Winterverwachting 2014-2015 (discussie topic)

Topic gezien door 285753 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 11 jul 2014 - 08:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

winter

Ah jammer  pluim vertoont weer enorm veel onzekerheid.
Alleen misschien positief: op kortere termijn op vrijdag/zaterdag kouder gemiddeld.
Maar nog steeds een grote kans op een winteraanval.
Kans op temperatuur van +- 4 graden of lager overdag van 50 %.

Jan van Ooijen

Gisterenavond was de Oper warm en de rest koud en nu is de Oper koud en de rest warm.... Maar goed, hier even nog de sneeuwkaartjes






Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

winter

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 17 nov 2014 - 10:24
Gisterenavond was de Oper warm en de rest koud en nu is de Oper koud en de rest warm....

Zo warm is de pluim toch niet Jan :P

Nopie

Als ik naar de pluim kijk zie ik veel leden richting de 10+ gaan vooral op middenlange termijn, niet echt positief allemaal. Maar goed afwachten maar wat de komende runs gaan brengen, hopelijk gaat het niet op dezelfde tour als afgelopen winter.

gilleeesss

Wat ik gisteren zei: 'Hopelijk schuift het niet allemaal op en verandert de pluim niet 'plots' ' Pluim is niet slecht, maar de leden zijn plots toch onzekerder geworden, terwijl ze gisteren redelijk op 1 lijn zaten. Gemiddeld ook duidlijk wat hoger, maarja we zien vanavond wel wat de pluim doet, als hij terug kouder gaat, is er niets aan de hand, gaat hij weer warmer, of blijft hij met zo'n onzekerheid, denkik dat we weer valse hoop hebben gekregen van de modellen :)

mauriceb

GFS 06Z lijkt mij veel kouder dan de 00Z voor volgende week Maandag?, of ligt dit aan mij? Hoogedruk voor ons aan de goede zijde met Noordelijke aanvoer.

JerryL

@ TELEGRAAF

Vorst in aantocht

ZEIST -
Vanaf volgende week neemt de kans op vorst toe. Het kwik zal naar verwachting na komend weekend voor het eerst onder nul zakken.
Volgens WeerOnline gaat de wind langzaamaan naar het oosten draaien en komt daardoor koude lucht ons land binnen. In de nacht van zondag op maandag is de kans 60% dat het gaat vriezen en die kans zal de dagen daarna alleen maar verder toenemen. Het koude weer gaat gepaard met heldere luchten, zowel overdag als 's nachts.
Nederland kent tot nu toe het warmste jaar sinds de start van de metingen. Een koude periode zal er niet voor zorgen dat dit warmerecord niet verbroken zal worden, stelt WeerOnline, tenzij december bar koud wordt.

xzaz

^^ Is denk ik een bericht gemaakt op de situatie zoals die ons gister was voorgehouden?
De winter is nog niet eens begonnen!

JerryL

@XZAZ: Dat kan, de Telegraaf is sowieso dol op sensatienieuws. Een HORRORwinter werd ook altijd door hen als eerste overgenomen.

Welke pluim er ook mocht uitkomen, van het té warme weer zijn we - gelukkig - af. En die genoemde barre december, laat maar komen. De gasprijs staat lekker laag.

lander20

zowel ec en gfs hebben veel moeite met de berekeningen op lange termijn, de pluim van gisterenavond en van vandaag is toch redelijk verschillend bij ec.  posities hogedrukgebieden, hoeveelheid depressies boven de Atlantische oceaan en hoogtelaagjes maken de verwachtingen waarschijnlijk erg onzeker!


grizzrh

Nieuwe GFS run loopt alweer eens kijken wat daar uit gaat komen..

EDIT: wat een slechte run zeg haha...  :(
Doenrade, Limburg

Armand

GFS is niet goed. Dat is nog zacht uitgedrukt ;) Hoop dat de pluim en EC toch weer wat beter worden. Spreiding is nog steeds groot. Het kan tussen 15 en 0 graden worden overdag. Dus zekerheid is er nog lang niet.

Weerfreak 1337

Zo zie je maar dat een vrij zekere pluim zelfs weer kan omslaan. Hopen dat EC vanavond weer eens lekker gaat knallen, wat betreft winterse settings. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Ijsbloem

 Is toch alweer een ' teken aan de wand ' dat terugdraaien van koudere
oplossingen naar zachter.
Zoals in elk zacht winterseizoen maken we dit mee.Andersom gebeurd
ook vaak als de tendens ' koud ' is.
Ik volg de huidige periode dan ook met meer dan gemiddelde aandacht
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Weerfreak 1337

Citaat van: Ijsbloem op ma 17 nov 2014 - 18:32
Is toch alweer een ' teken aan de wand ' dat terugdraaien van koudere
oplossingen naar zachter.
Zoals in elk zacht winterseizoen maken we dit mee.Andersom gebeurd
ook vaak als de tendens ' koud ' is.
Ik volg de huidige periode dan ook met meer dan gemiddelde aandacht

Inderdaad, het is vaak wel een trend die je erin ziet. Persoonlijk denk ik dat het vooral de wispelturigheid is van de modellen door de per run wisselende input-data. Er is dus waarschijnlijk iets veranderd in de atmosfeer (bijv. andere koers hoogtelaagjes etc.), waardoor de zekerheid van het "koudere" weer volgende week een stuk is afgenomen. Maargoed, wie weet was deze pluim ook wel even een "uitschieter". Zo sloeg een aantal dagen geleden de pluim ook ineens om, en zo gebeurt het nu ook weer naar de zachte kant. We gaan het vanavond zien... ;) :)
Ik ben in ieder geval zeer benieuwd.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

grizzrh

Eens kijken wat EC gaat zeggen... Hopelijk beter nieuws dan die belachelijke GFS run
Doenrade, Limburg

gilleeesss

Citaat van: grizzrh op ma 17 nov 2014 - 18:57
Eens kijken wat EC gaat zeggen... Hopelijk beter nieuws dan die belachelijke GFS run

Ja, inderdaad. Hier de GFS run 12z van Brussel :) gewoon normale temps met zelf in het weekend weer 10+ mogelijk (en leden die de 15 graden net niet aantikken)...

grizzrh

Volgens mij gaat er iets leuks gebeuren rond 25/26 november op de EC
Doenrade, Limburg

Weerfreak 1337

Citaat van: grizzrh op ma 17 nov 2014 - 19:41
Volgens mij gaat er iets leuks gebeuren rond 25/26 november op de EC

Even de laatste twee kaarten afwachten.. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Bacci

Mmmm helaas wordt em niet  :( Volgend jaar maar weer, hehehe grapje :P

Powered by EzPortal