Winterverwachting 2014-2015 (discussie topic)

Topic gezien door 285866 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 11 jul 2014 - 08:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

JerryL

Ik zie het even zo: de afgelopen winter was zo extreem zacht dat deze gelijk staat aan drie zachte winters. De winters ná 2010 waren dusdanig slecht (qua temperatuur), want zó koud waren 2010, 2011 en 2012 ook weer niet, dat het dit jaar gewoon een normale tot koude winter wordt. Even afgaande op Ijsbloem zijn opsomming.

Met die zomerverwachting was mijn getalsmatige afwijking niet echt groot. Zou ik er met die Hellman voorspelling ook niet zover vanaf zitten, dan wordt het nog wat.

Even voor de gevorderden onder ons een vraag: hoe normaal verloopt de ''winter'' (het is nog herfst) tot nu toe? Is dit een normaal temperatuurverloop of zijn we nu al weer op de verkeerde weg.

NewWeatherfan

Citaat van: Energizer85 op di 18 nov 2014 - 06:38
Mijn hemel... wat kan jij negatief zijn IJsbloem. Het moet nog winter worden en jij hebt um al afgeschreven....... :)
;D

Laten we gewoon de ontwikkelingen volgen...

Als je Kurt Cobain als Avatar neemt KAN je niet anders dan depressief reageren natuurlijk, "voice" of een hele generatie (ja daar val ik ook onder)
doemdenkers en zwartgalligen, daar val ik dan weer niet onder ;D

Over de winter gesproken: Vind het nu al koud genoeg dus zo winter als afgelopen jaar ik teken ervoor, nou ja een paar nachten nachtvorst tegen de muggen zou ik wel lekker vinden vooruit iets kouder dan afgelopen winter doe naar eens eens een volkomen normale winter dan.\

Jan van Ooijen

Aan de kou ligt het niet, dat is er genoeg...

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

MSB

Citaat van: Ijsbloem op ma 17 nov 2014 - 23:13
;) 8) ja weerfreak het is 'pas' november en in december ...
dan in januari en februari en ach in maart kan het ook nog maarrrr.
Het kan ook gewoon ......N   I     E     T.
 
Helaas pindakaas.
1980  hebben we nadien 8 zachte winters gehad

En hoe waren de winters van 1985 en 1986 dan, we hebben toen toch een 11 stedentocht gehad, dus moet er in die tijd toch een flinke koude periode geweest zijn.
Lang leven de winter

Hector Pascal

Citaat van: Ijsbloem op ma 17 nov 2014 - 23:13
;) 8) ja weerfreak het is 'pas' november en in december ...
dan in januari en februari en ach in maart kan het ook nog maarrrr.
Het kan ook gewoon ......N   I     E     T.
 
Helaas pindakaas.
1970  hebben we nadien 8 zachte winters gehad
1980  hebben we nadien 8 zachte winters gehad
1990 hebben we nadien  8 zachte winters gehad
2000 hebben we nadien 7 zachte winters gehad
2010 hebben we als we het gemiddelde bekijken nog een hoop zachte winters tegoed. :'(

Volgens mij klopt dit overzicht niet. Bijvoorbeeld winter 81/82, 84/85, 85/86, 86/87 en 95/96, 96/97. Bovendien was 90/91 normaal en zo zijn er nog een aantal winters normaal verlopen en dus niet zacht. Het is wel belangrijk als je iets post dat je de feiten controleert.
Nul bestaat niet.

xzaz

Citaat van: Hector Pascal op di 18 nov 2014 - 09:36
Volgens mij klopt dit overzicht niet. Bijvoorbeeld winter 84/85, 85/86, 86/87 en 95/96... Het is wel belangrijk als je iets post dat je de feiten controleert.
96/97 hadden we nog een est.

Als ik zo alles zie voor de komende week kan dit topic wel hernoemd worden tot Lenteverwachting.
De winter is nog niet eens begonnen!

Weatherman

Citaat van: xzaz op di 18 nov 2014 - 09:44
96/97 hadden we nog een est.

Als ik zo alles zie voor de komende week kan dit topic wel hernoemd worden tot Lenteverwachting.
Nou niet gaan overdrijven he  ;)
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

mauriceb

Eerst ff kijken wat GFS06z nu gaat doen. Gisteren leek het ergens op voor volgende week maandag.
Aan dat geneuzel van zoveel zachte winters op rij dit en dat hebben we niets. De hele definitie met gemiddelde temps en hellmannen zegt ook niet alles over de winter. Je kan rustig 2 weken volop winter hebben en de rest van de periode veel te zacht. Dan gaat het de boeken in als een zachte winter maar we hebben toch lol gehad als weerliefhebber die 2 weken. En volgens mij gaat het daarom.

Kijken naar de verwachtingen, analyseren voor zover dat kan. Zijn de kansen er niet dan zijn ze er niet, zijn ze er wel dan zijn ze er wel. maar dat gezanik van het wordt toch niets, net als vorig jaar daar kunnen we hier niet veel mee denk ik. Tenzij er gewoon aan de hand van de verwachtingen wordt uitgelegd waarom de kansen op winter de komende week/2weken nihil zijn.


Reutel

Laatste EC run geeft nog steeds die grote spreiding vanaf 5 dagen vooruit. Gemiddelde T is vanaf volgende week rond de 5 graden en dat is toch al behoorlijk kouder dan vorig jaar. Ik herinner me T tot 15 graden tot de kerstdagen.  ::)

xzaz

Citaat van: mauriceb op di 18 nov 2014 - 10:30Tenzij er gewoon aan de hand van de verwachtingen wordt uitgelegd waarom de kansen op winter de komende week/2weken nihil zijn.
Dat is heel simpel:

  • Zelfde onzekerheid als vorig jaar
  • Kou wordt steeds naar achter geschoven
  • Klein verschil in nacht en dag temp
  • Zachte temperaturen op korte termijn
  • Strenge winter herfst in Amerika

En ja dit is allemaal op de kaarten, het enige wat nog ontbreekt is een goede WC.
De winter is nog niet eens begonnen!

JerryL

Citaat van: JerryL op di 18 nov 2014 - 08:41
Even voor de gevorderden onder ons een vraag: hoe normaal verloopt de ''winter'' (het is nog herfst) tot nu toe? Is dit een normaal temperatuurverloop of zijn we nu al weer op de verkeerde weg??

Niemand?

JerryL

Citaat van: xzaz op di 18 nov 2014 - 10:55
En ja dit is allemaal op de kaarten, het enige wat nog ontbreekt is een goede WC.

Hééé!! Wil jij even je mond gaan spoelen. Met je WC! Opduvelen. We willen helemaal geen WC! Ik meen het Xzaz. Niets daarvan!

mauriceb

    Citaat van: xzaz op di 18 nov 2014 - 10:55
    Dat is heel simpel:

    • Zelfde onzekerheid als vorig jaar
    • Kou wordt steeds naar achter geschoven
    • Klein verschil in nacht en dag temp
    • Zachte temperaturen op korte termijn
    • Strenge winter herfst in Amerika

    En ja dit is allemaal op de kaarten, het enige wat nog ontbreekt is een goede WC.

    Het is in ieder geval al meer dan de argumenten van ijsbloem maar nog niet heel sterk. Ja het is te warm voor de tijd van het jaar dat klopt.

    • Zelfde onzekerheid als vorig jaar
    in het verleden behaalde resultaten bieden.....
    • Kou wordt steeds naar achter geschoven
    zegt niets, dat is pluim eigen
    • Klein verschil in nacht en dag temp
    zegt niets, komt wss dat het al een paar dagen regent en bewolkt is
    • Zachte temperaturen op korte termijn
    klopt, binnen 1 week dus ook geen winter.
    • Strenge winter herfst in Amerika
    klopt, vaak wel verband met zacht weer in europa
    [/list]

    maar verder is het allemaal onzekerheid troef en het is pas November, het is nog herfst. please be patience... Het moet nog beginnen. Ik weet niet of het een koude winter wordt. Niemand weet dat maar de kansen zijn er altijd.
    Om nu al te stellen dat het niets wordt slaat kant noch wal net als nu roepen dat het een horrorwinter wordt. Kans is groot het dat een normale winter wordt. Simpel omdat we die gewoonweg het vaakst hebben ;)

    Koen-IJM

    GFS run van 6Z is dramatisch... Zelfs geen nachtvorst meer.

    arjanbruggink

    Citaat van: mauriceb op di 18 nov 2014 - 10:30
    Eerst ff kijken wat GFS06z nu gaat doen. Gisteren leek het ergens op voor volgende week maandag.
    Aan dat geneuzel van zoveel zachte winters op rij dit en dat hebben we niets. De hele definitie met gemiddelde temps en hellmannen zegt ook niet alles over de winter. Je kan rustig 2 weken volop winter hebben en de rest van de periode veel te zacht. Dan gaat het de boeken in als een zachte winter maar we hebben toch lol gehad als weerliefhebber die 2 weken. En volgens mij gaat het daarom.

    Kijken naar de verwachtingen, analyseren voor zover dat kan. Zijn de kansen er niet dan zijn ze er niet, zijn ze er wel dan zijn ze er wel. maar dat gezanik van het wordt toch niets, net als vorig jaar daar kunnen we hier niet veel mee denk ik. Tenzij er gewoon aan de hand van de verwachtingen wordt uitgelegd waarom de kansen op winter de komende week/2weken nihil zijn.
    Amen..... Prachtig verwoord. Niets meer aan toe te voegen.  ;D
    Laatste onweersdag 01-04-'17
    Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

    xzaz

    Citaat van: Koen-IJM op di 18 nov 2014 - 11:21
    GFS run van 6Z is dramatisch... Zelfs geen nachtvorst meer.
    Lekker naar het strand
    De winter is nog niet eens begonnen!

    Jasneker

    Het hele jaar inclusief de herfst tot nu toe is te warm geweest, deze maand is ook te warm wat er de laatste 14 dagen ook nog gebeurt.
    Wil dat wat zeggen over de komende 3 maanden? nou nee.....
    Ook is het geen garantie dat de te zachte winter van vorig jaar een aanwijzing is voor wat nu gaat komen.
    Elke winter is apart, het complexe systeem wat het weer en temperatuur veroorzaakt is zo complex dat we niet een goede voorspelling kunnen geven.

    We kunnen uigaan van wat algemene dingen, door de opwarming zal het wat moeilijker worden om Vorst te krijgen, meer energie in het systeem moet eerst afkoelen voor het gaat vriezen.
    Een winter als 1963 die ik meemaakte is eigenlijk een echte strenge winter, en die zie ik niet echt meer komen, en dat hoeft ook niet voor mij.

    Kansen deze winter?  nieuwe winter, nieuwe kansen, het kan vriezen en het kan dooien.
    Verder kijken als 5 dagen waarvan je redelijk zeker bent dat dit klopt als aangegeven, is koffiedik kijken zoals we vorig jaar al hebben gemerkt, telkens schoof de verwachte kou weer op, of verdween weer uit de kaarten.
    We hebben een gematigd zee klimaat waardoor echte kou word getemperd, maar zie naar 1963, een strenge winter is altijd mogelijk, nu iets minder door de opwarming.

    Mijn "hoop" is een normale winter met voor een ieder wat, sneeuw, wat schaatsijs, en dolle winterpret.
    Geen extremen graag, daar heb ik als kind in 1963 genoeg van "genoten" als je wakker werd met de rijp op je dekens omdat het binnen net zo hard vroor als buiten, geen isolatie, nooit gehoord van dubbel glas, 1 kolenkachel in huis, C.V. wat is dat? tochten en kieren als een gek....
    Kleding was ook niet zo goed als nu, dus ook buiten kou lijden...
    Mooi om 1 x mee te maken maar liever niet weer.

    Kortom, we zijn allemaal aan het koffie dik kijken, gokken, en laten ons gek maken met kaarten van 14 dagen of verder vooruit....
    Ik ben realist en zie 5 dagen vooruit met het idee dat de echte wintermaanden nog moeten komen.
    De laatste week ff de afgelopen jaren nagelezen met de "voorspellingen" van die winters en me een breuk gelachen.
    Met dat in het achterhoofd zie ik wel wat er komt, regent het warm water dan is dat niet anders, ik heb geen knopje aaan de muur om het te veranderen.

    Ik wens een ieder dat weer dat hij/zij graag wil deze winter ;)
    En laten we eerlijk zijn, nowcasten wil toch ook niemand missen, voorpret is dubbele pret...

    mauriceb

    Citaat van: Koen-IJM op di 18 nov 2014 - 11:21
    GFS run van 6Z is dramatisch... Zelfs geen nachtvorst meer.

    Vrijdag t/m Dinsdagochtend gewoon kans op nachtvorst (2M) hoor. Ook volgens GFS06Z.
    Gisteren was de GFS06Z beter voor de winterse aspiraties maar niet getreurd er komen nog meer runs. We wachten af vandaag waar EC mee komt.

    Reutel

    Citaat van: JerryL op di 18 nov 2014 - 11:02
    Niemand?

    Wat is een normale winter voor Nederland? Nederland heeft een gematigd zeeklimaat (Cfb) en dat betekend natte zomers en zachte winters. Eens en ander veroorzaakt door de warme visbak die voor onze deur ligt. In de winter koelt de Noordzee maar heel langzaam af waardoor lange winterperiodes, in tegenstelling tot in een landklimaat, zeldzaam zijn. Een normale winter in Nederland is dus een zachte winter met af en toe enkele speldenprikjes winter. Daar moeten we het van hebben! De ene winter wat meer koude periodes en de andere winter wat minder.
    Als we nu naar dit jaar kijken, in vergelijking met vorig jaar rond deze periode, dan valt mij al op dat de gemiddelde temperatuur iets lager is. De bevreesde west circulatie laat het (nog even) afweten en in het oosten is de kou al volop aanwezig! Dat was vorig jaar wel anders rond deze tijd. Blijf hoop houden!

    Verder een tip. Kijk niet te veel naar de pluim op lange termijn. Die buigt af naar het langjarig gemiddelde (lees: naar beneden). Het lijkt dan steeds als of er een koude periode aan zit te komen. Kijk ongeveer 5 tot 10 dagen vooruit en probeer een trend te signaleren. ;)

    WinschoterWeer

    Het is pas November mensen! Gezien qua tijd ligt er nog een hele winter voor ons. De winter is úberhaupt nog niet eens begonnen ! Dat ongeduldige en die zure negatieve reacties van sommigen zijn toch nergens voor nodig. Laten we gewoon de cijfers er bij halen en nuchter concluderen dat het momenteel nog niet de tijd is voor échte winterperikelen. Ze liggen misschien wel op de loer, maar om nu al conclusies te trekken dat alles alweer voorbij is en de winter totaal mislukt is, is onnodig negatief en deprimerend. Laten we realistisch blijven aub. Dit is Nederland ! We hebben een prachtig klimaat voor elk wat wils en het ene jaar krijgen we iets meer van dit en het andere jaar iets meer van dat ! Ik zelf ben een fervent winterliefhebber en ook bij mij gloorde hoop toen ik de pluim zag afgelopen dagen, maar als het er (nog) niet in zit, of het er gewoon niet van komt, dan doe je daar niks aan. Pluk de dag en laat voorspellingen, analyses over aan mensen die er écht iets van weten !

    Vorig jaar was ik één van de mazzelaars dat we aan het eind van de winter in het Noord Oosten van Nederland tóch nog een heerlijk vleugje winter hebben mogen beleven. Ik kijk daar met dankbaarheid op terug. Ik kan me dan ook best wel de frustraties voorstellen van sommige winterliefhebbers die dat niet hebben mogen beleven. Hopelijk mogen we aankomende winter in heel Nederland wél weer genieten van een lekkere Hollandsche ;-) winter, maar anderszijds ken ik mensen die alle dagen onderweg zijn en die prachtwinter vol met sneeuw en ijs verfoeien. Hen gun ik een zachte, groene winter ! Hier in Nederland kan het alle kanten op gaan.... Ik wacht geduldig af en volg de artikelen die heer geplaatst worden met volle aandacht ! Hoe dan ook, laten we hier in Nederland er een prachtwinter van maken.
    Moi vanoet Grunn! ;-)






    Powered by EzPortal