Winterverwachting 2014-2015 (discussie topic)

Topic gezien door 285842 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 11 jul 2014 - 08:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Weerfreak 1337

De nieuwe avondpluim, zeer grote spreiding op de extreem lange termijn. ;)
Gemiddelde is wel dalend.


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Bacci

Citaat van: Weerfreak op di 11 nov 2014 - 21:53
De nieuwe avondpluim, zeer grote spreiding op de extreem lange termijn. ;)
Gemiddelde is wel dalend.


Het zaakje schuift wel steeds op, paar dagen geleden zag de pluim er hetzelfde uit op extreem lange termijn. Maarja hoe dichterbij we komen, hoe groter de kans op een eventuele omslag maar de kans op teleurstelling neemt dan ook toe :P Tis gewoon gokken ;)

Voor nu wordt het gewoon ietjes kouder, dus dat is altijd mooi meegenomen :)

Ijsbloem

 8) In welke winters heb ik dit ook gezien....... ;)
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Ijsbloem

Zou de Postma doctrine nu al weer opgaan komend winterseizoen?
::)  Zet de klaaglijn maar vast open.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

JerryL

Ijsbloem, please he.... deze winter gaat niet lijken op die van vorig jaar. We hebben recht op een goedmaker en voldoende wisselgeld. Bovendien heeft niemand een Horrorwinter aangekondigd, dus de kans is groot dat we december 2010 gaan herhalen (dat hoop ik althans)

flyerke


en de wc gaat weer beginnen ... hopelijk nt dezelfde trend als vorig jaar???!!!
Winter is coming

mauriceb

Citaat van: Ijsbloem op di 11 nov 2014 - 23:38
Zou de Postma doctrine nu al weer opgaan komend winterseizoen?
::)  Zet de klaaglijn maar vast open.

Je noemt jezelf een wintergek maar daar zet ik inmiddels mijn vraagtekens bij.... :) kom op, het is gewoon een winterdiscussie topic dus kom graag met een beetje onderbouwing of gedachtes op de verwachtingen die er zijn.  En of de winter nou streng, normaal of zacht wordt? Niemand hier kan dat voorspellen. Ook ijsbloempje niet.

Hector Pascal

De depressietrein komt eraan... Zet je schrap voor een aantal weken zuidwesters. Helaas, het is niet anders. Natuurlijk nog geen garantie, maar kans van slagen schat ik nu op 75%.
Nul bestaat niet.

ron12

Citaat van: Hector Pascal op wo 12 nov 2014 - 09:45
De depressietrein komt eraan... Zet je schrap voor een aantal weken zuidwesters. Helaas, het is niet anders. Natuurlijk nog geen garantie, maar kans van slagen schat ik nu op 75%.
Was te verwachten met al die kou in de VS/Canada :(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

flyerke

zelfde als vorig jaar ... nu een pak vroeger, hopelijk komt er toch op de 1 of andere manier nog ergens een blokkade. Het is nog vroeg, geen reden tot paniek
Winter is coming

mauriceb

Citaat van: Hector Pascal op wo 12 nov 2014 - 09:45
De depressietrein komt eraan... Zet je schrap voor een aantal weken zuidwesters. Helaas, het is niet anders. Natuurlijk nog geen garantie, maar kans van slagen schat ik nu op 75%.

Het is ook pas 12 November, normaal gesproken hebben we al wat depressietreintjes achter onze kiezen. We mochten niet klagen de afgelopen weken :)

Weerextrem

Citaat van: Hector Pascal op wo 12 nov 2014 - 09:45
De depressietrein komt eraan... Zet je schrap voor een aantal weken zuidwesters. Helaas, het is niet anders. Natuurlijk nog geen garantie, maar kans van slagen schat ik nu op 75%.

Joh, het is GFS maar. ECWMF voorschotelt het heel anders.

Volgens mij valt dat allemaal nog wel mee met ZW wind, echter wel paar daagjes. maar daarna gaat de koers naar (O)NO-N wind.

Snowfreak

beginnen we al met "winter is over" voordat het eigenlijk zelfs begonnen is?


lans

1 lid heeft er zin in haha. Wel dauwpunt

achterhoek

xzaz

Citaat van: Snowfreak op wo 12 nov 2014 - 10:14
beginnen we al met "winter is over" voordat het eigenlijk zelfs begonnen is?
Beginnen we nu al met "winter is over voordat het eigenlijk zelfs begonnen is?" Berichten.

Trend is gewoon weer aanwezig net zoals vorig jaar, kleine verplaatsing in tijd maar de WC bouwt zich nu netjes op. Alles tot op lange termijn 't zelfde daarna logischerwijs wat meer spreiding. Het is niet anders.
De winter is nog niet eens begonnen!

winter

Rustig kijk eens naar de pluim van ECMWF deze morgen. Is kouder en de kou-inval die in paar dagen geleden op maandag stond komt weer terug in de kaarten na een tijdje eruit te zijn geweest. Een mooie pluim hoor! Vanaf eind volgende week lijkt het dan toch wat serieuzer te worden met een significant aantal leden net boven het vriespunt en in de nachten -3 a -4 zou een mooi begin kunnen zijn!

xzaz

Citaat van: winter op wo 12 nov 2014 - 10:48
Rustig kijk eens naar de pluim van ECMWF deze morgen. Is kouder en de kou-inval die in paar dagen geleden op maandag stond komt weer terug in de kaarten na een tijdje eruit te zijn geweest. Een mooie pluim hoor! Vanaf eind volgende week lijkt het dan toch wat serieuzer te worden met een significant aantal leden net boven het vriespunt en in de nachten -3 a -4 zou een mooi begin kunnen zijn!


Nee, die 'serieusheid' verplaatst zich gewoon elke keer naar achter. Zie:

De winter is nog niet eens begonnen!

Johann

Wanneer ik de kaarten van de diverse modellen met elkaar vergelijk dan zien we toch best spannende ontwikkelingen en het is maar de vraag of die WC zoals het de GFS OPER ziet vanaf 168H(!) er überhaupt gaat komen. In eerste instantie moeten we onze ogen richten op hetgeen zich vanaf het weekend gaat voordoen! We zien dan dat een bel koudere lucht zich afsnoert van de Alt. hoogtetrog en deze richting centraal Europa verder trekt. Tegelijkertijd zien we dat het west Russische hoog zich in westelijke richting tot over Scandinavië gaat uitbreiden om  vervolgens een verbinding te maken met het Azorenhoog.



Een volgende hoogtetrog probeert zich echter rond het midden van de volgende week ten westen van IJsland-Ierland tussen deze "brug" te wurmen (cut-off laag). We zitten nu echter al tegen het einde van de volgende week en van een WC kan geen sprak zijn, eerder mogen we concluderen dat de Atlantische Oceaan en WC tot dan gewoon "op slot" zit.  Ook de kou-uitbraak ten zuidwesten van Groenland ligt mi niet ideaal voor het doen opleven van de WC (te noordelijk)



Al met al ook vandaag weer een complex situatie waarmee de modellen de grootst mogelijk moeite hebben.  Met name het cut-off laag van as zondag kon wel eens flink "roet" in de atmosfeer gaan gooien. Wat er vervolgens met de tweede cut-off gebeurt en hoe het Scandinavisch hoog icm het Azorenhoog hier op zullen anticiperen is mi nog volstrekt onduidelijk.

Dat we geleidelijk gaan evolueren naar een "kouder" weertype" wordt ook door de ECMWF ensembles mooi weergegeven met op termijn temperaturen van rond of zelfs iets onder normaal! Ook de trend voor de 500hPa ensembles spreken tegen een doorgrijpend van de WC, sterker nog, vanaf de 17e zien we een stijgende lijn!  Dus wie weet........ ;)

EC00 ensembles T850hPa prikpunt Leeuwarden



winter

Citaat van: xzaz op wo 12 nov 2014 - 10:52
Nee, die 'serieusheid' verplaatst zich gewoon elke keer naar achter. Zie:

Maar vervolgens de pluim na 9 november waren een stuk negatiever dan die van vanochtend over een mogelijk begin van de winter. Ik zeg ook een aantal dagen geleden waren er mooie pluimen daar bedoel ik o.a. 9 novem mee en een aantal dagen ervoor. Daarna waren er alleen maar negatieve pluimen qua winterweer. Vandaag is de pluim van ECMWF toch weer een stuk positiever.

Duidelijke uitleg Johann. Klopt was een aantal dagen geleden, dat je al zei dat de modellen het op dit moment zeer lastig hebben om met een goede voorspelling te komen. Daarom waarschijnlijk ook die extreem grote spreiding in de pluim vanaf maandag 17 november en verder.

Jelte

De modellen zijn nooit goed geweest in het aan zien komen van een stabiele blokkade. Die blokkade is nodig voor echt mooi winterweer. Daarom heeft het ook bijzonder weinig zin als winterliefhebber LT op de modellen te gaan. Behalve als je Johann heet. Want die ziet meestal blokkades beter aankomen dan de modellen.

Powered by EzPortal