Winterverwachting 2014-2015 (discussie topic)

Topic gezien door 285891 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 11 jul 2014 - 08:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

JerryL

Iedere keer die westcirculatie/jetstream met ''onze'' winters. Neen, in dat geval is voor Nederland de klimaatverandering wellicht heel erg positief. Al dat zoete smeltwater van Groenland zal die rot WC op slot gaan zetten. Weg met die meuk!

Maar nu even terug naar de feiten: we hebben nu al betere kaarten dan de vorige winter. Ik heb er nog steeds een goed gevoel bij. En bij elke pluim daalt ook het gemiddelde. Die wisselt niet pluim op pluim maar blijft consequent in dalende trend. En dat rijmt.

flyerke

mooie uiteenzetting Johann. Ik vond het al raar dar die WC er plots was op de weerkaarten. Begon ze al een beetje te nijpen met de winter van vorig jaar in het achterhoofd, (zware) wintertoestanden in de VS die de ene monsterdepressie na de andere richting europa stuurde en daardoor we in een WC bleven zitten ...
Winter is coming

JerryL

Hoor net Jan Visser op RadioNL, de winter in Noord-Europa is al losgebarsten met -26 in Noorwegen........

ron12

Daar gaan we weer.Komt een storm richting Europa voor aanstaande weekend, Zuidwest Europa wordt getroffen http://www.wetteronline.de/wetterticker?postId=post_477279  :'(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

MamaAs

Johann geeft de burger moed; bedankt!  ;D

J

De hoofdrun van GFS12 geeft echter geen moed... Grotendeels westelijke stromingen vanaf volgende week woensdag.. hopelijk zijn het ensemble en de EC beter.

grizzrh

GFS 00 & 12 zijn runs met minder reken mogelijkheden heb ik mij eens laten vertellen.. maar op de GFS 18 wachten en de pluim :P en natuurlijk de EC 12
Doenrade, Limburg

gilleeesss

Citaat van: grizzrh op wo 12 nov 2014 - 18:29
GFS 00 & 12 zijn runs met minder reken mogelijkheden heb ik mij eens laten vertellen.. maar op de GFS 18 wachten en de pluim :P en natuurlijk de EC 12

En ik heb me eens laten zeggen of wijsmaken weetniet... dat de GFS 18 het meest 'raar' uit de hoek kan komen. Ik weet wel dat EC  betrouwbaarder is dan gfs, wat ondertussen wel al wat verandert is. Jua gfs gaat weer voor de west circulatie, maar 2dagen geleden was dat compleet anders, dusja wie zal het zeggen wat het word?:p

Weerfreak 1337

De GFS00 en 12z hebben meer inputdata als de 06z en de 18z. Dit zijn dus "betrouwbaardere" berekeningen.  ;) En dan nog: het termijn waarop gekeken wordt is de extreem lange termijn, wisselt bijna elke run.  ;)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Remy

Ik denk niet dat de invoer er direct betrekking op heeft.Er is in de nacht meer rekentijd... Kwestie van stroomrekening en mensen die overdag werken. Was volgens mij ook eerder hier al aangehaald ivb betrouwbaarheid van diverse runs.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

J

EC12 helaas ook niet zo goed..
De ensembles moeten de dag redden..

Weerfreak 1337

Citaat van: Remy op wo 12 nov 2014 - 19:17
Ik denk niet dat de invoer er direct betrekking op heeft.Er is in de nacht meer rekentijd... Kwestie van stroomrekening en mensen die overdag werken. Was volgens mij ook eerder hier al aangehaald ivb betrouwbaarheid van diverse runs.

Dat heeft er niets mee te maken, elke run heeft dezelfde rekentijd. De betrouwbaarheid is wel degelijk voor een deel afhankelijk van de input-data.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

NitroGenetics

Citaat van: winter op wo 12 nov 2014 - 10:48
Rustig kijk eens naar de pluim van ECMWF deze morgen. Is kouder en de kou-inval die in paar dagen geleden op maandag stond komt weer terug in de kaarten na een tijdje eruit te zijn geweest. Een mooie pluim hoor! Vanaf eind volgende week lijkt het dan toch wat serieuzer te worden met een significant aantal leden net boven het vriespunt en in de nachten -3 a -4 zou een mooi begin kunnen zijn!

het enige wat ik hier zie is dat er een gemiddelde tempratuur bovenkomt op langjarig termijn, vereweg van een kougolf of dergelijk
mesnen zijn tegenwoordig veel te hip als het ook maar een graadje kouder wordt, neem het nou maar van mij aan we zijn al de hele jaar in deze trent (VEEL TE WARME TREND) en de vooruitzichten gebaseert op zee tempraturen en runs is de winter er voorlopig nog niet
en dus wederom te warm voor het tijd voor het jaar. hopen kunnen we maar rieel moeten we wel blijven long term runs of wel LT runs kan je simpelweg niet vertrouwen dat hebben we dit jaar wel vaker meegemaakt!

Weerfreak 1337

De avondpluim, op zich niet zeer slecht. ;)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Johann

Citaat van: Weerfreak op wo 12 nov 2014 - 22:53
De avondpluim, op zich niet zeer slecht. ;)

Inderdaad, op termijn gewoon heer normaal voor de tijd van het  jaar. Verder zoals ik al eerder schreef eerst maar eens de komende dagen afwachten.

ECMWF T850 hPa 50 members prikpunt Leeuwarden

Weerfreak 1337

Citaat van: Johann op wo 12 nov 2014 - 22:59
Inderdaad, op termijn gewoon heer normaal voor de tijd van het  jaar. Verder zoals ik al eerder schreef eerst maar eens de komende dagen afwachten.

ECMWF T850 hPa 50 members prikpunt Leeuwarden

Klopt, gewoon graadje of 8 a 9 op de lange termijn. Opvallend is dat de nachten wat kouder zijn geworden in de recente run. Misschien toch die grenslaagafkoeling onder invloed van het hoog, die je onlangs benoemde?

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Johann

Citaat van: Weerfreak op wo 12 nov 2014 - 23:08
Klopt, gewoon graadje of 8 a 9 op de lange termijn. Opvallend is dat de nachten wat kouder zijn geworden in de recente run. Misschien toch die grenslaagafkoeling onder invloed van het hoog, die je onlangs benoemde?

Spreiding Tmax - Tmin

Weerfreak 1337

Citaat van: Johann op wo 12 nov 2014 - 23:18
Spreiding Tmax - Tmin

Zeker niet verkeerd! Grote onzekerheid, maar beetje bij beetje lijkt het toch wat frisser te gaan worden.  :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

JerryL

Citaat van: JerryL op wo 12 nov 2014 - 13:34
Hoor net Jan Visser op RadioNL, de winter in Noord-Europa is al losgebarsten met -26 in Noorwegen........
Niemand heeft opmerkingen over de winter in het Noorden, dus voor ons niet van belang?

ron12

Citaat van: JerryL op do 13 nov 2014 - 08:33
Niemand heeft opmerkingen over de winter in het Noorden, dus voor ons niet van belang?
Zolang de wind uit het zuiden waait niet :'(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Powered by EzPortal