Winterdiscussietopic 2021

Topic gezien door 151330 bezoekers
Gestart door TMCThomas, wo 01 dec 2021 - 00:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TMCThomas

Mogelijke vortex split in laatste GFS runs.


RicardoDimm

Wat kan dit mogelijk teweeg brengen?

Zynex

Citaat van: RicardoDimm op ma 24 jan 2022 - 20:43Wat kan dit mogelijk teweeg brengen?

6-8 graden met grijze lucht 😜

TMCThomas

Citaat van: RicardoDimm op ma 24 jan 2022 - 20:43Wat kan dit mogelijk teweeg brengen?

Verhoogde kans op een geblokkeerd patroon, en dat kan dan mogelijk weer zorgen voor winterweer in Nederland. Er zitten een hoop haken en ogen aan maar het verhoogd de kans op winter hier wel aanzienlijk. Een mooi voorbeeld was maart 2018.

zwoof

Oper EC 00Z berekent van zondag op maandag sneeuw:




Der RoX

Citaat van: TMCThomas op ma 24 jan 2022 - 23:49Verhoogde kans op een geblokkeerd patroon, en dat kan dan mogelijk weer zorgen voor winterweer in Nederland. Er zitten een hoop haken en ogen aan maar het verhoogd de kans op winter hier wel aanzienlijk. Een mooi voorbeeld was maart 2018.

Was februari 2012 ook niet mede mogelijk gemaakt door zo'n event? En meestal duurt het nog even voor het eventueel invloed heeft?

WiNtEr!!11!1!@

zwoof

CiteerWat kan dit mogelijk teweeg brengen?



CiteerVerhoogde kans op een geblokkeerd patroon, en dat kan dan mogelijk weer zorgen voor winterweer in Nederland. Er zitten een hoop haken en ogen aan maar het verhoogd de kans op winter hier wel aanzienlijk. Een mooi voorbeeld was maart 2018.


De situatie van 2018 hier mooi beschreven in een nieuwsartikel van het KNMI:

https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuws/koude-week-door-verzwakte-poolwervel


Een plotselinge opwarming van de stratosfeer (Sudden Stratospheric Warming ofwel- SSW) kan in west Europa soms leiden tot koud winterweer. In onderstaande video wordt beschreven hoe dit gebeurt en waarom stijgende temperaturen op hoogte soms koud weer kunnen brengen.

TMCThomas

CiteerEn meestal duurt het nog even voor het eventueel invloed heeft?

Klopt meestal zo'n 3-6weken dus stel het gebeurd begin februari dan kunnen we daar vanaf eind februari profijt van hebben, niet ideaal maar dan kan het zeker nog winteren.

EC op 240h ook interessant, na de sneeuw neigt het een beetje naar een scandihoog toe.



Oper is overigens een flinke uitschieter wat betreft sneeuw maar wie weet is het wat op het spoor.



Er werd door verschillende modellen al eerder op gehint dat er wel eens sneeuw zou kunnen gaan vallen op de 31e, bij EC word de sneeuwval veroorzaakt door een klein randlaagje die gunstig langstrekt, wellicht pakken de lagere resolutie leden dit gewoon niet zo goed op. Ding blijft wel dat randlaagjes vaak moeilijk te voorspellen zijn, zeker op deze termijn.


Extremissimorum

Citaat van: TMCThomas op di 25 jan 2022 - 12:38Klopt meestal zo'n 3-6weken dus stel het gebeurd begin februari dan kunnen we daar vanaf eind februari profijt van hebben, niet ideaal maar dan kan het zeker nog winteren.

EC op 240h ook interessant, na de sneeuw neigt het een beetje naar een scandihoog toe.

Oper is overigens een flinke uitschieter wat betreft sneeuw maar wie weet is het wat op het spoor.

Er werd door verschillende modellen al eerder op gehint dat er wel eens sneeuw zou kunnen gaan vallen op de 31e, bij EC word de sneeuwval veroorzaakt door een klein randlaagje die gunstig langstrekt, wellicht pakken de lagere resolutie leden dit gewoon niet zo goed op. Ding blijft wel dat randlaagjes vaak moeilijk te voorspellen zijn, zeker op deze termijn.


In de nacht van zondag op maandag en maandag overdag krijgen we hoe dan ook een dynamisch weertje. In die oper van ec00 die je bespreekt is inderdaad een nog sneeuwgunstig scenario getoond. Lijkt me iets te sneeuwrijk, maar goed hik staat niet helemaal alleen, toch wel met deze hoeveelheden (plaatselijk 10+cm). In diezelfde berekening kan er veel wind bij komen. Sneeuwjacht behoort zeker tot de mogelijkheden, misschien zelfs sneeuwstorm.

Nogmaals, ik zie het niet snel zo extreem gebeuren, maar zo ver weg is het niet. Temperatuur wil nog niet echt de volwinterse kant op. Het voelt nu wel lekker frisjes aan, maar -10 zit er voorlopig niet in.
Als de oper van ec werkelijkheid wordt, is een weeralarm niet uit te sluiten, maar ik voorzie hoe dan ook wat problemen en zeker code geel, voor wind en/of gladheid. Dat is ook in GFS terug te zien.

Zynex

En de kou aan het einde van de pluim... And it's gone.

Koen-IJM

Qua winter is het vooralsnog niks (op een lokaal speldenprikje na rond Kerst), qua zonneschijn evenmin...

Voordeel is wel dat als het toch nog gaat winteren in februari de zon(kracht) al weer aardig mee doet. Kunnen we de schade van januari even inhalen...  ::)

Joep

Maandag natte sneeuw?


dennis089

Het wordt tijd voor de lente.. ben helemaal murw geslagen van dit half jaar herfstweer.. ik kan me niet herinneren wanneer ik de zon heb gezien. (Afgezien van die skivakantie in Oostenrijk).

TMCThomas

CiteerHet wordt tijd voor de lente..

Mocht de zon er een keer tussendoor komen is al weer steeds meer de moeite waard om er wat van op te vangen.



Weinig nieuws over winter, er komen zo nu en dan runs voorbij die richting winter gaan, echter zijn ze vaak al in de volgende run weer verdwenen.

Bacci

Lange termijn iets kouder voor wat het waard is

Koen-IJM

Citaat van: TMCThomas op do 27 jan 2022 - 20:47Mocht de zon er een keer tussendoor komen is al weer steeds meer de moeite waard om er wat van op te vangen.

Met mooie winterdagen in februari scheelt het overdags weer stoken :)

blabla

Citaat van: Extremissimorum op di 25 jan 2022 - 15:09In de nacht van zondag op maandag en maandag overdag krijgen we hoe dan ook een dynamisch weertje.

Een gevolg van storm Malik die ten noorden over de Noordzee op mij (in Bornholm) afkoerst?

Extremissimorum

Citaat van: blabla op vr 28 jan 2022 - 21:58Een gevolg van storm Malik die ten noorden over de Noordzee op mij (in Bornholm) afkoerst?

Indirect misschien, maar Malik is een stuk grootschaliger er zal idd vooral over Schotland, Denemarken en Zuid-Noorwegen trekken.
In Nederland krijgen we te maken mer Maliks opvolger: een stuk kleiner, korter, maar wel venijnig. Windstoten tot 100 km/u zijn goed mogelijk, lokaal boven de 100 en zelfs tot 130 km/u behoort tot de mogelijkheden. Gaat gepaard met neerslag, in het oosten misschien in de vorm van sneeuw.

Voor de rest nog kleine kansjes, nu wéér voor volgend weekend. Elke keer verdwijnen die weer naar een paar dagen. Gaat voorlopig niet gebeuren...

Maxim

Ik geef het op.

Mrkos

Wat is dit een consistente saaie winter zeg. Bijna elke dag vrijwel bewolkt hier. Ik heb de zon in de januari maand maar 2 keer gezien geloof ik. Amper onder 0 geweest en gezien de pluim gaat dat deze winter ook niet meer lukken. En dan hebben we ''officieus'' nog maar een halve maand met de potentie op winter.

Powered by EzPortal