Winterdiscussietopic 2021

Topic gezien door 153910 bezoekers
Gestart door TMCThomas, wo 01 dec 2021 - 00:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Joep

De kans op onstuimig weer nemen steeds verder toe voor aanstaande maandag! Langs de westkust en westelijke Wadden kans op #noordwesterstorm. Verder windstoten tot 110 km/u mogelijk. Ook op het IJsselmeer onstuimig met windstoten >100 km/u mogelij

Robert de Vries

flyineddy

Even een vraagje voor de kenners; wat is dat felle lichtgevende ding in de lucht? 8)
Ik kan mij niet herinneren dat eerder te hebben gezien.  :P  ;D

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Joep


Joep

Code oranje nw

Vanaf het einde van komende nacht komen er in het westen en noordwesten zware windstoten voor, die zich in de loop van maandagochtend over het hele land uitbreiden. De windstoten komen uit een noordwestelijke richting. Met name in de tweede helft van de ochtend heeft het noordwesten van het land te maken met zeer zware windstoten van 90-110 km/uur. In het (noord)westelijk kustgebied, mogelijk ook rondom het IJsselmeer, komen dan zeer zware windstoten van 100-120 km/uur voor. Voor Noord-Holland, Friesland en het Waddengebied is hiervoor een code oranje van kracht. Dieper landinwaarts worden zware windstoten van 75-90 uur verwacht, hiervoor geldt een code geel. Met name het verkeer en buitenactiviteiten kunnen hinder ondervinden. Maandagmiddag nemen de windstoten geleidelijk weer af.


Wazquen

Ja we kunnen t beter over de storm en regen hebben in deze winter topic, de winter laat z'n kop toch niet zien.
Verander gelijk de naam ook maar naar herfstdiscussie.

Diem

Eindelijk weer eens wat interessants op weergebied na een lange tijd van saai en rustig weer. Het leek er lang op dat de west- en zuidwestkust de beste papieren had qua zwaartepunt, maar helaas lijkt het toch weer het noordwesten te worden, zoals bijna altijd. In ieder geval is er morgen weer wat te beleven, ik heb wel weer zin in een stormpie 8)

TMCThomas

Weer is wat actie inderdaad, al is het niet waar ik inmiddels op gehoopt had. Stormen zie ik liever in in de herfst, alhoewel het tegenwoordig in Nederland meer op eeuwige herfst lijkt.



Wie zien aan de noordwestkust lokaal windstoten van meer dan 120 km/uur. Ook verder in het binnenland gaan de windstoten naar de 90km/u.

Niks ongewoons voor het herfst/winterhalfjaar maar inderdaad weer wat actie.

Wazquen

T kan aan mij liggen hoor, maar geeft de pluim nou een winter setting aan halverwege februari, of probeer ik veel te hard lichtpuntjes te vinden deze herfst.
T zal wel weer omver gegooid worden als t moment er is, maar ik zie een daling.
Al was de daling gister stuk beter te zien dan vandaag dan vandaag.
Ik weet dat t nog geen naam mag hebben, maar t zou leuk zijn.
Want stel je voor dat we goede winter hebben. 
In deze tijd vervloek ik de klimaatverandering extra, in mijn ogen echt wel een grote boosdoener van deze waardeloze winters.

TMCThomas

Ik zie vooralsnog weinig tekenen dat het de komende 2 weken winters gaat worden



control run geeft een wat dalende trend maar dat is het wel zo'n beetje.

De poging om de vortex te breken mislukken helaas ook dus die raast met bovengemiddelde snelheid door.



Ik zie het somber in de komende weken.

EDIT: Ondertussen staat de eerste zonkracht 1.0 voor de bilt in de planning!




Ruud

Voor wat het waard is (niets...) tot nu toe waren er maar liefst 6 winters nog warmer dan de huidige sinds 1901 (De Bilt)

Armand

Het is vrij triest allemaal ja... De komende 2 weken inderdaad vrijwel geen seinen op enige vorm van winterweer, tegen die tijd zitten we alweer halverwege februari. Dan gaat de tijd flink dringen. Natuurlijk is er ook in maart en zelfs nog in april winterweer mogelijk, maar zeker met de huidige tendens wordt dat steeds moeilijker.

Ook wel opvallend, voor aanvang van de winter waren er allerlei groene seinen die positief voor ons konden uitpakken wat betreft winterweer. Denk bijvoorbeeld de oostelijke MJO, La Nina en de tekenen op een SSW. Die SSW is er niet van gekomen en natuurlijk zijn die positieve voortekenen geen garantie op winterweer.

Ik zou bijna gaan hopen dat voor komend winterseizoen alleen maar negatieve voortekenen zijn voor winterweer, misschien wil het dan juist wel gaan lukken ;D ;)

TMCThomas

kwam deze tegen op twitter, beschrijft de huidige weerkaarten wel aardig  ;)

https://twitter.com/GarnettJoe7/status/1488522292976132097

zwoof

CiteerHet is vrij triest allemaal ja... De komende 2 weken inderdaad vrijwel geen seinen op enige vorm van winterweer, tegen die tijd zitten we alweer halverwege februari. Dan gaat de tijd flink dringen. Natuurlijk is er ook in maart en zelfs nog in april winterweer mogelijk, maar zeker met de huidige tendens wordt dat steeds moeilijker.

Ook wel opvallend, voor aanvang van de winter waren er allerlei groene seinen die positief voor ons konden uitpakken wat betreft winterweer. Denk bijvoorbeeld de oostelijke MJO, La Nina en de tekenen op een SSW. Die SSW is er niet van gekomen en natuurlijk zijn die positieve voortekenen geen garantie op winterweer.

Ik zou bijna gaan hopen dat voor komend winterseizoen alleen maar negatieve voortekenen zijn voor winterweer, misschien wil het dan juist wel gaan lukken ;D ;)

Inderdaad de hoopvolle winterverwachtingen zijn wederom niet uitgekomen. De cijfers van januari zijn ook weer om te janken. De winter verloopt daarmee tot nu toe extreem zacht. Ik vraag me af of de winter niet nog warmer was verlopen zonder al deze positieve voortekenen. De bittere realiteit is gewoon dat het ook hier warmer wordt, waardoor koudere periodes ook automatisch zeldzamer zijn geworden. Op klimaatschaal beschouwd hier de ontwikkeling gemiddelde maandtemperatuur midden Nederland sinds 1706, uitgedrukt in het 30 jarig gecentreerd gemiddelde. Tot en met januari 2022.



Januari 2022 was zacht en somber. De gemiddelde temperatuur in De Bilt was 5,3 °C tegen een langjarig gemiddelde van 3,6 °C. De Bilt lag 13 dagen onder een grijs wolkendek, op 3 dagen liet de zon zich helemaal nergens in het land zien.  1 januari was de warmste dag, in De Bilt werd het toen 13,2 °C en in Beek werd zelfs 15,1 °C gemeten. De laagste temperatuur werd bereikt op 11 januari op station Twenthe: -4,9 °C. 


De maand januari telde voor De Bilt slechts 7 vorstdagen t.o. 12 normaal/gemiddeld.  In alle 'winterkarigheid' werden in het zuiden van het land nog de meeste vorstdagen gehaald. In Eindhoven en Woensdrecht kwam het kwik 13 keer onder het vriespunt. In Lauwersoog, Vlieland en Vlissingen kwam het niet tot een vorstdag. Daarmee is het laatst genoemde station nog steeds zonder vorst deze winter.

(klik op de grafiek voor meer statistieken)

dennis089

Jep.. de winter is dramatisch..

Maar.. voor de mensen die hunkeren naar de eerste lentesignalen..

Ik zie in de pluim steeds meer een zaagtand trend in de berekeningen verschijnen.

Krijgen we eindelijk zonnig weer op korte termijn?

Koen-IJM

Citaat van: dennis089 op wo 02 feb 2022 - 13:22Ik zie in de pluim steeds meer een zaagtand trend in de berekeningen verschijnen.
Krijgen we eindelijk zonnig weer op korte termijn?

Het wordt daar zeker tijd voor.... even het tekort aan zon van januari inhalen!  :D

flyineddy

Citaat van: dennis089 op wo 02 feb 2022 - 13:22Krijgen we eindelijk zonnig weer op korte termijn?
Het was hier in zuid Drenthe vandaag vrijwel de hele dag zonnig, dus ik zou zeggen "ja". ;)

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

TMCThomas

Echt een zonnige trend zit er de komende week nog niet in, er kan wel af en toe een zonnige dag tussen zitten als vandaag. Naarmate de zonkracht toeneemt zal het echter ook weer sneller zonniger worden. De afgelopen maanden hadden we namelijk best vaak hogedruk gehad (Gemiddelde is erg hoog) echter lukt het in de winter daarmee niet (vaak) om voor blauwe luchten te zorgen, te veel vocht en te weinig zonkracht. Dus zaten we vaak met grijze luchten opgescheept. Van een droge oostelijk wind is het ook niet gekomen dus was er wat betreft zon weinig mogelijk. Op termijn zien we de kansen weer iets oplopen en het valt inderdaad op dat de pluim wat meer een zaagtand vorm aan neemt. Dat zal gedeeltelijk ook komen door het afnemen van de wind rond die tijd, veel zon staat nog niet per se in de verwachting.

Overigens nog even een leuke GFS run voor de liefhebbers.


TMCThomas

goedmakertje van gfs voor deze winter  ;)



De zonliefhebbers moeten bij EC zijn.


dennis089

Ik gok op die zaagtand die ontstaat vanaf volgend weekend zaterdag 12 feb. Daar is iets aan het ontstaan..

TMCThomas

Mooie duidelijke windsprong op het front.


Powered by EzPortal