Winterverwachting 2014-2015 (discussie topic)

Topic gezien door 285845 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 11 jul 2014 - 08:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

gilleeesss

Ik moet meer een dagje weggaan, ik kom terug en ik zie hier een volle pagina met 'positieve' reacties en posts met kaartjes over aankomende winter. Laat maar komen zou ik zeggen (hopen dat het goed valt)

en aangezien dit geen post is met weerwaarde watbetreft aankomende winter, wil ik wel eens een danku zeggen aan johan en jan :) Mooie stukjes schrijven jullie altijd , en vind het wel positief dat johann er weer begint in te geloven :)!

ron12

Heeft dit positieve bericht te maken met de ontwikkelingen bij Alaska, want daar komt binnenkort een zeer zware storm te staan.waar grote delen van Amerika mee te maken krijgt. Waarschijnlijk komt daar een zwaarste storm ooit tot ontwikkeling  8) Hier een link http://edition.cnn.com/2014/11/07/us/severe-waetter/index.html?iref=allsearch helaas werkt link niet :'( of anders effe google ARTIC BOMB CYCLOON :P WEL EEN VIDEO
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Johann

Citaat van: Ijsbloem op za 08 nov 2014 - 22:40
Johann, ik denk dat al die weerbureaus wel weten wie Cohen is maar wie
zijn zij om hun kennis en van daaruit hun conclusies vwb seizoensvooruitzichten
te weerleggen vanwege andere kijk op een winterverwachting n.a. v. sneeuwbedekking in Azie door hem.
Juist Accuweather komt met een mooi voorbeeld dat een geblokkeerd patroon niet betekent dat het
hier ook winter is.
Voor wat betreft de hype 'Cohen' Lees het laatste bericht op VWK waarin hij enigszins begint terug te
krabbelen op zijn vizie op dat sneeuwdek en de conclusies die daaruit voortvloeien of de waarde daarvan.
En vroeg wintertje in november is dikwijls de doodsteek voor de winter dus laat het a u b nog maar even
herfst blijven bij een graad of tien.

Dat stukje van Cohen was juist bedoeld voor de lezers die daarmee niet bekend zijn. Of Cohen daarmee een punt heeft is ook maar de vraag omdat de meet-gegevens (studie) van toepassing zijn over een relatief korte periode. Los van Cohen is overigens al langer bekend dat een Siberisch hoog wat goed en vroegtijdig in de stijgers wordt gezet invloed heeft (of beter gezegd, kan hebben) op de stromingspatronen op het noordelijk halfrond. (jetsteam). Dat een geblokkeerd stromingspatroon gelijk staat aan "winterweer" zul je mij ook niet horen zeggen. Dat de kansen op een koudere winter toenemen (neg AO /NAO) is echter aannemelijk. Uiteindelijk zullen de posities van de sturende druksystemen (blokkade) de doorslag moeten geven. We gaan het zien....

lander20

laatste run van gfs laat mooie dingen zien :)


grizzrh

Pluim ziet er toch wel weer iets slechter uit jammer genoeg :( hopelijk vanavond een beter run!

Zag net ook de ganzen richting het zuiden trekken is toch wel altijd weer een mooi gezicht!!
Doenrade, Limburg

Weerfreak 1337

Moet zeggen dat ik de laatste dagen ook erg veel ganzen heb zien vertrekken. :) Viel mij ook op.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Bacci


Marsel

Citaat van: Bacci op zo 09 nov 2014 - 17:08
Hehehe elk jaar weer die ganzen :P

En wat te denken van de beukennootjes, de koeien die met hun kont naar het noorden staan én, niet tevergeten, het gedrag van de knaagdiertjes in het bos?
Nee jongens, die wordt een winter om nooit te vergeten.  ;D :P

Zonder gekheid.
Iedereen staart zich blind op dat geblokeerde patroon met over ruim een week een invallende oosteijke stroming (zowel in EC als GFS te vinden).
Vergeet echter niet verder te kijken dat de neus lang is. Temperaturen blijven zeer waarschijnlijk op zodanige hoogte dat in eerste instantie van winterweer geen sprake is. De koudste leden laten op z'n best een paar flinke nachtvorsten toe met overdag Tx gewoon weer enkele graden boven nul.
Mogelijk flink koeler dus, ja dat kansje (minderheid van de leden) is er, maar is dat dan waar we met z'n allen zo naar hunkeren?

Johann benoemde het gisteren al terecht: die blokkade is niet per definitie onze ticket to winter heaven. Wat er in een later stadium (richting eind november) gebeurt daargelaten, maar voorlopig snap ik hoezee stemming niet zo. Zet die roze winterbril af mensen en blijf realistisch kijken zonder op basis van een 500hPa kaartje wilde uitspraken te gaan doen.

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op zo 09 nov 2014 - 18:42
En wat te denken van de beukennootjes, de koeien die met hun kont naar het noorden staan én, niet tevergeten, het gedrag van de knaagdiertjes in het bos?
Nee jongens, die wordt een winter om nooit te vergeten.  ;D :P

Zonder gekheid.
Iedereen staart zich blind op dat geblokeerde patroon met over ruim een week een invallende oosteijke stroming (zowel in EC als GFS te vinden).
Vergeet echter niet verder te kijken dat de neus lang is. Temperaturen blijven zeer waarschijnlijk op zodanige hoogte dat in eerste instantie van winterweer geen sprake is. De koudste leden laten op z'n best een paar flinke nachtvorsten toe met overdag Tx gewoon weer enkele graden boven nul.
Mogelijk flink koeler dus, ja dat kansje (minderheid van de leden) is er, maar is dat dan waar we met z'n allen zo naar hunkeren?

Johann benoemde het gisteren al terecht: die blokkade is niet per definitie onze ticket to winter heaven. Wat er in een later stadium (richting eind november) gebeurt daargelaten, maar voorlopig snap ik hoezee stemming niet zo. Zet die roze winterbril af mensen en blijf realistisch kijken zonder op basis van een 500hPa kaartje wilde uitspraken te gaan doen.

Inderdaad, ik heb het ook al eens benoemd, we moeten niet direct denken aan volop winters weer, maar meer een periode met, zoals je zegt, nachtvorst met droog en zonnig weer.  :) Meer moet je er vooral in november nog zeker niet van verwachten.
Interessanter vind ik vooral nu nog de ontwikkelingen naar meer geblokkeerde patronen, waar we op de langere termijn mogelijk meer profijt van hebben dan dat we nu gaan hebben > geduld is een schone zaak. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Johann

Ook de nieuwe GFS weer met de "Ostlage" (hoog Scandinavië, laag centraal Europa) 
Operatie "Afkoeling" kan gaan beginnen. Straks ECMWF -EC12!
GFS (kaart 500hPA 168H)

Marsel

Citaat van: Johann op zo 09 nov 2014 - 19:08
Ook de nieuwe GFS weer met de "Ostlage" (hoog Scandinavië, laag centraal Europa) 
Operatie "Afkoeling" kan gaan beginnen. Straks ECMWF -EC12!

Laat dat nou net niet gebeuren in het vervolg van GFS12. Wat een stemmingmakerij Johann, het kriebelt he ;) :P.

lander20

gfs 12.00u is toch niet zo goed we zien eerst serieuze koude afzakken vanuit het hoge noorden richting Scandinavië
maar kan dan door oa lagedrukgebieden boven de oceaan en toch wel gebrek aan goed gesplaaste hogedrukgebieden moeilijk uitstromen richting west europa...

vind de pluim ook nog niet schitterend we wachten af. ben benieuwd waar ec mee komt zo meteen..

Johann

Citaat van: Marsel op zo 09 nov 2014 - 19:16
Laat dat nou net niet gebeuren in het vervolg van GFS12. Wat een stemmingmakerij Johann, het kriebelt he ;) :P.

Stemmingmakerij ? Ik probeer weer te geven wat er zich afspeelt, tevens ben ik daar toch een heel andere mening toegedaan.
Ook het vervolg van GFS ziet er veelbelovend uit (blokkade) en over de gehele linie gaan de temperaturen naar beneden. Dit geldt in eerste instantie alleen nog voor de onderste lagen, hogerop nog veel "warmte" aanwezig. Maar zoals gezegd "braucht Zeit" ...


dondertje127

Citaat van: Marsel op zo 09 nov 2014 - 18:42
De koudste leden laten op z'n best een paar flinke nachtvorsten toe met overdag Tx gewoon weer enkele graden boven nul.
Mogelijk flink koeler dus, ja dat kansje (minderheid van de leden) is er, maar is dat dan waar we met z'n allen zo naar hunkeren?

Voor november begrippen? Ja. Het zou een start zijn (startsein).

Marsel

Citaat van: Johann op zo 09 nov 2014 - 19:26
Stemmingmakerij ? Ik probeer weer te geven wat er zich afspeelt, tevens ben ik daar toch een heel andere mening toegedaan.
Ook het vervolg van GFS ziet er veelbelovend uit (blokkade) en over de gehele linie gaan de temperaturen naar beneden. Dit geldt in eerste instantie alleen nog voor de onderste lagen, hogerop nog veel "warmte" aanwezig. Maar zoals gezegd "braucht Zeit" ...

I agree, temperaturen langzaam naar beneden en wellicht dat eea in een (veel) later stadium wel een serieuze prik oplevert.

Maar, even letterlijk vertaald van GFS12 oper tot halverwege de laatste decade van november voorschoteld: Tx tijdens komend weekend langzaam maar 'blijvend' dalend naar grofweg  4 tot 7 graden.....'s nachts af en toe eens vorst.
Tjsa, daar wordt toch niemand warm, of liever gezegd koud van?

Johann

Citaat van: Marsel op zo 09 nov 2014 - 19:34
I agree, temperaturen langzaam naar beneden en wellicht dat eea in een l(veel) ater stadium wel een prik oplevert.
Maar, even letterlijk vertaald van GFS12 oper tot halverwege de laatste decade van november voorschoteld: Tx tijdens komend weekend langzaam maar 'blijvend' dalend naar grofweg  4 tot 7 graden.....'s nachts af en toe eens vorst.
Tjsa, daar wordt toch niemand warm, of liever gezegd koud van?

Gewoon mooie ontwikkelingen waarmee de modellen tevoorschijn komen en eindelijk eens wat anders dan dat eeuwige "warme voorzijde hoogtetrog" en "zuidwest-pomp-gedoe". Voordat we het beseffen komen (wanneer het allemaal zo gaat natuurlijk ) de temperaturen in de onderste grenslaag niet tot nauwelijks meer boven het vriespunt uit. Beetje nachtelijke afkoeling erbij, mist en je hebt gewoon een vorst -ijsdag. Niets bijzonders overigens en of iemand daar warm of koud van wordt, tja dat zijn niet mijn woorden.   ;)
Hoe dan ook "ik teken ervoor", benieuwd ook wat EC zo op de wat LT laat zien..... :P

Jelte

Met de extreme storm die komende dagen kou over de VS uitstort, denk ik dat de modellen moeite hebben met wat zulke systemen precies met de straalstroom gaan doen en hoe de verplaatsing van koude lucht gaat leiden tot een nieuwe trigger van gebeurtenissen.
Nouja, waar het op neerkomt is dat ik weinig waarde hecht aan de LT modellen op het moment.
Sowieso kijk ik qua modellen alleen naar de windverwachting (kitesurfer) en valt het me op dat GFS de laatste maanden compleet onbruikbaar is. Zelfs een dag van tevoren lijkt het nergens meer op. Misschien heeft het te maken met het verouderen en wegvallen van de Amerikaanse weersatellieten waar geen geld meer voor is.
Ik kijk eigenlijk alleen nog maar naar het Europese model.

Marsel

Citaat van: Johann op zo 09 nov 2014 - 19:45
Gewoon mooie ontwikkelingen waarmee de modellen tevoorschijn komen en eindelijk eens wat anders dan dat eeuwige "warme voorzijde hoogtetrog" en "zuidwest-pomp-gedoe". Voordat we het beseffen komen (wanneer het allemaal zo gaat natuurlijk ) de temperaturen in de onderste grenslaag niet tot nauwelijks meer boven het vriespunt uit. Beetje nachtelijke afkoeling erbij, mist en je hebt gewoon een vorst -ijsdag. Niets bijzonders overigens en of iemand daar warm of koud van wordt, tja dat zijn niet mijn woorden.   ;)
Hoe dan ook "ik teken ervoor", benieuwd ook wat EC zo op de wat LT laat zien..... :P

Verandering van spijs doet eten zegt men wel eens, en in dat opzicht is het natuurlijk een ommezwaai tov de voorbije maanden.
Duidelijk is wel dat jij het eea met de skibril op bekijkt en ik m´n zonnebril opzet om vervolgens dezelfde data te interpreteren ;).

Gelukkig komen we uiteindelijk op grofweg eenzelfde conclusie uit: naast een langzaam dalende temperatuur vanaf komend weekend niets schokkends voorlopig, zij het dat het algehele patroon eens een ander vaatje aantapt.

Invicta

@Marsel. Het begint zo langzamerhand echt irritant en vervelend te worden dat afkraken elke keer. Het is ons inmiddels wel duidelijk dat je geen fan bent van de winter en dat je vind dat we niet te ver vooruit moeten kijken. Moet je dat nu elke keer herhalen als de winterLIEFHEBBERS gaan zoeken naar mooie kaarten of een lichtpuntje in de (grauwe) duisternis? Laat ons lekker dromen over diepvriestemperaturen en een mooie witte wereld. Wij lopen toch ook niet te zeuren en te miepen als er in de zomer kaarten met 25+ temperaturen voorbij komen zeilen? En, buiten dat, je HOEFT dit topic niet te lezen. Dan hoef je je er ook niet aan te storen.

Johann

Citaat van: Marsel op zo 09 nov 2014 - 20:04
Verandering van spijs doet eten zegt men wel eens, en in dat opzicht is het natuurlijk een ommezwaai tov de voorbije maanden.
Duidelijk is wel dat jij het eea met de skibril op bekijkt en ik m´n zonnebril opzet om vervolgens dezelfde data te interpreteren ;).
Gelukkig komen we uiteindelijk op grofweg eenzelfde conclusie uit: naast een langzaam dalende temperatuur vanaf komend weekend niets schokkends voorlopig, zij het dat het algehele patroon eens een ander vaatje aantapt.

Daar zit wat in, overigens loop ik meer met een zonnebril op dan met een skibril. Overigens kan ik me nog heel goed dit soort november maanden -dagen uit de jaren 80 herinneren. Steeds meer KLA onderin, mist,  en overdag nog maar net boven het vriespunt. Uiteindelijk dan een slap warmtefront of occlusie en met zuidelijke winden gewoon een tijdlang sneeuwval (isothermie, neerslagafkoeling) met vorming sneeuwdek Het zou me helemaal niet verbazen wanneer we uiteindelijk ergens in de tweede helft van november met een dergelijk situatie te maken gaan krijgen! Toch nog een beetje stemmingmakerij of  wellicht .... ?!   

Powered by EzPortal