Onweerskansen Woensdag 22 juni t/m Vrijdag 24 juni 2016

Topic gezien door 48285 bezoekers
Gestart door Marsel, ma 20 jun 2016 - 09:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

dondertje127

Citaat van: Tam op vr 24 jun 2016 - 01:16
Hoezo koop je niet een goede webcam of ipcam die constant opneemt zodat je altijd beelden hebt? Zo deed ik het toen ik nog interesse had in filmpjes van onweer etc.

Meanwhile alles gaat langs Arnhem heen. Maar goed, we komen vanzelf wel weer aan de beurt.

Ipcam nog nooit eerder van gehoord. Ik probeer de Go Pro bij elkaar te sparen en ook te wachten totdat degene die ik hebben wil weer wat ouder is, en goedkoper is geworden. Maar ik zal je suggesties zeker annemen.

Webcam is niets voor mij, ik ben niet handig met programmaatjes en ook film ik graag buiten en in het rond. Vandaar :)

ron12

Citaat van: dondertje127 op vr 24 jun 2016 - 02:35
Schrik me dood. Ineens een hele felle flits en de hardste donder tot nu toe van de 23e en vandaag bij elkaar. Zag net ook al een crawler. Er is nieuw onweer aan het arriveren.
komt nog meer aan wat nog boven Belgie zit. Het houdt niet op in Nijmegen alweer een half uurtje aan het onweren ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

jornonweer

Citaat van: ron12 op vr 24 jun 2016 - 02:41
komt nog meer aan wat nog boven Belgie zit. Het houdt niet op in Nijmegen alweer een half uurtje aan het onweren ;)
die onweersbui boven Limburg is een monster! Tientallen blikseminslagen gemeld! Zeer gevaarlijke bui. Zelden ze zo meegemaakt.. stroom nu al een half uur weg
Danger is real, fear is a choice.

Jan van Ooijen

Wat bizar die hagel  :-\ Estofex zat dan aardig goed met hagel van 5cm
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jornonweer

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 24 jun 2016 - 06:32
Wat bizar die hagel  :-\ Estofex zat dan aardig goed met hagel van 5cm
inderdaad. Op plaatsen zelfs nog grotere hagel gevallen. Extreme gevallen
Danger is real, fear is a choice.

Wertha

Wakker geworden van het onweer aan het einde van de nacht. Toepasselijke afsluiting. :)
Aantal onweersdagen 2024: 3 | 2023: 17 | 2022: 21

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Waarom zijn die onweersbuien dit jaar zo agressief in de hele wereld, overal tornado,s , grote neerslagsommen, bizarre hagelstenen. Klimaat verandering gaande  ???
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marlieke

Ja hoor. Daar is ie dan! Mijn allereerste bliksem gevangen!  8)
Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

TomvanHal

hoe komt dat nou die grote hagel van +5cm ? door de 32 graden en de temperatuur van de wolk -62 ofzo ?

Arend

Hier een mooie lichtshow gehad met af en toe een paar flinke klappers. Geen hagel, windstoten of andere gekkigheid. In totaal heeft het allemaal 15 mm aan neerslag gebracht. Dik tevreden!

Citaat van: Marlieke op vr 24 jun 2016 - 08:14
Ja hoor. Daar is ie dan! Mijn allereerste bliksem gevangen!  8)

Gefeliciteerd!  :)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Jenkie

Citaat van: TimK21 op do 23 jun 2016 - 13:10
De ervaring leert mij dat dit reuze mee gaat vallen voor een groot deel van Nederland. Er zijn in het verleden al zoveel vergelijkbare situaties geweest; enorm veel potentie, maar enorm afhankelijk van bepaalde minieme verschuivingen. Dan noem mij een pessimist, maar zeker voor Oost-NL verwacht ik echt geen bijzonderheden. Er is hier geen opwarmende zon, de energie wordt weggezogen door verschillende buitjes in de verre omgeving.

En dat je je dan toch afvraagt hoe het met Tim is vandaag........

Ries

Citaat van: ron12 op vr 24 jun 2016 - 07:57
Bizar in 12.00 uur tijds
Dat bliksemkaartje klopt voor hier wel: inderdaad 1 donder op verre afstand gehoord. Verder 10 druppels water.

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 24 jun 2016 - 06:32
Wat bizar die hagel  :-\ Estofex zat dan aardig goed met hagel van 5cm

Aardig? Er zat regelmatig een factor 2 verschil in :o.
3-5cm in de meso discussie, ok, koop ik, logisch dat men dat verwachte. Daar had ik ook mijn geld op ingezet. Elke bui die in die omgeving sb was kon inderdaad grote hagel geven  (want dan kon het MU parcel gebruikt worden). Maar bij die ene bui richting de 10cm en dergelijke absurde schadebeelden....dat was niet voorzien. De locatiebepaling van het geheel was daarentegen netjes. Ach ja, dergelijke freak incidents blijven lastig te verwachten natuurlijk, zeker aangezien het merendeel van de buien, althans boven ons land, lang niet in de buurt kwamen van die 5cm.

GeneralDuke

Citaat van: Marsel op vr 24 jun 2016 - 09:21
Aardig? Er zat regelmatig een factor 2 verschil in :o.
3-5cm in de meso discussie, ok, koop ik, logisch dat men dat verwachte. Daar had ik ook mijn geld op ingezet. Elke bui die in die omgeving sb was kon inderdaad grote hagel geven  (want dan kon het MU parcel gebruikt worden). Maar bij die ene bui richting de 10cm en dergelijke absurde schadebeelden....dat was niet voorzien. De locatiebepaling van het geheel was daarentegen netjes. Ach ja, dergelijke freak incidents blijven lastig te verwachten natuurlijk, zeker aangezien het merendeel van de buien, althans boven ons land, lang niet in de buurt kwamen van die 5cm.

Was die bui bij Eindhoven (supercel?) surface-based?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Marsel

Citaat van: GeneralDuke op vr 24 jun 2016 - 09:28
Was die bui bij Eindhoven (supercel?) surface-based?

Yup, supercel, en yup surface based. Dat moet ook bijna wel. Anders kon een bui nooit dergelijke eigenschappen en intensiteit behalen, je moest die dynamiek vanuit de grenslaag aanboren. Toch vond ik het een 'raar' geval en had ik pas op de BE-NL grens door dat het een supercel was. Doppler toonde wel rotatie in de belangrijkste updraft, radar echo's liepen tot boven de 60dbz met af en toe de supcercel look. Maar die look heeft het systeem lang niet de hele tijd gehad en bovendien was de afwijking naar rechts lange tijd minimaal. Het leek met enige regelmaat een hybride vorm tussen multi- en supercel waarbij de zogenaamde 'pendant' variant misschien het meest aannemelijke was. Dat zou dan ook meteen de grote hagel efficiëntie van deze bui verklaren (zuster cellen die constant hagelembryo's de belangrijkste updraft in voeren).

Hier nog even de sounding van essen van gistermiddag 12Z. Met 30-31C en een Td van 20C of iets meer kon je vanaf de grond al bijna los (je hebt dan nog een kleine inversie te overwinnen). Daarom duurde het vrij lang voordat eea echt los kwam en was het niet meteen op Tx raak al halverwege de middag. Dat zetje kon gegeven worden door de outflow van elke andere bui, een heuvel of een convergentiezone. Áls het dan eenmaal gaat lopen, en de eerste buien klappen door de tropopauze heen, heb je al snel een kettingreactie aangezien de atmosfeer uren op het randje van ontploffen heeft gestaan. Dat gebeurde gister dan ook mooi boven W-DU en ZO-NL.

Let in de temp even op de gekrompen grondwind, flinke schering over de 0-6km laag en de enorme CAPE die vrij zou komen bij sb convectie....

GeneralDuke

Citaat van: Marsel op vr 24 jun 2016 - 09:46
Yup, supercel, en yup surface based. Dat moet ook bijna wel. Anders kon een bui nooit dergelijke eigenschappen en intensiteit behalen, je moest die dynamiek vanuit de grenslaag aanboren. Toch vond ik het een 'raar' geval en had ik pas op de BE-NL grens door dat het een supercel was. Doppler toonde wel rotatie in de belangrijkste updraft, radar echo's liepen tot boven de 60dbz met af en toe de supcercel look. Maar die look heeft het systeem lang niet de hele tijd gehad en bovendien was de afwijking naar rechts lange tijd minimaal. Het leek soms een hybride vorm tussen multi- en supercel waarbij de zogenaamde 'pendant' variant misschien het meest aannemelijke was. Dat zou dan ook meteen de grote hagel efficiëntie van deze bui verklaren (zuster cellen die constant hagelembryo's de belangrijkste updraft in voeren).

Hier nog even de soudning van essen van gistermiddag 12Z. Met 30-31C en een Td van 20C of iets meer kon je vanaf de grond al bijna los (je hebt dan nog een kleine inversie te overwinnen). Daarom duurde het vrij lang voordat eea echt los kwam en was het niet meteen op Tx raak al halverwege de middag. Dat zetje kon gegeven worden door de outflow van elke andere bui, een heuvel of een convergentiezone. Áls het dan eenmaal gaat lopen, en de eerste buien klappen naar de tropopauze toe, heb je al snel een kettingreactie aangezien de atmosfeer uren op het randje van ontploffen heeft gestaan. Dat gebeurde gister dan ook mooi boven W-DU en ZO-NL.

Let in de temp even op de gekrompen grondwind,, flinke schering over de 0-6km laag en de enorme CAPE die vrij zou komen bij sb convectie....

Oké dank.
Als ik zoek naar pendant kom ik uit op een hook echo, is dat wat je bedoelt?
De 'supercel look' noem je, is dat het rightmoven van de bui? Of zijn er meer kenmerken?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

GeneralDuke

Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Marsel

Citaat van: GeneralDuke op vr 24 jun 2016 - 09:53
Oké dank.
Als ik zoek naar pendant kom ik uit op een hook echo, is dat wat je bedoelt?
De 'supercel look' noem je, is dat het rightmoven van de bui? Of zijn er meer kenmerken?

Vwb de klassieke look let ik altijd op de zogenaamde boonstructuur (de vorm van een kidneyboon), hook, BWER, doppler (voor updraftrotatie) en evt V-knotches en afwijkende trekrichtingen inderdaad. Die pendant multi-/supercel hybride vind ik altijd een soort van sluipmoordenaar aangezien het vaak een systeem is dat juist niet altijd/constant die kenmerken heeft. Op de radar is vaak echter wel een soort van 'staartje' te zien aan de zuid(oost)flank van het systeem. Vaak niet eens gekromd, zoals een hook dat heeft. Dat is dus de zone waar de eventueel roterende updaft zit en waar zustercellen de aanvoer van hagelembryo's geranderen. Tijdens de zwaar weer episode van 25/26mei 2009 was zo'n systeem ook verantwoordelijk voor grote hagel over BE richting de omgeving van Woensdrecht. Maar die bui had over N-FR en S-BE daarentegen wel vrij lang de klassieke supercel looks gehad.

Jenkie

Vandaag geen kans op onweer? Het is buiten zo broeierig en warm. 24 graden alweer.

Powered by EzPortal