Winterverwachting 2014-2015 (discussie topic)

Topic gezien door 285880 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 11 jul 2014 - 08:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

ron12

Lijkt wel of die kou in de VS stuk westelijker ligt dan vorig jaar. Of heb ik het verkeerd :-\
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marsel

Citaat van: Weerfreak op wo 12 nov 2014 - 20:19
Dat heeft er niets mee te maken, elke run heeft dezelfde rekentijd. De betrouwbaarheid is wel degelijk voor een deel afhankelijk van de input-data.

Klopt als een bus.
Sterker nog, de uiteindelijke output is voor een groot deel afhankelijk van de initiële data assimilatie.
Er wordt al langere tijd ook wel gebruikt gemaakt van de vorige run (de zogenaamde 'first guess') maar deze zal nooit volledig (hoe goed modellen tegenwoordig ook lijken te zijn) in overeenstemming zijn wat de input vanuit waarnemingen, satpics en temps enz enz.
Het is een gegeven dat op de main hours 00Z en 12Z er simpelweg meer data in het model gestopt kan worden zodat de afwijking tov de daadwerkelijke toestand van de atmosfeer kleiner zou zijn en de uitkomst van de desbetreffende run statistisch gezien wellicht beter zou moeten zijn. Dit laatste gaat in werkelijkheid niet áltijd op helaas ;).
Al moet ik wel zeggen dat met de huidige stand van techniek en bijvoorbeeld het gebruik van 4DVAR binnen het data assimilatie proces de verschillen tussen de opeenvolgende runs minder groot maken dan 'vroeger'.

Vwb de winter en de ochtendkaarten.
Enige wat ik bij GFS en EC in hun operationele runs zie zijn volledig non-winterse kaarten tot ver voorbij +200h. Beide modellen suggereren in hun 00Z ouput vanaf grofweg 20 november een inzettend zonaal patroon met lagedrukgebieden op hun 'standaard' locatie tussen IJsland en de UK.
Pluimpje straks maar even afwachten...
Zal me niets verbazen als we november (ondanks alle 'ophef' over een al dan niet geblokkeerd stromingspatroon) gewoon weer in de top 10 warmste kunnen plaatsen tegen het eind van de maand.

ron12

Lapland afgelopen nacht -28 graden, ja daar wel  ;) koudste nacht van deze herfst
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marsel

Citaat van: ron12 op do 13 nov 2014 - 09:44
Lapland afgelopen -28 graden, ja daar wel  ;)

Ja Ron zo kan ik het ook ;). Even trollen  ;D :P ::).
Op ongeveer dezelfde afstand van NL: Zuid-Frankrijk, gistermiddag 18C (!).

Marsel

EPS EC00 hieronder....
Behoeft geen uitleg denk ik, zelfs met een roze winterbril op zijn de mogelijkheden voorlopig minimaal (zonalisatie zelfs in een later stadium). November sluit zich gewoon aan bij de andere 9 te warme maanden van dit jaar vermoed ik op deze manier.

ron12

Citaat van: Marsel op do 13 nov 2014 - 09:52
Ja Ron zo kan ik het ook ;). Even trollen  ;D :P ::).
Op ongeveer dezelfde afstand van NL: Zuid-Frankrijk, gistermiddag 18C (!).
46 graden verschil :P
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

xzaz

Citaat van: Weerfreak op wo 12 nov 2014 - 23:36
Zeker niet verkeerd! Grote onzekerheid, maar beetje bij beetje lijkt het toch wat frisser te gaan worden.  :)
Grote onzekerheid op LT, check.
Het wordt winter dus wordt het wat frisser, check.

Man ik kan gewoon al mijn post van vorig jaar terughalen  8) ;D
De winter is nog niet eens begonnen!

Hector Pascal

Citaat van: Weerextrem op wo 12 nov 2014 - 10:12
Joh, het is GFS maar. ECWMF voorschotelt het heel anders.

Volgens mij valt dat allemaal nog wel mee met ZW wind, echter wel paar daagjes. maar daarna gaat de koers naar (O)NO-N wind.

Dat slaat natuurlijk nergens op.
Nul bestaat niet.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marco_Goes


Zynex

Citaat van: ron12 op do 13 nov 2014 - 11:26
Koude record gebroken in de VS voor de maand November http://www.wetteronline.de/wetterticker?postId=post_4137066  8)

Waar ik al bang voor was. Als Noord-Amerika flink de diepvries ingaat, kunnen wij het echt vergeten.

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op do 13 nov 2014 - 09:39


Vwb de winter en de ochtendkaarten.
Enige wat ik bij GFS en EC in hun operationele runs zie zijn volledig non-winterse kaarten tot ver voorbij +200h. Beide modellen suggereren in hun 00Z ouput vanaf grofweg 20 november een inzettend zonaal patroon met lagedrukgebieden op hun 'standaard' locatie tussen IJsland en de UK.
Pluimpje straks maar even afwachten...
Zal me niets verbazen als we november (ondanks alle 'ophef' over een al dan niet geblokkeerd stromingspatroon) gewoon weer in de top 10 warmste kunnen plaatsen tegen het eind van de maand.


Voordeel: de restwarmte van de Noordzee kan weer eens even lekker benut worden.  8)  ::)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

JerryL

Als het in de Noordelijke VS gaat vriezen, hoef het toch niet perse hier te gaan ''zomeren''. Als het europese koudefront wat indaalt krijgen we hier m.i. veel vocht met koude (dus sneeuw). De westcirculatie hoeft niet perse Nederland te raken, kan ook bij Frankrijk worden geblokkeerd.

Zoiets:



Of zoiets:



Verbeter mij als ik niet juist ben.

henkensjoeke

1962- 1963 was het hele noordelijk halfrond zeer koud , door een ketting reactie, van china tot amerika

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Jornscc

Citaat van: ron12 op do 13 nov 2014 - 16:49
Zegt genoeg op dit moment  >:(
Ron,
Zijn dit de temperatuurwaarden t.o.v. normaal?
Stiens FRL

Cdtj3

Citaat van: Jornscc op do 13 nov 2014 - 17:04
Ron,
Zijn dit de temperatuurwaarden t.o.v. normaal?
Ja dat is het, kleuren spreken voor zich neem ik aan.
Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Ik las net dat de temperatuur op de Noordpool 4.7 graden warmer is dan normaal, Was dat vorig jaar ook niet al het geval :-\
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weerfreak 1337

Citaat van: ron12 op do 13 nov 2014 - 17:25
Ik las net dat de temperatuur op de Noordpool 4.7 graden warmer is dan normaal, Was dat vorig jaar ook niet al het geval :-\

Dat komt door de huidige luchtdrukverdeling (tijdelijk blokkerend). Hierdoor zie je vaak dat er veel warmte naar de Noordpool wordt gepompt, vooral op hoogte is het dan relatief (zeer) warm daar.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Powered by EzPortal