Winterverwachting 2014-2015 (discussie topic)

Topic gezien door 285840 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 11 jul 2014 - 08:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

winter

Citaat van: PatrickM op wo 05 nov 2014 - 23:22
Voor de verduidelijking, op deze manier als ik het goed heb: In Duitsland ligt een mini L waardoor je dus de isobaren tegen de klok in volgt. Dat klopt ook als je de isobaren van de andere lage en hoge druk gebieden volgt. Dus dan kom je voor Nederland inderdaad uit op een NNO wind. ;)



Jo kei duidelijk uitgelegd mbv die pijltjes! Hartstikke bedankt! Dus als die kaart klopt krijgen we relatief lage temp. Met in noorden de laagste temperaturen en zuidwesten de hoogste. En misschien nog sneeuwbuien ook zelfs. Al is het zeer lange termijn.

winter

Hoe snel kan mist ontstaan. Want 's Ochtends zei een vriend van mij dat er geen mist was. Maar toen ik een half uur later naar buiten ging was het mistig en zeer koud?

grizzrh

Mist kan zeer snel vormen weet niet de exacte tijd maar het kan van het ene op het andere moment mistig zijn..

Was net even de 10cm temp aan het bekijken en in het zuid-oosten van brabant is het momenteel -0.4c bij de extremen van vandaag staat ook -1.4c 10cm temp in het zelfde gebied in brabant. Voel goed om weer eens wat blauw te zien op een actuele kaart!!
Doenrade, Limburg

JerryL

Als Accuweather gaat voor een koude winter in Oost Europa weet ik zeker dat wij daar ook van kunnen gaan genieten. De Oost Europeanen komen al massaal naar West-Europa, hun geld nemen ze niet mee (eerder het onze) maar ze kunnen dan op z'n minst hun weer meenemen.

Even zonder dollen: er zullen vast wel een aantal momenten zijn waarop wij ook in dezelfde drukgebieden komen dan wel worden aangeraakt.

En bovendien: het zijn verwachtingen. Ik verwacht aan het eind van het jaar ook een dertiende maand, maar of hij komt.......

winter

Wanneer komt Jan zijn verwachting? Heeft hij die niet meestal rond deze tijd?
Daarnaast ECMWF laat de hele tijd vanaf +- 16 november met een significant aantal leden de temp dalen. Met max +5 graden en 's Nachts rond de 0. Voor het noordoosten zelfs 4 leden die tussen de  16de en 20ste een kans geven op de eerste ijsdag.

Hector Pascal

Citaat van: Reed Timmer op wo 05 nov 2014 - 22:42
Oh ok. Een beetje lastig met de kaart die winter heeft gepost. Ben zelf ook geen pro in weerkaarten lezen.
Als je dat van jezelf weet, dan zou je ook geen antwoord moet geven op zijn vraag...
Het is namelijk een laagdrukgebied en komt de wind dus uit noordoost.
Nul bestaat niet.

Weerfreak 1337

Citaat van: winter op do 06 nov 2014 - 10:56
Wanneer komt Jan zijn verwachting? Heeft hij die niet meestal rond deze tijd?
Daarnaast ECMWF laat de hele tijd vanaf +- 16 november met een significant aantal leden de temp dalen. Met max +5 graden en 's Nachts rond de 0. Voor het noordoosten zelfs 4 leden die tussen de  16de en 20ste een kans geven op de eerste ijsdag.

Het is inderdaad opvallend dat op de langere termijn wat meer leden voor kouder weer gaan, maar laten we niet te overhaast conclusies trekken, en ik hoop dat je het met me eens bent dat deze kansen totaal niet overheersend zijn in de pluim. Grootste kans is nog steeds op temperaturen tussen 5 en 10 graden.
Neemt natuurlijk niet weg dat het interessant is om te volgen!! :)

Edit:

Op het moment is het nog vrij fris in grote delen van Nederland. De mist/nevel lost niet al te makkelijk op in deze tijd van het jaar.




Groetjes

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

extremeweather

Citaat van: Hector Pascal op do 06 nov 2014 - 11:02
Als je dat van jezelf weet, dan zou je ook geen antwoord moet geven op zijn vraag...
Het is namelijk een laagdrukgebied en komt de wind dus uit noordoost.

Ik dacht dat dat een hoog was. Maar het blijkt dus een laag te zijn.

xzaz

Goede avond, bijna nacht hier in west Australië!

Morgen weer terug naar Nederland en dan kan het winter seizoen eindelijk beginnen! Die hitte hier is soms niet te harden.
De winter is nog niet eens begonnen!

juno

Inderdaad ik vind hem ook niet zo negatief, kan in principe alle kanten op met deze verwachting.

Citaat van: J op wo 05 nov 2014 - 23:44
Ik vind de verwachting van Accuweather helemaal niet zo negatief. Overall te koud in oost-Europa ja.. Betekent niet dat wij geen kou kunnen krijgen. Het ligt er ook maar aan hoe je die verwachting interpreteert. ''Fewer storms'' slaat een beetje kant noch wal.. Al snel hebben we er minder ja omdat vorig jaar zo extreem veel hadden... ligt er maar net aan wat ze onder minder verstaan... Ze hebben het er ook over dat Duitsland zachtere en koudere periodes krijgt met gemiddeld een normale of iets te koude winter. Ok, wij liggen iets westelijker maar toch. Ze hebben het ook over regelmatig een hogeluchtdrukgebieden boven Scandinavië. Met kennis die we hebben dat een H met de klok meedraait en de kou die dan in oost Europa is hoeft dat niet slecht te zijn (uiteraard afhankelijk van precieze positioneringen op dat moment)

lans

Ik heb het idee dat ook alleen over negatieve verwachtingen gepraat word terwijl de meeste die ik lees gaan voor een normale of iets te koude winter.   
achterhoek

mauriceb

1 Maart zullen we het weten, er is nl. toch geen touw aan vast te knopen. Niks is een garantie hier voor winter in NLD. De kans op een normale winter is dan ook het grootst. Met een beetje mazzel als de druk systemen goed liggen hebben we ijskou, of een noordstroming met wat sneeuw. Ligt het net 'verkeerd' of tja echt hollands zeg maar dan waait de wind vanuit west of zuid en is het zacht.

Wel is het interessant om te zien of de aanzienlijke sneeuwtoename onder de 60e breedtegraad in Eurazië invloed gaat hebben op deze winter voor ons.

winter

In centraal Nederland wordt een aanval gedaan op de eerste nachtvorst van deze winter.
30 daagse verwachtingen van weer.nl de hoop op sneeuw neemt toe :)
http://www.weer.nl/30-daagse-verwachting.html

petje


gilleeesss

Kreeg dit van ashley op fb :) vind wel eens interesant om te posten.. een SSW kan wel eens erg vroeg komen dit jaar..


Weerfreak 1337

Zeer grote spreiding in de nieuwe pluim (dag 10 en verder).
Grootste klomp leden blijft op de "klimatologische toer" doorgaan (+-80%), verdere daling van het gemiddelde dus. Terwijl een ander klompje voorjaarsachtige temperaturen berekend en een ander klompje juist lage temperaturen met (kans op) vorst.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marc.S

Ik lees hier nogal veel positieve berichten deze avond over eventueel winterweer eind vd maand (wat nog lang niet zeker is natuurlijk) De eerste tekenen van een verandering in het weerpatroon komen in zicht. Ook een SSW lijkt vroeg te starten dit jaar aan het plaatje te zien! :o ik hoop dat dit echt eens een keer waarheid gaat worden!!  ::)

stratocumulus

Plaatselijk is het in Europa al volop winter, dat mag van mij lekker uit gaan breiden, hoewel plaatselijk 5 METER sneeuw zoals in de Alpen plaatselijk wordt verwacht, toch echt teveel van het goede is  :o

lans

Hoe gaat het met het ijs aangroei en de sneeuw in Siberië?
achterhoek

Henk1976


Powered by EzPortal