Lenteverwachting 2012

Topic gezien door 194488 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 23 feb 2012 - 14:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johann

Citaat van: Weerfreak op zo 26 feb 2012 - 20:34
Die -10 gradengrens op 850hPa komt ook aardig dicht in de buurt
T850hPa


Yep zoals ik ook al eerder opmerkte (ook GFS). Interessante situatie en niet gek opkijken als er in de LL gewoon een pak sneeuw gaat vallen. (koude bovenluchten en mede getriggerd door ULL !  Natuurlijk nu nog veel te vroeg voor details (RR, Theta-E-s, DP, T2m).

Ciao Johann

glenn

Citaat van: Johann op zo 26 feb 2012 - 20:47
Citaat van: Weerfreak op zo 26 feb 2012 - 20:34
Die -10 gradengrens op 850hPa komt ook aardig dicht in de buurt
T850hPa


Yep zoals ik ook al eerder opmerkte (ook GFS). Interessante situatie en niet gek opkijken als er in de LL gewoon een pak sneeuw gaat vallen. (koude bovenluchten en mede getriggerd door ULL !  Natuurlijk nu nog veel te vroeg voor details (RR, Theta-E-s, DP, T2m).

Ciao Johann

En Johan als ik even vragen mag waneer verwacht je dan een pak sneeuw in de LL ??? en hoeveel tot de mogelijkheden zouden kunnen behoren ?? meer dan 15 cm of oz ??

Weerfreak 1337

Citaat van: glenn op zo 26 feb 2012 - 20:59


En Johan als ik even vragen mag waneer verwacht je dan een pak sneeuw in de LL ??? en hoeveel tot de mogelijkheden zouden kunnen behoren ?? meer dan 15 cm of oz ??

Valt nu nog niet te zeggen, begint meestal pas een dag of 2/3 van tevoren duidelijk te worden.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

aloa

Volgens de Telegraaf kan het al 30 graden worden in April.. In de Benelux dan, want in nederland is dat volgens mij nog niet voorgekomen.


http://www.telegraaf.nl/binnenland/11596164/___Dertig_graden_in_april_mogelijk___.html  ;)

snow!

Laat dat pak sneeuw maar komen in Maart!!

Sven

Ziet er wel winters uit, maar hoop dat het echt een andere wending gaat krijgen.. maart moeten de bloemtjes gaan bloeien. Pak sneeuw niet echt zin in. Raar jaar :P
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

glenn

ja idd het is allemaal een beetje gek aan het verlopen het afgelopen jaar
De media heeft er eerder al eens over gekreund dat er zich ooit een seizoenssprong kon voordoen !
Wel om het allemaal nog wat gekker te maken , volgens mij is dit gebeurd gewoon alle seizoenen 1 maand later geworden daarom in maart nog veel kou en sneeuw mischien en april hopa lente zo een 30?c zalig toch !

Reutel

Citaat van: aloa op zo 26 feb 2012 - 21:11
Volgens de Telegraaf kan het al 30 graden worden in April.. In de Benelux dan, want in nederland is dat volgens mij nog niet voorgekomen.


http://www.telegraaf.nl/binnenland/11596164/___Dertig_graden_in_april_mogelijk___.html  ;)

Heb je gezien waar de Televaag naar toe linkt?  ::)

Jan van Ooijen

Aardige fouten in de tekst. De kans dat het in april "te warm" verloopt is 55%, dus niet zoals daar gezegd wordt 55% te warm.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

aloa

Citaat van: Reutel op zo 26 feb 2012 - 21:29
Citaat van: aloa op zo 26 feb 2012 - 21:11
Volgens de Telegraaf kan het al 30 graden worden in April.. In de Benelux dan, want in nederland is dat volgens mij nog niet voorgekomen.


http://www.telegraaf.nl/binnenland/11596164/___Dertig_graden_in_april_mogelijk___.html  ;)

Heb je gezien waar de Televaag naar toe linkt?  ::)
Ik zie het ja... ken de hele site niet eerlijk gezegd. Onzin verhaal natuurlijk.

Weerfreak 1337

Citaat van: aloa op zo 26 feb 2012 - 21:11
Volgens de Telegraaf kan het al 30 graden worden in April.. In de Benelux dan, want in nederland is dat volgens mij nog niet voorgekomen.


http://www.telegraaf.nl/binnenland/11596164/___Dertig_graden_in_april_mogelijk___.html  ;)

Belachelijk, kan bijna niet. Tenminste, er moet in ieder geval heel wat gebeuren voor een tropische 30 graden in april, of zie ik dat verkeerd?!  :o

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Sven

Citaat van: Weerfreak op zo 26 feb 2012 - 22:04
Citaat van: aloa op zo 26 feb 2012 - 21:11
Volgens de Telegraaf kan het al 30 graden worden in April.. In de Benelux dan, want in nederland is dat volgens mij nog niet voorgekomen.


http://www.telegraaf.nl/binnenland/11596164/___Dertig_graden_in_april_mogelijk___.html  ;)

Belachelijk, kan bijna niet. Tenminste, er moet in ieder geval heel wat gebeuren voor een tropische 30 graden in april, of zie ik dat verkeerd?!  :o

Vergeet vorig jaar niet, alles kan. Maar behaalde resultaten geven geen garantie voor de toekomst, ik moet het eerst allemaal maar zien. NAO kaarten bijv vertrouw ik ook niet op, niks is zeker en als hoge en lage druk verschillen al in zo'n vroeg stadium bepaalt kan worden. Was het voorspellen van het weer een stuk simpeler.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

aloa

Nieuwe pluim met genoeg leden die op de LT nog onder nul gaan.


aloa

Citaat van: Weerfreak op zo 26 feb 2012 - 22:04
Citaat van: aloa op zo 26 feb 2012 - 21:11
Volgens de Telegraaf kan het al 30 graden worden in April.. In de Benelux dan, want in nederland is dat volgens mij nog niet voorgekomen.


http://www.telegraaf.nl/binnenland/11596164/___Dertig_graden_in_april_mogelijk___.html  ;)

Belachelijk, kan bijna niet. Tenminste, er moet in ieder geval heel wat gebeuren voor een tropische 30 graden in april, of zie ik dat verkeerd?!  :o
30 graden is meer voor de maand mei.

Ik vraag me af hoe de telegraaf dan bij zo'n site komt en het vervolgens op de voorpagina zet. Klopt weer van geen kant.

Jan van Ooijen

Citaat van: aloa op zo 26 feb 2012 - 22:25
Nieuwe pluim met genoeg leden die op de LT nog onder nul gaan.


Daar zien we het sneeuwlijntje waar Johann het over had ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jones

Citaat van: Weerfreak op zo 26 feb 2012 - 22:04
Citaat van: aloa op zo 26 feb 2012 - 21:11
Volgens de Telegraaf kan het al 30 graden worden in April.. In de Benelux dan, want in nederland is dat volgens mij nog niet voorgekomen.


http://www.telegraaf.nl/binnenland/11596164/___Dertig_graden_in_april_mogelijk___.html  ;)

Belachelijk, kan bijna niet. Tenminste, er moet in ieder geval heel wat gebeuren voor een tropische 30 graden in april, of zie ik dat verkeerd?!  :o
In april 2007 is het in Kleine-Brogel eens 30,2?C geweest denk ik ;) maar ja de kans dat dat gebeurd...

glenn

de pubrun(18u) is consicent aan zijn voorganger de run van 12u !
Enkele buiten de betrouwbare termijn van +192u kleine veranderingen maar ook opnieuw aanval van koude lucht richting de LL.

Dennis

wel Johann/Jan geeft weer mooi wat winter-stof om over te praten hier op de nieuwe site

Dennis

Is de "lente" een kort leven gegeven?




Jan van Ooijen

Temperaturen schieten omhoog

Afgelopen weekend was het al een beetje lente de zon scheen regelmatig, het niet al te veel waaide en de temperaturen aangenaam waren. Vandaag moet we echter een zwakke storing verwerken. Er is daardoor meer bewolking en er kan een spatje motregen of lichte regen vallen. De kans daarop is voor het noorden het grootst. Het is nog altijd zacht met 8 tot 10 graden en de zuidwestenwind is matig, kracht 3 tot 4. Vannacht blijft het bewolkt met lokaal een beetje motregen. Het is nevelig bij temperaturen rond 6 graden.

Morgen verandert er weinig. Rondom een hogedrukgebied bij Frankrijk wordt met een zwakke of hooguit matige westelijke stroming vochtige lucht aangevoerd. Het is grijs en soms valt er een beetje motregen. Verder is het erg mild voor de tijd van het jaar met 10 tot 12 graden. Dat is nog maar een voorproefje van de voorjaarstemperaturen die ons nog te wachten staan.



Want woensdag wordt het maar liefst 12 tot 15 graden. Er wordt van oorsprong subtropische lucht aangevoerd, vandaar deze thermische hoogstandjes. Helaas zit er in het hogedrukgebied zeer vochtige lucht gevangen die bij gebrek aan stroming ook maar moeizaam verdwijnt. Ook woensdag overheersen wolken en kan er nog altijd een spatje motregen vallen. De kustgebieden en het noorden maken later op de dag nog de meeste kans op een opklaring. Ondanks het ontbreken van de zon kunnen we dit toch wel onder voorjaarsweer scharen. Donderdag zal het doorbreken van de zon ook een probleem vormen. Het wolkendek zal weliswaar dunner worden door alle drukstijgingen maar ook dan is het van enige stroming nauwelijks sprake zodat de kans op laaghangende wolken groot blijft. De temperaturen geven opnieuw een flinke voorschot op de lente, het wordt wederom 12 tot 15 graden. Mocht de zon toch plaatselijk een aantal uren doorbreken kan de 15 graden zelfs worden overschreden. Ook de nachten zijn erg zacht met temperaturen tussen 7 en 10 graden! Dat zijn zelfs milde middagtemperaturen.



Het hogedrukgebied gaat aan de wandel en verplaatst zich vrijdag via Engeland richting het zuiden van Noorwegen en Zweden. De stroming draait van het westen naar het noorden later op de dag. Dan wordt er eindelijk een wat drogere luchtsoort aangevoerd en gaat het opklaren. Voordat de zon doorbreekt zou het wel eens tegen de avond kunnen zijn. Als de voortekenen niet bedriegen vormt het wel de aanzet tot een weekend met meer zon en aanhoudend zacht weer. Zo loopt de temperatuur zaterdag weer vrolijk op naar 12 tot 15 graden en is de kans op zon een stukje groter. Het weer houdt haar rustige karakter en neerslag valt er niet. Ook zondag is het zacht maar neemt de kans op een buitje toe. Samenvattend kunnen we stellen dat het voorjaar deze week nadrukkelijk aan de deur klopt. De temperaturen schieten de lucht in, neerslag valt er alleen in de vorm van een beetje motregen. Het zonnetje moeten we er maar even bij denken.

Bron Sneeuwhoogte.nl
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal