Lente discussietopic 2018

Topic gezien door 90933 bezoekers
Gestart door Marsel, vr 23 feb 2018 - 16:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Armand

Citaat van: AFTH14 op do 29 mrt 2018 - 16:57
Niets mis met vandaag toch!?

Heb de hele dag binnen gezeten, maar het zag er al best dynamisch uit buiten zo af en toe. In het vooruitzicht voor de komende dagen niet echt iets spannends nog, misschien dat er op 1 april weer een winterse bui kan vallen (btw geen grap overigens ;) ;D )

htevents

Vandaag in Hengelo (Overijssel) toch een paar klapjes onweer gehad (2 of 3 keer gerommel). Mijn onweer seizoen is geopend ;D

dennis089

Citaat van: htevents op do 29 mrt 2018 - 20:32
Vandaag in Hengelo (Overijssel) toch een paar klapjes onweer gehad (2 of 3 keer gerommel). Mijn onweer seizoen is geopend ;D

en tevens je eerste bericht  :D welkom!

gister na opklaringen was het lekker vertoeven. de zon is alweer sterk. het is dan ook vervelend dat het vrijwel elke dag bewolkt is, als het dadelijk weer goed weer wordt schiet de temperatuur direct hoog. we krijgen weer geen tijd om te wennen  ::)

jornonweer

ec heeft er stilaan zin in, gfs warmt beetje bij beetje op maar is nog niet heel overtuigend.  ;D ;D
Danger is real, fear is a choice.

TMCThomas

Dat ziet er goed uit ja, laat maar komen!

GFS berekend iets wat in de buurt komt ja, paar graden kouder maar dat doet GFS wel vaker.

En kijk eens wat GFS net buiten de pluim doet  :o Elke dag 24+

Armand

Vandaag hier ook al heerlijk weer. Veel zon vanaf de late ochtend en nu dik 15 graden in de tuin! Groot contrast met het uiterste noorden van het land. Echter vanuit Frankrijk nadert al snel een pakket dikke bewolking en enkele (stevige) regenbuien helaas.

flyineddy

Hier in de omgeving Emmen ook heerlijk weer.
Wind kan nog wel een beetje fris zijn, maar in de zon is het goed toeven.
Vandaag voor het eerst sinds afgelopen najaar weer met het dakje van mijn auto open gereden. :)

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

zwoof

Citaat van: TMCThomas op vr 30 mrt 2018 - 11:50
Dat ziet er goed uit ja, laat maar komen!

GFS berekend iets wat in de buurt komt ja, paar graden kouder maar dat doet GFS wel vaker.




Inderdaad! EC gaat dan op een gegeven moment mee en dan laat GFS het weer afweten.  GFS is gewoon weer de trendsetter gebleken voor dit.  Blader maar eens terug.  ;)

Edit:  (31-03-2018)

Pluim EC ;
Oper nu met zomerse waarden.




TMCThomas

valt me op dat her verloop van GFS eigenlijk precies hetzelfde is als ec (op de vrijdag waarop de warmte binnenkomt na dan) zit alleen een paar graden kouder maar wellicht houd GFS te veel rekening met de noordzee.

TMCThomas

ECMWF houd vol meer leden gaan met de oper mee.

Armand

Het ziet er prima uit in de pluimen. De eerste serieuze kansen op 20+ en dat ook nog eens direct in een weekend ;)

Ik ben er wel aan toe, dus laat maar komen ;)

Floris!

Citaat van: Armand op za 31 mrt 2018 - 22:49
Het ziet er prima uit in de pluimen. De eerste serieuze kansen op 20+ en dat ook nog eens direct in een weekend ;)

Ik ben er wel aan toe, dus laat maar komen ;)
Ziet er echt heel goed uit! Eindelijk!

Svanos

Laagste gemeten temperatuur winter 2017 : -7.1°C
Davis Vantage Pro 2 plus

dennis089

Vreemd dat Marsel nog niet heeft geschreven over volgend weekend. Het begint er toch steeds meer op te lijken dat we vanaf vrijdag uit een ander vaatje gaan tappen. Vrijdag is duidelijk te zien dat de spreiding steeds meer richting de 15+graden tendeert en zaterdag en zondag zomers warm met tmax boven de 20 graden mogelijk.  8)

Armand

Ja we zien mooi de hogedruk-invloed toenemen boven Europa vanaf volgend weekend. Een hogedrukgebied boven Europa laat de stroming diep zuidelijk worden en voert lucht aan vanuit Frankrijk/Noord Afrika, waarbij de lagedrukgebieden op de Oceaan ook als een soort motor werken, waardoor de warmere lucht ergens op vrijdag ons land zal bereiken.


Zeker het weekend gaat in elk geval lekker warm verlopen, dat durf ik wel met zekerheid te zeggen. Zaterdag en zondag zijn er in een groot deel van het land de eerste twintigers mogelijk van dit jaar, misschien in het zuidoosten en oosten wel een graad of 23-25 zelfs al. Of het daadwerkelijk al direct zó warm gaat worden blijft afwachten, maar een aangename 20 graden zit er toch zeker wel in voor een groot deel van het land.

Marsel

Citaat van: dennis089 op zo 01 apr 2018 - 18:47
Vreemd dat Marsel nog niet heeft geschreven over volgend weekend. Het begint er toch steeds meer op te lijken dat we vanaf vrijdag uit een ander vaatje gaan tappen. Vrijdag is duidelijk te zien dat de spreiding steeds meer richting de 15+graden tendeert en zaterdag en zondag zomers warm met tmax boven de 20 graden mogelijk.  8)

Klopt, ik ben de laatste tijd vooral erg druk geweest met werk. Anderzijds is het nu met de feestdagen ook weer zaak om weer wat meer tijd met de familie door te brengen. Alles opgeteld dus nauwelijks tijd voor het weer en dus ook voor meteo-service gehad. De komende maanden hoop ik weer wat actiever mee te gaan doen. Zeker nu we dat heerlijke zomerhalfjaar voor de boeg hebben!  8) :)

4seasons

Even nog wat "koud" weer in dit topic brengen  ;D


In het noordoosten van Duitsland hebben ze gisteren nog een sneeuwchaos gehad. 


Schneechaos an Ostern! Nordosten versinkt im Schnee
Teils mehr als 20 cm Schnee sorgten im Nordosten für große Verkehrsprobleme. Der Öffentliche Nahverkehr kam örtlich zum Erliegen, Bäume knickten unter der Schneelast um. Nach Feiern war dem ein oder anderen nicht zumute.

https://www.wetter.com/videos/nachrichten/schneechaos-an-ostern-nordosten-versinkt-im-schnee/5ac09fb738f7884d83141e0a



Viele Verletzte bei Unfällen auf glatten Straßen
So viel Schnee hat es an der Ostseeküste seit Jahrzehnten nicht gegeben. Die Folge waren über hundert Verkehrsunfälle. Dächer brachen unter der Last ein

http://www.t-online.de/nachrichten/panorama/buntes-kurioses/id_83484932/--hunderte-unfaelle-wegen-schnee-und-glaette.html



Weiße Ostern bringen dem Nordosten einen Schnee-Rekord
35 Zentimeter Schnee: Ostern sah in manchen Teilen Deutschlands eher weihnachtlich aus. Das Wetter brachte auch einige Probleme

https://www.merkur.de/welt/wintereinbruch-an-kueste-dutzende-unfaelle-im-nordosten-zr-9741893.html




GeneralDuke

Fijn die kaarten, lijkt erop dat het vanaf vrijdag zeer aangenaam lenteweer gaat worden. Hopen dat het een poosje standhoudt!
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

jornonweer

Kan best leuk worden morgen! Het zal sowieso op plaatsen wel tot stevige buien met onweer komen:

Bij de occlusie in Harmonie bij buien windstoten van 75 km/uur, maar lokaal meer dan 100 km/uur. HarmonEPS kansen op meer dan 75 km/uur lokaal 20-30% (maar dit is per gridpunt bekeken, als je voor een groter gebied rondom een gridpunt kijkt zal de kans groter zijn).

Dinsdag bij de occlusie koufront ook CB's, toppen tot FL250/300.

Neerslag voorafgaand aan en bij de occlusie dinsdagavond heeft in Harmonie een sterk convectief karakter. Cape 400-700 J/kg (HarmonEPS tot iets boven 1000 J/kg), windschering ongeveer 30 kn, dus vnl multicell. Echter, er zijn ook punten te vinden met veel meer schering. Plaatselijk is dus een sterke organisatie mogelijk. De kans op grotere hagel is hiermee niet uitgesloten. In het westen kan tot en met woensdag 06 UTC plaatselijk meer dan 25 mm neerslag vallen. Bron knmi.
Danger is real, fear is a choice.

Floris!

Citaat van: GeneralDuke op ma 02 apr 2018 - 17:12
Fijn die kaarten, lijkt erop dat het vanaf vrijdag zeer aangenaam lenteweer gaat worden. Hopen dat het een poosje standhoudt!
Dat gevoel had ik voor het weekend ook, maar het ziet er allemaal een stuk minder zonnig en warm uit nu :(.

Powered by EzPortal