Winterverwachting 2014-2015 (discussie topic)

Topic gezien door 285798 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 11 jul 2014 - 08:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Citaat van: Marc.S op za 22 nov 2014 - 12:24
Goed verhaal! Dus als alles een beetje klopt en meezit dan zou het vanaf December al stukje voor stukje kouder moeten gaan worden ;D

Als het verhaal klopt wel, zelf verwacht ik pas tweede week december
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

flyerke

Welke winter hadden wij toen er in siberië het meeste sneeuw lag?
Winter is coming

Jan van Ooijen

Citaat van: Marc.S op za 22 nov 2014 - 12:24
Goed verhaal! Dus als alles een beetje klopt en meezit dan zou het vanaf December al stukje voor stukje kouder moeten gaan worden ;D

Dit is verwachting vorig jaar en verwachting nu:

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

lans

achterhoek

MamaAs


Jan van Ooijen

Als we dan toch bezig zijn op lange termijn, waarom een kaartje met sneeuw voor 3 december ook niet. Garantie tot aan de deur.

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Armand

Op deze kaart is ook duidelijk te zien dat er in oktober veel sneeuw lag. Actueel zijn we weer terug bij normaal.



Weerfreak 1337

Citaat van: Armand op za 22 nov 2014 - 12:58
Op deze kaart is ook duidelijk te zien dat er in oktober veel sneeuw lag. Actueel zijn we weer terug bij normaal.



Het gaat bij de Snow Advance Index alleen maar om de snelheid van de sneeuwopbouw in oktober! Geen probleem dus hoe het er nu voor staat. :)

Ik zag van de week een tweet langskomen dat het in de top van de stratosfeer al aardig aan het opwarmen is. Zal 'm ff opzoeken zo. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

J

Citaat van: Jan van Ooijen op za 22 nov 2014 - 12:38
Dit is verwachting vorig jaar en verwachting nu:

afbeelding
Volgens mij klopt die verwachting van vorig jaar aardig op de VS na. (Noord)oost kust had t daar uiteindelijk wel kouder dan normaal.

Weerfreak 1337

Citaat van: Weerfreak op za 22 nov 2014 - 13:15
Het gaat bij de Snow Advance Index alleen maar om de snelheid van de sneeuwopbouw in oktober! Geen probleem dus hoe het er nu voor staat. :)

Ik zag van de week een tweet langskomen dat het in de top van de stratosfeer al aardig aan het opwarmen is. Zal 'm ff opzoeken zo. :)


Hier de tweet met bijbehorende kaarten.  ;) :)

Linkerkaart is de temperatuur op 1hPa, rechts op 30hPa. :)

Vertaling: De top (1hPa) van de stratosfeer, heeft de neiging om flink op te warmen. Het is alleen nog niet naar beneden geweld (naar beneden "gezogen"). Geduld...



Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

TaL

Citaat van: J op za 22 nov 2014 - 13:32
Volgens mij klopt die verwachting van vorig jaar aardig op de VS na. (Noord)oost kust had t daar uiteindelijk wel kouder dan normaal.

Ja precies, voor Eurazië zaten ze er heel goed op maar Amerika was helemaal mis. Alaska bv was veel warmer en het zuidwesten van de USA ook, de rest van de USA was kouder dus ook de Oostkust klopt niet.

Nu ja het is een theorie die nog bewezen moet worden, wie weet gaat het alleen op voor Eurazië en niet voor Amerika? De tijd zal het allemaal uitwijzen, indien (er bepaalde delen van) de theorie klopt, zou dit al een doorbraak zijn voor onze winterverwachtingen  8)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

ron12

Winter zeer ver weg de eerste dagen van December volgens de Duitsers  :'(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

fgfredje

Ben net nieuw op de site. volg het al een poosje en hoop ook op een koude winter met veel ijs en sneeuw. Dit staat bij donnerwetter een Duitse site http://www.donnerwetter.de/wetter/30-tage/gronau/DE17403.html

Snowfreak

Het zal ook interessant zijn om te zien of de theorie van de OPI index (http://app.til.it/opi/) klopt

ron12

Hier ligt sneeuw in Europa, zal wel niet verder naar het zuiden en westen trekken :(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Unknown-user1778

interessant die SAI inderdaad.
en mijn gevoelens zeggen me dat we inderdaad een koude sneeuwrijke winter gaan krijgen..

ben nieuwsgierig wat Johann van die SAI vind, hij zal er vast al van gehoord hebben dus :)

glenn

Gem komt rond 1 December met mogelijke winterkansen maar ook ec toont die mogelijkheid alhoewel daar nog aan gesleuteld kan worden toont ec op 1 december een maximum temperatuur van 4°c
Ensemble gfs toont ook grote spreiding al vanaf volgend weekend het kan werkelijk alle kanten op .

winter

Citaat van: glenn op za 22 nov 2014 - 20:20
Gem komt rond 1 December met mogelijke winterkansen maar ook ec toont die mogelijkheid alhoewel daar nog aan gesleuteld kan worden toont ec op 1 december een maximum temperatuur van 4°c
Ensemble gfs toont ook grote spreiding al vanaf volgend weekend het kan werkelijk alle kanten op .

Weet niet of jij de zelfde pluim van de GFS hebt gezien, maar de GFS pluim is werkelijk bagger. De slechtste in de afgelopen week, nog zacht uitgedrukt. Zie de pluim van gisteravond op de vorige pagina helemaal boven aan, die was beduidend beter!

Marc.S

Citaat van: Jan van Ooijen op za 22 nov 2014 - 12:38
Dit is verwachting vorig jaar en verwachting nu:



Dat zijn inderdaad zeer grote verschillen, nu maar hopen dat deze man het de aanstaande winter weer bij het rechte eind heeft :)

PS: ook voor mijn gevoel gaat het (mogelijk) winteren in de 2e week van December

Powered by EzPortal