Lente discussietopic 2018

Topic gezien door 90914 bezoekers
Gestart door Marsel, vr 23 feb 2018 - 16:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

zwoof

EC Oper is vergelijkbaar met die van gisteravond.

Edit: ->
Pluim EC 00 De Bilt:


Armand

Iemand al opgevallen dat we inmiddels al meer pagina's dan het gehele lentetopic van vorig jaar hebben behaald ;D

Voor de activiteit zijn die koudere periodes erg goed geweest. Je ziet ook dat vrijwel het lentetopic eigenlijk over winterkansen gaat. Ik vind het dan ook leuk om hier met verschillende mensen te kunnen discussiëren en berichten te lezen. Hoe moeilijk het ook is, laten we proberen om straks als het "echt" lente wordt de activiteit toch een beetje erin te houden ;)

Terug naar het weer: groot verschil tussen GFS en EC voor komende woensdag. GFS laat het laag veel noordelijker trekken met zachtere lucht, EC juist zuidelijker met sneeuwkansen. Toch een aardig verschil over een niet zo'n hele lange termijn.

zwoof

Citaat van: Armand op vr 23 mrt 2018 - 08:44
Iemand al opgevallen dat we inmiddels al meer pagina's dan het gehele lentetopic van vorig jaar hebben behaald ;D

Voor de activiteit zijn die koudere periodes erg goed geweest. Je ziet ook dat vrijwel het lentetopic eigenlijk over winterkansen gaat. Ik vind het dan ook leuk om hier met verschillende mensen te kunnen discussiëren en berichten te lezen. Hoe moeilijk het ook is, laten we proberen om straks als het "echt" lente wordt de activiteit toch een beetje erin te houden ;)

Terug naar het weer: groot verschil tussen GFS en EC voor komende woensdag. GFS laat het laag veel noordelijker trekken met zachtere lucht, EC juist zuidelijker met sneeuwkansen. Toch een aardig verschil over een niet zo'n hele lange termijn.

Inderdaad. Mooi toch? Haha!  :D

Maar valt jou ook niet op dat EC en GFS vaak stuivertje wisselen? En waarbij GFS dan toch steeds 'de trendsetter' is geweest van wat het uiteindelijk is geworden. Mocht het dit keer ook zo verlopen, zal GFS mee gaan met EC straks.  :)

JerryL

De activiteit bij kou komt waarschijnlijk omdat het onwaarschijnlijker is dat het kouder wordt.

maxzz

Citaat van: Armand op vr 23 mrt 2018 - 08:44
Voor de activiteit zijn die koudere periodes erg goed geweest. Je ziet ook dat vrijwel het lentetopic eigenlijk over winterkansen gaat. Ik vind het dan ook leuk om hier met verschillende mensen te kunnen discussiëren en berichten te lezen. Hoe moeilijk het ook is, laten we proberen om straks als het "echt" lente wordt de activiteit toch een beetje erin te houden ;)

Ik denk dat wij de activiteit niet echt kunnen bepalen, dat doet het weer  :) Als het saai weer is, zal er weinig te melden zijn, is het mooi weer, dan zitten we in de tuin en niet achter de computer  :D Maar bij extremen en bijzondere omstandigheden, loopt dit forum echt goed.
Groeten,
Richard

vlerk

Volgende week 'gewoon' een ZW-stroming met temps tussen 9 en 13 graden.

Niks geen winterprik mannen, en gelukkig maar!!


Eveline

 Nou inderdaad, gelukkig maar hoor!

Wij gaan in de meivakantie naar Italië, begon hem al een beetje te knijpen.. hopelijk slaat het weer nu snel om zodat het warmer wordt.

Heerlijk ook om de natuur dan weer groen te zien worden!

TMCThomas

mooi artikel over de situatie: http://www.wintersportweerman.nl/de-details-bepalen-op-korte-termijn-winter-of-herfst-en-dat-in-de-lente-101232/
Samengevat we krijgen volgende week woensdag of herfst of winter. Hangt allemaal af van een klein hoogje rechtsboven ijsland als deze inderdaad ontstaat word het laagje meer naar het zuiden geduwd waardoor het over/onder nederland door trekt wag zorgt voor een oosten wind en dus kou en sneeuw. dit wordt momenteel ondersteund door ECMWF en GEM. En bij GFS onstaat dat hoog niet waardoor het laagje noord van nederland langstrekt wat resulteert in een stevige wind. Ik verkies natuurlijk situatie 1 van EC maar geloof op het moment dat het scenario van gfs geloofwaardiger is. EC is wat fragiel. maar goed wie weet. we gaan het zien.

zwoof

Citaat van: TMCThomas op vr 23 mrt 2018 - 12:13
mooi artikel over de situatie: http://www.wintersportweerman.nl/de-details-bepalen-op-korte-termijn-winter-of-herfst-en-dat-in-de-lente-101232/
Samengevat we krijgen volgende week woensdag of herfst of winter. Hangt allemaal af van een klein hoogje rechtsboven ijsland als deze inderdaad ontstaat word het laagje meer naar het zuiden geduwd waardoor het over/onder nederland door trekt wag zorgt voor een oosten wind en dus kou en sneeuw. dit wordt momenteel ondersteund door ECMWF en GEM. En bij GFS onstaat dat hoog niet waardoor het laagje noord van nederland langstrekt wat resulteert in een stevige wind. Ik verkies natuurlijk situatie 1 van EC maar geloof op het moment dat het scenario van gfs geloofwaardiger is. EC is wat fragiel. maar goed wie weet. we gaan het zien.

Het feit dat we nu nog over een winter of herfst scenario praten is al vrij bijzonder.  :D
Maar gezien hoe de modellen zich dikwijls gedragen t.o.v. elkaar,  ligt het scenario van EC momenteel het meest voor de hand denk ik. Een beetje winters tussen de herfst door dus. 

Armand

Onzekerheid in de EC pluim nog steeds groot, maar het lijkt richting de herfstvariant te gaan. Daarna nog steeds aardig wat onzekerheid, maar wel al een licht stijgende lijn. Voor de kust van Frankrijk nu overigens een aardig stevige storm.

zwoof

Citaat van: Armand op vr 23 mrt 2018 - 21:40
Onzekerheid in de EC pluim nog steeds groot, maar het lijkt richting de herfstvariant te gaan. Daarna nog steeds aardig wat onzekerheid, maar wel al een licht stijgende lijn. Voor de kust van Frankrijk nu overigens een aardig stevige storm.

Dit draait zo uit op wellicht een beetje winter in de (voorlopige) herfst.



Sneeuwkaartje van EC vanavond geldig voor de 29e maart:



Citaat van: Armand op vr 23 mrt 2018 - 21:40
Onzekerheid in de EC pluim nog steeds groot, maar het lijkt richting de herfstvariant te gaan.

Update 08:19 uur:
Dat gaat nu dan definitief gebeuren. EC en ook GEM kiezen voor 'herfst' in de laatste runs.  Sneeuw is er voorlopig weer uit.
Vooralsnog niet veel lente te bekennen in de operationele runs, maar lang kan dat toch niet meer duren nu neem ik aan.  ;)

dennis089

Ik heb lente nodig  ::)
Vandaag schijnt eindelijk de zon, en zowaar bij t opstaan is het lentegevoel daar, maar ik moet werken  ::) ??? :-[ :-\ :'(
Hopelijk komen er snel meer dagen met zon en +10 graden  ::)

Global warming

Citaat van: dennis089 op za 24 mrt 2018 - 10:44
Ik heb lente nodig  ::)
Vandaag schijnt eindelijk de zon, en zowaar bij t opstaan is het lentegevoel daar, maar ik moet werken  ::) ??? :-[ :-\ :'(
Hopelijk komen er snel meer dagen met zon en +10 graden  ::)

Het is hier nu zonnig en +10 (in mijn achtertuin 10.6)  :) De winter is uit de pluim......nu ruim baan voor zon en hitte.  8)
(Wat ben ik die SSW gaan haten. 2013 was voor mij een horror lente.....brrr wat een verschrikking was dat)

Toch blijf ik een tikje benauwd voor nog een koude uitval in April. Maar voorlopig lijkt die van de baan.

TMCThomas

Vind het altijd wel apart om te zien hoe het in zuidoost europa van 4-8 graden deze week (met nachtvorst van 0 tot -4) naar 24 graden volgende week kan gaan en dat allemaal in slechts in een week tijd.


Zomerliefde

Citaat van: TMCThomas op za 24 mrt 2018 - 19:58
Vind het altijd wel apart om te zien hoe het in zuidoost europa van 4-8 graden deze week (met nachtvorst van 0 tot -4) naar 24 graden volgende week kan gaan en dat allemaal in slechts in een week tijd.
Minder last van zeewalm dan wij. Daar is meer een landklimaat en kunnen deze temperatuursverschillen in korte tijd dus makkelijker voorkomen.

Geen afbeeldingen mee quoten AUB

TMCThomas

Citaat van: Zomerliefde op za 24 mrt 2018 - 21:19
Minder last van zeewalm dan wij. Daar is meer een landklimaat en kunnen deze temperatuursverschillen in korte tijd dus makkelijker voorkomen.
Klopt ja, zou wat zijn als we dit soort temperatuur verschillen vaak in Nederland hadden, denk niet dat de gemiddelde Nederlander dat aan zou kunnen.  ;D
Ik zou het overigens heerlijk vinden, in een klap van van winter naar zomer, lekker extreem. Maargoed we leven nou eenmaal in een zeeklimaat waar zoiets vrij weinig voorkomt.

Johannes96

Die verschillen zijn bizar daar, maar is voor hun klimaat normaal. Heb familie wonen in Roemenië, nu 30cm sneeuw en -5, volgende week 28 graden!!!

Marsel

Zo die zon heeft al een kracht zeg  :). Dunne velden Sc hinderen de koperen ploert dan wel regelmatig maar zelfs deels verborgen voel je de straling nog op je gezicht. Weinig wind en met temperaturen rond 11-12C toch prima lenteweer hier momenteel. Ben zo ontzettend klaar met die ***kou. Fingers crossed dat we er nu definitief vanaf zijn. Fris groen, fluitende vogels, warmte en licht....dat is waar ik (en vrijwel iedereen in mijn omgeving) op zit te wachten  :). Kom vervolgens maar op met die 2003 zomer!!! 8)

Armand

Heerlijk weer buiten, lekker brandend zonnetje!

TMCThomas

Vanochtend tot zo'n 1 uur was het heerlijk warm en zonnig hier. Helaas nam daarna de bewolking toe en zit het hier nu eigenlijk potdicht.

Powered by EzPortal