Japan wil in 2050 met lift de ruimte in

Topic gezien door 6857 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 27 feb 2012 - 11:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Japan wil in 2050 met lift de ruimte in

Vergeet raketten en ruimtevaartuigen: als het aan de Japanners ligt, reizen we straks per lift zo de ruimte in. Volgens een Japans bedrijf moet het mogelijk zijn om de lift tegen 2050 in gebruik te nemen. Dat meldt de populaire en over het algemeen goed ingelichte blog Gizmag. De blog baseert zich weer op een artikel dat in de Japanse krant The Daily Yomiuri is verschenen. Met de lift kunnen ruimtereizigers, maar ook voorraden in de ruimte worden gebracht. De installatie bestaat uit een 96.000 kilometer lange kabel waarlangs een lift (met plaats voor dertig mensen) met een snelheid van 200 kilometer per uur naar boven vliegt.

Ambitieus project
Op ongeveer 36.000 kilometer hoogte bevindt zich een ruimtestation. Een snelle rekensom wijst uit dat een reis per lift naar dit ruimtestation al snel 7,5 dag kost. De installatie moet vanzelfsprekend ongelofelijk sterk, maar ook weer niet te zwaar zijn. Daarom denken de Japanners hun toevlucht te nemen tot koolstofnanobuisjes. Energie haalt de lift uit zonnepanelen. Hoewel de Japanners het doen voorkomen alsof het een appeltje eitje is, is het tegendeel waar. Het is een ambitieus project dat ongetwijfeld veel geld gaat kosten. Tegelijkertijd biedt zo'n lift ook veel voordelen. Zo wordt het in de ruimte brengen van mensen en voorraden dankzij de lift een stuk goedkoper. De Japanners zijn dan ook niet de enigen die zo'n ruimtelift wel zien zitten. Ook in de VS wordt er hard over nagedacht. Maar de Amerikanen merken terecht op dat er nog wel wat hindernissen overwonnen moeten worden voordat de lift er komt. Eén voorbeeld van zo'n enorme hindernis? Rondvliegend ruimteafval.

Bron Telegraaf
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

TheWalker

Kom me wel erg bekent voor, geloof dat ik zoiets al eerder heb gelezen  :-\

Jan van Ooijen

Citaat van: TheWalker op ma 27 feb 2012 - 12:50
Kom me wel erg bekent voor, geloof dat ik zoiets al eerder heb gelezen  :-\

Lijkt me vrij stug, artikel is krap 3 uur oud ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

TheWalker


zorba

Wsl van Sjakie en de chocoladefabriek?  ;D
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Fren

Citaat van: zorba op ma 27 feb 2012 - 13:22
Wsl van Sjakie en de chocoladefabriek?  ;D

Space Elevator uit het fantastische spel Civilization IV :P
The question is not IF disasters happen but WHEN they happen!
He, who controls the world, faces the

GekkeLeo

Dat gaat een aardige staalkabel worden  :P

Wouter Pringels

Inderdaad, vroeg mij ook al af hoe gaan ze dat ding recht houden en bouwen.

Marcel

Ik denk dat er nog eerder een berg in Nederland gebouwd word, dan dat Japan zo een ding bouwt  :P
Met vriendelijke groet,
Marcel  Mijn hobbypagina: https://www.flickr.com/photos/marcelwestland/

Jelte

Op Wikipedia staat al dat het project waarschijnlijk is aangekondigd om publiciteit te krijgen voor een ander project wat het bedrijf in Tokyo aan het doen is. Het is onwaarschijnlijk dat er serieuze plannen zijn.

Lijkt me ook vreemd. De opbrengst tegenover de investeringen lijkt me niet interessant.

Sven

Lol teveel Abeltje gekeken daar, onmogelijk als je mij vraagt, hoe wil je zown constructie tot zo hoog ondersteunen. Dan nog niet te beginnen over de windsnelheden op hoogte en kou die veel effect gaan hebben op de constructie.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Wouter Pringels

Citaat van: Sven op di 28 feb 2012 - 15:45
Lol teveel Abeltje gekeken daar, onmogelijk als je mij vraagt, hoe wil je zown constructie tot zo hoog ondersteunen. Dan nog niet te beginnen over de windsnelheden op hoogte en kou die veel effect gaan hebben op de constructie.

Inderdaad, lijkt mij ook iets onlogisch. Maarja ze vinden daar alles uit.

GekkeLeo

Citaat van: Wouter Pringels op di 28 feb 2012 - 15:51
Inderdaad, lijkt mij ook iets onlogisch. Maarja ze vinden daar alles uit.
En wat tedenken van de zuurstofarme condities daar

Wouter Pringels

Citaat van: GekkeLeo op di 28 feb 2012 - 18:26
En wat tedenken van de zuurstofarme condities daar

Ja inderdaad, dacht ik ook al aan haha.

Reutel

Kan iemand mij uitleggen hoe je een kabel naar de ruimte trekt (kilometertje of 50/60?) zonder dat hij terug op aarde valt?

Jelte

Nouja, het trekken is natuurlijk lastig. Maar het zo laten hangen is prima te doen. De aarde draait immers? Dus met een gewicht aan het einde van de kabel wat rondgeslingerd wordt door de draaiing van de aarde blijft de kabel prima strak staan.

Reutel

Citaat van: Jelte op wo 29 feb 2012 - 11:33
Nouja, het trekken is natuurlijk lastig. Maar het zo laten hangen is prima te doen. De aarde draait immers? Dus met een gewicht aan het einde van de kabel wat rondgeslingerd wordt door de draaiing van de aarde blijft de kabel prima strak staan.

En ik maar denken dat alles in de ruimte gewichtsloos is!  8)

GekkeLeo

Mogen ze er wel waarschuwings lampjes aan maken aan die kabels voor alle satalieten... soort van Lopik idee :P

Tyshane

Citaat van: Reutel op wo 29 feb 2012 - 11:47
En ik maar denken dat alles in de ruimte gewichtsloos is!  8)
Gewicht moet massa zijn.  :-X

Tyshane

Zeer ambitieus project. Klinkt wel interessant en zie de beelden gelijk al voor me. Kan me voorstellen dat als het werkt dat het dan zekers baat kan hebben, maar vooralsnog vind ik het wel een goede synopsis voor een popcorn-film.  8)

Citaat van: Sven op di 28 feb 2012 - 15:45
Lol teveel Abeltje gekeken daar, onmogelijk als je mij vraagt, hoe wil je zown constructie tot zo hoog ondersteunen. Dan nog niet te beginnen over de windsnelheden op hoogte en kou die veel effect gaan hebben op de constructie.

Inderdaad, er zullen op zo'n afstand behoorlijk wat invloeden van buitenaf op de constructie beuken.

Powered by EzPortal