Winterverwachting 2014-2015 (discussie topic)

Topic gezien door 285891 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 11 jul 2014 - 08:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op ma 10 nov 2014 - 13:21
Ben ik dan echt zo ondiep en voorspelbaar?;D

Maar inderdaad, zélfs ik zou er voor tekenen  ;).
Dat is de wintervariant die van mij puur uit meteorologisch oogpunt desnoods de hele winter mag duren. Praktisch gezien is het een ander verhaal....ik heb toen in december 2010 veelvuldig in monsterfiles gestaan  >:( .

Haha, het valt best mee Marsel. :P

Maar over die files: dat is nou net de minder leuke kant aan al dat extreme weer. Nederland loopt simpelweg gewoon vast, vooral bij de eerste sneeuw. Ik kan me een dag herinneren, ik dacht eind november 2010. Er viel twee centimeter sneeuw, en we hadden in totaal de grootste file in Nederland. In totaal iets van 900km?!(Even uit m'n duim).
Dat was de dag dat voor vrijwel heel Nederland de eerste sneeuw viel uit die winter. Daarvoor was op sommige plekken al wat sneeuw gevallen.
Het is en blijft vervelend als je op pad moet!  ;) :-X

Citaat van: JerryL op ma 10 nov 2014 - 13:26
We hoeven er dus niet gevoegelijk vanuit te gaan dat de Oper noch de Control het bij het juiste eind hebben. Eerder gewoon naar het gemiddelde kijken dan maar dus.

Overigens, is er een model het meest betrouwbaar? Dus bijvoorbeeld HiRLAM, MRF, ECMWF of GFS?

Voor de meeste "nauwkeurigheid" op korte en middellangetermijn moet je gewoon ECMWF aanhouden, beste weermodel ter wereld meen ik. GFS is voor mij persoonlijk altijd een bijmodel en soms een manier om stiekem eens wat kaarten op de extreem lange termijn te kijken. :D Al moet ik zeggen dat GFS er zomers, bij onweerssituaties soms een stuk beter op zit dan ECMWF, maar dat zal ongetwijfeld situatiegebonden zijn. Natuurlijk is GFS zeker niet slecht. ;)

Hirlam, harmonie en al die hoge-resolutiemodellen moet je echt aanhouden voor 1 tot 3 dagen vooruit. (verder gaan deze modellen ook niet). Deze zijn met name voor details, zoals onweer, windstoten, sneeuw, mist etc.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

lander20

aan koude in het hoge noorden geen gebrek! alleen de hogedruk valt niet op de perfecte plaats.
een standvastig hogedrukgebied van groenland naar ierland en lagedruk boven scandinavie geeft N stroming en dan kan de koude snel uitstromen richting west europa!




er zit potentie in de kaarten alleen zie ik het voor begin december niet erg koud worden met tmax rond 0°

ook denk ik dat de weerkaarten/pluimen snel kunnen veranderen door de mogelijke koude boven de USA? geeft koude boven de USA en warme oceaan geen verhoogde depressieactiviteit door het forse temperatuursverschil?


xzaz

Hadden we dit vorig jaar ook niet? Op LT alles richting koud maar uiteindelijk bleef het allemaal LT.
De winter is nog niet eens begonnen!

grizzrh

Citaat van: xzaz op ma 10 nov 2014 - 14:59
Hadden we dit vorig jaar ook niet? Op LT alles richting koud maar uiteindelijk bleef het allemaal LT.

Vorig jaar lag de jetstream ook een stuk noordelijker dan we op dit moment al hebben..
Doenrade, Limburg

ron12

Tot 27 November geen winter weer verwacht in Polen, mogelijk eerste dagen van December ook niet :'( Voor wat het waard is,natuurlijk. Uit die hoek is voorlopig geen winterweer te verwachten :(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Hector Pascal

Eigenlijk is een winterinval in november voor mij te vroeg. Doe maar half december, de perfecte tijd voor winter. Het minste daglicht, het noordelijke halfrond nog verder afgekoeld en mooi vlak voor Kerst.
Nul bestaat niet.

matroesjka-world

Zolang het in Amerika winter is, is het in Europa herfst.
Zo was het vorig jaar het geval en zo bleef het ook.
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

ron12

Citaat van: matroesjka-world op ma 10 nov 2014 - 16:21
Zolang het in Amerika winter is, is het in Europa herfst.
Zo was het vorig jaar het geval en zo bleef het ook.
Het is meer vroege voorjaar, vogels zingen nog steeds en de tulpen en narcissen bollen schieten de grond uit,die bloeien straks met de kerst ;D ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

gilleeesss

Citaat van: matroesjka-world op ma 10 nov 2014 - 16:21
Zolang het in Amerika winter is, is het in Europa herfst.
Zo was het vorig jaar het geval en zo bleef het ook.

Daar baseren we ons nu op, omdat het vorig jaar zo was :) is niet altijd zo.

ron12

Niet jaloers worden, een  temperatuur kaartje Canada
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Johann

Citaat van: JerryL op ma 10 nov 2014 - 13:26
We hoeven er dus niet gevoegelijk vanuit te gaan dat de Oper noch de Control het bij het juiste eind hebben. Eerder gewoon naar het gemiddelde kijken dan maar dus.
Overigens, is er een model het meest betrouwbaar? Dus bijvoorbeeld HiRLAM, MRF, ECMWF of GFS?

Er is GEEN model "het meest betrouwbaar". Elke model heeft wel bepaalde sterktes en zwaktes. Daarbij dient ook nog eens onderscheid te worden gemaakt tussen de modellen die werken met een hogere resolutie (globale modellen) en modellen met een lagere resolutie (meso modellen) of  rooster (raster).

Kijk je naar de "prestaties" tussen bv het ECMWF, GSF en UKMO dan zie je ook dat ze eigenlijk allemaal even goed presenteren en elkaar helemaal niet zoveel ontlopen.

Voor de betrouwbare trend maken we gebruik van volgende "vuistregel": - > Neem het gemiddelde (mean /mediaan/Mittel) van alle ensemble leden (incl OPER en CTRL) en zie dat als "meest betrouwbare oplossing". Dus NIET alleen blindstaren op bv de OPER of CTRL uitdraai!  Overigens wordt de ensembles mediaan (trend) door de diverse instituten en weermodellen met verschillende kleuren weergegeven, dus zoek altijd even naar die "mediaan".

In het onderstaande geval een voorbeeld van de ECMWF en GFS ensembles waar de dikke zwarte lijn het gemiddelde van de ensembles oplossingen weergeeft.

Johann

Citaat van: ron12 op ma 10 nov 2014 - 16:25
Het is meer vroege voorjaar, vogels zingen nog steeds en de tulpen en narcissen bollen schieten de grond uit,die bloeien straks met de kerst ;D ;)

Nee nee, die vriezen straks met "Kerst" dood !  ;) ;D

ron12

Citaat van: Johann op ma 10 nov 2014 - 16:36
Nee nee, die vriezen straks met "Kerst" dood !  ;) ;D
:o En hier temperaturen van Europa
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

TaL

"-He schat , laten we een barbecue doen, het is 9 uur en al 17 graden.
- Ok, wat een leuk idee
*Gaan de winkel binnen achter spullen en zitten lang binnen*
*Komen buiten*
Ik denk dat we de barbecue kunnen uitstellen want er ligt sneeuw"

Jep dit is vandaag allemaal mogelijk blijkbaar in Denver, wat een koufront moet dat daar wel niet zijn? Ik zou nu toch stiekem eens daar willen zijn  ;D ;D

Foto om 09:00 en 21:00 op dezelfde dag (vandaag), plaatselijke tijd
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

winter

Citaat van: ron12 op ma 10 nov 2014 - 16:47
  :o En hier temperaturen van Europa

Ja dat is toch wel tegenvallend. In een groot deel van Rusland had ik toch echt op z'n minstens -10 verwacht op dit moment.
Ik hoop nog wel dat de temp serieus gaat dalen vanaf a.s. zondag/maandag zoals lang in de kaarten stond.
Misschien komt Johann met een update vanavond/woensdag als die tijd heeft hopelijk.

ron12

Je kunt hier ook de animatie bekijken van het temperatuur verloop  http://www.meteociel.fr/observations-meteo/temperatures.php?region=na wel effe op animatie klikken ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marsel

GFS12 verdient gezien vanuit de winterliefhebber ook geen schoonheidsprijs zeg  :o.....

Johann

Citaat van: Marsel op ma 10 nov 2014 - 18:10
GFS12 verdient gezien vanuit de winterliefhebber ook geen schoonheidsprijs zeg  :o.....

Hebben die "onweers"buien op de Noordzee je weer "gewekt"!?
Maar inderdaad, winterharten zullen hier niet echt sneller van gaan kloppen. Maar eens even de ENS afwachten en straks natuurlijk het ECMWF.

Johann

Warme "broeder" binnen de ensembles vanaf 17-11, dus de GFS operationele kaarten maar even niet teveel waarde aan hechten! 

gilleeesss

Citaat van: Johann op ma 10 nov 2014 - 19:03
Warme "broeder" binnen de ensembles vanaf 17-11, dus de GFS operationele kaarten maar even niet teveel waarde aan hechten!

Maar totaal nog geen winterweer in de pluimen te zien. de leden van gfs gaan ook amper voor lichte vorst op LT zelf :( Hopelijk hetzelfde liedje niet zoals vorig jaar.. Maar de winter is nog jong.. we zijn nog maar begin november

Powered by EzPortal