Winterverwachting 2014-2015 (discussie topic)

Topic gezien door 285873 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 11 jul 2014 - 08:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

winter

De ECMWF toch niet zo slecht tot nu toe. Op de onderstaande kaart een mooie stroming uit het oosten. Alleen moet er natuurlijk wel kou aanwezig zijn in Rusland/Oekraïne. Alleen het Hoog boven Rusland moet zich nog goed positioneren. Ik weet het we zitten nog maar in begin November.

Marsel

Citaat van: Johann op ma 10 nov 2014 - 18:50
Hebben die "onweers"buien op de Noordzee je weer "gewekt"!?
Maar inderdaad, winterharten zullen hier niet echt sneller van gaan kloppen. Maar eens even de ENS afwachten en straks natuurlijk het ECMWF.

Ik was nog in een soort inslapende modus, totdat die buien langskwamen ;). Bovendien, erg lastig inslapen met inmiddels de derde zonnige dag op rij en gemakkelijk 12-14C...tja dat doet in de verste verte niet aan winter denken, toch?

Ergens de komende maand zal het voor mij even een paar maandjes ophouden denk ik, wellicht een geruststelling voor sommigen hier ;). Het kan toch niet eeuwig zacht blijven zou je zeggen. Dan kom ik louter nog op het net voor georganiseerde convectie en/of een winterstorm.

Johann

ECMWF komt met een behoorlijk complexe en "verstoord" stromingspatroon op de proppen.  :o Wie het weet mag het zeggen  ::)

knarf

Citaat van: Johann op ma 10 nov 2014 - 19:58
ECMWF komt met een behoorlijk complexe en "verstoord" stromingspatroon op de proppen.  :o Wie het weet mag het zeggen  ::)

Je  bericht staat in de winterverwachting(discussie) en niet in de herfst discussie,dus winterweer zou van toepassing moeten zijn.... ;)

Weerfreak 1337

Als dat maar goed gaat... ;) (zie kaarten hieronder)
Die flink koude lucht boven de oceaan (uiteraard afkomstig vanuit de VS) zorgt vaak voor een "zesde versnelling" in de depressievorming. Wie weet hoe dat afloopt, want er is natuurlijk nog wel flink wat tegendruk van de (beginnende) blokkade in ons werelddeel.  :)

Al met al, zoals je zegt Johann, een erg complexe run. Het is goed te zien, en dan met name op die kaarten over het hele noordelijk halfrond, dat eigenlijk vrijwel overal een erg verstoord patroon is ontstaan. :) Erg interessant. :D






Groeten, Tim


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

JerryL

Citaat van: Johann op ma 10 nov 2014 - 16:33
Er is GEEN model "het meest betrouwbaar". Elke model heeft wel bepaalde sterktes en zwaktes. Daarbij dient ook nog eens onderscheid te worden gemaakt tussen de modellen die werken met een hogere resolutie (globale modellen) en modellen met een lagere resolutie (meso modellen) of  rooster (raster).

Kijk je naar de "prestaties" tussen bv het ECMWF, GSF en UKMO dan zie je ook dat ze eigenlijk allemaal even goed presenteren en elkaar helemaal niet zoveel ontlopen.

Voor de betrouwbare trend maken we gebruik van volgende "vuistregel": - > Neem het gemiddelde (mean /mediaan/Mittel) van alle ensemble leden (incl OPER en CTRL) en zie dat als "meest betrouwbare oplossing". Dus NIET alleen blindstaren op bv de OPER of CTRL uitdraai!  Overigens wordt de ensembles mediaan (trend) door de diverse instituten en weermodellen met verschillende kleuren weergegeven, dus zoek altijd even naar die "mediaan".

In het onderstaande geval een voorbeeld van de ECMWF en GFS ensembles waar de dikke zwarte lijn het gemiddelde van de ensembles oplossingen weergeeft.

Dank voor de toelichting. Ik leer hier elke dag, en nu echt letterlijk, bij. Bijdrage van afgelopen weekeind heb ik ook genoeg van opgestoken. Zo ga ik van ''leek'' naar ''beginner'' ;)


Citaat van: Weerfreak op ma 10 nov 2014 - 20:09
Als dat maar goed gaat... ;) (zie kaarten hieronder)
Die flink koude lucht boven de oceaan (uiteraard afkomstig vanuit de VS) zorgt vaak voor een "zesde versnelling" in de depressievorming. Wie weet hoe dat afloopt, want er is natuurlijk nog wel flink wat tegendruk van de (beginnende) blokkade in ons werelddeel.  :)

Al met al, zoals je zegt Johann, een erg complexe run. Het is goed te zien, en dan met name op die kaarten over het hele noordelijk halfrond, dat eigenlijk vrijwel overal een, zoals je zei, erg verstoord patroon is ontstaan. :) Erg interessant. :D

Groeten, Tim

Deze kaarten zijn al veel beter dan vorig jaar rond deze tijd. I'm dreaming of an White Christmas........... ::)


***Mod:  Even de berichten samengevoegd ***

Weerfreak 1337

Citaat van: JerryL op ma 10 nov 2014 - 20:17



Deze kaarten zijn al veel beter dan vorig jaar rond deze tijd. I'm dreaming of an White Christmas........... ::)


***Mod:  Even de berichten samengevoegd ***

Dat ben ik zeker met je eens. :) Vorig jaar zagen we niets anders dan vervelende depressies.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

winter

Pluim van de GFS is ook een stuk beter dan zijn voorganger.

gilleeesss

Citaat van: winter op ma 10 nov 2014 - 21:37
Pluim van de GFS is ook een stuk beter dan zijn voorganger.


Ja mss als zijn voorganger wel, volgens pluim dus nog 2 weken hetzelfde weerbeeld, beetje saai begint het te worden :D

Marc.S

Stukken slechter zul je bedoelen.. :'( ik zie nog steeds te weinig leden die voor kou gaan hoor. Kortom: saai, saaier, saaist

Snowfreak

mensen, het is ook maar november he!! ik heb veel liever dat we mooie kaarten midden - eind december krijgen dan nu :)

gilleeesss

Citaat van: Snowfreak op ma 10 nov 2014 - 22:02
mensen, het is ook maar november he!! ik heb veel liever dat we mooie kaarten midden - eind december krijgen dan nu :)

Ja maar nog niet eens nachtvorst gehad? oke misschien op een paar plaatsen al eens lichtjes onder 0 voor een keertje. That's it.. Zelf geen herfststormen hebben we ofzo, kortom niets :D

grizzrh

Maar als je naar de winter 2010/11 kijkt waren de temperaturen in deze maanden ook niet heel veel lager wel dan wat het op het moment is. Ik heb iniedergeval zin in de eerste keer mijn ruit weer eens krabben!
Doenrade, Limburg

winter

ECMWF echt een zeer slechte pluim. Waar men een beetje winterse kaarten kreeg voor vanaf a.s. maandag. Is dit ver naar achter geschoven tot met de vrijdag.  >:(

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Snowfreak

interessant artikel : http://app.til.it/opi/

jan/johann jullie mening hierover?

Weerfreak 1337

Het saaie weer komt bij iedereen de neus uit op het forum. Wordt tijd voor actie. Vind het beroerd dat de o-zo-warme zee nog steeds niet benut is... :-X

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

ron12

Citaat van: Snowfreak op ma 10 nov 2014 - 23:53
interessant artikel : http://app.til.it/opi/

jan/johann jullie mening hierover?
O.P.I index ander jaren, wat kun je hier uit eigenlijk afleiden??
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Johann

Citaat van: Snowfreak op ma 10 nov 2014 - 23:53
interessant artikel : http://app.til.it/opi/
jan/johann jullie mening hierover?

Moet het eerst eens even rustig lezen allemaal. Nu even met andere "weer zaken" bezig.

Koen-IJM

Citaat van: Weerfreak op ma 10 nov 2014 - 23:53
Het saaie weer komt bij iedereen de neus uit op het forum. Wordt tijd voor actie. Vind het beroerd dat de o-zo-warme zee nog steeds niet benut is... :-X

Het is bijzonder in deze tijd van het jaar dat de wind al een geruime tijd uit het Z-ZO komt. Ook erg weinig (onweersachtige)buien langs de kust dit najaar tot nu toe als gevolg van dat. Desondanks koelt de zee met de huidige stroming toch wel af.

Powered by EzPortal