van een enkele geïsoleerde en ondiepe bui, waarschijnlijk is dit ruis.

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Optimisme van het Amerikaans weermodel?

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

hoffies

Ziet er allemaal erg nat uit...  8)
Twitter: @hoffnar2911

Johann

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 05 mrt 2012 - 00:02
Optimisme van het Amerikaans weermodel?

Mmmm...sneeuw niet geheel onmogelijk. Ook niet vlgs EC12.
SVG algemeen tussen 250 en 500m. Met genoeg neerslag, aflandige wind later op de dag dan zou het moeten lukken.
Vraag me alleen af of evt RR afkoeling (intensiteit ? ) een steentje kan bijdragen om de SVG dat extra zetje in de rug (naar beneden) te geven.
Hoe dan ook, ik sluit neerslag in de vorm van sneeuw morgen niet uit voor het zuidoosten.

Btw; ook donderdag sneeuwkansen, echter dan wrs slechts weinig neerslag maar wel met SVG tot aan de grond !

Morgen EC12 RR en SVG


Ciao Johann

Isabelle

Mijn pa had net op de radio gehoord dat in de regio Kortrijk (BE) zulke zware sneeuwval is momenteel dat de wegen onberijdbaar zijn.  :o
Helaas zie ik op de sneeuwradar niets veschijnen.

marctsm

Citaat van: Isabelle op ma 05 mrt 2012 - 08:49
Mijn pa had net op de radio gehoord dat in de regio Kortrijk (BE) zulke zware sneeuwval is momenteel dat de wegen onberijdbaar zijn.  :o
Helaas zie ik op de sneeuwradar niets veschijnen.
Inderdaad isabelle, ik heb ook een paar meldingen gezien van sneeuw in kortrijk, momenteel krijgen brussel en gent ervan langs (te volgen via de webcambeelden van het verkeerscentrum http://www.verkeerscentrum.be/verkeersinfo/camerabeelden/brussel

Johann

Prachtige Sat foto met kern laag boven west Nederland vanmorgen 09h30. Via westflank van het centrum stroomt koude lucht naar zuiden toe uit. Boven België lokaal door neerslagafkoeling sneeuw tot aan de grond (berekende sneeuwvlagrens circa 300m, ). Aan de oostflank van het laag boven Duitsland advectie van veel zachtere en drogere lucht.



Ciao Johann

Isabelle

 :P Wij hebben bij ons ook al hevige sneeuwbuien gekregen. Helemaal niet verwacht!

GekkeLeo

Is weer een plaatje in te lijsten

marctsm

heren, zie ik in de meest recente gfs terug wat sneeuwkansen voor de nacht van woensdag op donderdag?

Marcel

mooi sat kaartje actueel  :)
Met vriendelijke groet,
Marcel  Mijn hobbypagina: https://www.flickr.com/photos/marcelwestland/

Marcel

ook gelijk maar even een animatie als we toch bezig zijn  ;D

Met vriendelijke groet,
Marcel  Mijn hobbypagina: https://www.flickr.com/photos/marcelwestland/

Weerfreak 1337

Inderdaad een mooie sateliet vandaag :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Wouter Pringels


Jan van Ooijen

Woensdag weer een bak met regen

Vandaag zou eigenlijk in het teken staan van veel neerslag in het zuidwesten van het land, echter is het goed meegevallen. Hoek van Holland viel in de afgelopen 24 uur 13mm aan neerslag, Wilhelminadorp 11mm, Vlissingen 12mm en Westdorpe 15mm. Bij onze zuiderburen viel meer dan het dubbele, namelijk: Koksijde 41mm eveneens Oostende kreeg zoveel neerslag te verwerken in 24 uur tijd. In het oostelijk deel van België is tot nu toe 50mm aan neerslag gemeten, dit in het plaatsje Houffalize. Voorlopig lijkt de neerslag even voorbij te zijn, maar.....

Aanstaande woensdag krijgen we te maken met een frontaal systeem. Voor de mensen die niet weten wat een frontaal systeem is, volgt er een kleine en ik hoop een duidelijke uitleg. Een frontaal systeem is een stelsel van warmtefronten, koufronten en occlusies.In beginsel is er een stationaire (niet van plaats veranderende) en zonale (dat wil zeggen, evenwijdig aan de breedtegraden op de globe) frontpositie, met aan de noordzijde de koude lucht en aan de zuidkant de warme lucht. Aan weerszijden van dit front beweegt de lucht zich in verschillende richtingen of met verschillende snelheid in dezelfde richting. Door de wrijving die daarvan het gevolg is, ontstaat een rimpel of een golf in het front (te vergelijken met wind die over een wateroppervlak strijkt, waardoor golven ontstaan). Een tweede mogelijkheid voor het ontstaan van zon frontale golf is de nadering van een storing in de hogere luchtlagen. Bij de top van de golf ontstaat aan het aardoppervlak een zwak lagedrukgebied met daaromheen een cyclonale luchtbeweging. Dat betekent dat aan de linkerkant van het draaipunt de koude lucht naar het zuiden gaat stromen en aan de rechterkant de warme lucht naar het noorden. Door dichtheidsverschillen verplaatst het koufront zich sneller dan het warmtefront. Het deel van het frontale systeem waar de ingesloten warme lucht tussen de twee fronten geheel is verdrongen en nog slechts op enige hoogte te vinden is, heet occlusiefront.


Neerslagverwachting GEM cumulatief tot en met donderdag

Als we naar de recente GFS kijken dan zal er naar verwachting ongeveer 10-15mm aan neerslag vallen, het Canadees weermodel gaat voor 15-20mm. UKMO heeft momenteel 10-20mm in de berekeningen staan. Naast de hoeveelheid regen kunnen we ook te maken gaan krijgen met windstoten. In het westen van het land liggen de berekeningen momenteel rond de 80-85 kilometer per uur, binnenland rond de 60 kilometer per uur en in het zuidoosten van het land rond de 70 kilometer per uur.  Kortom, het is eerder herfst dan lente.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weerfreak 1337

Dat word weer een echte herfstdag met een flinke woei en een bak regen. Gelukkig schijnt morgen de zon :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Ramon Oost


Wouter Pringels

Mooi stuk Jan, laat de regenmeter en windmeter maar terug hun werk doen.

glenn

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 05 mrt 2012 - 21:36
Woensdag weer een bak met regen

Vandaag zou eigenlijk in het teken staan van veel neerslag in het zuidwesten van het land, echter is het goed meegevallen. Hoek van Holland viel in de afgelopen 24 uur 13mm aan neerslag, Wilhelminadorp 11mm, Vlissingen 12mm en Westdorpe 15mm. Bij onze zuiderburen viel meer dan het dubbele, namelijk: Koksijde 41mm eveneens Oostende kreeg zoveel neerslag te verwerken in 24 uur tijd. In het oostelijk deel van België is tot nu toe 50mm aan neerslag gemeten, dit in het plaatsje Houffalize. Voorlopig lijkt de neerslag even voorbij te zijn, maar.....

Aanstaande woensdag krijgen we te maken met een frontaal systeem. Voor de mensen die niet weten wat een frontaal systeem is, volgt er een kleine en ik hoop een duidelijke uitleg. Een frontaal systeem is een stelsel van warmtefronten, koufronten en occlusies.In beginsel is er een stationaire (niet van plaats veranderende) en zonale (dat wil zeggen, evenwijdig aan de breedtegraden op de globe) frontpositie, met aan de noordzijde de koude lucht en aan de zuidkant de warme lucht. Aan weerszijden van dit front beweegt de lucht zich in verschillende richtingen of met verschillende snelheid in dezelfde richting. Door de wrijving die daarvan het gevolg is, ontstaat een rimpel of een golf in het front (te vergelijken met wind die over een wateroppervlak strijkt, waardoor golven ontstaan). Een tweede mogelijkheid voor het ontstaan van zon frontale golf is de nadering van een storing in de hogere luchtlagen. Bij de top van de golf ontstaat aan het aardoppervlak een zwak lagedrukgebied met daaromheen een cyclonale luchtbeweging. Dat betekent dat aan de linkerkant van het draaipunt de koude lucht naar het zuiden gaat stromen en aan de rechterkant de warme lucht naar het noorden. Door dichtheidsverschillen verplaatst het koufront zich sneller dan het warmtefront. Het deel van het frontale systeem waar de ingesloten warme lucht tussen de twee fronten geheel is verdrongen en nog slechts op enige hoogte te vinden is, heet occlusiefront.


Als we naar de recente GFS kijken dan zal er naar verwachting ongeveer 10-15mm aan neerslag vallen, het Canadees weermodel gaat voor 15-20mm. UKMO heeft momenteel 10-20mm in de berekeningen staan. Naast de hoeveelheid regen kunnen we ook te maken gaan krijgen met windstoten. In het westen van het land liggen de berekeningen momenteel rond de 80-85 kilometer per uur, binnenland rond de 60 kilometer per uur en in het zuidoosten van het land rond de 70 kilometer per uur.  Kortom, het is eerder herfst dan lente.

Hej jan en is het ook al zeker dat het om regen zal gaan want ik lees berichten over kansen op sneeuw op woensdag en de nacht naar donderdag?

Powered by EzPortal