Lente discussietopic 2018

Topic gezien door 90933 bezoekers
Gestart door Marsel, vr 23 feb 2018 - 16:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

GeneralDuke

Citaat van: Marsel op zo 25 mrt 2018 - 14:49
Zo die zon heeft al een kracht zeg  :). Dunne velden Sc hinderen de koperen ploert dan wel regelmatig maar zelfs deels verborgen voel je de straling nog op je gezicht. Weinig wind en met temperaturen rond 11-12C toch prima lenteweer hier momenteel. Ben zo ontzettend klaar met die ***kou. Fingers crossed dat we er nu definitief vanaf zijn. Fris groen, fluitende vogels, warmte en licht....dat is waar ik (en vrijwel iedereen in mijn omgeving) op zit te wachten  :). Kom vervolgens maar op met die 2003 zomer!!! 8)

Fijn dat je er weer bent  ;D
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

TaL

Citaat van: Marsel op zo 25 mrt 2018 - 14:49
Zo die zon heeft al een kracht zeg  :). Dunne velden Sc hinderen de koperen ploert dan wel regelmatig maar zelfs deels verborgen voel je de straling nog op je gezicht. Weinig wind en met temperaturen rond 11-12C toch prima lenteweer hier momenteel. Ben zo ontzettend klaar met die ***kou. Fingers crossed dat we er nu definitief vanaf zijn. Fris groen, fluitende vogels, warmte en licht....dat is waar ik (en vrijwel iedereen in mijn omgeving) op zit te wachten  :). Kom vervolgens maar op met die 2003 zomer!!! 8)

He's back  8) Ik zou toch liever voor een 2006 zomer gaan :D
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

dennis089

Hier ook lekker kunnen genieten tot 1600uur van een heerlijk warm zonnetje. Het was echt goed vertoeven. Zonder jas met een open vest was het al warm genoeg voor. Nog een paar graden en het is alweer t shirt weer ^^ eindelijk! ????

TMCThomas

Langzaam maar zeker durven steeds meer lijntjes de 15+ aan op lange termijn, ik kijk er al naar uit!

Der RoX

Well een enorme spreiding hoor, 3 april :P
WiNtEr!!11!1!@

zwoof

Citaat van: TMCThomas op zo 25 mrt 2018 - 22:15
Langzaam maar zeker durven steeds meer lijntjes de 15+ aan op lange termijn, ik kijk er al naar uit!


Sterker nog.. De oper  GFS 00Z laat het vanaf 3 april opwarmen richting zomerse waarden. 20 graden grens op 8 april. 





   


Edit:  De control bij EC ziet een (licht) zomers scenario ook wel zitten..



Maar goed,  eerst maar even de 'herfst' van de komende dagen doorstaan mensen.   ;)





zwoof

GFS 06 komt met maxima tot 23 graden nu. Nu ophouden zou ik zeggen..  ;)


dennis089

Ja zwoof. De zomer komt eraan. Met lekker zwoele dagjes en onweer. Kom ook mee doen met het nowcasten tijdens die mooie momenten ^^ we laten de winter samen achter ons :)

zwoof

Citaat van: dennis089 op ma 26 mrt 2018 - 13:29
Ja zwoof. De zomer komt eraan. Met lekker zwoele dagjes en onweer. Kom ook mee doen met het nowcasten tijdens die mooie momenten ^^ we laten de winter samen achter ons :)

21 graden is een behagelijke temperatuur als je niet te veel hoeft te doen tenminste. Waar GFS nu mee komt is prima.  Boven de 25 kan ik niet zo goed tegen helaas.     ;)

Invicta

Citaat van: zwoof op ma 26 mrt 2018 - 13:56
  Boven de 25 kan ik niet zo goed tegen helaas.     ;)

Idem dito. Geldt voor de meeste winterliefhebbers denk ik. Afijn, ik sluit me weer op.

zwoof

Citaat van: Invicta op ma 26 mrt 2018 - 20:11
Idem dito. Geldt voor de meeste winterliefhebbers denk ik. Afijn, ik sluit me weer op.

Jep, zo heeft iedereen zijn favoriete en mindere favoriete seizoen. Ik zag trouwens nog wel steeds wat sneeuwsignalen in de kaartjes staan voor komend weekend (EC en ICON dacht ik).   Veel zal het wel niet voor gaan stellen.. Maar toch,  kleine veranderingen kunnen soms grote verschillen maken.    :)

TMCThomas

Laatste GFS Run is vanaf 3 april ook weer erg aangenaam:

Op het einde van de run lijkt het wel zomer in europa  ;)

Armand

Ja GFS Oper blaast even de zomer Europa in, letterlijk ;) Voor mij maakt het niet veel uit, ik kan genieten van zowel extreem koude temperaturen als extreem warme temperaturen.

Maar puur lichamelijk kijkend kan ik me best voorstellen dat meerdere mensen niet tegen hitte kunnen. Het probleem is, als het eenmaal te warm wordt, kan men zich er niet meer op kleden. Sommige mensen kunnen de warmte nu eenmaal niet helemaal goed verwerken en zijn bijna verplicht om met 30 graden binnen te blijven. Ons lichaam produceert namelijk altijd warmte, ook als het 30 graden is. Pas als de temperatuur boven de 38 komt, dan kan het lichaam misschien relatief gezien ''kou'' produceren mits de lichaamstemperatuur zoals normaal onder de 38 blijft. De warmte-afvoer kan bij hoge temperaturen een probleem worden voor sommige mensen, zelfs gevaarlijk door oververhitting of een zonnesteek. Het probleem is dus dat iemand maar tot een maximum zich kan ontbloten natuurlijk, want daarna houdt het op.

Bij kou is dat wel wat anders. Door die warmte wat het lichaam produceert hoeft extreme kou geen probleem te zijn. Een voorwaarde is wel dat men zich heel erg goed erop kleedt. Dat is het verschil met betrekking op warmte, op koude kun je je namelijk wel kleden. Nu heeft iedereen natuurlijk zijn ''favoriete temperatuursgrenzen'', maar warmte kan voor mensen ook behoorlijk wat beperkingen opleveren. Dat vergeet men vaak.

Tot zover mijn medische inbreng vandaag ;) Terug naar het weer ;) Hier de GFS pluim waarbij de Oper toch wel alleen bovenin zit op LT. Maar kijken we naar begin april, dan zien we toch een best duidelijke stijging in het gemiddelde. Nu ligt de pluim vaker enkele graden lager, dus zou deze pluim uitkomen, dan kan het begin april best een aantal dagen 15 graden of warmer worden!

Bubba

Ahum, ???

Ik begrijp dat je door de temperaturen van afgelopen tijd een beetje in de war bent geraakt, maar begin maart is toch echt al geweest hoor :P

Armand

Citaat van: Bubba op ma 26 mrt 2018 - 21:06
Ahum, ???

Ik begrijp dat je door de temperaturen van afgelopen tijd een beetje in de war bent geraakt, maar begin maart is toch echt al geweest hoor :P

Haha oeps... Je hebt gelijk natuurlijk, inmiddels weer aangepast ;)

JerryL

Donderdag stond er nog een na-wintertje op het programma, die lijkt inmiddels te zijn weg-geföhnd.

Floris!

Citaat van: zwoof op ma 26 mrt 2018 - 13:56
21 graden is een behagelijke temperatuur als je niet te veel hoeft te doen tenminste. Waar GFS nu mee komt is prima.  Boven de 25 kan ik niet zo goed tegen helaas.     ;)
Precies andersom! Alles boven de 25 is heerlijk! Tussen de 20 en 25 is prima en alles daaronder is KOUD! ????

Armand

Kil en natte dag vandaag. Een dikke week geleden waren er nog 2 opties mogelijk voor vandaag: Herfstachtig-weer of een verrassend laat pak sneeuw. Zo als iedereen kan zien is optie 1 uit gekomen... ;)

Echter dat pak sneeuw ligt nu overigens niet heel ver van ons vandaan. Dit neerslagfront trekt verder noordoostwaards en zorgt uiteindelijk op de Noordzee en Denemarken voor sneeuwval:


Wij houden echter gewoon regen hier vandaag. Morgen een iets wat dynamischer dagje. Door de koude bovenluchten achter dit front ontstaat er wat onstabiliteit. Dit resulteert in enkele kleine buitjes met mogelijk ook onweer en korrelhagel. Voorjaarsbuien ;)

Armand

Poeh, er steekt uit het niets een behoorlijke wind op hier. We zitten dus momenteel in Z-Limburg ten zuiden van de kern van het lagedrukgebied, in het windveld. Bovendien is de temperatuur opgelopen tot boven 10 graden. In het westen aan zee stroomt er echter koele lucht weer binnen momenteel.

Edit: Waren windstoten rond de 70 km/u.

AFTH14

Niets mis met vandaag toch!?

Powered by EzPortal