Lente discussietopic 2018

Topic gezien door 90914 bezoekers
Gestart door Marsel, vr 23 feb 2018 - 16:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Arend

Wat een geweldige hoofdrol voor de oper in de neerslagpluim van EC12. In combinatie met de verwachte temperaturen het meest fantastische groeiweer dat je maar kunt wensen. Het zal uiteindelijk wel op licht gespetter uitdraaien natuurlijk.  ;D
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Marsel

Zo, daar komt de wind van zee het land op. De directe kust nog maar 10 tot 12 graden momenteel  :o. Het kwik zal de komende uren vanuit het westen en noorden dan ook gaan zakken. Bovendien later vanmiddag op de noordwest- en later westkust zeevlam (zie waarnemingen boorplatforms)! Ver landinwaarts daarentegen nog lang warm met Tx waarschijnlijk rondom 24C op de warmste plekken in het oosten en zuidoosten. De bekende spekkoek temperatuurkaarten zijn weer actueel  ;D.

Overigens de tweede landelijke warme dag vandaag. De Bilt gaf zojuist 21,7C door. Heerlijk!

TMCThomas

Hier op het moment inderdaad heerlijk weer, zo'n 21 graden in de schaduw, staat momenteel vrijwel geen wind en er is volop zon. Voelt echt al aan als zomer!

Marsel

Citaat van: Tam op za 07 apr 2018 - 19:53
Zelfs een dagrecord lees ik net. Met 21,6° voorbij de 21,2° van 2014 en 1969 gegaan.

Ik heb de statistiek van vandaag niet bij de hand maar met Tx 23.1C in De Bilt weer een datumrecord? Ondanks de zeewind in het westen is dit toch wel genieten hoor. Natuur ontplooit zich waar je bij staat. Heerlijk!

Edit: Eindhoven straks als eerste zomers?  Tx 24.9C voorlopig...

TMCThomas

Citaat van: Marsel op zo 08 apr 2018 - 16:45
Edit: Eindhoven straks als eerste zomers?  Tx 24.9C voorlopig...
Lijkt erop dat er net op de verkeerde tijd bewolking aankwam zetten nu weer terug op 24,7
WRF lijkt overigens de temperatuur erg netjes voorspeld te hebben, veel andere modellen zaten wat te laag.

Tam

Citaat van: Marsel op zo 08 apr 2018 - 16:45
Ik heb de statistiek van vandaag niet bij de hand maar met Tx 23.1C in De Bilt weer een datumrecord? Ondanks de zeewind in het westen is dit toch wel genieten hoor. Natuur ontplooit zich waar je bij staat. Heerlijk!

Edit: Eindhoven straks als eerste zomers?  Tx 24.9C voorlopig...

Als ik zo de media lees zijn zowel het dagrecord van De Bilt (landelijk 22.6°, 1969) als het absolute dagrecord (Soesterberg 23.5°, 1969)verbroken.

hesselsjoerd

Noorden morgen kans op onweer?

GeneralDuke

Citaat van: Marsel op zo 08 apr 2018 - 14:17
De bekende spekkoek temperatuurkaarten zijn weer actueel  ;D.

Ik zag ergens al de term "spekkoek" voorbijkomen maar toen wist ik niet wat het was ;D

Inderdaad een heerlijk weekend gehad, perfect wandelweer! Hopen op wat neerslag morgenavond zodat de tuin kan bijblijven.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Marsel

Goedemorgen deze morgen. Korte update ten aanzien van deze post aangaande het verdere verloop van deze prettige lenteperiode.

Waar ik voor vreesde komt gelukkig slechts deels uit. Gisteren zagen we wat een iets gekrompen grondwind en meer bewolking kan doen met het lenteweer. Ondanks dat de lucht van oorsprong warm is heeft de koude Noordzee het met een NNO'en wind nog steeds voor het zeggen, met name in het westen en noorden. De nadering van een vore vanuit het zuiden leverde met bijbehorende krimping van de wind icm een overdadige hoeveelheid aan hoge bewolking gisteren een frissere dag op, zeker voor de kustprovincies.

In meerdere opzichten komen dezer dagen goed weg. Het is namelijk zo dat net noord van Nederland aan de grond een veel drogere en koelere luchtsoort aanwezig is. Td's liggen in de richting van Denemarken de komende dagen bijvoorbeeld op veel plekken gemakkelijk 5 tot 7 graden lager dan over onze omgeving. Bovendien is het er t/m donderdag met maxima van hooguit 10 tot 14 graden icm een forse oostelijke wind (4-6bft) een heel stuk frisser dan bij ons. Zolang de cut-off boven FR gunstig blijft liggen kan die droge frisse luchtsoort ons met een oostelijke stroming nauwelijks bereiken.

Toch zullen we deze week zien dat er van tijd tot tijd, net als gisteren, hernieuwde impulsen vanuit dat systeem onze omgeving aan kunnen doen. Aan de voorzijde van die (zwakke) storingen kan de wind dan tijdelijk even wat meer richting NO te krimpen hetgeen icm wat meer bewolking een wat lagere Tx op kan leveren ten opzichte van bijvoorbeeld afgelopen weekend. Naast vandaag zijn woensdag en vrijdag dagen met die storingsinvloeden. Toch blijven maxima landelijk veelal tussen 15 en 18 graden uitkomen. Regionaal wat meer (richting 20C) buiten de storingsgebieden om. Alleen voor de directe kuststrook of op plekken waar bewolking (en neerslag) de zon langer hinderen kan de temperatuur wat lager uitkomen. Maar overwegend blijven we deze week boven de normaal voor deze tijd van het jaar zitten en is het buiten die storingen om heerlijk lenteweer!

Maar dan....Nog maar zelden heb ik op de LT (ergens volgende week) zo'n sterk en persistent signaal op een volgende warme opstoot gezien. Alle modellen hinten tegen die tijd namelijk op een grootschalige warmtepomp in de richting van Europa als een diepe hoogtetrog zich begin volgende week boven de Atlantische oceaan vestigt. De WA aan de voorzijde zet snel een sterk hoog in de stijgers ergens boven NW-Europa/Scandinavië. Uiteraard is het gissen waar het blokkerende systeem precies terecht gaat komen, hoe de vorm zal zijn en hoe lang het systeem bij ons significant blijft. Maar dat we volgende week zeer waarschijnlijk een periode van een paar dagen met zonnig weer en sterk oplopende temperaturen opgediend krijgen lijkt ondanks de nog forse termijn wel een vrij aannemelijk scenario te zijn. We houden het in de gaten!

Bij het nog ontbreken van het ensemble van EC00, hieronder die van GFS00. Let even op de T500 in de periode vanaf 17 t/m 21 april. Als je de hoogte van het 500hPa vlak uitzet zien we daarnaast een zeer duidelijk signaal voor hoge geopotentialen in diezelfde periode. Een klassiek beeld van een sterke hoogterug bij ons in de buurt. Let daarbij ook op het wegvallen van het neerslagsignaal. EC00 komt in z'n oper voorlopig ook met een dergelijke oplossing. Even kijken waar het hoog aan de grond komt te liggen want mogelijk lekt er iets minder warme lucht binnen aan de oostflank van de rug voordat de deksel erop gaat (zie uitwaaiering in T850). Maar dan nog, hoopvolle ontwikkelingen in deze mooie voorjaarsmaand. Wordt vervolgd....

Tam

Citaat van: Armand op vr 06 apr 2018 - 18:55

Komend weekend inderdaad nog niks aan de hand. Wat er daarna komt zullen we wel zien na een mooi weekend. Ik hoop stiekem ook wel een beetje op Östgewitter... ;)

Misschien vanavond wat moois uit het oosten.

Armand

Citaat van: Tam op di 10 apr 2018 - 11:14


Misschien vanavond wat moois uit het oosten.

Ik ben benieuwd ja, het is hier nog wat aan de koude kant dankzij veel bewolking en regen. En zoals Marsel inderdaad al aangaf, het kon wel eens een mooie periode gaan worden vanaf het weekend grofweg!

Tam

Ondertussen code geel voor onweer voor het midden en zuiden van het land.

jornonweer

Bij de barocliene zone vanmiddag wat frontale, soms licht convectieve, neerslag. Bij de vore actieve buien met vooral in het zuidoosten kans op onweer en windstoten. De kans op hagel lijkt klein gezien de geringe diepte en stijgsnelheden. CAPE de hele avond en nacht overwegend 400-700 J/Kg, tegen de oostgrens en boven Duitsland vanmiddag en aan het begin van de avond ook 700-1000 J/Kg. Schering vanaf de grond met 40 kn hoog, dus aanvankelijk sterke clustering, multicell. Vanaf middelbaar niveau blijft er slechts 10-20 kn over. Ook morgen overdag nabij en noord van de barocliene zone opnieuw 400-700 J/Kg aan CAPE maar weinig schering. Vanaf vannacht bij de zone stratiforme neerslag maar ook ingebedde convectie, morgenmiddag duidelijk een wat meer convectieve component. Bij de buien kan lokaal meer dan 20 mm vallen, in een relatief korte tijd. De PW komt met waarden van 25-30 mm in de kolom, dus dit lijkt realistisch. aldus knmi  8)
Danger is real, fear is a choice.

Peter

Mooi, zou leuk zijn als ik alweer de tweede onweersdag kan optekenen. 8)
onweersdagen 2018: 04-04, 29-05

TMCThomas

WRF berekent weer een lekker warm weekend.

EDIT: Daar komen ze aan  8), lijken hier helaas net langsop te gaan.

Eveline

 Ik heb al een klap onweer mee mogen maken net, benieuwd wat er nog volgt :)

daan197611

Ging flink tekeer hier vanavond en veelal stroboscoop onweer met een paar fikse klappen.  Momenteel weer rustig en tijd om onder de wol te gaan.

sjaak_trekhaak

Citaat van: Marsel op di 10 apr 2018 - 08:59
-mooi stuk over aankomende week-
Bedankt voor dit soort updates ook, ook anderen :) hierdoor blijven we lezen!

Lijkt na een flinke onweersbui vrijdag een mooie lenteweek te gaan worden!

TMCThomas

Apart bij harmonie zit het vrijwel heel de dag potdicht met bewolking terwijl bij hirlam er juist vrij weinig bewolking is.
Hier een plaatje van beide om het zelfde tijdstip (11 uur morgenochtend):

Apart dat ze zo ver van elkaar zitten. De een overwegend zonnig en de ander potdicht
Iemand die hier een verklaring voor heeft?

Nieuwe run GFS is halverwege volgende week toch wel aardig zomers te noemen in vrijwel heel europa


Mooi hogedrukgebied lijkt ons inderdaad zonnig en warm weer te gaan geven  8)



Floris!

Citaat van: Marsel op di 10 apr 2018 - 08:59
*knip*
Wow, thanks Marsel. Mooi verhaal en dit is wat ik wil lezen hier! :)

Powered by EzPortal