Winterverwachting 2014-2015 (discussie topic)

Topic gezien door 285857 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 11 jul 2014 - 08:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Hector Pascal

Citaat van: bliksems op do 20 nov 2014 - 16:31
zijn punt is ook niet welke verwachting meer kans heeft om uit te komen.
zijn punt is gewoon dat het KAN.
En mijn punt is dat als er zacht weer wordt voorspeld, de kans veel groter is dat het doorgaat dan als er koud weer wordt voorspeld.
Ik vind het op het moment nog helemaal niet erg. Vanaf half december wordt het interessant, dan is er het minste daglicht en is de Noordpool ook nog verder afgekoeld. Dus laat de winterse kaarten maar rond 15 december komen.
Nul bestaat niet.

winter

Citaat van: Hector Pascal op do 20 nov 2014 - 17:03
En mijn punt is dat als er zacht weer wordt voorspeld, de kans veel groter is dat het doorgaat dan als er koud weer wordt voorspeld.
Ik vind het op het moment nog helemaal niet erg. Vanaf half december wordt het interessant, dan is er het minste daglicht en is de Noordpool ook nog verder afgekoeld. Dus laat de winterse kaarten maar rond 15 december komen.

Klopt de kans op echt lang winterweer in november is in Nederland zéér klein. Ten minste de afgelopen 10 jaar niet veel noemenswaardig gebeurt. Bijv. 1 week vorst met sneeuw ofzo, maar de pluimen hadden ons ongeveer 1 week terug goed te pakken met ruim 3 dagen met serieus koud winterweer in de pluimen. ( Overdag rond nul en snachts -3/-4)
Vinden jullie het ook niet raar hoe de Oper en Control de laatste tijd bezig zijn? Zijn vaak een van de warmste leden in de pluim van de ECMWF.

grizzrh

Wat wel nog steeds in de pluim staat is Maandag op Dinsdag Richting 0c en dinsdag overdag 5c ongeveer. Hopelijk komt er een verandering in weer type dan hopende dit op kaarten te kunnen zien snel *als dat zou gebeuren!
Doenrade, Limburg

Weerfreak 1337

Citaat van: Hector Pascal op do 20 nov 2014 - 17:03
En mijn punt is dat als er zacht weer wordt voorspeld, de kans veel groter is dat het doorgaat dan als er koud weer wordt voorspeld.
Ik vind het op het moment nog helemaal niet erg. Vanaf half december wordt het interessant, dan is er het minste daglicht en is de Noordpool ook nog verder afgekoeld. Dus laat de winterse kaarten maar rond 15 december komen.

En in de zomer is het net zo... :P Dat duidt maar weer op het complexe klimaat waarin wij leven. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Lothiriel

Ik lees al een hele tijd het forum hier, aangezien ik enorm geïnteresseerd ben in het weer, met name de winter(verwachting) kan me enorm boeien. Aangezien ik tegenwoordig wat meer kennis heb van het weer heb ik me maar eens geregistreerd... :).

Ik duim alleszins voor een sneeuwrijke, koude winter!
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Marsel

Citaat van: JerryL op wo 19 nov 2014 - 08:31
Nou Marsel heeft zelden zo een korte winterslaap gehouden. Kom er maar weer in Marsel. De winter laat nog op zich wachten..... weer 12 graden..... gaan we zo niet redden dus he.

Nou vooruit dan maar ;).
Inderdaad toch wel weer bijzonder hoor wat er dit weekend, en dan met name op zondag in het zuiden en zuidoosten van NL en over BE, gaat gebeuren.

Diepe zuidelijke stroming met op zaterdag achter een WF het binnendringen van subtropische luchtmassa's afkomstig uit noordwestlijk Afrika. De situatie neemt vooral op zondag alle vormen van een potentieel 'hittekanon' aan.
Zaterdag dan al op veel plekken Tx uiteindelijk 10-12, lokaal ruim 13C, hoogste waarden in het zuid(oost)en. In het noordoosten laat de warme massa het langst op zich wachten, maar ook daar zal uiteindelijk in de buurt van de 10C geeindigd worden. Weerbeeld zal dan vooral bepaalt worden door velden hoge- en middelbare bewolking waar de zon nog wel ruimte tussen kan vinden.
Zondag gaan alle registers volledig open als we steeds dieper de warme sector in glijden. Tx in het zuid(oost)en van NL en over BE onder begeleiding van meer zon en wat velden hoge- en middelbare bewolking mogelijk tot rond 15C. Elders veelal 10-13C.

Maandag passeert  dan waarschijnlijk (onzekere timing en dubieuze oostwaartse propagatie) het treuzelende en bovendien verzwakte KF. Het kwik zakt daarna weer naar lagere waarden, echter nog steeds te zacht voor de tijd van het jaar. Later wellicht weer terug naar normaal....

Iemand die weet wat het november record is voor de laatste decade?

EDIT: Pluim zuidoost van EC00. 15C op zondag?
EDIT2: voordat ik weer een hele bak ellende en boze mensen over me heen krijg  :P ;D. Ook dit zachte weer hoort nu eenmaal bij de winter op onze breedtegraad.

arjanbruggink

Citaat van: Marsel op do 20 nov 2014 - 18:34
.... Iemand die weet wat het november record is voor de laatste decade?

Yup, voor de positieve Tmax was dat een paar jaar terug. 25 november 2006. 17,2C was het toen. Voor de negatieve Tmax moeten we terug naar 29 november 1921 om precies te zijn, toen was het -4,0.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Weerfreak 1337

En de nieuwe EC stelt op de lange termijn een nieuw warmtekanon op. Het Russische hoog weet van geen wijken, we hebben er al weken last van. Het blijft ons saai, zacht en droevig weer brengen.

Barre tijden voor weerliefhebbers deze herfst...  >:( Wie weet komt er snel verandering :P :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weerfreak 1337

Citaat van: Weerfreak op do 20 nov 2014 - 19:50
En de nieuwe EC stelt op de lange termijn een nieuw warmtekanon op. Het Russische hoog weet van geen wijken, we hebben er al weken last van. Het blijft ons saai, zacht en droevig weer brengen.

Barre tijden voor weerliefhebbers deze herfst...  >:( Wie weet komt er snel verandering :P :)

Op de laatste kaart van EC wel iets verdraaide stroming, kaarten lijken weer ietwat interessanter te worden wat betreft luchtdrukverdelingen:


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

pietjelol

Ik vind het zowiezo al beter is dan vorig jaar. Wel geen winter nog maar ook geen denderende wc die er door heen spoelt.
Voor de mensen die negatief zijn het is pas november dus kom op.

Lothiriel

Citaat van: pietjelol op do 20 nov 2014 - 20:41
Ik vind het zowiezo al beter is dan vorig jaar. Wel geen winter nog maar ook geen denderende wc die er door heen spoelt.
Voor de mensen die negatief zijn het is pas november dus kom op.

Klopt natuurlijk, maar er is absoluut geen winter in zicht (ook niet op zéér lange termijn). Na die winter aka herfst van vorig jaar is dat toch een grote teleurstelling. Vooral omdat ik me verheugd had op volgende week, de temperaturen zouden gaan dalen richting 5 graden max, kijk ik na een paar drukke dagen voor het eerst nog eens het weerbericht en wordt er 13-14 graden voorspeld voor dit weekend, 3 dagen geleden was dat nog 7-8 graden. Dat is niet bepaald bemoedigend voor de winter :(
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

pietjelol

hmmm.... apart voor dinsdag nog steeds koud graad of 2 om vervolgens volgende dag weer naar 9 graden te gaan kruipen.

lans

Het begint nu al best koel te worden in het noorden en Limburg
achterhoek

flyerke

zolang het in the states blijft winteren krijgen wij niks (is nergens op gebaseerd, is gewoon mijn mening)
Winter is coming

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

gilleeesss

Citaat van: Jan van Ooijen op do 20 nov 2014 - 23:03
Tweede week december ;) Let maar op

zou het dan toch.... (ging nao ook niet negatief vanaf december, of de neiging naar negatief?) of is dat alweer verandert?

henkensjoeke

Citaat van: flyerke op do 20 nov 2014 - 22:59
zolang het in the states blijft winteren krijgen wij niks (is nergens op gebaseerd, is gewoon mijn mening)
1962--1963 wel

winter

Wordt een hele koude nacht in Noord-Oost en Zuid-Oost Nederland kans op de eerste vorst op 2m hoogte.
Daarnaast volgens mij ook officieel de eerste negatieve WINDCHILL

Deadmau5

Citaat van: gilleeesss op do 20 nov 2014 - 23:30
zou het dan toch.... (ging nao ook niet negatief vanaf december, of de neiging naar negatief?) of is dat alweer verandert?

betrouwbaarheid 0.

Powered by EzPortal