Onweerskansen Woensdag 22 juni t/m Vrijdag 24 juni 2016

Topic gezien door 48266 bezoekers
Gestart door Marsel, ma 20 jun 2016 - 09:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TomvanHal



Even een compilatiefilmpje gemaakt van gisteravond. En de aftermath

GeneralDuke

Citaat van: TomvanHal op vr 24 jun 2016 - 11:50

Even een compilatiefilmpje gemaakt van gisteravond. En de aftermath

Valwind op 4:00?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Summer

Citaat van: TomvanHal op vr 24 jun 2016 - 11:50
Even een compilatiefilmpje gemaakt van gisteravond. En de aftermath

Hoe zeer ik ook kan genieten van ongekende natuurverschijnselen, jouw filmpje maakt me thans verdrietig.
Tis zo tegenstrijdig, aan de ene kant wil je zo graag dit soort fenomenen, aan de andere kant is er vaak ook materiële en immateriële schade en letsel en dat geeft dan weer die domper...

jornonweer

Marsel, wat met die bui die vanaf charleroi richting Limburg ging? Die bui heeft hier in Belgisch Limburg hagel gedropt van 8cm diameter omgeving landen, 2 confirmed windhozen, omgeving wellen en de andere St. Truiden, 1 confirmed valwind in diepenbeek en 1 unconfirmed windhoos te opitter.. daarbij ook een dikke 300 tot soms 500 bliksems per minuut. Leek me ook anders een zeer stevige supercell aan de massale schade te zien hier in Belgisch Limburg.
Danger is real, fear is a choice.

Arend

Citaat van: Jenkie op vr 24 jun 2016 - 11:18
Vandaag geen kans op onweer? Het is buiten zo broeierig en warm. 24 graden alweer.

Misschien val jij wel weer in de prijzen. Laatste KNMI guidance:

Synoptische situatie:

Een koufront boven het westen van het land trekt langzaam oostwaarts en verlaat vanavond het oosten. Er vooruit is vochtige onstabiele lucht aanwezig met een vore/Spaanse pluim boven Duitsland. In de bovenlucht is boven Groot-Brittannië een hoogtetrog aanwezig. De hoogtetrog maakt zich los van Groot-Brittannië en trekt oostwaarts richting het Europese vaste land. Hierdoor neemt de cyclonaliteit boven ons aandachtsgebied morgen toe. Een MCS lijkt te gaan ontstaan komende avond boven het noordoosten van Frankrijk en trekt morgenochtend via het Ruhrgebied, vlak langs de oostgrens, noordoostwaarts.

Modelbeoordeling:

Actueel zijn er ook nog buien boven het noordoosten, in de onstabiele bovenlucht voor het koufront uit, deze worden niet door de modellen opgepakt. De koers van het MCS is onzeker. De modellen laten behoorlijk uiteenlopende beelden zien. Ik ben geneigd het beeld van Hirlam/EC te volgen en daarbij passen de details van de parallelle Harmonie run ook redelijk. Het is zaak om dit systeem goed te monitoren. Het lijkt er nu op dat het zware werk (grote neerslaghoeveelheden) net oost van NL over Duitsland trekt. De afvoer van het vele regenwater kan wel stroomafwaarts in het oosten van Nederland merkbaar zijn. Cumulatief berekent Hirlam al waarden tot 80 mm op het complex!!!

Neerslag:

De neerslag die berekend wordt op het MCS is een aandachtspunt, het gros lijkt nu oost langs te trekken, maar een kleine koerswijziging kan het beeld compleet doen veranderen. Goed de radar-ontwikkeling vanavond en vannacht in de gaten houden, zeker gezien de genoemde neerslaghoevelheden. Morgenmiddag en avond vooral in de zuidelijke helft nog enkele losse buien: Er is dan zeer veel schering (!!!) maar weinig cape rond 400 J/Kg, kans op mini SC's!

Uitgifte: 24/06/2016 11.42 uur LT.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

ron12

Nieuw onweer in Frankrijk nu, zo te zien trek richting zuid oost Nederland. ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

matroesjka-world

Citaat van: Summer op vr 24 jun 2016 - 12:43
Hoe zeer ik ook kan genieten van ongekende natuurverschijnselen, jouw filmpje maakt me thans verdrietig.
Tis zo tegenstrijdig, aan de ene kant wil je zo graag dit soort fenomenen, aan de andere kant is er vaak ook materiële en immateriële schade en letsel en dat geeft dan weer die domper...


Helemaal mee eens, wat een verschrikkelijk grote hagelstenen op sommige beelden. Ik ben gek op extreem weer, maar dit is me toch iets te extreem hoor. Ik heb medelijden met de dieren die ook getroffen zijn, ik zag een dode duif? op 1 van de stilstaande beelden? En wat te denken van de loslopende katten? Ook die hebben geen idee waar ze het moeten zoeken met al dat geweld.

Wat zijn dit voor omstandigheden? Is dit het toekomstbeeld?

Nu woon ik gelukkig in het noorden van het land, waar het meestal een stukje koeler is en minder grote kans op extreem weer (in de zomer), maar ik kan me voorstellen dat sommige mensen in het zuiden er over na denken om hun spulletjes in te pakken en te verhuizen naar het noorden  ::)

Sterkte daar !!
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Ries

Citaat van: matroesjka-world op vr 24 jun 2016 - 16:31

Helemaal mee eens, wat een verschrikkelijk grote hagelstenen op sommige beelden. Ik ben gek op extreem weer, maar dit is me toch iets te extreem hoor. Ik heb medelijden met de dieren die ook getroffen zijn, ik zag een dode duif? op 1 van de stilstaande beelden? En wat te denken van de loslopende katten? Ook die hebben geen idee waar ze het moeten zoeken met al dat geweld.


Katten kunnen sowieso meer hebben dan mensen en zullen al veel sneller instinctief weten waar ze veilig zullen zijn!

Ik zou dat soort noodweer best 'ns mee willen maken...zoalng er geen menselijke slachtoffers vallen...schade is naar maar wordt vergoed/hersteld...Beter dat ik 'n naar de VS ga dan of woningruil doen met 'n noodweer-hater uit het zuiden!

matroesjka-world

Citaat van: Ries op vr 24 jun 2016 - 20:00
Katten kunnen sowieso meer hebben dan mensen en zullen al veel sneller instinctief weten waar ze veilig zullen zijn!



Dat stelt me weer gerust  ;) Ik had er al beelden bij. Een kat die onder een auto schuilt voor de hagelstenen en dan stijgt het waterniveau in de straat ook nog eens door de gigantische regenval, waar moet zo'n kat dan naartoe? Wat zullen ze in paniek zijn...

Maar wat ik al schreef, dat zijn m'n fantasiebeelden  8)
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Marsel

Citaat van: jornonweer op vr 24 jun 2016 - 13:26
Marsel, wat met die bui die vanaf charleroi richting Limburg ging? Die bui heeft hier in Belgisch Limburg hagel gedropt van 8cm diameter omgeving landen, 2 confirmed windhozen, omgeving wellen en de andere St. Truiden, 1 confirmed valwind in diepenbeek en 1 unconfirmed windhoos te opitter.. daarbij ook een dikke 300 tot soms 500 bliksems per minuut. Leek me ook anders een zeer stevige supercell aan de massale schade te zien hier in Belgisch Limburg.

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik die bui niet zozeer heb gevolgd na initiatie. Ik kreeg 'm pas in het vizier toen het een lijnvormig systeem aan het worden was (met RIJ boven centraal Nederlands Limburg). Maar gezien de verschijnselen die jij beschrijft moet het in een eerder stadium wel een sc geweest zijn. Kan niet anders. Maar daar was je zelf ook al achter neem ik aan ;).

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Jan-Emmen

In het zuiden van Duitsland en oosten van Frankrijk gaat het ook goed tekeer.
Via Facebook Livevideo zijn er live filmpjes te zien, b.v. ten zuiden van Stuttgart.

ron12

Citaat van: Jan-Emmen op vr 24 jun 2016 - 22:39
In het zuiden van Duitsland en oosten van Frankrijk gaat het ook goed tekeer.
Via Facebook Livevideo zijn er live filmpjes te zien, b.v. ten zuiden van Stuttgart.
Plaatselijk 130 mm regen gevallen in Duitsland in 6 uur tijd, bron Duitse media
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Eertje68

Verrassende klap onweer, nu in Barneveld.
Heel licht lijntje te zien op de radar.
:)

Extremissimorum

Het is een wonder dat er geen gewonden zijn gevallen gisteren en dat het bij materiële schade is gebleven.

Tot gisteren niet-Nederlandse taferelen, maar nu iets wat veel vaker zal gebeuren. En dat vind ik vrij zorgelijk. What's next? En dan doel ik ook op landen waar dit 'normaal' is.

Jan-Emmen

Citaat van: ron12 op vr 24 jun 2016 - 23:05
Plaatselijk 130 mm regen gevallen in Duitsland in 6 uur tijd, bron Duitse media

Heb wat livestreams gezien vanavond maar nog geen hagel zo groot als in NL. Misschien is dat wel gebeurd maar nog niet live in beeld. Gaat in ieder geval wel goed tekeer daar. En dat is al een poosje aan de gang (vanaf vanmiddag).

ron12

Loopt uit de hand in zuid Duitsland, extreem hoog water in de riviertje en beken aldaar. :'(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Jan-Emmen

Citaat van: ron12 op vr 24 jun 2016 - 23:30
Loopt uit de hand in zuid Duitsland, extreem hoog water in de riviertje en beken aldaar. :'(

Die bui lijkt ook maar niet van zijn plek te komen. Zit daar al uren volgens mij. En in Frankrijk gaat het precies hetzelfde eraan toe.
En die liggen ook nog op ramkoers richting Duitsland.

ron12

Citaat van: Jan-Emmen op vr 24 jun 2016 - 23:28
Heb wat livestreams gezien vanavond maar nog geen hagel zo groot als in NL. Misschien is dat wel gebeurd maar nog niet live in beeld. Gaat in ieder geval wel goed tekeer daar. En dat is al een poosje aan de gang (vanaf vanmiddag).
http://www.wetteronline.de ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Jan-Emmen

Citaat van: ron12 op vr 24 jun 2016 - 23:37
http://www.wetteronline.de ;)

Overbelast, krijg de pagina niet geladen. :-D

Kom anders ff op de chat, dan vervuilen we het topic niet.

Powered by EzPortal