Lenteverwachting 2012

Topic gezien door 194504 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 23 feb 2012 - 14:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wilfred Janssen

Hmm.... de nieuwe pluim van GFS gaat mogelijk zelfs voor wat ijsdagen volgende week. Kans schat ik echter klein gezien het aantal members dat wel boven de 0 blijft. Het signaal voor neerslag kan wellicht sneeuw opleveren volgende week. Temperaturen dicht bij het vriespunt, wellicht door afkoeling in een bui er wel onder? Maar komende week eerst dubbele cijfers.

Operationeel meteoroloog bij Weerplaza
Meer weer: https://twitter.com/WilfredJanssen_

Kwadrant

Volgens Joe komt de winter terug  :-\

Joe Bastardi ? @BigJoeBastardi
Reply RetweetedRetweet
Wake up Europe mild this week but winter coming back in week after. Posted on Weatherbell on this matter
Don`t feed Angry Wolves

Johann

Lente ook in de Alpen (of misschien wel zomer  :D)
Net uit het dgl. Alpenweerbericht voor alle Alpenweer ge?nteresseerden.

http://bit.ly/oTej35

Ciao Johann

Tyshane

Ja Joe ziet een 'winters prikje', aye! De pluim duikelt ook even, aye. Deze week maar even genieten van een Lenteprikje, dan zien we weer verder toch! ;)

Citaat van: Johann op ma 27 feb 2012 - 10:31
Lente ook in de Alpen (of misschien wel zomer  :D)
Net uit het dgl. Alpenweerbericht voor alle Alpenweer ge?nteresseerden.

http://bit.ly/oTej35

Ciao Johann

Haha, lol; kijk ze liggen daar in de sneeuw. Bazen! ;)

Dennis


Weerfreak 1337

Hmm, gaat de winter toch nog een comeback maken voor even? :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

arjanbruggink

Citaat van: Weerfreak op ma 27 feb 2012 - 12:22
Hmm, gaat de winter toch nog een comeback maken voor even? :P
Denk niet dat je het winter kunt noemen..... Denk hoogstens evt. kleine winterse toestanden.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Weerfreak 1337

Citaat van: arjanbruggink op ma 27 feb 2012 - 12:39
Denk niet dat je het winter kunt noemen..... Denk hoogstens evt. kleine winterse toestanden.

Ja dit bedoel ik ook eigenlijk :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Fren

Maar goed dat ik dan toch nog ff me winterbanden heb laten zitten :P
The question is not IF disasters happen but WHEN they happen!
He, who controls the world, faces the

Wilfred Janssen

Ik vind dat de winterse prik van volgende week niet echt sterk in de EC pluim terug is te zien. Overdag de temperaturen dik boven 0 en in de nacht eronder.

Operationeel meteoroloog bij Weerplaza
Meer weer: https://twitter.com/WilfredJanssen_

Bacci

Dit is de recente pluim, temperaturen volgende week rond 4/5 graden met in de nacht lichte vorst en neerslag dus maartse buien.

Dennis

Citaat van: Bacci op ma 27 feb 2012 - 13:12
Dit is de recente pluim, temperaturen volgende week rond 4/5 graden met in de nacht lichte vorst en neerslag dus maartse buien.

Kijk eens naar het sneeuwval-kaartje -  8)

Eifel

Citaat van: arjanbruggink op ma 27 feb 2012 - 12:39
Denk niet dat je het winter kunt noemen..... Denk hoogstens evt. kleine winterse toestanden.
Ik denk gewoon aan Maartse buien. :D

NewWeatherfan

onze voorouders hebben niet voor niks de term maartse buien en maart roert zijn staart uitgevonden toch ;D

maar lekker hoor dubbele cijfers op de thermometer

Wilfred Janssen

Er kan dan wel geen rood (of blauw) sneeuwlijntje zijn, maar dankzij afkoeling in buien kan regen/natte sneeuw zomaar overgaan in sneeuw. Dus ik vertrouw niet zomaar op die lijntjes die daar staan weergegeven...

De temperaturen op 850 hPa zijn dan wel niet koud, maar de lage temperatuur aan het aardoppervlak kan ervoor zorgen dat de regen overgaat in sneeuw...
Operationeel meteoroloog bij Weerplaza
Meer weer: https://twitter.com/WilfredJanssen_

Johann

Lente exit

Een korte blik op de laatste GFS output (GFS12-oper) begin volgende week laat weinig heel van het eerste "mini-lentetje".
Kijken we naar de ontwikkelingen vanaf begin volgende week dan zien we opnieuw de cut-off van een bel koude lucht uitgaande van de depressie en hoogtetrog vanaf de Atlantische Oceaan. Het cut-off laag met 2 kernen verplaatst zich vervolgens richting het midden van de volgende week naar oost Europa en zuidoost Europa. Noordelijk van het systeem zien we een verbinding ontstaan tussen het Atlantische hogedrukgebied, via Scandinavi? met het Russische hoog met op de kaarten dan een klassieke winterse setting (retrograde blokkade). Met een naar noord en later noordoost tot oost draaiende hoogte wordt steeds koudere arctische lucht naar Nederland en en grote delen van west en centraal Europa getransporteerd. 

Let op de onderstaande kaart  ook goed op de diverse lagedrukgebiedjes (hoogtelaagjes) en met name het prachtige hoogtelaagje wat als kleine maar venijnige "luis in de pels" van het Azorenhoog (direct boven de Azoren) alsmede ook het mooie ontwikkelde Genualaag met veel sneeuw zuidkant Alpen (S?dstau dan wel reour d'est). Al met al heel interessante kaarten en ontwikkelingen. Nog is het te vroeg voor details (neerslag, sneeuw) maar zeker een situatie om de komende dagen nauwlettend  te vervolgen !

Discussies, vragen en -of opmerking van harte welkom.

GFS bodemdrukkaart dinsdag 6 maart met mooie retrograde blokkade (cut-off)



Ciao Johann

glenn

Citaat van: Johann op ma 27 feb 2012 - 18:51
Lente exit

Een korte blik op de laatste GFS output (GFS12-oper) begin volgende week laat weinig heel van het eerste "mini-lentetje".

Discussies, vragen en -of opmerking van harte welkom.


Ciao Johann

Hej johan weer mooi geschreven! maar betekend dit dat we in de LL een lange tijd veel sneeuw kunnen krijgen ?? want op langere termijn lijkt de hogedruk alweer te gaan overwinnen hoe zit dit ??

Johann

Citaat van: glenn op ma 27 feb 2012 - 19:13
Hej johan weer mooi geschreven! maar betekend dit dat we in de LL een lange tijd veel sneeuw kunnen krijgen ?? want op langere termijn lijkt de hogedruk alweer te gaan overwinnen hoe zit dit ??

Ik doe nog geen uitspraken over (evt) sneeuw. Neerslag is ??n van de moeilijkste parameters, mn op de lange termijn.  Al met al wel een heel interessante drukverdeling (when come so) en met de teruglopende temperaturen (vooral hogerop in de atmosfeer) is sneeuw dan wel natte sneeuw(buien) goed mogelijk. Tot een langdurig wit tapijt komt het met deze kaarten echter niet, daarvoor is het nog een tikkeltje te warm (Theta-E's 16-14 ?C, DP 2 tot 4 ?C) . In krachtige buien en bij buienclusters kan er echter hier en daar sneeuw gaan vallen.

Ciao Johann

Fren

Leuk om te volgen hoe dit zich gaat ontwikkelen!  Hier in het oosten hebben we nauwelijks sneeuw gehad.. een paar millimeter misschien. Niets vergeleken met het westen of met vorig jaar :P   Dus wat winterse neerslag mag nog wel haha
The question is not IF disasters happen but WHEN they happen!
He, who controls the world, faces the

TaL

Ook erna blijft het interessant eruit zien .

Even een zelfgemaakt kaartje gemaakt om te testen of ik wel foto's kan uploaden + kennis opdoen ;)

Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Powered by EzPortal