Winterverwachting 2014-2015 (discussie topic)

Topic gezien door 285790 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 11 jul 2014 - 08:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Weerfreak 1337

Citaat van: Johann op zo 28 sep 2014 - 15:12
Ook de afgelopen winter kwam de WC er niet tot nauwelijks aan te pas. Probleem van de zachte winter was dat de sturende druksystemen steeds weer op een foute plek positie lagen waardoor we steeds weer aan de warme kant van de jet (warme topgolf - trogvoorzijde) belandden. 

Nou je het inderdaad zegt, klopt! Maar dat was volgens mij vooral voor de maanden januari en februari(??). Kan me herinneren dat we vorig jaar vanaf eind oktober (bijv. de beruchte 28 oktoberstorm en de Sinterklaasstorm), toch wel met een serieuze (tijdelijke) WC te maken hadden die zeker tot eind december aanhield.  :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

ron12

Citaat van: Weerfreak op zo 28 sep 2014 - 14:50
Ik vind de laatste jaren de WC erg zwak en niet noemenswaardig, we hebben meer meridionale stromingspatronen dan die zeer sterke westcirculaties. Een uitzondering was natuurlijk afgelopen winter, toen we sinds maanden/jaren weer eens met een 3 maanden lange westcirculatie te maken kregen.  ;) :)

Ook dit jaar tot nu toe weinig (zuid)westenwinden naar mijn idee. Voornamelijk (noord)oost, oost en zuid(oost).
Hier zijn windrozen te bekijken http://www.knmi.nl/klimatologie/windrozen/index.cgi
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Johann

Citaat van: ron12 op zo 28 sep 2014 - 17:04
Hier zijn windrozen te bekijken http://www.knmi.nl/klimatologie/windrozen/index.cgi

We moeten wel goed onderscheid maken vwb wind aan de grond en hoogtestroming. Vwb de wind pak maar eens de windrozen van bv januari en februar erbij. Je ziet dan in Ned een zuidwestelijke en mn een zuidelijke component. Uit die hoek hoeven we geen winterkou te verwachten, sterker nog, het waren meest subtropische luchtmassa's die het weerbeeld bepaalden. Zuidelijke winden passen ook niet bij een zonaal (west) stromingspatroon maar waren in dit geval het gevolg van een meer meridionaal stromingspatroon waarbij wij steeds weer in de warme opgaande tak bivakkeerden. (zuid)

Deadmau5

Citaat van: Johann op zo 28 sep 2014 - 15:12
Ook de afgelopen winter kwam de WC er niet tot nauwelijks aan te pas. Probleem van de zachte winter was dat de sturende druksystemen steeds weer op een foute plek positie lagen waardoor we steeds weer aan de warme kant van de jet (warme topgolf - trogvoorzijde) belandden.

Al eens gekeken naar Schotland. De druksystemen waren er in een 100 jaar nog nooit zo laag geweest gemiddeld.

Komaan zeg, de grootste bullshit die ik ooit gehoord heb.

Johann

Citaat van: Deadmau5 op ma 29 sep 2014 - 10:51
Al eens gekeken naar Schotland. De druksystemen waren er in een 100 jaar nog nooit zo laag geweest gemiddeld.
Komaan zeg, de grootste bullshit die ik ooit gehoord heb.

Dat zegt helemaal niets over zonaal dan wel een WC, ook boven het Iberische Schiereiland zagen we dit immers steeds weer gebeuren.
Voor de duidelijkheid, in de atmosferische stromingen maken we onderscheid tussen 3 verschillende fasen. Te weten zonaal, meridionaal en een blokkade. Het eerste type stroming is de zonale variant die dus netjes van west naar oost loopt. Zodra de straalstroom gaan meanderen, spreken we van een meridionale stroming waarbij lucht of van noord naar zuid of van zuid naar noord stroomt.



De winter typeerde zich vooral door dat laatste. Grosso modo hadden we te maken met een zgn  Low Index  circulatie
Het begrip "low-index circulatie" is de aanduiding voor een atmosferische stroming welke door een  "kleine zonale index"  wordt gekarakteriseerd. De zonale index is daarbij proportioneel voor het aantal grootschalige golfstoringen verbonden aan het polaire front over het gehele  noordelijk halfrond, oftewel het  "golf aantal"



Bij een low-index situatie zien we in de hoogtestroming slechts 3 tot 4,  zeer lange golven  (Rossby) met een grote amplitude. Doordat de westwaarts gerichte verplaatsingssnelheid van zeer lange golven tegenover de oostwaarts gerichte zonale grondstroming zeer groot is, bewegen de lange golven zich nauwelijks nog in oostwaarts  richting en kunnen  zich zelfs in westelijke richting gaan verplaatsen (retrograde golven). Tot een typische low-index weer situatie behoort bijvoorbeeld een "blokkade. En toch hadden we een zachter winter ! Zoals we ook de afgelopen winter al uitvoerig hebben behandeld en ik je ook probeer duidelijk te maken lagen de sturende drukgebieden simpelweg op de verkeerde plaats vwb winterkou. In plaats daarvan dus steeds weer ZW tot Z

Overigens is het tegenovergesteld van een low-index situatie de zgn high-index circulatie. Het aantal golven is hoger, korter (minder amplitude) en ze bewegen sneller. Een high-index situatie wordt dus gekenmerkt door een sterke zonale hoogtestroming

Ten slotte nog even de kaart van het ECMWF (EC00) voor 6 oktober as. Ook nu een diepe depressie net ten noorden van Schotland maar van een zonaal stromingspatroon geen spoor ! Zoals al eerder opgemerkt, steeds weer hetzelfde (dit) spelletje sinds begin december.




TaL

Citaat van: Johann op ma 29 sep 2014 - 11:48


Mooi stukje leesvoer, dus eigenlijk zitten we al bijna 10 maand met hetzelfde overheersende stromingspatroon, best lang dus  :o
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Marc.S

Citaat van: TaL op ma 29 sep 2014 - 13:11
Mooi stukje leesvoer, dus eigenlijk zitten we al bijna 10 maand met hetzelfde overheersende stromingspatroon, best lang dus  :o

Jaaa nogal van lange duur..  ??? Hopelijk blijft de WC er de komende maanden uit en blijft dit patroon standhouden, pas dan zou het best kunnen dat we de komende (winter)maanden voor een paar mooie verrassingen komen te staan als alles op zn goede plaats valt ::) :P

Weerfreak 1337

Inderdaad een zeer interessant stukje van  Johann. :D
Beetje vergelijkbaar met de winter en de lente van 2013, waar we ook dit patroon hadden, maar dan vooral met de noordelijke component, koud dus. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Deadmau5

De enige blokkade die er was was boven de Aleutische eilanden. Nergens maar dan ook nergens anders! ...

En in de zomer is de kans op een WC een stuk kleiner uiteraard.

Nee sorry, ik geloof niet in uw theorie. (theorie dat je opnoemt klopt), maar wat je ervan maakt...

Deadmau5





Twee maal, een zonaal patroon, gewoon twee keer een datum ingetikt, eerste van de twee belangrijkste maanden.

TaL

Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Johann

Citaat van: Deadmau5 op di 30 sep 2014 - 19:47
De enige blokkade die er was was boven de Aleutische eilanden. Nergens maar dan ook nergens anders! ...
En in de zomer is de kans op een WC een stuk kleiner uiteraard.
Nee sorry, ik geloof niet in uw theorie. (theorie dat je opnoemt klopt), maar wat je ervan maakt...

De theorie op zich klopt alleen de toepassing van mij in dit geval minder tot niet.  >:(
Heb nog eens even de stromingspatronen en luchtdrukverdeling wat nauwkeuriger bekeken en moet constasteren dat je gewoon gelijk hebt. Daar heb ik met toch wat teveel laten leiden door de zuidelijke hoogtestroming(en) hier in de Alpen en hetgeen nog in mijn hoofd zat. Bij nadere beschouwing hadden idd te maken met een overheersende lageree luchtdruk omgeving Schotland. Ofschoon we vaak (regelmatig) de lagedrukgebieden zagen afsnoeren in zuidelijke richting met lagedruk boven de Middelandse Zee overheerste in Nederland en in groe delen van W-Europa de ZW component.  Hier in de Alpen de zuidelijke. Hoe dan ook een zgn low-index situatie met  de typische geblokkeerde hoogtestroming (was) dit dus zeker niet waarmee mijn stelling dus hopeloos de mist ingaat en het gelijk geheel aan uw kant is ! Volgende keer toch wat minder snel oordelen en eerst eens goed kijken. Dank voor de correctie en kritsche kanttekening ! ;)

Johann

Citaat van: TaL op di 30 sep 2014 - 20:42
2013?

Maakt op zich niet veel uit. Heb het nog eens (vluchtig) nagekeken en idd overheerste in Ned. een meest zonale stroming. Voor de Alpen pakte dit echter anders uit door de diverse cut-offs. Ik moet nog eens precies gaan kijken in hoeverre we te maken haden met een geblokkeerde hoogtestroming, die waren er zeker ook maar heb dat niet zo paraat en wil niet weer "de mist ingaan".

Onderstaand nog een stukje (link) van het KNMI dat ik net tegenkwam:

http://www.knmi.nl/cms/content/118252/winter_een_van_de_zachtste_in_300_jaar

ron12

Wat was de overheersende stroming in 2007 eigenlijk, ik vraag dit omdat 2007 en 2014 nu gelijk staan met gemiddelde temperatuur. Wat de eerste 9 maanden betreft.http://www.weerstatistieken.nl/hellman REKORD HOOG ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marc.S

Tis stil hier.. iemand misschien nog wat nieuwtjes over aankomende winter??  ::) 8)

Marc.S

Citaat van: Marc.S op do 02 okt 2014 - 21:43
Tis stil hier.. iemand misschien nog wat nieuwtjes over aankomende winter?? want ik lees ze erg graag ::) 8)

ron12

Citaat van: ron12 op di 30 sep 2014 - 23:22
Wat was de overheersende stroming in 2007 eigenlijk, ik vraag dit omdat 2007 en 2014 nu gelijk staan met gemiddelde temperatuur. Wat de eerste 9 maanden betreft.http://www.weerstatistieken.nl/hellman REKORD HOOG ;)
Nummer een nu !!!!!!!!!!! zie link
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Ijsbloem

Ron 12.
Goed punt.
Ondanks dat het weer geen geheugen heeft , de warmste septembers,
waarvan die van 2014 in dat rijtje passen werden allen gevolgt door zachte
winters en de ervaring dat koude of zachte winters in clusters komen , plus
het maar uitblijven van een trend naar maanden met eens een temp' onder normaal
lijkt mij een winter a la 2007 in 2015 zeer reeel.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Wittekerst

@ijsbloem, geen winter dus.
In mijn herinnering was winter 2007/2008 extreem zacht.

Ijsbloem

Die winter bedoel ik en was uitermate zacht.
Maar is mijn mening hoor vwb winter 15.
Pin je er dus niet op vast.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Powered by EzPortal