Lente discussietopic 2018

Topic gezien door 90930 bezoekers
Gestart door Marsel, vr 23 feb 2018 - 16:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Tam

Citaat van: TMCThomas op di 15 mei 2018 - 17:21
Als het aan EC ligt gaat de temperatuur na het dipje gewoon weer terug naar een steady 25 graden.  :D

Dit is al het zoveelste dipje waarbij de maxima van de dip ongeveer gelijk is aan de minima van de dagen ervoor om daarna weer vrolijk terug op te bouwen. Ik heb geen idee of dit wel vaker in het voorjaar zo is, alleen valt het me dit jaar wel vaak op.

Armand

Als die warmere en zonnigere periode gaat komen zo ongeveer vanaf Pinksteren dan hebben we in mei echt helemaal niet te klagen gehad qua zonuren. Ik keek net even het aantal zonuren door voor de Bilt en we zitten al op 152 zonuren!


Tyshane

Ja flink aantal zonuren al, we hebben inderdaad niet te klagen, het is een mooi voorjaar zo. Veel zon en prima temperaturen met regelmatig een zomerse sfeer. lange tijd niet zo gezien heb ik het idee. En de komende 14 dagen ziet het er prima uit dus het gaat nog even zo door.  8)

Armand

Citaat van: Tyshane op wo 16 mei 2018 - 17:39
Ja flink aantal zonuren al, we hebben inderdaad niet te klagen, het is een mooi voorjaar zo. Veel zon en prima temperaturen met regelmatig een zomerse sfeer. lange tijd niet zo gezien heb ik het idee. En de komende 14 dagen ziet het er prima uit dus het gaat nog even zo door.  8)

Inderdaad het ziet er steeds meer naar uit dat ook de laatste helft van mei wel eens zonnig en aangenaam kan verlopen. GFS 12z bijvoorbeeld laat Europa mooi vollopen met warme en zomerse temperaturen begin volgende week:


Termijn is nog wat onzeker, maar stel dat deze trend zich doorzet dan krijgen we in elk geval een uiterst zeldzame meimaand qua zonne-uren ;)

GeneralDuke

Dat wordt flink sproeien  ::)
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

TMCThomas

Zomer valt vroeg dit jaar  ;)

Marsel

Citaat van: TMCThomas op za 19 mei 2018 - 00:40
Zomer valt vroeg dit jaar  ;)
*knip*

Nou inderdaad! Ik vraag me af, gezien de rust hier, of men wel doorheeft hoe bijzonder het voorjaar van 2018 tot op heden eigenlijk is. Niet alleen thermisch maar ook synoptisch. Als je je bedenkt dat we we in maart eerst een tweetal uitzonderlijk koude periodes moesten doorstaan, maar we nu waarschijnlijk met het voorjaar als geheel wel aanspraak kunnen maken op een top 10 notering bij de warmste sinds het begin van de metingen, kun je stellen dat er iets bijzonders gaande is. Bovendien: zelden heb ik zo vaak en zo gemakkelijk blokkades op de kaarten getoverd zien worden, en dat weken achtereen. Ook de aanstaande mooiweerperiode grossiert in potentieel enorme noordelijke blokkades....

Maar eerst even terug naar nu. We zitten immers op dit moment in de opbouwende fase waarbij hogedruk zich via de Britse Eilanden uitbreidt in de richting van Scandinavië. De aan de oostflank aanwezige noordelijke stroming neemt langzaam in kracht af maar voert vandaag nog geruime tijd kille lucht en wolkenvelden vanaf de Noordzee aan. Pas als dagelijkse gang en doorgaande subsidentie vat op het St/Sc dek krijgen en bovendien de stroming een beetje ruimt zullen we zien dat het vanuit het oosten langzaam opklaart in de loop van de middag en avond. Het ruimen van de stroming richting oost zet morgen door als er zich ten noordoosten van ons (Denemarken in de richting van de Baltische staten) een separaat hoog vormt. De lucht is dan droog en warm en met veel zon wordt het gemakkelijk 22 tot 26 graden.

Ook op maandag gelden in principe dergelijke mooi weer condities. Wel is het zo dat ons weer dan niet volledig anticyclonaal is daar er aan de zuidflank van het zojuist genoemde hoog enkele ULL's, en daarmee verstoringen in het grondpatroon aanwezig zijn. Hoewel nog enigszins schuivend in de diverse uitvoer zien we een eerste zondagmiddag over BE westwaarts trekken. De daarbij behorende onstabiliteit en dus onweerskans reikt wellicht net tot aan het uiterste zuid(oost)en van het land, maar eea blijft meer waarschijnlijk nog net buiten onze landsgrenzen. Op maandag ligt het systeem ten zuidwesten van ons en reikt de invloedssfeer iets noordelijker. Langs een vlakke vore zouden maandagmiddag over de zuidelijke regio's dan ook een paar onweersbuien de kop op kunnen steken. Elders zonnig en droog en met een zwakke tot matige aflandige wind blijvend warm.

Op dinsdag zien we dat het hoog zich rap in de richting van NW-Rusland verplaatst waarbij wij aan de grond in een soort warm niemandsland terechtkomen. De vlakke vore van maandag trekt daarbij nog iets verder noordelijk en komt daarmee gunstiger tov het ULL te liggen, waardoor we dinsdag aan de grond waarschijnlijk een zwak (deels thermisch) laag in onze omgeving terug zullen vinden. Exacte locatie en kerndruk uiteraard nog onzeker. Mogelijk verscherpt de vore alleen en is van een gesloten circulatie geen sprake, die details zijn nog niet te geven. Het gevolg hiervan is wel dat, afhankelijk van de positie boven de Benelux, het risico op wind vanaf zee aan de zuidwestflank ervan toeneemt. De drukverschillen blijven echter wel relatief klein en de bovenluchten warm. Daarmee zal het in de kustprovincies wel afkoelen maar kan het kwik even landinwaarts toch al snel weer 20 tot 25 graden aanwijzen. Bovendien 's middags in de warme gebieden met name nabij de windspsrong enkele pittige onweersbuien.

De dagen erna zien we dat depressies blijven plakken in de omgeving van Groenland en aan hun voorzijde semiconstante WA in de richting van Scandinavië in stand houden. De hieruit voortkomende hogedrukcellen komen frequent ten noorden ons land uit (Scandinavië) waardoor we vertrokken zijn voor wederom een langdurige periode met geblokkeerde patronen. Eigenlijk zien we dat al sinds het begin van de lente. Wat daarbij opvalt is dat de rest van de komende werkweek de WC zeer noordelijk komt te liggen; veelal meanderend vanaf Canada, via de noordelijke Atlantische oceaan (IJsland en omgeving) in de richting van noord Scandinavië! Wij dan dus constant aan de warme kant waarbij er in de diverse uitvoer forse signalen voor de opbouw van een ditmaal zeer sterke Scandinavische blokkade opdoemen. In zowel EC00 als GFS00 vormt zich vanaf komende woensdag een indrukwekkende hogedrukgordel vanaf de Azoren, via Scandinavië tot in Rusland(!).

Naar alle waarschijnlijkheid levert dat t/m komende donderdag/vrijdag een zomers weerbeeld op met temperaturen die (ruim) bovengemiddeld voor de tijd van het jaar uitkomen. Vrijwel dagelijks maxima grofweg tussen 22 en 27C. Richting de zuidelijke helft van de Benelux blijft de kans op enkele pittige onweersbuien op dagelijkse basis bestaan, details hieromtrent volgen later. Verder noordelijk is de invloed van de blokkerende hogedrukgebieden meer merkbaar en wordt de buiigheid grotendeels onderdrukt.

Daarna loopt de waaier aan mogelijkheden langzaam uiteen en zien we verschillen in de locatie van de Scandinavische blokkade optreden, hetgeen overigens logisch is gezien de termijn. De warmste opties leggen het systeem daarbij tot eind van deze mooie meimaand neer over het zuiden van Noorwegen en Zweden, met een ogenschijnlijk oneindige reeks warme- tot zomerse dagen onder regime van droge aflandige winden tot gevolg. Minder warme opties clusteren zich in een scenario waarbij de blokkade noordwestelijk wegloopt en zich uiteindelijk vestigt boven het zeegebied tussen IJsland en Noorwegen. De daarmee inzettende noordelijke circulatie kan dan op de zeer lange termijn een kille eeste junifase inluiden. Hoewel veruit in de minderheid is dat een scenario wat prima zou passen in onze klimatologie: de schaapscheerderskou....

Maar voorlopig genieten van wederom een prachtige zomerse periode! Wat er in de laatste dagen van deze maand gaat spelen zien we dan wel weer. :) Hieronder onder het mom van 'één plaatje zegt meer dan duizend woorden' het EPS EC00 en het ronduit bizarre (!) ensemble mean op T+168h.

martijn

Heerlijk he Marsel  8) ik kan er wel van genieten, des te meer omdat ik de buiten werk zijn dit heerlijke temperaturen 8) 8)

Tyshane

Wat een prachtige vooruitzichten en wat een mooi en enthousiast geschreven stuk Marsel. Het is toch jammer dat er nog zo weinig mensen komen omdat het zo leerzaam is. Komende week weer een zomerse setting dus. Heb voor het gemak en voor de fun maar weer een paar dagen vrij genomen. Ik probeer er zo veel m ogelijk van te genieten. Dan hebben we die dagen in ieder geval in the pocket mocht de zomer tegenvallen. ;) maar iets in mij zegt dat dit wel eens een memorabele zomer kan gaan worden. We zullen zien!  8)

Armand

Inderdaad een mooi geschreven stuk van Marsel! Voor mij prima weer zo in de verwachtingen. Elke dag rondom de 25 graden, en tevens genoeg kansen op een lokale onweersbui. Met 25 graden ben ik al content genoeg ;) Hoeft van mij niet 30 graden te worden nu, straks als ik vakantie heb pas  8) ;D

Tyshane

Citaat van: Armand op za 19 mei 2018 - 12:23
Inderdaad een mooi geschreven stuk van Marsel! Voor mij prima weer zo in de verwachtingen. Elke dag rondom de 25 graden, en tevens genoeg kansen op een lokale onweersbui. Met 25 graden ben ik al content genoeg ;) Hoeft van mij niet 30 graden te worden nu, straks als ik vakantie heb pas  8) ;D

Jouw stukken zijn ook van waarde trouwens die ook jij bedankt voor al je info en updates!  :)

Die 25 vind ik ook wel prima, zo mag het de hele zomer van mij wel zijn, warmer dan word ik vaak fysiek wat slechter. ;) Als ik druk aan de slag ga is 20 al wel goed, maar 25+ geeft dat heerlijk zomerse vakantiesfeertje. Hoe dan ook, komende tijd, tijd voor korte broek, slippers, barbecue en buiten zijn!  :P

Armand

Citaat van: Tyshane op za 19 mei 2018 - 14:19
Jouw stukken zijn ook van waarde trouwens die ook jij bedankt voor al je info en updates!  :)

Die 25 vind ik ook wel prima, zo mag het de hele zomer van mij wel zijn, warmer dan word ik vaak fysiek wat slechter. ;) Als ik druk aan de slag ga is 20 al wel goed, maar 25+ geeft dat heerlijk zomerse vakantiesfeertje. Hoe dan ook, komende tijd, tijd voor korte broek, slippers, barbecue en buiten zijn!  :P

Geen probleem als ik tijd heb dan doe ik het graag! ????

Hier is de bewolking opengebroken en schijnt de zon al lekker. Het begin van een mooie, warme periode met hopelijk ook wat onweer tussendoor ter verfrissing ;) Geniet ervan allen!

dennis089

We genieten er in ieder geval van Marsel  8)

Eric

????Highly Appreciated Marcel en Armand!????

Neochamp

Vond het al zo stil hier. Toen er flinke koude aankwam was het een stuk drukker.
Lees al heel lang mee. Ben niet zo sterk in de voorspellingen etc als jullie.. Dus kan de berichte van Marcel en bijv Armand zeer waarderen.
Vond het best bizar. Al weken prachtig mooi weer. Vele echte lente dagen erin. Maar "niemand" die erover begon. Nu met de aankomende twee warme weken in het vooruitzicht... is het toch vrij bijzonder aan het worden.
Heb het idee dat de zonuren deze maand naar record hoogte zullen schieten.

Zouden deze blokkades kunnen aanhouden tot einde zomer Aub.

Mannen. Keep up the good work.

Tyshane

Citaat van: Neochamp op zo 20 mei 2018 - 08:36
Vond het al zo stil hier. Toen er flinke koude aankwam was het een stuk drukker.
Lees al heel lang mee. Ben niet zo sterk in de voorspellingen etc als jullie.. Dus kan de berichte van Marcel en bijv Armand zeer waarderen.
Vond het best bizar. Al weken prachtig mooi weer. Vele echte lente dagen erin. Maar "niemand" die erover begon. Nu met de aankomende twee warme weken in het vooruitzicht... is het toch vrij bijzonder aan het worden.
Heb het idee dat de zonuren deze maand naar record hoogte zullen schieten.

Zouden deze blokkades kunnen aanhouden tot einde zomer Aub.

Mannen. Keep up the good work.

Welkom Neochamp! Het zou mooi zijn als we dit weer zo houden tot en met de zomer inderdaad. Wel met af een toe een dagje met buien en dus ook onweer! :)

Peter

Owwww wat fijn. Ik sleur de BBQ alweer tevoorschijn 8) ;D ;D
onweersdagen 2018: 04-04, 29-05

Eric


winter67

Echt niet normaal dit weer. Behoorlijk slecht voor de boeren en natuur hier is de grond zo droog als een kurk en de dijken hier zie je dat de bovenlaag zo droog is dat het scheurt voorlopig geen regen te zien integendeel het gaat in het weekeinde de 30 mss aantikken

Marsel

Citaat van: Neochamp op zo 20 mei 2018 - 08:36
Vond het al zo stil hier. Toen er flinke koude aankwam was het een stuk drukker.
Lees al heel lang mee. Ben niet zo sterk in de voorspellingen etc als jullie.. Dus kan de berichte van Marcel en bijv Armand zeer waarderen.
Vond het best bizar. Al weken prachtig mooi weer. Vele echte lente dagen erin. Maar "niemand" die erover begon. Nu met de aankomende twee warme weken in het vooruitzicht... is het toch vrij bijzonder aan het worden.
Heb het idee dat de zonuren deze maand naar record hoogte zullen schieten.

Zouden deze blokkades kunnen aanhouden tot einde zomer Aub.

Mannen. Keep up the good work.

Graag gedaan en gefeliciteerd met je eerste post. Je bent officieel geen meelezer meer ;).

Vwb de drukte, of eigenlijk stilte, hier in de lente.
Het is een jaarlijks terugkerend fenomeen. Men is nu eenmaal meer buiten. Ook ik bemerk een teruggang in forumactiviteit bij mijzelf als eenmaal de lente begonnen is. Heerlijk buiten zijn. Genieten van het weer. Het weer en de natuur ervaren in plaats van achter de computer zitten. Dat is ook waar het zomerhalfjaar zich onderscheidt van de winter: lente-/zomerweer is minder ingrijpend, maar voor een grote meerderheid vele malen prettiger dan winterweer. De toeloop is op de vooravond van een sneeuwdag is dan ook vele malen groter dan op een mooie lentedag. Veel mooi weer geeft dus gewoon aanleiding tot inactiviteit, niet allen hier maar ook elders. Neemt echter niet weg dat we al langer een terugloop ervaren.

Overigens begint dit voorjaar legendarische vormen aan te nemen. Zelden zulke kaarten gezien. Het doet me denken aan de grote zomers van weleer. Zie hieronder de absurde pluim en het ensemble mean (T+168h) van EC00. Het is gewoon bizar te noemen met in ieder geval een dikke week Tx rondom 25C. De perfecte blokkade wat mij betreft. De compensatie volgt tijdens de hoogzomer waarschijnlijk, maar ik hoop stiekem dat er nog maar velen mogen volgen deze zomer! Zo, genoeg voor vandaag. Naar buiten met z'n allen! :)

Powered by EzPortal