Winterverwachting 2014-2015 (discussie topic)

Topic gezien door 285867 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 11 jul 2014 - 08:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op di 04 nov 2014 - 18:49
Ah, i see. Duidelijk.
Ja in dat opzicht zou je inderdaad een sprankje hoop uit die ontwikkeling kunnen halen. Maar met dat minimale sprankje is het op 240h vooruit wel bekeken denk ik ;).

Jah, het is ver weg. Wilde het meer aankaarten als grootschalige ontwikkeling, dus begrijp me niet verkeerd. :P
Of het patroon wat meer geblokkeerd gaat raken, dat is en blijft afwachten, en bovendien moet dan ook nog eens alles op z'n plek vallen. Iets wat voor ons land vaak heel moeilijk is... :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

lans

Ik hoor steeds meer mensen zeggen volgende week sneeuw en op twitter en facebook gaat dit bericht rond.

http://www.nu.nl/binnenland/3670180/volgende-week-mogelijk-sneeuw-in-nederland.html

Er staat onder het bericht gepubliceerd in januari dus vreemd hoe dit dan zo rond gaat en niemand het even goed leest.

Het gaat natuurlijk nooit sneeuwen volgende week.
achterhoek

JerryL

Citaat van: lans op wo 05 nov 2014 - 14:58
Ik hoor steeds meer mensen zeggen volgende week sneeuw en op twitter en facebook gaat dit bericht rond.

http://www.nu.nl/binnenland/3670180/volgende-week-mogelijk-sneeuw-in-nederland.html

Er staat onder het bericht gepubliceerd in januari dus vreemd hoe dit dan zo rond gaat en niemand het even goed leest.

Het gaat natuurlijk nooit sneeuwen volgende week.

Met de sociale media kun je mensen al snel foppen. Beetje op Telegraaf achtige wijze iets schrijven zodat iedereen denkt van: ''dat moet ik aanklikken, daar wil ik meer over weten'' al snel blijkt dat het niet zo spannend was.

gilleeesss

Ik denk dat we de eerste winterprik gaan hebben 3-4de week november, zoals ik al in vele pols heb aangevinkt dat het 2de helft van november eerste vlokjes gingen vallen. Ben benieuwd :) je ziet wel duidelijk de hogedruk in het noorden.. Maar het is nog afwachten of het allemaal goed valt :)

winter

giless klopt dat had ik ook al verwacht. Pas 2e helft van november zien we meestal pas de eerste natte sneeuwbuien. Zie hieronder begin 3de week november hard dalend temperatuur bij een significant aantal leden.
Vandaag was het 's ochtens hier al ijskoud.

Ijsbloem

 ;) Ik denk dat we dan heel erg moeten gaan genieten van die winterprik.
Was ik al niet sceptisch over de komende winter. Dit ben ik nu voor 99 procent na het zien
van de winterverwachting van Accuweather.
Als er één bureau al jaren lang achter elkaar akelig dicht bij het juiste eind heeft dan is dat dit model wel.
Accuweather gaat voor een koude winter in oost Europa, en voor stormachtig , nat en zacht voor ons gebied.
Judah Cohen gaat inderdaad gelijk krijgen met een verhoogde kans op blokkades boven noord europa/scandinavie
maar helaas ligt die blokkade toataal verkeerd, namelijk in de buurt van oost europa.
Wij krijgen een winter meet een meest zuidelijke stroming , waar we overigens nu al oneindig inzitten.
2016 mot hem worden ! zeker weten (   ;) )
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Ijsbloem

@ winter..... :D
Zeg, overdrijf je niet een beetje veel...; ijskoud....?     ;)
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

winter

Ik heb een vraagje ik kan niet zo goede zulke weerkaarten lezen. Kan iemand uitgebreid maar wel in gemakkelijk Nederlands vertellen wat hier nu te zien is. Ik begrijp wel het verschil tussen een hoog- en laagdrukgebied. Maar, hoe zie je nu of de wind uit het noordoosten komt of uit het zuiden?
Alvast bedankt!


Iets anders wat interessant is en van invloed kan zijn op onze winter. Is de snelle ijsgroei op de Noordpool. Ze meten ruim de hoogste waarde van de afgelopen waarden. Het opp. is nagenoeg even groot als het gemiddelde tussen de periode 1981-2010. Waarschijnlijk zal het ijs wel minder dik zijn.
http://nsidc.org/arcticseaicenews/

Saltymax


gilleeesss

Citaat van: Ijsbloem op wo 05 nov 2014 - 18:34
@ winter..... :D
Zeg, overdrijf je niet een beetje veel...; ijskoud....?     ;)

Nuja ik vind het ook 'ijskoud' als je vergelijkt met week geleden. Terwijl het niet eens ijskoud is, het is eindelijk normale temps van het jaar :)

Hier nu tact 3.8°C en grastemp 1.0°C... Hopelijk eens eerste grondvorst hier in mijn streek & hopelijk vallen die blokkades tocch nog onverwacht op de goeie plaats, omdat vorig jaar toch ook 100 voorspellingen mis waren, dit jaar kan het dan ook wel eens gebeuren ;)

winter

Citaat van: gilleeesss op wo 05 nov 2014 - 18:48
Nuja ik vind het ook 'ijskoud' als je vergelijkt met week geleden. Terwijl het niet eens ijskoud is, het is eindelijk normale temps van het jaar :)

Hier nu tact 3.8°C en grastemp 1.0°C... Hopelijk eens eerste grondvorst hier in mijn streek & hopelijk vallen die blokkades tocch nog onverwacht op de goeie plaats, omdat vorig jaar toch ook 100 voorspellingen mis waren, dit jaar kan het dan ook wel eens gebeuren ;)

Ja klopt dat zal het wel zijn. Maar natuurlijk de diepvriestemperaturen moeten nog komen. Weet je wat mij wel opvalt. De jetstream is dit jaar een flink stuk zwakker dan t.o.v. vorig jaar. En volgens had die vorig jaar een groot aandeel in het negatieve weer voor ons dan! :P

extremeweather

Citaat van: winter op wo 05 nov 2014 - 18:39
Ik heb een vraagje ik kan niet zo goede zulke weerkaarten lezen. Kan iemand uitgebreid maar wel in gemakkelijk Nederlands vertellen wat hier nu te zien is. Ik begrijp wel het verschil tussen een hoog- en laagdrukgebied. Maar, hoe zie je nu of de wind uit het noordoosten komt of uit het zuiden?
Alvast bedankt!

Als ik het goed heb dan komt de wind uit het zuid oosten op jou geposte kaart. Bij een hogedrukgebied komt de wind uit de hoek met de klok mee. Een lagedrukgebied zorgt voor wind die uit de hoek komt tegen de draairichting van de klok. Dus een kwestie van de isobaren volgen.

Hieronder staat een kaart van 30 oktober 2000 (gewoon de eerste de beste kaart via Google gevonden). Een diepe laag ligt ten noorden van de Britse Eilanden. Als je de isobaren tegen de klok in volgt, dan zie je dat de wind uit het zuid westen komt (in dit geval was er een ZW storm).



Weerfreak 1337

Citaat van: Ijsbloem op wo 05 nov 2014 - 18:31
;) Ik denk dat we dan heel erg moeten gaan genieten van die winterprik.
Was ik al niet sceptisch over de komende winter. Dit ben ik nu voor 99 procent na het zien
van de winterverwachting van Accuweather.
Als er één bureau al jaren lang achter elkaar akelig dicht bij het juiste eind heeft dan is dat dit model wel.
Accuweather gaat voor een koude winter in oost Europa, en voor stormachtig , nat en zacht voor ons gebied.
Judah Cohen gaat inderdaad gelijk krijgen met een verhoogde kans op blokkades boven noord europa/scandinavie
maar helaas ligt die blokkade toataal verkeerd, namelijk in de buurt van oost europa.
Wij krijgen een winter meet een meest zuidelijke stroming , waar we overigens nu al oneindig inzitten.
2016 mot hem worden ! zeker weten (   ;) )

Dat is vaak net het probleem, blokkades die op de verkeerde plek liggen. Erg jammer.
Laten we hopen dat het anders loopt, en dat we eindelijk eens uit die oneindig lange zuidstroom komen.
Piet Paulusma had het ergens twee weken terug (?) over record zuidenwind in Nederland.  :o

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Danny

De nieuwste GFS run (12z) ziet het positief in als het om kou in de 2de helft van November gaat. Het Azoren Hoog gaat aan de wandel waardoor wij in een noord stroming terecht komen. Met het warme water en koude bovenlucht kan het in deze setting makkelijk buien opleveren.

Termijn is lang en onbetrouwbaar dus gewoon volgende de komende tijd en afwachten of de kaarten zo blijven.

winter

Reedt Timmer. Hartstikke bedankt is nu al een stuk duidelijker!

TaL

Citaat van: Reed Timmer op wo 05 nov 2014 - 18:56
Als ik het goed heb dan komt de wind uit het zuid oosten op jou geposte kaart. Bij een hogedrukgebied komt de wind uit de hoek met de klok mee. Een lagedrukgebied zorgt voor wind die uit de hoek komt tegen de draairichting van de klok. Dus een kwestie van de isobaren volgen.

Hieronder staat een kaart van 30 oktober 2000 (gewoon de eerste de beste kaart via Google gevonden). Een diepe laag ligt ten noorden van de Britse Eilanden. Als je de isobaren tegen de klok in volgt, dan zie je dat de wind uit het zuid westen komt (in dit geval was er een ZW storm).


Nee, de wind komt uit het noorden/noordoosten ;)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

extremeweather

Citaat van: TaL op wo 05 nov 2014 - 21:32
Nee, de wind komt uit het noorden/noordoosten ;)

Oh ok. Een beetje lastig met de kaart die winter heeft gepost. Ben zelf ook geen pro in weerkaarten lezen.

PatrickM

Voor de verduidelijking, op deze manier als ik het goed heb: In Duitsland ligt een mini L waardoor je dus de isobaren tegen de klok in volgt. Dat klopt ook als je de isobaren van de andere lage en hoge druk gebieden volgt. Dus dan kom je voor Nederland inderdaad uit op een NNO wind. ;)


Ijsbloem

 ;)  voor wat betreft de winterverwachting...
Moet natuurlijk zijn , zacht en te nat maar weinig kans op storm, dus soepkippenweer.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

J

Citaat van: Ijsbloem op wo 05 nov 2014 - 18:31
;) Ik denk dat we dan heel erg moeten gaan genieten van die winterprik.
Was ik al niet sceptisch over de komende winter. Dit ben ik nu voor 99 procent na het zien
van de winterverwachting van Accuweather.
Als er één bureau al jaren lang achter elkaar akelig dicht bij het juiste eind heeft dan is dat dit model wel.
Accuweather gaat voor een koude winter in oost Europa, en voor stormachtig , nat en zacht voor ons gebied.
Judah Cohen gaat inderdaad gelijk krijgen met een verhoogde kans op blokkades boven noord europa/scandinavie
maar helaas ligt die blokkade toataal verkeerd, namelijk in de buurt van oost europa.
Wij krijgen een winter meet een meest zuidelijke stroming , waar we overigens nu al oneindig inzitten.
2016 mot hem worden ! zeker weten (   ;) )

Ik vind de verwachting van Accuweather helemaal niet zo negatief. Overall te koud in oost-Europa ja.. Betekent niet dat wij geen kou kunnen krijgen. Het ligt er ook maar aan hoe je die verwachting interpreteert. ''Fewer storms'' slaat een beetje kant noch wal.. Al snel hebben we er minder ja omdat vorig jaar zo extreem veel hadden... ligt er maar net aan wat ze onder minder verstaan... Ze hebben het er ook over dat Duitsland zachtere en koudere periodes krijgt met gemiddeld een normale of iets te koude winter. Ok, wij liggen iets westelijker maar toch. Ze hebben het ook over regelmatig een hogeluchtdrukgebieden boven Scandinavië. Met kennis die we hebben dat een H met de klok meedraait en de kou die dan in oost Europa is hoeft dat niet slecht te zijn (uiteraard afhankelijk van precieze positioneringen op dat moment)

Powered by EzPortal