Lente discussietopic 2018

Topic gezien door 90923 bezoekers
Gestart door Marsel, vr 23 feb 2018 - 16:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Eveline

Is de oper in de nieuwe pluim van de leg? Die gaat weer naar 5 graden half April...

TMCThomas

oei daar word je niet vrolijk van nee

TMCThomas

Als je naar deze laatste run van WRF kijkt lijkt het wel of de lente speciaal even naar Nederland komt  ;)

Mooie temperaturen overigens, WRF zat er dinsdag kwa temperatuur goed op, hopelijk heeft hij nu weer gelijk.

EDIT:
WRF houd de warmte in deze nieuwe run vast ook na die zaterdag, het blijft onverminderd warm en de temperatuur stijgt zelfs nog een beetje, hopelijk volgen de andere modellen!



Eveline

Ziet er voor Nederland goed uit! Van mij mag de temperatuur in Noord-Italië ook nog wel mee stijgen... Ga over 3,5 week op vakantie naar Milaan... :D

TMCThomas

Pluim EC is ook weer mooi, kou is er weer uit. vanaf zaterdag heerlijk lenteweer met temperaturen van rond de 20 graden. Daarna temperaturen iets dalenden maar ook niet slecht met zo rond de 15 graden.

Ook icon is positief en laat het na zaterdag heerlijk warm.


in elk geval ver boven het langjarige gemidelde we horen nu op een maximumtemperatuur van 11.6 te zitten. De 20 graden die we vanaf zaterdag krijgen past eerder bij de normale maximum temperatuur van juni

Murk

Het begint toch steeds meer op een lente-periode te lijken vanaf morgen. Ik kijk er in ieder geval naar uit (net zoals m'n plantjes)  ;D

TMCThomas

Citaat van: Murk op do 05 apr 2018 - 15:49
Het begint toch steeds meer op een lente-periode te lijken vanaf morgen. Ik kijk er in ieder geval naar uit (net zoals m'n plantjes)  ;D
Inderdaad EC maakt er nu 7+ dagen van met iedere dagen maximum temperaturen van minimaal 15 graden.  :D

Ook GFS doet iets wat er op lijkt:

Tam

Het is zowaar weer aan het vriezen zo vlak voor de weekend warmte.

JerryL

Nou ik ben weer terug zodra het herfst/winters wordt. Het was gezellig. De winter heeft in z'n staart toch nog even wat reuring gebracht, dat zie je ook op dit forum.

Koen-IJM

Werkelijk een prachtpluim. Rustig, overwegend zoning weer en met een temperatuur van rond 20 graden voelt het bijna als zomer aan. Je zou toch zeggen dat iedereen hier gelukkig van moet worden, winter- of zomerliefhebber, dit is niet te koud en niet te warm  ;)

JerryL

Ja hoor. Bij de lente hoort zulk weer. De zomer hoeft van mij ook niet al te warm. De grens ligt wat mij betreft bij 24/25 graden. Alles daarboven gaat ten koste van de slaapkwaliteit.

Hopelijk verloopt mei ook een beetje gunstig. Vorig jaar prima weer gehad in mei. Ga nu weer in mei op vakantie, hoop op een herhaling

Marsel

Citaat van: JerryL op vr 06 apr 2018 - 11:22
Ja hoor. Bij de lente hoort zulk weer. De zomer hoeft van mij ook niet al te warm. De grens ligt wat mij betreft bij 24/25 graden. Alles daarboven gaat ten koste van de slaapkwaliteit.

Hopelijk verloopt mei ook een beetje gunstig. Vorig jaar prima weer gehad in mei. Ga nu weer in mei op vakantie, hoop op een herhaling

Dan snap ik niet dat je geen zomerliefhebber bent. De hoeveelheid zomerse dagen ligt nu eenmaal niet uitzonderlijk hoog in een typische Nederlandse zomer (gemiddeld 26 in de periode mei-september in De Bilt). Ik mag hopen dat we nog eens 2003 of een 2006'je op herhaling krijgen. Heerlijk schroeien! En tot die tijd is het huidige weertype prima wat mij betreft  :D. Gewoon genieten mensen!

Overigens moeten we, ondanks de mooie pluim hierboven, nog serieus voorzichtig zijn vwb de duurzaamheid van het mooie en vrij warme voorjaarsweer. De cut-off ter hoogte van Spanje en Frankrijk kan begin volgende week namelijk de boel nog steeds behoorlijk in de war schoppen voor met name het westen en noorden (misschien later ook de rest van het land). Steriel noord ligt bij een ongunstige positie van het laag jammer genoeg nog steeds op de loer, zeker voor die contreien. Zie bijvoorbeeld het koude clustertje in zowel het EC- als GFS ensemble. We kunnen waarschijnlijk weer de zogenaamde spekkoek-kaarten van stal halen tegen die tijd.

Zolang het laag aan de grond pal zuid van ons blijft is er niets aan de hand. Komt het wat noordelijker of net ten oosten van ons te liggen kan de mooiweerperiode nog gewoon vroegtijdig de das om gedaan worden als de wind naar NNO draait en ingedraaide storingen ons land kunnen bereiken. Die optie moeten we voorlopig ook nog even open houden. Zeker als we de onbetrouwbaarheid van onze rekenmodellen aangaande dergelijke cut-off's in ogenschouw nemen.

Helemaal optimistisch ben ik dan ook nog niet op dit moment en vermoed dat we in de komende runs ons lenteweertje ergens in de eerste helft van volgende week zien afkalven. De laatste GFS06 oper doet dit in potentie snel afkoelende scenario alle eer aan wat dat betreft. De komende dagen moeten uitwijzen wat er gaat gebeuren en hoe warm of hoe kil het uiteindelijk eerste helft van volgende week wordt.

Maar eerst genieten van de vrijwel zekere warmte van morgen en zondag! Wat er daarna gebeurt zien we binnenkort wel.

dennis089

Marsel is back  8) Het is zomer  8) vandaag heerlijk buiten gesport : >

Marsel

Citaat van: dennis089 op vr 06 apr 2018 - 15:47
Marsel is back  8) Het is zomer  8) vandaag heerlijk buiten gesport : >

Haha heerlijk he!  :)

GFS12 gaat tot op heden prima. Laag aan de grond tot +180h vrijwel constant ten zuiden of zuidwesten van ons. Levert op een enkele (onweers)storing en bijbehorende lagere temperaturen na gewoon constant lenteweer op met in ieder geval 15-20C, soms zelfs meer. Even kijken hoe eea in het ensemble ligt straks, zeker ook met eerder genoemd risico in het achterhoofd.

Armand

Heerlijk dagje vandaag! Dik 18 graden geworden in Maastricht. In mijn kleine achtertuin zelfs al net de 20 graden (Tmax 20.2) gehaald. Zeker uit de wind en in de zon voelde het al hoogzomers aan! In de schaduw was het door de aanwezige wind een groot deel van de dag nog net iets te koud om zonder jas te lopen, maar het voelt alweer als een verademing om zonder winterjas buiten te lopen ;)

Komend weekend inderdaad nog niks aan de hand. Wat er daarna komt zullen we wel zien na een mooi weekend. Ik hoop stiekem ook wel een beetje op Östgewitter... ;)

jornonweer

zalig weer hier in limburg. al bijna 19 graden nu  8)
Danger is real, fear is a choice.

Tam

Eerste warme dag van het jaar. De Bilt heeft de 20° gehaald.

Marsel

Citaat van: Tam op za 07 apr 2018 - 16:08
Eerste warme dag van het jaar. De Bilt heeft de 20° gehaald.
Inderdaad! Deze dag nadert perfectie. Windje wellicht net wat te stevig, maar dit is gewoon ongenadig hard genieten. Heerlijk mensen!  :)

Tam

Zelfs een dagrecord lees ik net. Met 21,6° voorbij de 21,2° van 2014 en 1969 gegaan.

flyineddy

Wat een heerlijke dag vandaag!
Zon, weinig wind, goede temperatuur.
Zo mag het van mij wel tot en met oktober zijn, op een paar goede onweersdagen na en een tijdje schroeien in de zomervakantie. :)

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Powered by EzPortal