Winterverwachting 2014-2015 (discussie topic)

Topic gezien door 285797 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 11 jul 2014 - 08:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Weerfreak 1337

Nachtvorst kan met deze run nog zeker prima aan de orde zijn hoor. Genoeg invloed van het hogedrukgebied. Met een beetje geluk kan het dan best koud worden. (Zie eerder bericht in het topic van Johann over grenslaagafkoeling)

De laatste kaart op +240 laat dan wel weer wat interessants zien, laag op koers richting Zuid-Europa. Enige wat nog opgeschoond moet worden is dat "rothoog" bij Rusland.

Een echte westcirculatie zit er voorlopig nog niet in, en zal er ook voorlopig nog niet komen. ;)


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Energizer85

Dr valt nog niet echt een pijl op te trekken..... Eens kijken hoe het pluimpje er straks uitziet...

Maurice Vroegrijk

we zullen het wel zien...

xzaz

De winter is nog niet eens begonnen!

Energizer85

Nee drama vandaag...... Ach jaaa..... Zo zie je, hoe snel er hoop kan komen, kan het ook weer vervliegen... Maar... Morgen weer een dag

Marc.S

Citaat van: Maurice Vroegrijk op ma 17 nov 2014 - 21:56
:-\

Zo slecht vind ik deze pluim niet eens! We moeten allang blij wezen dat de temperaturen de komende periode eindelijk eens onder de 10 graden blijven. En nachtvorst behoort nog steeds tot de mogelijkheden  ;)

Weerfreak 1337

ZO, hebben we de eerste teleurstelling ook weer achter de rug! :D

Ik blijf goedgestemd: het is pas november, en het luchtdrukpatroon blijft tot op de zeer lange termijn waarschijnlijk verstoord met redelijke kansen op blokkades. :)
Het moet allemaal wel even goed vallen, iets wat dus mogelijk volgende week niet gebeurd, al bestaat de kans natuurlijk nog wel, dat het wel gebeurt. ;)
Helaas, maar er zullen nog wel meer van dit soort situaties komen. We zitten immers in Nederland... en nogmaals: echt winterweer in november gebeurt niet vaak. :)

Ik snap alleen best dat de teleurstelling groot is, gezien de geschiedenis van de winter van 2014..
Maar komop, zo erg zal het toch niet worden? (Toch?!)  :o

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Remy

Het mooie van ons land is dat we heel vaak onder de rand wat winterweer betreft zitten :) Ik vindt het gaaf hoe over een afstand van een paar kilometer het weer totaal anders kan zijn.
Geen rechter muisknop  gebruiken(kan ik wel met een beetje gefriemel)maar Ctrl C werkt wel nog prima dus is het niet eens een probleem.
Het is alleen wel vervelend als ik de spellingcheck wil gebruiken.
Doe dus maar weghalen :) Was een van de eerste en meest gehate script dingetjes om mensen mee te pesten :D
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

winter

Citaat van: Weerfreak op ma 17 nov 2014 - 22:07
ZO, hebben we de eerste teleurstelling ook weer achter de rug! :D

Ik blijf goedgestemd: het is pas november, en het luchtdrukpatroon blijft tot op de zeer lange termijn waarschijnlijk verstoord met redelijke kansen op blokkades. :)
Het moet allemaal wel even goed vallen, iets wat dus mogelijk volgende week niet gebeurd, al bestaat de kans natuurlijk nog wel, dat het wel gebeurt. ;)
Helaas, maar er zullen nog wel meer van dit soort situaties komen. We zitten immers in Nederland... en nogmaals: echt winterweer in november gebeurt niet vaak. :)

Ik snap alleen best dat de teleurstelling groot is, gezien de geschiedenis van de winter van 2014..
Maar komop, zo erg zal het toch niet worden? (Toch?!)  :o

Dat klopt. Maar de pluim is dan wel wat minder dan die van gister maar nog steeds opties voor de eerste sneeuw volgende week aanwezig en de eerste vorst. Volgende week ma tmt vr nog steeds een grote kans op winter, met overdag  temperaturen niet ver boven het vriespunt en snachts lichte vorst -2/-3.
Beetje verandering een iets sterkere oostenwind of dergelijke en het is meteen stuk beter. Daarnaast als het mistig is kans op een ijsdag zelfs.
In het weekend weten we meer en weten we of er serieuze kansen zijn op sneeuw op korte termijn.

Mooi zou zijn als er een lagedrukgebied in de buurt van de Oostenrijk komt te liggen, want dan krijg je zo'n trekpaard zoals Johann het volgens mij altijd noemt waardoor zomaar een heleboel kou NED in kan stromen. Zijn hier reële kansen op?

pietjelol

ik denk inderdaad moeten wachten tot het weekend of het 'echt' komt. Gister koud vandaag weer warm morgen weer koud?

Ijsbloem

 ;) 8) ja weerfreak het is 'pas' november en in december ...
dan in januari en februari en ach in maart kan het ook nog maarrrr.
Het kan ook gewoon ......N   I     E     T.
 
Helaas pindakaas.
1970  hebben we nadien 8 zachte winters gehad
1980  hebben we nadien 8 zachte winters gehad
1990 hebben we nadien  8 zachte winters gehad
2000 hebben we nadien 7 zachte winters gehad
2010 hebben we als we het gemiddelde bekijken nog een hoop zachte winters tegoed. :'(
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

gilleeesss

Citaat van: Ijsbloem op ma 17 nov 2014 - 23:13
;) 8) ja weerfreak het is 'pas' november en in december ...
dan in januari en februari en ach in maart kan het ook nog maarrrr.
Het kan ook gewoon ......N   I     E     T.
 
Helaas pindakaas.
1970  hebben we nadien 8 zachte winters gehad
1980  hebben we nadien 8 zachte winters gehad
1990 hebben we nadien  8 zachte winters gehad
2000 hebben we nadien 7 zachte winters gehad
2010 hebben we als we het gemiddelde bekijken nog een hoop zachte winters tegoed. :'(

Ik heb jan eens zien posten, dat iemand 2-3 jaar geleden de komende 5 winters voorspelde, en dat hij er al met 2(of 3 als het 3 jaar geleden was) dat hij er op zat van voorspellingen van koud of warm, en dit jaar ging hij voor een koudere dacht ik.

Weerfreak 1337

Citaat van: Ijsbloem op ma 17 nov 2014 - 23:13
;) 8) ja weerfreak het is 'pas' november en in december ...
dan in januari en februari en ach in maart kan het ook nog maarrrr.
Het kan ook gewoon ......N   I     E     T.
 
Helaas pindakaas.
1970  hebben we nadien 8 zachte winters gehad
1980  hebben we nadien 8 zachte winters gehad
1990 hebben we nadien  8 zachte winters gehad
2000 hebben we nadien 7 zachte winters gehad
2010 hebben we als we het gemiddelde bekijken nog een hoop zachte winters tegoed. :'(

Beetje overdreven dat het NIET kan. Maar ik snap je punt over het telkens verplaatsen van de maanden waarin het nog wel kan.

Wat versta jij eigenlijk onder zachte winter? Een hellmannaantal van onder de 40, of de gemiddelde temperatuur die boven normaal ligt over de hele winter? :) (Ik gok het laatste)

Want als ik het bekijk hebben we vooral veel normale winters gehad, uiteraard ook vrij veel zachte en natuurlijk ook koude winters.
Opnieuw een 0,0 hellmannwinter lijkt mij zeer sterk in ieder geval, of laten we zeggen: de kans dat dat twee keer na elkaar gebeurt is zeer klein.

Citaat van: gilleeesss op ma 17 nov 2014 - 23:19
Ik heb jan eens zien posten, dat iemand 2-3 jaar geleden de komende 5 winters voorspelde, en dat hij er al met 2(of 3 als het 3 jaar geleden was) dat hij er op zat van voorspellingen van koud of warm, en dit jaar ging hij voor een koudere dacht ik.

Ik weet de naam niet meer in ieder geval, maar het klopt wat je zegt. Er is een man geweest die er tot nu toe aardig goed heeft opgezeten. Ik dacht dat hij zoiets zei: van de komende 5/7(?) winters, gaan er x-aantal winters koud verlopen..

Ben benieuwd.. we kunnen beter gewoon de kaarten bekijken in plaats van daar op hopen. (Nouja, hopen mag..) :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Remy

De statistiek uit het verleden laat ook zien dat een extreme winter op veel manieren zomaar kan zijn. Dat is tof :)
Spanning er in houden is dat :)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Ijsbloem

Waarom overdreven dat ...het niet kan en niet overdreven dat ....
het wel kan..?,
Ik begrijp dat het prettiger is mee te huppelen met de ' winterbrigade,
want voorpret is de taart en de slagroom (winter) maakt het toetje compleet.
Maar helaas ben ik geen persoon voor een polonaise.
Ik hou wel van een (winterfeestje) maar ben bang de volgende dag(lente)
met een kater wakker te worden :P

Wat die 'zachte ' winters betreft, dat waren winters met weinig potentie,
geen doorzetters, dan heb ik nog geeneens over het koudegetal want b.v de
winter van 2005 was que hellmannen 'koud' maar stelde weinig voor.
Dat was zo,n Frustratiewinter waarin de echte winterkou tot aan onze oostggrens-deur klopte
maar als een vreemdeling nooit op de koffie kwam.


Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Ijsbloem

 :) Extreem kan deze winter zeker worden , Het zou zo maar kunnen.
twee winters achter elkaar met minder dan vijf H.M punten is sinds de waarnemingen nog niet voorgekomen.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Energizer85

Mijn hemel... wat kan jij negatief zijn IJsbloem. Het moet nog winter worden en jij hebt um al afgeschreven....... :)
;D

Laten we gewoon de ontwikkelingen volgen...

jonkheer

Citaat van: Ijsbloem op di 18 nov 2014 - 00:04
Waarom overdreven dat ...het niet kan en niet overdreven dat ....
het wel kan..?,
Ik begrijp dat het prettiger is mee te huppelen met de ' winterbrigade,
want voorpret is de taart en de slagroom (winter) maakt het toetje compleet.
Maar helaas ben ik geen persoon voor een polonaise.
Ik hou wel van een (winterfeestje) maar ben bang de volgende dag(lente)
met een kater wakker te worden :P

Wat die 'zachte ' winters betreft, dat waren winters met weinig potentie,
geen doorzetters, dan heb ik nog geeneens over het koudegetal want b.v de
winter van 2005 was que hellmannen 'koud' maar stelde weinig voor.
Dat was zo,n Frustratiewinter waarin de echte winterkou tot aan onze oostggrens-deur klopte
maar als een vreemdeling nooit op de koffie kwam.

Ik denk dat je analyses an sich wel kloppen maar dat je verkeerde verwachtingen hebt. Dat is bij heel veel mensen die de winter met open armen ontvangen zo. De meeste Nederlandse winters zijn half om half net als de zomers. Je hebt koudere winterse perioden en perioden met zacht weer. 3 maanden vol winterweer is iets voor Canada enzo, maar zeker onhaalbaar voor nederland met zijn zeeklimaat. En dan is winters voor Nederlands begrippen ook weer wat anders dan winters voor b.v. Zwitserse begrippen.

Reutel

@winter: Dat verhaal van een lage drukgebied, trekpaard, in Oostenrijk heeft voor ons alleen kans van slagen als het al behoorlijk koud is in het oosten. De zogenaamde transportkou.

@IJsbloem: Tussen "voor op lopen in de winterpolonaise" en de "negativiteit" die jij soms uitstraalt is natuurlijk nog wel een gulden middenweg te vinden. ;) De modellen hebben momenteel veel moeite met de verwachtingen één week voor uit, laat staan dat er iemand is die kan beweren hoe veel winters op rij koud of warm gaan worden. Dan gaat het over het klimaat en ik denk dat we die discussie niet hier moeten voeren.

Zelf vind ik de pluim zeker niet slecht voor de tijd van het jaar. Bijzonder is de spreiding al vanaf een dag of vijf voor uit. Het kan nog alle kanten op en we moeten de komende runs even afwachten om de zien naar welke kant het dubbeltje valt. De winter is nog jong! :)

Marcellang

Citaat van: Reutel op di 18 nov 2014 - 08:10

Zelf vind ik de pluim zeker niet slecht voor de tijd van het jaar. Bijzonder is de spreiding al vanaf een dag of vijf voor uit. Het kan nog alle kanten op en we moeten de komende runs even afwachten om de zien naar welke kant het dubbeltje valt. De winter is nog jong! :)

Zo is het, even door deze (grijze) 5 dagen heen  8)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Powered by EzPortal