Winterverwachting 2014-2015 (discussie topic)

Topic gezien door 284789 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 11 jul 2014 - 08:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Weerfreak 1337

Citaat van: Danny op di 28 okt 2014 - 06:00
De oper run is wel een zeer koude als we naar de pluim kijken maar het gemiddelde daalt tegen die tijd gelukkig ook een behoorlijk stuk in de pluim.

Klopt, ik had het ook enkel over de oper. In de ochtendpluim is alles alweer weggepoetst (hopelijk wordt dat laatste woord niet vaak gebruikt deze winter :P).

Edit:

Komen opvallende kaarten in van ECMWF 12z, hier de kaart van +192 uur. Verandering van de luchtdrukpatronen in de maak volgens de oper.
Even afwachten hoe dat verder afloopt. (begin november brengt dit uiteraard nog geen winterweer!) Neemt niet weg dat het interessant is om te volgen. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Johann

Vlgs de laatste berekeningen van het NCEP Climate Forecast System krijgen we opnieuw een zachte winter !

Weerfreak 1337

Citaat van: Johann op di 28 okt 2014 - 19:42
Vlgs de laaste berekeninge van het NCEP Climate Forecast System krijgen we opnieuw een zachte winter !

We gaan het meemaken Johann :P Ik kijk niet verder dan 10 dagen voor een globale indruk, niet verder dan 5 dagen voor een wat exactere verwachting en niet verder dan 2 dagen voor detailverwachting.  :)
Maar uiteraard leuk om te volgen wat daar van uitkomt! :)

PS: Die warme kaarten zijn weer eens wat anders dan al die horrorwinter-verwachtingskaarten. :P

Edit:

De EC12z run eindigt op deze manier:


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marc.S

Citaat van: Johann op di 28 okt 2014 - 19:42
Vlgs de laatste berekeningen van het NCEP Climate Forecast System krijgen we opnieuw een zachte winter !

Was het vorig jaar niet zo dat ze rond de periode eind oktober een koudere winter voorspelden maar er toch een (zeer) zachte winter kwam?
Misschien kan het dit jaar weleens andersom wezen omdat de kaarten nu een warmere winter dan normaal aangeven, en wie weet volgt er dan wel een koude winter! ;D

winter

Citaat van: Weerfreak op di 28 okt 2014 - 19:45
We gaan het meemaken Johann :P Ik kijk niet verder dan 10 dagen voor een globale indruk, niet verder dan 5 dagen voor een wat exactere verwachting en niet verder dan 2 dagen voor detailverwachting.  :)
Maar uiteraard leuk om te volgen wat daar van uitkomt! :)

PS: Die warme kaarten zijn weer eens wat anders dan al die horrorwinter-verwachtingskaarten. :P

Edit:

De EC12z run eindigt op deze manier:



Vraagje wat kan je aan deze kaart nu zien. Hoe moet ik het lezen?

Ijsbloem

 8)Johann...zo.n soort kaarten zie ik al vanaf augustus en niet alleen NCEP
kliederd er rustig op los met rode en oranje verf, ook het  IRI  , CFS, Mett Office
de Japanners , de Russen en de Duitsers gaan allemaal voor een zachte tot
zeer zachte winter.
Helaas ga ik ook deze winter hoge ogen gooien met de Hellmann wedstrijd.
Ik denk dat we gewoon weer in het ritme zitten van een aantal zachte winters op rij.
We hadden er tenslotte in 2009 ook 12 jaar op moeten wachten.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Weerfreak 1337

Citaat van: winter op di 28 okt 2014 - 21:25
Vraagje wat kan je aan deze kaart nu zien. Hoe moet ik het lezen?

Je ziet het hoog boven Scandinavië afzakken/verbinding maken met een hoog bij Groenland en een hoog boven Oost-Europa. Ten zuidwesten liggen lagedrukgebied(jes)en in een lange trog over (zuid)west Europa. Bij ons steekt er een zwakke zuid tot zuidoostelijke stroming op, waarmee niet al te koude, maar ook weer niet zeer zachte lucht over ons land stroomt.
Dit is puur een beschrijving van deze kaart, dus niet hoe het daadwerkelijk gaat lopen (zie termijn > +240u). :)

Ik hoop je hiermee voldoende geïnformeerd te hebben! :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

mauriceb

Vooralsnog is er totaal geen verband van zachte winters, strenge winters in NLD gevonden dat ergens aan te koppelen is.
Vorige week hoorde ik ergens dat de UK (weer) een horrorwinter krijgt? Nu is het weer een warme verwachting van NCEP.
Discussieren over het weer is leuk en leerzaam maar die zgn. winterverwachtingen ben ik persoonlijk ook wel een beetje beu. Omdat het totaal nietszeggend is. Voor een land als Nederland met een zeeklimaat is het gewoon niet te doen en elke beetje gerespecteerde weerman/vrouw zou zich ook niet moeten wagen aan een winter(seizoens)voorspelling.

JerryL

Net zo min als de verhalen omtrent horrorwinters een 50% kans marge hebben, is dat ook nu weer van toepassing. Als je iets roept heb je een kans van 50% op Ja en 50% op Nee.

Maar goed, uitgaande van een warme winter. Nou lekker dan, weer zo een natte zomer.

Nopie

Ik geloof niet dat we weer een winter krijgen met 0 hellman getallen. Alles beter dan vorige winter.

Sneeuwbui

DE winter komt zo als die komt  ;), We kunnen er nu niks van zeggen of die zacht /normaal /koud wordt.

Hector Pascal

Citaat van: JerryL op wo 29 okt 2014 - 09:17
Net zo min als de verhalen omtrent horrorwinters een 50% kans marge hebben, is dat ook nu weer van toepassing. Als je iets roept heb je een kans van 50% op Ja en 50% op Nee.

Maar goed, uitgaande van een warme winter. Nou lekker dan, weer zo een natte zomer.
De berekening van 50% is een beetje kort door de bocht. Een kans op een horrorwinter dan wel koude of strenge winter is geen 50%. Dat zal zo rond 5% liggen. Het is niet een kwestie van wel of niet. De kans op zachte winters is vele malen groter, omdat dat de maatstaf is voor Nederland. Je zou het beste kunnen gokken op een zachte winter, dan heb je ongeveer 8 goed van de 10.
Nul bestaat niet.

Johann

Niet geschikt voor winterfreaks:
Ook de winterprognose van het ECMWF spreekt (zachte) boekdelen: kaarten anomalie T2m en ensembles 

JerryL

Gemiddeld te warm betekend wel (toch?) grotere kans op winterse neerslag. Als de Noordzee warm blijft, is de verdamping groter. Die paar dagen dat het wellicht zal vriezen komen dan dus samen met neerslag. Dan hebben we sneeuw....... of zeg ik iets onwaarschijnlijks?

JerryL

Citaat van: Hector Pascal op wo 29 okt 2014 - 11:16
De berekening van 50% is een beetje kort door de bocht. Een kans op een horrorwinter dan wel koude of strenge winter is geen 50%. Dat zal zo rond 5% liggen. Het is niet een kwestie van wel of niet. De kans op zachte winters is vele malen groter, omdat dat de maatstaf is voor Nederland. Je zou het beste kunnen gokken op een zachte winter, dan heb je ongeveer 8 goed van de 10.

Ja, oke iets te kort door de bocht. Maar de boodschap is duidelijk. Als je maar genoeg roept, heb je ooit wel eens gelijk. Of zoals De Dijk het heeft verwoord in ''Zoals nog nooit'' Wie er heel veel zegt. Lult ook wel eens raak. Als je nooit iets zegt. Lukt dat niet zo vaak

ron12

Ik vrees dat deze hele kalender jaar 2014, geen enkel Hellmann puntje gaat scoren, waarschijnlijk gaat November 1.2 tot 2.0 graden te warm gaat verlopen. Dat hoorden ik vanmorgen op de Duitse Radio.   
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Nopie

Citaat van: Johann link=
Niet geschikt voor winterfreaks:
Ook de winterprognose van het ECMWF spreekt (zachte) boekdelen: kaarten anomalie T2m en ensembles

Dat is behoorlijk negatief inderdaad, en voor de USA wordt er juist weer een koudere winter berekend volgens mij. Eigenlijk dezelfde situatie als vorig jaar dus. Maar we gaan het zien, zou wel weer een tegenslag zijn zeg ben dat zachte weer meer dan spuugzat.

mauriceb

Niet getreurd, die zgn prognose kloppen nooit dus dat scheelt :) we gaan het vanzelf meemaken. Het hoeft ook niet heel koud te zijn om toch een leuke winter met veel sneeuw te hebben.

gilleeesss

Het is misschien nog niet voor bij ons, maar UK met sneeuw volgende dinsdag? (Langetermijn..)


Weerfreak 1337

Citaat van: Hector Pascal op wo 29 okt 2014 - 11:16
De berekening van 50% is een beetje kort door de bocht. Een kans op een horrorwinter dan wel koude of strenge winter is geen 50%. Dat zal zo rond 5% liggen. Het is niet een kwestie van wel of niet. De kans op zachte winters is vele malen groter, omdat dat de maatstaf is voor Nederland. Je zou het beste kunnen gokken op een zachte winter, dan heb je ongeveer 8 goed van de 10.

De kans is nog altijd het grootst op een normale winter in Nederland. Dat betekend: tussen de 40 en 100 hellmannen, afwisselend koud en zacht met regelmatig winterse neerslag.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Powered by EzPortal