Lente discussietopic 2018

Topic gezien door 90928 bezoekers
Gestart door Marsel, vr 23 feb 2018 - 16:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Armand

Citaat van: Neochamp op zo 20 mei 2018 - 08:36
Vond het al zo stil hier. Toen er flinke koude aankwam was het een stuk drukker.
Lees al heel lang mee. Ben niet zo sterk in de voorspellingen etc als jullie.. Dus kan de berichte van Marcel en bijv Armand zeer waarderen.
Vond het best bizar. Al weken prachtig mooi weer. Vele echte lente dagen erin. Maar "niemand" die erover begon. Nu met de aankomende twee warme weken in het vooruitzicht... is het toch vrij bijzonder aan het worden.
Heb het idee dat de zonuren deze maand naar record hoogte zullen schieten.

Zouden deze blokkades kunnen aanhouden tot einde zomer Aub.

Mannen. Keep up the good work.

Welkom en wij nodigen je graag uit om lekker mee te discussiëren. Iedereen is welkom, met of zonder specifieke kennis over het weer ;)!

Nou mensen, als we de uitdraai van EC00 erbij pakken van vanochtend dan staan we toch aan het begin van een lange, zomerse periode. Gezien het warme weer van de afgelopen weken is dit ronduit uitzonderlijk te noemen!

Grofweg gezien ziet de situatie er zo uit voor de komende dagen:


Hogedrukgebieden domineren rond de regio Scandinavië/West-Rustland. Je ziet op deze kaart ook mooi dat er support komt vanuit het hogedrukgebied ten noorden van de Azoren op de Atlantische Oceaan dat later volgende week de plek over gaat nemen. Hierdoor ontstaat er toch weer opnieuw een vrij stevige blokkade waardoor wij in de Lage Landen terecht gaan komen in een oostelijke aanvoer over land met warme tot zomerse dagen voor het verschiet. Bovendien ligt er nabij Portugal een lagedrukgebied dat de aanvoer van warmere, continentale lucht als een soort motor versterkt. Het vergroot tevens de kans op een enkele onweersbui in onze omgeving door de aanvoer van vochtigere lucht. Al met al een zomerse setting van weerkaarten.

Pakken we de EC pluim voor Midden NL erbij dan zien we bovenstaand verhaal goed terug vertaald in de grafieken. De verwachting voor de temperatuur is dan ook redelijk consistent te noemen:


Tot en met volgend weekend zit er weinig spreiding in de pluim. De temperatuur komt elke dag tot rond de 25 graden, aan de kust mogelijk iets koeler mocht er een zeewind op gaan steken. Dit zijn natuurlijk prima temperaturen voor de meeste mensen. Daarna zien we de onzekerheid weer wat toenemen, maar tot en met eind mei gaat nog steeds een aardig deel voor tenminste 22-25 graden. We zien zelfs de kansen op 25+ ook toenemen, dus het zou mij niet verbazen als deze warme periode standhoudt tot en met eind mei. Pas begin juni zien we een wat duidelijkere dalende trend in de pluim. Dit is vrij logisch gezien de lange termijn waarover we dan spreken. Echter ook dan nog steeds genoeg kansen op tenminste 20 graden. Het ziet er dus voorlopig niet bepaald naar uit dat we te maken gaan krijgen met een langere koelere periode op lange termijn.

De GFS pluim oogt wat onzekerder vanaf volgend weekend, dus natuurlijk geen garantie geboden.

De neerslagpluim is vervolgens schrikbarend leeg:


We zien geen structurele signalen voor neerslag terug, zelfs niet op wat langere termijn. Komende periode lijkt dus naast aangenaam warm, ook redelijk droog te gaan verlopen. We zien wel een aantal hoge pieken in de pluim terug. Dit kan men verklaren doordat er elke dag wel kans is op een lokale (onweers)bui. Het zal niet gaan om grootschalig onweer, maar eerder een lokale plensbui. Het kan dus ook best gebeuren dat we straks over een dikke week grote lokale verschillen hebben qua neerslagtekort in cijfer. Echter over het algemeen heeft de natuur niet veel baat aan een plensbui, gezien het water dan minder goed opgenomen wordt. De grootste kans op een lokale onweersbui is weggelegd voor de zuidelijke regio's, gezien hier de lucht meer onstabiel is. Specifieker voor de komende dagen is er vandaag voornamelijk kans op een lokale bui in Limburg en het oosten van Noord-Brabant en morgen en dinsdag voornamelijk in de zuidelijke regio's.

Door dit droge weer zal ook het neerslagtekort flink gaan oplopen:


Het lijkt erop dat we opnieuw opweg zijn naar een uiterst droog voorjaar. We zien ook een grotere spreiding terug, dit weergeeft het scenario mocht er een lokale plensbui vallen. Zoals ik eerder al heb uitgelegd: in cijfers neemt het neerslagtekort dan af, maar de natuur heeft er niet veel aan.

Als we even samenvatten dan zien we dat we minstens tot volgend weekend een warme, zomerse week tegemoet gaan zien. De zon zal vaak aanwezig zijn en de temperaturen zullen oplopen naar een aangename 25 graden. De kustregio's blijven wel gevoelig voor een zeewind, echter dit blijft even afwachten. Bovendien zal er over deze periode weinig neerslag gaan vallen. Er is een lokale kans op een (onweers)bui, maar geen grootschalig onweer over heel het land voorlopig. De droogte zal hiermee in een groot deel van het land aanhouden. Ook na volgend weekend zijn de kansen op warm, zomers en misschien wel even tropisch weer nog niet verkeken.

Ik zou zeggen, mensen geniet ervan! Dit is uiterst zeldzaam dat we zo een goede meimaand beleven. Vergeet bovendien niet de tuin van water te voorzien mocht het nodig zijn. ;)

GeneralDuke

Het is inderdaad fantastisch buiten. Gisteren hier in Nijmegen toch lang grijs met motregen, maar dat maakt vandaag ruimschoots goed. En morgen. En dinsdag. En... ;D
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Eveline

Wow wat een weer. En wat een kaarten en voorspellingen voor komende 2 weken. Hopelijk blijft dit inderdaad zo tot eind september, met af en toe regen en onweer!

Hier nog een meelezer hoor. Kan mij heugen dat er eena is geschreven dat als je inhoudelijk niets te vertellen hebt over het weer je beter niet kan posten.. aangezien ik geen weer kan voorspellen is het steeds bij meelezen gebleven ;)

Geniet allemaal verder van deze mooie dag!

Tyshane

Citaat van: Eveline op zo 20 mei 2018 - 16:52
Wow wat een weer. En wat een kaarten en voorspellingen voor komende 2 weken. Hopelijk blijft dit inderdaad zo tot eind september, met af en toe regen en onweer!

Hier nog een meelezer hoor. Kan mij heugen dat er eena is geschreven dat als je inhoudelijk niets te vertellen hebt over het weer je beter niet kan posten.. aangezien ik geen weer kan voorspellen is het steeds bij meelezen gebleven ;)

Geniet allemaal verder van deze mooie dag!

Ja jij bent toch al een tijd lid, komt me bekend voor iig. Maar je hoeft hier niet alleen te reageren met deskundigheden over het weer hoor. ;). Gewoon met andere weerliefhebbers je enthousiasme delen juist, leuk! En diegenen die er meer vanaf weten plaatsen dan af en toe wat meer info. :)

Eveline

Nou dan zal ik dat zeker doen Tyshane ????

htoutenh

Geldt ook voor mij! Ben buitengewoon geïnteresseerd in het weer in al haar vormen, maar kan inhoudelijk niet tippen aan bijdragen als van Marsel. Op basis van de weerkaarten mag ik graag mijn eigen verwachtingen samenstellen, maar heb daar als leek niet de inhoudelijke achtergrond bij als van de echte meteorologen. Maar die bijdragen worden hogelijk gewaardeerd en hopelijk gaan jullie daar nog lang mee door!

Marsel

Citaat van: Eveline op zo 20 mei 2018 - 16:52
Wow wat een weer. En wat een kaarten en voorspellingen voor komende 2 weken. Hopelijk blijft dit inderdaad zo tot eind september, met af en toe regen en onweer!
Hier nog een meelezer hoor. Kan mij heugen dat er eena is geschreven dat als je inhoudelijk niets te vertellen hebt over het weer je beter niet kan posten.. aangezien ik geen weer kan voorspellen is het steeds bij meelezen gebleven ;)
Geniet allemaal verder van deze mooie dag!

Dit bericht is niet zozeer aan jou gericht Evenline. Maar ik wil elke meelezer, jong of oud, expert of leek graag uitnodigen om gewoon bijdragen te blijven posten als je daar zin in hebt of het gevoel hebt iets aan het forum toe te kunnen voegen. Wat we wel altijd hebben gepretendeerd hebben is liever geen 'roeptoeterforum' te willen worden. De meteorologische wereld staat immers al bol van schreeuwig infotainment. De ene 'expert' valt over de andere heen in de aanloop naar bijzondere events, en soms wordt elkaar het licht niet in de ogen gegund.

Dat ongefundeerde geroep willen we dus beperken. Maar als je denkt een zinnige, of iets minder zinnige ;) bijdrage te hebben, gewoon posten! Al zijn het 'maar' kleine constateringen op de weerkaarten, waarnemingen bij jou in de buurt of bijdragen op basis van je eigen vergaarde kennis. Gewoon posten! Ook vragen over het weer, gewoon stellen. Zo houden we het forum gezamenlijk in leven en bovendien leerzaam, ook in de minder drukke periodes.

htoutenh

Mag ik daar gelijk een vraag aan koppelen, Marsel? We hebben het hier over het mooie weer van de komende één à twee weken, toch zie je in de kaarten van GFS behoorlijk wat neerslagsignalen tot ruim boven midden Nederland voor de komende dagen. Overdrijft het GFS hier een beetje?

Marsel

Citaat van: htoutenh op zo 20 mei 2018 - 18:56
Mag ik daar gelijk een vraag aan koppelen, Marsel? We hebben het hier over het mooie weer van de komende één à twee weken, toch zie je in de kaarten van GFS behoorlijk wat neerslagsignalen tot ruim boven midden Nederland voor de komende dagen. Overdrijft het GFS hier een beetje?

GFS heeft zeker die neiging. Ook in de huidige situatie zie je dat buien te ver noordelijk worden gesimuleerd. Maar vergis je niet, ook EC komt de komende week nog af en toe met forse neerslagpieken, veelal door dagelijkse gang en in samenspraak met ULL invloeden gedicteerd. Die onweerskans blijft dus bestaan, maar met name over de zuidelijke helft. Dinsdag overigens wel op uitgebreidere schaal tot over het midden.

Eigenlijk is het op alle dagen vwb die noordelijkste grens de vraag in hoeverre de locatie van het ULL dat opvullend ten zuidwesten van ons land aanwezig blijft goed weergegeven wordt. Impulsen langs de rand kunnen in samenspraak met convergentie in de grenslaag onweersbuien aanwakkeren. Per run en per model ligt dat systeem soms wat dichterbij (=onweersbuien over de zuidelijke helft) en soms wat verder weg (=droog en zonnig). Details zullen later volgen, maar dat verklaart het springerige karakter.

Neochamp

Dank jullie wel voor het warme welkom. Beetje laat, maar was aan het genieten van het mooie weer.

Het weer is in alle opzichten een interessant iets voor mij. Ik ben wel een zomer mens.
Heb helemaal niks met koude. Maar weer wel met extremen in het weer.. Dus zo een koude periode als eind Februari kan ik dan wel waarderen.

Die hadden jullie hier al snel in de smiezen.

Afijn. Zal proberen zo af en toe ook een constructieve bijdrage te kunnen leveren.
Vind het een leuk forum. En de manier waarop.men hier met elkaar omgaat bevalt me prima.

htoutenh

Dank je Marsel voor de uitleg. Dat wordt dus nowcasten voor het midden (ik woon hier in de Achterhoek) de komende dagen. Overigens kunnen we hier wel wat water gebruiken. Maar verder blijft het natuurlijk genieten van dit prachtige weer!

Arend

Citaat van: winter67 op zo 20 mei 2018 - 10:43
Echt niet normaal dit weer. Behoorlijk slecht voor de boeren en natuur hier is de grond zo droog als een kurk en de dijken hier zie je dat de bovenlaag zo droog is dat het scheurt voorlopig geen regen te zien integendeel het gaat in het weekeinde de 30 mss aantikken

De laatste run van EC laat ook weer zoiets zien voor het aankomende weekend. Het gemak waarmee de warmte zich aan ons opdringt in combinatie met het totaal afwezig zijn van een beetje fatsoenlijke neerslag baart me zorgen. Ik wil mijn oude klimaat terug, helaas is dat niet meer mogelijk. Ik probeer er in te berusten, maar dat valt niet mee. In ieder geval is het sproeiseizoen hier weer officieel van start gegaan.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

dennis089

klimaat lijkt inderdaad echt in rap tempo extremer te worden en vaak ook flink warm.. stel je voor je moet met dergelijke temperaturen in de hitte werken. wij hebben helaas geen siesta's.  ::)

Global warming

Dit is geen lenteweer meer maar volop zomer. Nog kans dat mei 2018 recordwarm wordt?

Eveline

 Wat een weertje.. Dit is inderdaad gewoon volop zomer! En dan te denken dat dit weer 2 weken aan gaat houden..

Ben benieuwd voor hoelang. Dat het nu eens in de zomervakantie wel ook dit weer mag zijn..

Arend

Citaat van: Global warming op ma 21 mei 2018 - 14:25
Dit is geen lenteweer meer maar volop zomer. Nog kans dat mei 2018 recordwarm wordt?

Een mooi overzicht om tot een record voor mei te komen met allemaal verschillende scenario's vind je via onderstaande link.

http://www.mscha.org/knmi/month.cgi?station=260&month=5
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

martijn

inderdaad wat een weer op dit moment buiten, alleen voor de natuur is dit wel heel slecht, de krachtige oostenwind zorgt natuurlijk voor extra uitdroging

Tam

Wat mij het meeste opvalt is dat er nergens in Europa echte hitte zit. Wat we 'normaal' wel eens zien is dat de hitte ergens vandaan stroomt naar onze omgeving. Maar nu is het overal een beetje hetzelfde. Als we deze setting nu in de zomer hadden waarbij de hitte wel ergens aanwezig was.... 8)



Murk

In Delft is vanmorgen toch vrij veel water gevallen. Fijn voor de natuur  :)
Is toch eigenlijk ideaal: goede temperaturen met flink wat zon overdag, 's avonds en 's nacht wat buien.

Tyshane

Leuk dat het weer iets drukker op het forum begint te worden en er weer een beetje leven in komt! :)

Citaat van: Murk op di 22 mei 2018 - 09:32
In Delft is vanmorgen toch vrij veel water gevallen. Fijn voor de natuur  :)
Is toch eigenlijk ideaal: goede temperaturen met zon flink wat zon overdag, 's avonds en 's nacht wat buien.

Dat vind ik ook het meest ideaal, koelt het in de nacht weer wat af en het is goed voor de natuur. En hopelijk onweer!

Powered by EzPortal