Winterverwachting 2014-2015 (discussie topic)

Topic gezien door 285818 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 11 jul 2014 - 08:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

De eerste sneeuwkaart op extreem lange termijn van het weermodel GFS. We moeten nu niet door gaan draven, want voor je het weet is het weer weg.

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

zorba

Citaat van: Jan van Ooijen op di 11 nov 2014 - 08:28
De eerste sneeuwkaart op extreem lange termijn van het weermodel GFS. We moeten nu niet door gaan draven, want voor je het weet is het weer weg.

Ik zie de eerste strooiwagens al rijden..  ;D ;D
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

xzaz

Citaat van: zorba op di 11 nov 2014 - 08:45
Ik zie de eerste strooiwagens al rijden..  ;D ;D
Daar zal ik me niet druk over maken. Op midden termijn zeggen alle modellen het zelfde.
De winter is nog niet eens begonnen!

Marsel

Citaat van: Weerfreak op ma 10 nov 2014 - 23:53
Het saaie weer komt bij iedereen de neus uit op het forum. Wordt tijd voor actie. Vind het beroerd dat de o-zo-warme zee nog steeds niet benut is... :-X

Het weer is inderdaad meteorologisch gezien vrij saai aan het worden ja. In de praktijk: vriendelijk en bruikbaar is het daarentegen wel.
Statistisch gezien kan ik me nog steeds verbazen over de periode waar we al geruime tijd in zitten. Ook deze maand wordt, net als tijdens de voorbije rest van dit jaar overigens, het ene warmterecord na het andere verpulvert.

Gewoon even drie feitjes van november tot nu toe:
- Laatste grond-/nachtvorst (dus op 10cm) sinds 1971 gemeten op een KNMI station (was op 5 november)
- Eerste decade november 2014 in de top 10 warmste ooit
- Volledige maand (gezien de output van de afgelopen 48h) waarschijnlijk wederom in de warmste 10 sinds het begin van de metingen

Het regent warmterecords, en dat blijft het in wellicht iets afgezwakte vorm ook nog wel even doen als we de output van bijvoorbeeld GFS00 en EC00 mogen geloven. Geen van beide rekenbreinen laat, ondanks het zo befaamde geblokkeerde patroon, kou in significante vorm bij ons in de buurt komen.

Ach, er vanuit gaande dat deze winter eigenlijk niet uitzonderlijker dan W2013/2014 kan verlopen, kan het van hieruit alleen maar beter worden voor de kouliefhebbers. :)

Hieronder EC00

Jan van Ooijen

ECMWF 30-daagse verwachting, de Control heeft er zin in. Helaas staat die er alleen voor.



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Johann

Citaat van: Jan van Ooijen op di 11 nov 2014 - 10:13
ECMWF 30-daagse verwachting, de Control heeft er zin in. Helaas staat die er alleen voor.

Tegen mijn principes maar bij gebrek aan beter toch even laten zien deze "virtuele artic outbreak" !  :P
Helaas "glazenbol" bereik en niet door de ensembles ondersteund (komt wrs nog) ;D

mauriceb

Citaat van: Johann op di 11 nov 2014 - 11:01
Tegen mijn principes maar bij gebrek aan beter toch even laten zien deze "virtuele artic outbreak" !  :P
Helaas "glazenbol" bereik en niet door de ensembles ondersteund (komt wrs nog) ;D

Zou mooi zijn als dit een beetje gestalte krijgt :)

JPP78

Ik zeg traditioneel Sinterklaas wintertje, ff schaatsen op de ijsbaan. dan weer even dooi(met storm) en tegen de kerst alle remmen los! Schaatsen, sneeuw en ijs in de kerstvakantie is zo sfeerverhogend! (2008) en laat het dan door gaan tot halverwege februari. dan is het ook weer mooi geweest.  ;)
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

grizzrh

Citaat van: JPP78 op di 11 nov 2014 - 13:01
Ik zeg traditioneel Sinterklaas wintertje, ff schaatsen op de ijsbaan. dan weer even dooi(met storm) en tegen de kerst alle remmen los! Schaatsen, sneeuw en ijs in de kerstvakantie is zo sfeerverhogend! (2008) en laat het dan door gaan tot halverwege februari. dan is het ook weer mooi geweest.  ;)

Nou van mij  mag het wel tot eind maart door gaan zelf nog langer... We hebben ook al een veel te warm jaar gehad, te vroeg te warm en te lang te warm.. Wordt tijd voor een lekkere koele periode!!
Doenrade, Limburg

Marsel

Citaat van: JPP78 op di 11 nov 2014 - 13:01
Ik zeg traditioneel Sinterklaas wintertje, ff schaatsen op de ijsbaan. dan weer even dooi(met storm) en tegen de kerst alle remmen los! Schaatsen, sneeuw en ijs in de kerstvakantie is zo sfeerverhogend! (2008) en laat het dan door gaan tot halverwege februari. dan is het ook weer mooi geweest.  ;)

Jij haalt het jaar 2008 aan.
Vreemd misschien, maar daardoor schoot mij ineens een bijzondere periode in december 2007 te binnen.

Het staat me allemaal nog vrij helder voor de geest. Ik studeerde toen 'Bodem, Water en Atmosfeer' aan de universiteit van Wageningen en was door toedoen van mijn medestudenten (ook een paar enthousiaste weeramateurs) intensief met het weer bezig. Wellicht nog meer dan 'gebruikelijk'.
De decembermaand van dat bewuste jaar werd initieel gekenmerkt door depressiegeweld. Lagedrukgebieden trokken daarbij onafgebroken over UK via het Noordzee richting het oosten. Dat leverde vanzelfsprekend zacht en nat winterweer op.

Zo rond de 10e december veranderde dat patroon echter significant door toedoen van een explosief uitdiepende depressie op de Atlantische oceaan. Het systeem zorgde aan haar oostkant voor uitgesproken WAA, zodanig sterk dat de 0 graden isotherm op 850 tot ver voorbij IJsland naar het noorden werd geduwd. Tijdelijk zelfs tot voorbij het hoge noorden van Noorwegen en Zweden(!)
De daardoor opbouwende rug met haar SW-NE georiënteerde as van de UK tot over Scandinavië, zorgde nog voor de 15e voor een opbouwend hoog aan de grond over het westen van het Europese vasteland en de UK. De belangrijkste kern van dit systeem kwam uiteindelijk halverwege december met een kerndruk van rond 1040hPa in de buurt van Denemarken te liggen.

De wind draaide daardoor naar aflandige richtingen waardoor 'om het hoog heen' aan het aardoppervlak langzaam iets koudere lucht binnen kon druppelen. Door uitstraling en minimale menging onder rustige anticyclonale omstandigheden koelde de vrijwel stilstaande en van oorsprong polaire luchtmassa onder een flinke subsidentie-inversie langzaam verder af. Zo kon het zijn dat we vanaf half december zonder significante transportkou toch steeds lagere temperaturen konden optekenen.

Door constant doorgaande subsidentie en verdere afkoeling onderin speelde het weer zich al snel in een zeer ondiepe grenslaag af. Veelal in de onderste 200 meter van de atmosfeer. Er werden dan ook op verschillende plekken uitgestrekte mist- en stratusvelden gevormd. Zo kwam het in opklaringsgebieden 's nachts meerdere malen tot matige vorst (T lager dan -5C) waarna een mistdeken de temperaturen overdag wist te drukken. Zelfs zodanig dat lokaal overdag temperaturen nauwelijks opliepen(!) en er dus overdag nog gewoon bijna matige vorst werd opgetekend.

Een ander uiterste kon men tegelijkertijd in de heuvelen van Limburg waarnemen. Daar staken sommige toppen boven de mistlaag uit, als het ware ín de subsidentie-inversie. Daar kon men in de warme massa op enige hoogte, onder begeleiding van volop zon, maxima van bijna +10 graden optekenen. En dat terwijl het in de laaglanden lokaal bijna matig vroor!

Door de constante vorst kon in laaggelegen mistgebieden de wereld wonderlijk wit gesuikerd raken door ruige rijp of uitsneeuwende mist/Stratus. Dit alles onder zeer kalme omstandigheden.

Het hoog zelf zakte pas tegen 21 december richting het oosten weg (gekantelde hoogterug) waardoor er een zwakke zuidelijke stroming op gang kwam. Onderin bleef de dunne koude luchtlaag echter lang gehandhaafd waardoor temperaturen niet eens meteen ontzettend opliepen. De échte overgang naar een denderende WC werd pas richting kerst gerealiseerd. Het resultaat kennen we inmiddels: de winter zou verder recordzacht verlopen....

Hieronder de bijzondere opbouw van die tijd. Zeer sterke subsidentie-inversie bijna tot op de grond met erg hoge T850 (compressie en dus opwarming). Daaronder die dunne sterk afgekoelde continentaal polaire luchtmassa met mist-/stratusvelden. Aan de grond bijna matige vorst overdag, terwijl op 300 meter hoogte de temperatuur rond +8 schommelde(!)

TaL

Winterverwachting volgens CFSv2 voor Amerika, dit zou voor de winterliefhebbers niet zo'n leuke gevolgen hebben in Europa doordat hiermee de depressiemotor aangestoken wordt. Gelukkig is het maar een seizoensverwachting, 1 maar kunnen we alles eens vergelijken  ;D

Op het kaartje zie je wel een prachtige omega blokkade zeg  :o

Trouwens vorig jaar kwam ik ergens een foto tegen waarin meer dan de helft van de VS kreunde onder de vrieskou terwijl Alaska juist veel te warme temperaturen had, en met zo'n blokkade lijkt dit gewoon opnieuw te gebeuren. Was het vorig jaar ook zo? Zo ja dan hopen we allemaal maar dat daar niet zo'n blokkade plaatsvind want we weten allemaal ook hoe de winter hier was  ;)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

winter

Ik wil gewoon sneeuw. Wekenlang sneeuw met weinig tot geen dooi. Veel sneeuw!
Normaal vind ik het niet lekker als het -20 graden is en kraakhelder. Maar, begrijp het wel dat veel mensen naar de 11stedentocht willen. Mij lijkt het ook extreem vet. Volgens mij komt dat dan wereldwijd in het nieuws.

lander20

die depressie trein kan roet in het eten gaan gooien maar wat we dit jaar zien en vorig jaar minder gezien hebben is voldoende hogedruk  om deze depressies te blokeren en een N/NO stroming op gang te zetten.

gfs kwam vanmorgen met mooie kaarten op het einde van de periode waarbij de druksystemen mooi op hun plek liggen.
was wel koude uitbijter al gaat het gemiddelde wel naar beneden..

Nopie

Ik hoor ook alweer verhalen op andere sites dat de AO weer richting positief gaat op LT, dus weer meer depressie activiteit. Maar goed afwachten maar...

Weerfreak 1337

Citaat van: winter op di 11 nov 2014 - 15:29
Ik wil gewoon sneeuw. Wekenlang sneeuw met weinig tot geen dooi. Veel sneeuw!
Normaal vind ik het niet lekker als het -20 graden is en kraakhelder. Maar, begrijp het wel dat veel mensen naar de 11stedentocht willen. Mij lijkt het ook extreem vet. Volgens mij komt dat dan wereldwijd in het nieuws.

Wekenlang sneeuw met weinig tot geen dooi... zelfs in de winter van 63 kwam de temperatuur overdag regelmatig nog boven het vriespunt uit. Zeker minstens eens in de twee weken, en dat is al zeldzaam.  ;) Dooi zal je in Nederland altijd regelmatig blijven houden, ongeacht of het een strenge winter is.

Misschien bedenk je je als ik zeg dat er per winter maar gemiddeld 7 ijsdagen(Tmax <0) zijn ? :P

Maar het scenario wat je beschrijft, ja ; zou wel leuk zijn. :P
En een Elfstedentocht zou inderdaad wereldnieuws zijn gok ik.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

lander20

winterverwachting Metcheck  UK    (kan het niet laten om het te posten :p)


Overview
A Northern blocking pattern is expected to become established during November and into early December 2014. This will lead to large cold pools of air across Eastern and Central Europe with the jet stream progressively taking a more Southerly route.

Discussion
Winter 2014/15 is expected to see much colder than average conditions across Central and Eastern Europe. The effect of a warm pool across the North Pacific is expected to generate a wave pattern leading to North Atlantic blocking across Greenland and also Central Europe in the second wave. Early snowfall across the Siberian plateau is already starting to feedback into the forecast with high pressure blocking patterns becoming established across Eastern Europe. One uncertainty this winter is how far West this cold pool will become established. This will to some degree rely on how established and organised the polar vortex becomes. Low sunspot activity once again as part of the 11 year cycle and weak El Nino conditions combine to increase confidence of a meridional pattern in the jet stream across the Northern Hemisphere. Western Europe can expect a far quieter winter with regards to active storm systems than experienced last year.

England, Wales, Western Europe.
The first half of the winter is likely to be dominated with stagnating and sometimes potent areas of low pressure bringing stormy conditions. During the second half of Winter a more Southerly tracking jet stream will allow for more incursions of colder air from the East. There is a low risk that a more established Easterly pattern could develop towards the end of the period. The most important factor this Winter will be far less stormy than the winter of 2013/14.

Overall : Average to slightly colder than average first half with more frequent colder incursions with snowfall for second half of winter.

Scotland, Norway
A meridional jet stream pattern for the first half of winter will allow intense Atlantic systems to push in from the West. Snowfall across higher ground will be higher than average due to average temperatures and increased moisture. The second half of winter will be dominated by a more Westerly component with high pressure to the South forcing low pressure across Scotland and into the North Sea.

Overall : Average to slightly above average temperature first half. Stormy and wet second half with increased snowfall for mountains.

Spain, Italy and Southern Europe
This winter is expected to be dominated by stagnating areas of low pressure with heavy rainfall for the first half of Winter. The pattern changes into the second half of Winter with a more active jet stream heading South across the region bringing some intense storm systems with further heavy rain.

Overall : Average temperatures first half. Stormy with Average to slightly above average temperatures second half and above average rainfall.

Central and Eastern Europe
Cold air pooling from increased snow cover is likely to bring a substantially colder and snowier winter than average across many parts of Central and Eastern Europe. There remains some uncertainty regarding how far East this cold pool will develop. However, the cold pool is expected to be a major contributor to high pressure and blocking patterns becoming established across the region this winter.

Overall : Below average temperatures first half. Substantially below average temperatures second half with above average snowfall in both periods.

Bron: Metcheck

Marc.S

Citaat van: TaL op di 11 nov 2014 - 14:02
Winterverwachting volgens CFSv2 voor Amerika, dit zou voor de winterliefhebbers niet zo'n leuke gevolgen hebben in Europa doordat hiermee de depressiemotor aangestoken wordt. Gelukkig is het maar een seizoensverwachting, 1 maar kunnen we alles eens vergelijken  ;D

Op het kaartje zie je wel een prachtige omega blokkade zeg  :o

Trouwens vorig jaar kwam ik ergens een foto tegen waarin meer dan de helft van de VS kreunde onder de vrieskou terwijl Alaska juist veel te warme temperaturen had, en met zo'n blokkade lijkt dit gewoon opnieuw te gebeuren. Was het vorig jaar ook zo? Zo ja dan hopen we allemaal maar dat daar niet zo'n blokkade plaatsvind want we weten allemaal ook hoe de winter hier was  ;)

Op de kaart is toch niet zo goed te zien wat het gaat doen in (West) Europa, dus maar afwachten  ;)

gilleeesss

Citaat van: lander20 op di 11 nov 2014 - 17:19
winterverwachting Metcheck  UK    (kan het niet laten om het te posten :p)


Overview
...
Bron: Metcheck

Met andere woorden nog een dikke maand geduld hebben voor het echte werk :)

lander20

gfs 12.00u is zo slecht nog niet, scandihoog met NO stroming die koudere lucht aanvoert op lange termijn wel weer...
benieuwd naar de pluimen en ec.

Marc.S

Citaat van: lander20 op di 11 nov 2014 - 17:19
winterverwachting Metcheck  UK    (kan het niet laten om het te posten :p)


Ziet er goed uit voor ons! Alleen staat erbij dat sneeuw pas later in de winter wordt verwacht? ??? Ik verwacht ergens in december heus nog wel een winterprik zoals de kaarten er nu bij staan :) dat was vorig jaar wel heel anders

Powered by EzPortal