Winterverwachting 2014-2015 (discussie topic)

Topic gezien door 285772 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 11 jul 2014 - 08:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.


winter

Ijsaangroei op de Noordpool dit jaar uitermate positieve. De beste groei van de afgelopen 10 jaar volgens mij.
Het ijsopp. is nu ongeveer gelijk aan dat van het gemiddelde van 1981 tm 2010.

winter

Iets zeer interessants: http://www.accuweather.com/en/weather-news/polar-vortex-to-vist-central-u/36890008

Volgende week een kou uitbraak in grote delen van de USA. Dat worden daar weer ijzige temperaturen en bakken met sneeuw.

JerryL

Citaat van: winter op vr 07 nov 2014 - 12:34
Iets zeer interessants: http://www.accuweather.com/en/weather-news/polar-vortex-to-vist-central-u/36890008

Volgende week een kou uitbraak in grote delen van de USA. Dat worden daar weer ijzige temperaturen en bakken met sneeuw.

Nee he, dat betekend toch hetzelfde als vorige winter? Dus dat wij hier met het warme water zitten? Opzouten met die Polat Vortex daar. Kom maar fijn naar West Europa.

JerryL



Weerplaza laat het eerst wat opwarmen, daarna iets koeler. Per saldo zitten we voorlopig met een vrij eenduidige temperatuur dus.
Maar deze is al mooier dan die van gister.......

gilleeesss

Citaat van: JerryL op vr 07 nov 2014 - 12:56
Nee he, dat betekend toch hetzelfde als vorige winter? Dus dat wij hier met het warme water zitten? Opzouten met die Polat Vortex daar. Kom maar fijn naar West Europa.

zat het ook te denken, maar de drukverdelingen zijn in m'n ogen totaal anders dan vorig jaar, ookal herriner ik me ze niet mer zo, maar toen was er niet zoveel hogedruk die in het noorden heerste. (natuurlijk geen garantie)

ook gfs oper(zwarte lijn) ziet al verschillende runs vanaf 18-20nov, een daling van rond de 6-7 graden overdag, maar de spreiding is enorm op LT (zoals gewoonlijk) (pluim GFS 06z (7/11/14) - Brussel)

ron12

Temperaturen noord Europa zien er goed uit, helaas nog niet voor ons. Wat niet is kan nog komen :(  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weerfreak 1337

Er moet nog heel veel aan gesleuteld worden, maar het Europees weermodel laat het sterke Oost-Europese warmtepomp-hoog verdwijnen in de berekeningen.
Bovendien is dit een zeer lange termijnkaart (+240). Laten we het zien als een lichte verbetering in het berekende luchtdrukpatroon.


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

grizzrh

Citaat van: ron12 op vr 07 nov 2014 - 13:16
Temperaturen noord Europa zien er goed uit, helaas nog niet voor ons. Wat niet is kan nog komen :(  ;)

We moeten wel als conclusie trekken dat het al Stukken kouder is dan 2-3 weken geleden :P
We gaan langzamerhand de goede richting in... Hopen op meer afkoeling wel!
Doenrade, Limburg

TaL

Wat mij opvalt is dat er weer die kaarten van 200+ uur aangehaald worden. Of die ultra lange termijn van een pluim. Persoonlijk heb ik daar geen last van maar het valt wel op, want in de zomer doet niemand dat (hoe slecht het ook is), en met de eerste deftige cape-kaarten in maart & april ook niet. Apart verschil, geloven we in de winter meer in lange termijn voorspelling of ? Ik weet niet hoe het zit,  maar ik weet het toch eens graag héhé  ;D
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Weerfreak 1337

Citaat van: TaL op vr 07 nov 2014 - 18:09
Wat mij opvalt is dat er weer die kaarten van 200+ uur aangehaald worden. Of die ultra lange termijn van een pluim. Persoonlijk heb ik daar geen last van maar het valt wel op, want in de zomer doet niemand dat (hoe slecht het ook is), en met de eerste deftige cape-kaarten in maart & april ook niet. Apart verschil, geloven we in de winter meer in lange termijn voorspelling of ? Ik weet niet hoe het zit,  maar ik weet het toch eens graag héhé  ;D

Klopt, op een of andere manier ben je toch geneigd om wat verder vooruit te kijken (ik ook). :) ;D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

lander20

drukverdelingen worden toch een stuk beter tegen eind november al valt in de laatste runs zeker nog niet alles op zijn plaats...

grizzrh

Ik vind het langzamer hand wel tijd worden om wat pluimpjes te gaan posten., hebben we tenminste volgend jaar wat om terug te kijken hoe alles gelopen is e.d. :P
Doenrade, Limburg

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

winter

Zie hier dit pluimpje ook eens gaan.
Zowel de Oper als de Control maken een duik vanaf maandag 17 november en een 5tal leden doet mee. Krijgen we een serieuze winterinval al zo vroeg? Wanneer was de laatste keer, dat er al een serieuze winterweek was in November?

lander20

flinke spreiding op lange termijn met de meeste leden nog voor warmer weer dan voor kouder maar ik denk dat dit meer en meer zal gaan veranderen richting december! met ergens begin december de eerste winterinval als alles op zijn plaats valt!

maar er zijn toch flink wat aanwijzingen dat de kansen op winter (flink) doet toenemen!

negatieve AO index geeft toch in usa en west en centraal europa kouder weer en in zuid europa warmer weer?

Weerfreak 1337

Citaat van: Jan van Ooijen op za 08 nov 2014 - 11:53
Zie die AO-index is duiken

Zo dan, dat noem ik nog eens negatief.
Goed te zien in de weerkaarten!

Zie bijvoorbeeld deze kaart van EC00z op +240u.
De Polar Vortex, die eigenlijk nu langzamerhand sterker moet worden, wordt vrijwel direct "gesplit" in twee "putten" met koude lucht. Deze kunnen in principe voor kouder weer zorgen in onze omgeving, mits alle drukgebieden goed op hun plek vallen, waardoor de koude lucht ons kan bereiken.




Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

dondertje127

Als ik zo eens op weer.nl keek (de eerste wara ik op keek) wordt het deze 2 weken ineens heel zacht, vooral de eerste. Ik kreeg net het wintergevoel, en nu wordt het weer lente. Ik zag als 2e de pluim van KNMI, zowel zacht weer 2 weken als koude pluimpjes in de 2e week. En nu hier weer 2 koudere leden. Ik hoop nu echt dat het kouder wordt, ik ben er klaar voor. Ik verheug me er zo op, om een koude inval te krijgen en dat de rest van de winter tot begin maart. Ik ben het mooie weer een beetje zat :P
Het is november, we horen vaker grijze regendagen te hebben. Lekker knus! Het lijtk wel alsof november met het jaar lente-achtiger wordt, al járen lang. Hoewel, vorig jaar kan ik me nog wel een winterachtige dag herinneren, die dag van de wervelwind in Wijk bij Duurstede en Arnhem op 3 november met ook hagelbuien en veel onweer.

Gister was ook lekker koud, heerlijk. Misschien ook omdat ik nu een nieuwe winterjas heb gekocht met een warme capuchon met lekkere zachte binnenvoering van wol :)
Ik wil winter met veel sneeuw en ijs! :( (stampvoet)

Weerfreak 1337

Citaat van: dondertje127 op za 08 nov 2014 - 14:01
Als ik zo eens op weer.nl keek (de eerste wara ik op keek) wordt het deze 2 weken ineens heel zacht, vooral de eerste. Ik kreeg net het wintergevoel, en nu wordt het weer lente. Ik zag als 2e de pluim van KNMI, zowel zacht weer 2 weken als koude pluimpjes in de 2e week. En nu hier weer 2 koudere leden. Ik hoop nu echt dat het kouder wordt, ik ben er klaar voor. Ik verheug me er zo op, om een koude inval te krijgen en dat de rest van de winter tot begin maart. Ik ben het mooie weer een beetje zat :P
Het is november, we horen vaker grijze regendagen te hebben. Lekker knus! Het lijtk wel alsof november met het jaar lente-achtiger wordt, al járen lang. Hoewel, vorig jaar kan ik me nog wel een winterachtige dag herinneren, die dag van de wervelwind in Wijk bij Duurstede en Arnhem op 3 november met ook hagelbuien en veel onweer.

Gister was ook lekker koud, heerlijk. Misschien ook omdat ik nu een nieuwe winterjas heb gekocht met een warme capuchon met lekkere zachte binnenvoering van wol :)
Ik wil winter met veel sneeuw en ijs! :( (stampvoet)

Het is een tot nu toe zeer rustige herfst... weinig onweer, weinig storm. Jammer dat de opgebouwde warmte van de Noordzee niet wordt benut.  :-[ :-X

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

lander20

misschien dat het warme noordzeewater word benut wanneer er flink koude lucht tot bij ons komt en ons flinke sneeuw(buien) gaat geven ;)
maar dan moet de stroming wel N/NW zijn ipv NO

Powered by EzPortal