Winterverwachting 2014-2015 (discussie topic)

Topic gezien door 285843 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 11 jul 2014 - 08:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Weerfreak 1337

Maar in 2007 nog meer winterweer als afgelopen winter, slechter kan dus niet(!). 0 Hellmannen is een zeldzaamheid.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

JerryL

Nee, het wordt gewoon een flinke winter. Het beste blijft bewaard. Zodra straks de eerste lage pluimen worden gesignaleerd komen we heus in een neerwaartse spiraal terecht. Daar hebben we, mede gelet op de vorige winter, RECHT op!

Jasneker

Nederland is het land van de gematigde zeeklimaat winters, dus de kans op een zachte winter is groter met nu en dan een Vorst periode erin dan een strenge winter.
Recht hebben we nergens op, het weer doet wat het wil, en we kunnen er alleen maar van genieten of er een hekel aan hebben.

Het word natter in Nederland dus een wat grotere winterse neerslag als de omstandigheden precies goed zijn is mogelijk.
Warmer wordt het ook dus er is een steeds grotere kans op zachtere winters zeker als dit doortrekt en ook overal het zeewater verder opwarmt.

Voorspellen? waag ik me niet aan, ik zie het wel, en geniet elke dag weer van het weer ;)
Hoewel een koude/sneeuwperiode het forum altijd lekker laat "warm" lopen :)

Het is mij om het even een zachte winter is goed voor de beurs met de gasrekening, een winterse periode is weer leuk om hier meee te lezen, en ik hoef toch niet meer dagelijks de deur uit.
Alvast maar een bosje wegenzout inslaan, nu goedkoop en vorig jaar heb ik het meeste niet nodig gehad.

Veel plezier met de winter, wat het ook mag worden.

Nopie

Citaat van: Weerfreak op vr 03 okt 2014 - 13:06
Maar in 2007 nog meer winterweer als afgelopen winter, slechter kan dus niet(!). 0 Hellmannen is een zeldzaamheid.

Inderdaad, 8 February 2007 hadden we sneeuw, vorig winter heb ik een vlok natte sneeuw gezien en dat was het.

gilleeesss

Citaat van: Nopie op vr 03 okt 2014 - 17:00
Inderdaad, 8 February 2007 hadden we sneeuw, vorig winter heb ik een vlok natte sneeuw gezien en dat was het.

Ja hier ook, 0 hellmanpunten ofzo idk. 3x eens lichte vorst gehad in de nacht en wat grondvorst & smeltende sneeuw. Voor de rest was het het weer dat volgende week komt waarschijnlijk..

@ijsbloem, vorig jaar zat ik te 'zeveren' tegen u dat het allemaal zever was dat je zei van warme winter, maar je zat er redelijk goed op. Maar  ik heb echt al dingen gelezen en gdaan zo van 'nog veel noten aan de bomen = goeie winter' en ja al die zever. je kan er echt niet op voortgaan. Ik denk dat we komende (2)maand gewoon de kaarten moeten in het oog houden om te kijken of er geen patroon in komt. We zien wel want: kouder dan vorig jaar zal het wel zijn.

Ik verlang gewoon naar de eerste spannende kaartjes die hier weer gaan komen.

Marc.S


ron12

Sneeuw en IJs dekking voor 11 Oktober, geen sneeuw in velden en wegen te zien in Europa
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marc.S


Johann

Citaat van: Marc.S op vr 03 okt 2014 - 22:01
Hier voor de mee lezers een interressant verhaal over de oktobersneeuw in Siberie en de daarop volgende winter bij ons, Spannend!! :)

http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weernieuws/ch/4c2c872a107976bc35a4366c6404c150/article/de_relatie_tussen_siberische_oktobersneeuw_en_onze_winter.html

Heb daar in het verleden ook al eens over geschreven. Model sCast.
Voor de geïnteresseerden:

Marc.S

Citaat van: Johann op vr 03 okt 2014 - 23:36
Heb daar in het verleden ook al eens over geschreven. Model sCast.
Voor de geïnteresseerden:
http://alpenweer.blogspot.ch/2010/10/veelbelovende-winterprognose-weermodel.html

Toen volgde er een schitterende decembermaand die bijna niet verwacht werd ! ::)

Deadmau5

Citaat van: TaL op di 30 sep 2014 - 20:42
2013?
Foutje, maar je weet wel wat ik bedoel.

Citaat van: ron12 op di 30 sep 2014 - 23:22
Wat was de overheersende stroming in 2007 eigenlijk, ik vraag dit omdat 2007 en 2014 nu gelijk staan met gemiddelde temperatuur. Wat de eerste 9 maanden betreft.http://www.weerstatistieken.nl/hellman REKORD HOOG ;)
Zowel 2006-2007 als 2007-2008 overwegend west. De zomer van 2007 was ook niet zo erg geslaagd, dus wellicht ook dan veel maritieme invloed.

Citaat van: Ijsbloem op do 02 okt 2014 - 23:25
Ron 12.
Goed punt.
Ondanks dat het weer geen geheugen heeft , de warmste septembers,
waarvan die van 2014 in dat rijtje passen werden allen gevolgt door zachte
winters en de ervaring dat koude of zachte winters in clusters komen , plus
het maar uitblijven van een trend naar maanden met eens een temp' onder normaal
lijkt mij een winter a la 2007 in 2015 zeer reeel.

Voorlopig deel ik je mening. Ook ik ga op basis van verschillende factoren voor een warmere winter. Enige verschil met vorig jaar is dat de kans op een SSW groter is, maar de situatie op zich is eigenlijk om eerlijk te zijn nog slechter dan vorig jaar. Daarom ga ik voor een vooral nattere winter dan vorig jaar, waar dat vorig jaar enkel in West-Benelux en de Britse eilanden was.

Een ding is zeker: we hebben heel wat nattigheid in te halen. Dit omdat de Atl. Oceaan er absoluut ongunstig inzit, en een WC op elk moment flink kan intensiveren.

Weerfreak 1337

Laat die WC dan nu maar komen, zijn we er hopelijk aan het begin van de winter weer vanaf. ;) :) Sterke westcirculaties duren gemiddeld een week of 6 tot 8 meen ik ergens een keer gelezen te hebben (van Johann? KNMI?) ??? :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Ijsbloem

Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Weerfreak 1337

Sja, je kunt zoveel rekenkracht erop zetten als je wilt, maar het weer blijft het weer, en een totaal andere situatie is vaak de waarheid.
Persoonlijk wacht ik gewoon rustig af.  :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

JerryL

Citaat van: Ijsbloem op di 07 okt 2014 - 10:11
:-[NCEP komt met een warme winter.

NCEP (Amerikanen) te warm. Japanners en Fransen komen met een normaal tot koude. Nu nog even de Britten en Duitsers en we zijn compleet. Kunnen we kijken hoe/wat.

Maar, het blijft voor nu koffiedik kijken. Al hoop ik dat de amerikanen het mis hebben of tenminste: dat het bij hen te warm is, hebben wij de kou die zij vorige winter hadden. Zij hadden niets de klagen afgelopen winter.

Nopie

Ach vorig jaar rond deze tijd waren er winterverwachtingen voor een extreem koude winter, uiteindelijk was het precies het omgekeerde. Geen touw aan vast te knopen.

Weerfreak 1337

Citaat van: Nopie op di 07 okt 2014 - 16:13
Ach vorig jaar rond deze tijd waren er winterverwachtingen voor een extreem koude winter, uiteindelijk was het precies het omgekeerde. Geen touw aan vast te knopen.

Daarom, volledig mee eens. Ik kijk niet verder dan 14 dagen vooruit.

7 tot 14 dagen vooruit: zoek een trend
5-7 dagen vooruit: het wordt langzaam duidelijk wat er voor weer gaat plaatsvinden. (Globaal gezien, bijv. ongeveer de temperatuur/neerslag)
2-5 dagen vooruit: je kunt je langzaam gaan "opmaken" voor het weertype dat verwacht/berekend wordt, zekerheid is "relatief groot" (niet in alle situaties natuurlijk)
1-2 dagen vooruit: details kunnen bekeken worden (denk aan sneeuw/onweer/storm
En natuurlijk bij situaties als onweer, storm en sneeuw, moet op de dag zelf genowcast worden om een duidelijk beeld/verwachting te schetsen.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marsel

Citaat van: Weerfreak op di 07 okt 2014 - 17:40
Daarom, volledig mee eens. Ik kijk niet verder dan 14 dagen vooruit.
**
1-2 dagen vooruit: details kunnen bekeken worden (denk aan sneeuw/onweer/storm
En natuurlijk bij situaties als onweer, storm en sneeuw, moet op de dag zelf genowcast worden om een duidelijk beeld/verwachting te schetsen.
**

I agree. Ik ben zeer content als  een verwachting die 24-36h geleden opgesteld is een dag later kloppend blijkt te zijn, zeker als het gaat om de door jouw aangehaalde fenomenen.
Ik noem ze altijd 'last-minute verschijnselen'.

Ijsbloem

Die seizoensverwachtingen kun je niet vergelijken met een weersverwachting voor enkele dagen tot een week.
Het betreft hier een compakte verwachting met een algemene trend .
Dat wordt gebaseerd op verschillende factoren. Niet te vergelijken met een verwachting waarin b.V. exakte
temperatuur wordt genoemd en waar de bui valt.
Overigens._.De Duitsers verwachten eveneens een zachte winter. Nu nog even Accuweather afwachten .
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

winter

Hoe heet die fransen site waarop je winterprognose kunt kijken per maand o.a.?
Dat vergeet je na een aantal maanden :P

Ijsgroei op Noordpool dit jaar een stuk beter dan de afgelopen jaren. Dat is het enige wat ik weet van de winter.

Powered by EzPortal