Winterverwachting 2014-2015 (discussie topic)

Topic gezien door 285811 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 11 jul 2014 - 08:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Johann

Citaat van: Invicta op zo 09 nov 2014 - 20:16
@Marsel. Het begint zo langzamerhand echt irritant en vervelend te worden dat afkraken elke keer. Het is ons inmiddels wel duidelijk dat je geen fan bent van de winter en dat je vind dat we niet te ver vooruit moeten kijken. Moet je dat nu elke keer herhalen als de winterLIEFHEBBERS gaan zoeken naar mooie kaarten of een lichtpuntje in de (grauwe) duisternis? Laat ons lekker dromen over diepvriestemperaturen en een mooie witte wereld. Wij lopen toch ook niet te zeuren en te miepen als er in de zomer kaarten met 25+ temperaturen voorbij komen zeilen? En, buiten dat, je HOEFT dit topic niet te lezen. Dan hoef je je er ook niet aan te storen.

Hé, nog een winterfan  :D
Ieder zijn ding, natuurlijk ook niet vergeten dat door het record zachte weer de "winterslaap van Marsel" steeds weer uitgesteld wordt.


Marsel

Citaat van: Invicta op zo 09 nov 2014 - 20:16
@Marsel. Het begint zo langzamerhand echt irritant en vervelend te worden dat afkraken elke keer. Het is ons inmiddels wel duidelijk dat je geen fan bent van de winter en dat je vind dat we niet te ver vooruit moeten kijken. Moet je dat nu elke keer herhalen als de winterLIEFHEBBERS gaan zoeken naar mooie kaarten of een lichtpuntje in de (grauwe) duisternis? Laat ons lekker dromen over diepvriestemperaturen en een mooie witte wereld. Wij lopen toch ook niet te zeuren en te miepen als er in de zomer kaarten met 25+ temperaturen voorbij komen zeilen? En, buiten dat, je HOEFT dit topic niet te lezen. Dan hoef je je er ook niet aan te storen.

Hoho, ik kraak niets of niemand af. Bovendien, ik stoor me er al helemaal niet aan.
Al droom je de hele dag over winterweer, pakken sneeuw en vorst. Het zal me een worst wezen.
Maar zodra je (niet jij persoonlijk) kaarten gaat posten waar dergelijke verschijnselen niet op terug te vinden zijn, er verkeerde conclusies getrokken worden en je je dus op meteorologisch glad ijs gaat begeven, dan mag ik dat wat mij betreft best ventileren.

Een relistische blik op modeloutput is tegenwoordig zeldzaam in een internetlandschap waar iedere mallloot maar kan roepen wat hij/zij wil. En dat is nu juist waar dit forum/topic zo sterk in is.
De deskundige bijdragen van oa Johan mag ik altijd graag lezen (dat weet jij ook best). STerker nog, die zijn de drijvende kracht achter het wintertopic. Je zult mij niet betrappen op persoonlijke aanvallen tegen forumleden, tenzij er meteorologische misstappen gemaakt worden.

@ Johann
Die winterslaap gaat met de huidige kaarten zeer snel beginnen vrees ik. Bij deze geef ik het stokje aan je over.
Ik zou 'm wel graag terug willen als over een maandje of 5 het eerste gerommel zich weer aan de zuidelijke horizon voordoet ;).

grizzrh

met al die berekeningen en goed gezinde berichten vraag ik me af wat de pluim dalijk gaat zeggen :D Ik ben wel toe aan een lekkere koude golf!
Doenrade, Limburg

Bacci

Haha wat een gedoe allemaal, ik kan nu al genieten van de frisse lucht buiten, laat staan als het kouder gaat worden. Eerste nachtvorst is altijd heerlijk, ben blij dat ik nu kan genieten van de kleine dingetjes (was vroeger wel anders :P). Komt vooral ook door de vele teleurstellingen, accepteer gewoon wat je nu hebt ;)

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op zo 09 nov 2014 - 20:42
Hoho, ik kraak niets of niemand af. Bovendien, ik stoor me er al helemaal niet aan.
Al droom je de hele dag over winterweer, pakken sneeuw en vorst. Het zal me een worst wezen.
Maar zodra je (niet jij persoonlijk) kaarten gaat posten waar dergelijke verschijnselen niet op terug te vinden zijn, er verkeerde conclusies getrokken worden en je je dus op meteorologisch glad ijs gaat begeven, dan mag ik dat wat mij betreft best ventileren.

Een relistische blik op modeloutput is tegenwoordig zeldzaam in een internetlandschap waarbij iedere mallloot maar kan roepen wat hij/zij wil. En dat is nu juist waar dit forum/topic zo sterk in is.
De deskundige bijdragen van oa Johan mag ik altijd graag lezen (dat weet jij ook best). STerker nog, die zijn de drijvende kracht achter het wintertopic. Je zult mij niet betrappen op persoonlijke aanvallen tegen forumleden, tenzij er meteorologische misstappen gemaakt worden.

@ Johann
Die winterslaap gaat met de huidige kaarten zeer snel beginnen vrees ik. Bij deze geef ik het stokje aan je over.
Ik zou 'm wel graag terug willen als over een maandje of 5 het eerste gerommel zich weer aan de zuidleijke horizon voordoet ;).


Hou op, nu ga ik naar beide seizoenen verlangen.  ;D

Edit:

De nieuwe avondpluim, grote onzekerheid op de lange termijn, waarbij de kansen op kouder weer licht zijn toegenomen. Maar de spreiding spreekt voor zich..



Edit 2:

Zie bijvoorbeeld deze staafdiagram van Winterplaza (Weerplaza). De percentages zijn gebaseerd op het aantal leden in de pluim die bijv. voor vorst of een ijsdag gaan. Het is goed te zien dat de percentages wat zijn toegenomen.


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Reutel

Wat een heerlijke discussies, eindelijk weer een beetje leven in de brouwerij!  ;)

Mooi verhaal van Johann, maar met de wetenschap dat in de winter de pluim op LT afbuigt naar het langjarig gemiddelde, hou ik nog even een slag om de arm...

ron12

Dan gaat het in de VS wilder  ;) plaats Denver
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Bacci


Weerfreak 1337

Citaat van: ron12 op zo 09 nov 2014 - 22:03
Dan gaat het in de VS wilder  ;) plaats Denver

Dat noemt men nog eens een kou-inval. Zo extreem kun je het hebben bij een landklimaat. Vooral ook omdat een groot deel van de VS op lagere breedten bevinden. De overgangen zijn dan veel groter.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

winter

Citaat van: Bacci op zo 09 nov 2014 - 22:07
Lol hoe werkt dat?!  :o
Waait het uit het noorden. Komt het weer uit Canada naar het VS.
Waait uit het zuiden. Dan komt het weer uit het warme Brazilië.
Het weer draait in de VS dus vooral om transportwarmte/kou.

Het is wel echt extreem daar. Trek je smorgens een t-shirt aan omdat je dacht dat het mooi weer zou worden, aangezien het gister toch 20 graden was. Ga je naar buiten ijzig koude wind met 20 cm sneeuw voor je deur hahha geweldig!

Jelte

Citaat van: winter op zo 09 nov 2014 - 22:25
Waait het uit het noorden. Komt het weer uit Canada naar het VS.
Waait uit het zuiden. Dan komt het weer uit het warme Brazilië.
Het weer draait in de VS dus vooral om transportwarmte/kou.

Het is wel echt extreem daar. Trek je smorgens een t-shirt aan omdat je dacht dat het mooi weer zou worden, aangezien het gister toch 20 graden was. Ga je naar buiten ijzig koude wind met 20 cm sneeuw voor je deur hahha geweldig!

Extremer nog hoor. Ben wel eens in Rusland geweest. In Moskou is het mogelijk dat je 's ochtends in je t-shirt loopt en 's avonds door de sneeuw loopt heb ik me laten vertellen daar. Binnen 1 dag dus. Lijkt me verschrikkelijk trouwens! :)

NewWeatherfan

voor degene die de ganzen hebben zien vertrekken:

Het waren dus massa's kraanvogels uit Siberië en noord Scandinavie die naar hun winterverblijfplaats aan het trekken zijn: Was een prachtig gezicht in Noord Limburg waar ik dit weekend toevallig was. Echt Massa's van die beesten in giga groepen zo groot heb ik ze bij ganzen nog nooit gezien.

Als ze geen tussenlanding maken is een populaire volkswijsheid dat de winter snel in zal vallen.

Marsel

Niet om de liefhebber dwars te zitten of om het moreel naar beneden te halen, louter ter kennisgeving. Hieronder EC00.

Toch aanmerkelijk minder koel dan z'n voorganger. Pas in de laatste decade van November gaat een minderheid van de leden weer voor mogelijk een significantere afkoeling. Overigens is GFS00 ook 'lelijk' voor de winterliefhebber.

Voorlopig, zoals eerder aangegeven even pas op de plaats en geen voorbarige conclusies trekken. ;) Zo overtuigend is het eea simpelweg nog niet.

JerryL

Alles op zijn tijd. Overigens, voor mij als leek, hoe betrouwbaar is de Controle dan! Die doet werkelijk elke pluim exact het tegenovergestelde..... iemand?

Marsel

Citaat van: JerryL op ma 10 nov 2014 - 10:44
Alles op zijn tijd. Overigens, voor mij als leek, hoe betrouwbaar is de Controle dan! Die doet werkelijk elke pluim exact het tegenovergestelde..... iemand?

Je moet het zo zien.
De operationele run wordt doorgerekend met de hoogste resolutie, bovendien onverstoord vanuit de virtuele beginpositie. De controle run is eenzelfde onverstoorde berekening, maar met een lagere resolutie (vergelijkbaar met de overige leden).
De groene lijnen zijn de verschillende members (leden) welke verstoord worden en vervolgens doorgerekend worden met dezelfde verminderde resolutie als de controle.
Je zou de controle dus qua betrouwbaarheid gewoon als onderdeel van de overige leden kunnen zien.

Snowfreak

ik heb eigenlijk liever een scenario zoals 09/10 dan 10/11

Als ik me goed kan herinneren , was het eind nov tot midden decemeber 2009 erg herfstachtig met wind en regen en ook vrij zacht. Rond de 20ste December begon het allemaal en we kennen allemaal het vervolg wel :)

November en dececember 2010 waren leuk ja.... maar dat was het dan (als ik met goed kan herinneren)

op diverse andere (engelstalige) fora wordt druk gespeculeerd (!) dat de winter van 2014/2015 ook zoals die van 09/10 zou kunnen beginnen. Meer bepaalt dat we nu voor een paar weken eerst wind en regen krijgen om vervolgens het witte goud te kunnen verwelkomen :)

grizzrh

Doe mij die kaarten maar!! Ja ik weet het is allemaal LT, maar we moeten ook een beetje hoop kunnen hebben ;) !!
Doenrade, Limburg

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op ma 10 nov 2014 - 10:37
Niet om de liefhebber dwars te zitten of om het moreel naar beneden te halen, louter ter kennisgeving. Hieronder EC00.

Toch aanmerkelijk minder koel dan z'n voorganger. Pas in de laatste decade van November gaat een minderheid van de leden weer voor mogelijk een significantere afkoeling. Overigens is GFS00 ook 'lelijk' voor de winterliefhebber.

Voorlopig, zoals eerder aangegeven even pas op de plaats en geen voorbarige conclusies trekken. ;) Zo overtuigend is het eea simpelweg nog niet.

Inderdaad, het lijkt wel alsof niet alleen de hoofdberekeningen aan het wisselen zijn, maar ook de pluimen. Dan weer fris, dan weer wat zachter. :P Vooralsnog gaan de meeste leden voor normale temperaturen met slechts kleine kansen op zachter en kouder weer.

Citaat van: Snowfreak op ma 10 nov 2014 - 11:03
ik heb eigenlijk liever een scenario zoals 09/10 dan 10/11

Als ik me goed kan herinneren , was het eind nov tot midden decemeber 2009 erg herfstachtig met wind en regen en ook vrij zacht. Rond de 20ste December begon het allemaal en we kennen allemaal het vervolg wel :)

November en dececember 2010 waren leuk ja.... maar dat was het dan (als ik met goed kan herinneren)

op diverse andere (engelstalige) fora wordt druk gespeculeerd (!) dat de winter van 2014/2015 ook zoals die van 09/10 zou kunnen beginnen. Meer bepaalt dat we nu voor een paar weken eerst wind en regen krijgen om vervolgens het witte goud te kunnen verwelkomen :)

Ik denk dat velen met mij tekenen voor weer zo'n legendarische december 2010. Alles zat erin, bakken sneeuw, strenge vorst, thundersnow en ga zo maar door. :) Zelfs Marsel zou daar voor tekenen.  ;D Helaas liggen die weersverschijnselen maar vaak in een bepaalde regio en niet landelijk. Mede ook, omdat er toen vaak een buiig karakter was van de sneeuwval. Ik moet zeggen dat ik toen erg geluk heb gehad, bijna alles viel voor mijn regio op z'n plaats. :) Ik kan dus begrijpen dat de ervaring van december 2010 voor iedereen net weer even anders is.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marsel

Citaat van: Weerfreak op ma 10 nov 2014 - 13:15
Ik denk dat velen met mij tekenen voor weer zo'n legendarische december 2010. Alles zat erin, bakken sneeuw, strenge vorst, thundersnow en ga zo maar door. :) Zelfs Marsel zou daar voor tekenen.  ;D **knip**

Ben ik dan echt zo ondiep en voorspelbaar?;D

Maar inderdaad, zélfs ik zou er voor tekenen  ;).
Dat is de wintervariant die van mij puur uit meteorologisch oogpunt desnoods de hele winter mag duren. Praktisch gezien is het een ander verhaal....ik heb toen in december 2010 veelvuldig in monsterfiles gestaan  >:( .

JerryL

Citaat van: Marsel op ma 10 nov 2014 - 11:01
Je moet het zo zien.
De operationele run wordt doorgerekend met de hoogste resolutie, bovendien onverstoord vanuit de virtuele beginpositie. De controle run is eenzelfde onverstoorde berekening, maar met een lagere resolutie (vergelijkbaar met de overige leden).
De groene lijnen zijn de verschillende members (leden) welke verstoord worden en vervolgens doorgerekend worden met dezelfde verminderde resolutie als de controle.
Je zou de controle dus qua betrouwbaarheid gewoon als onderdeel van de overige leden kunnen zien.

We hoeven er dus niet gevoegelijk vanuit te gaan dat de Oper noch de Control het bij het juiste eind hebben. Eerder gewoon naar het gemiddelde kijken dan maar dus.

Overigens, is er een model het meest betrouwbaar? Dus bijvoorbeeld HiRLAM, MRF, ECMWF of GFS?

Powered by EzPortal