Lente discussietopic 2018

Topic gezien door 90937 bezoekers
Gestart door Marsel, vr 23 feb 2018 - 16:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Armand

Citaat van: JerryL op wo 21 mrt 2018 - 14:11
Opnieuw een aanval van Koning Winter..... waarom zo laat..... dit had een fantastische winter kunnen worden als al deze ''aanvallen'' in november/december waren geweest.

Klopt precies. Dan hadden we waarschijnlijk een zeer mooie winter gehad. Noordzee lekker koud, Oost-Europa vol met kou en sneeuw dus bij een winddraaiing naar Noord of Oost zat je meteen diep in de winter.

Nu werkt het de lente behoorlijk tegen, maar zoals Marsel ook al aangaf: De warmte komt uiteindelijk vanzelf wel, het kan natuurlijk niet dat we straks in mei/juni nog steeds langdurig onder de 10 graden blijven zitten. Die warmere lucht komt steeds sneller en steeds makkelijker onze kant op, alleen wanneer dat echt significant gaat beginnen zit voorlopig nog niet in de pluimen.

zwoof

Citaat van: TMCThomas op wo 21 mrt 2018 - 13:50
GFS blijft wel volhouden zeg:

EDIT: Pluim Brr  :o


Zeg dat,  komt run na run terug!  ;D
Straks nog 'gewoon' een ijsdag in april....Haha! Maar voor de derde keer een late winterverrassing? Dat zou toch helemaal wat zijn toch!
Zomerliefhebbers excuses voor mijn enthousiasme en ik gun écht iedereen veel warmte straks, maar ik hou nu eenmaal van extremen in het weer.








TMCThomas

Citaat van: zwoof op wo 21 mrt 2018 - 16:30
Zeg dat,  komt run na run terug!  ;D
Straks nog 'gewoon' een ijsdag in april....Haha! Maar voor de derde keer een late winterverrassing? Dat zou toch helemaal wat zijn toch!
Zomerliefhebbers excuses voor mijn enthousiasme en ik gun écht iedereen veel warmte straks, maar ik hou nu eenmaal van extremen in het weer.
inderdaad  :D. Meestal is mijn "Winterweer enthousiasme" eind februari al weg en kijk ik tegen die tijd al nauwelijks meer naar de kaarten/pluimen (In elk geval niet voor sneeuw en kou) omdat het vrij saai weer is, vaak pas in juni begin ik weer een beetje te kijken. Maar merk dat ik nu nog steeds eigenlijk elke dag naar de kaarten op winter-weer af zit te speuren. Maart voelt voor mij dit jaar heel anders dan normaal. Sterker nog ik heb op het moment het gevoel dat we dieper in de winter zitten dan dat ik dat in januari had. Dat is natuurlijk niet zo, ook ik voel dit maart zon maar toch lijkt het of we dit jaar de winter verlengen tot april haha. Fijne is dat de overgang dan wel een stuk abrupter is hou niet van dat overgangsweer waarbij er eigenlijk niks bijzonders gebeurd en je van de net niet temperaturen hebt. Nu gun ik de lente liefhebbers ook gewoon hun lente dus als de leden van 15+ uitkomen vind ik het ook prima.

Armand

Citaat van: TMCThomas op wo 21 mrt 2018 - 18:19
inderdaad  :D. Meestal is mijn "Winterweer enthousiasme" eind februari al weg en kijk ik tegen die tijd al nauwelijks meer naar de kaarten/pluimen (In elk geval niet voor sneeuw en kou) omdat het vrij saai weer is, vaak pas in juni begin ik weer een beetje te kijken. Maar merk dat ik nu nog steeds eigenlijk elke dag naar de kaarten op winter-weer af zit te speuren. Maart voelt voor mij dit jaar heel anders dan normaal. Sterker nog ik heb op het moment het gevoel dat we dieper in de winter zitten dan dat ik dat in januari had. Dat is natuurlijk niet zo, ook ik voel dit maart zon maar toch lijkt het of we dit jaar de winter verlengen tot april haha. Fijne is dat de overgang dan wel een stuk abrupter is hou niet van dat overgangsweer waarbij er eigenlijk niks bijzonders gebeurd en je van de net niet temperaturen hebt. Nu gun ik de lente liefhebbers ook gewoon hun lente dus als de leden van 15+ uitkomen vind ik het ook prima.

Inderdaad ik herken dat wel ;) Ik vind typisch lente-weer een van de fijnere weersomstandigheden, alleen het is totaal niet spannend om de weerkaarten af te gaan speuren naar opties van 15-20 graden. Echter bij de extremere varianten zoals koude temperaturen, hete temperaturen, storm, sneeuw, onweer, enz is de voorpret en de spanning als ''zouden de kansen deze run weer verbeterd zijn??'' gewoon veel groter voor mij. Dan zit ik juist elke dag op vaste momenten de nieuwe kaarten en pluimen te bekijken. In de lente en vaak ook herfst zitten er dan vaak lange periodes tussen waarbij er ''niets bijzonders'' gebeurd. Overigens zijn dat dan wel vaak de momenten waarop ik wel kan genieten van het weer ;)

zwoof

Oper EC gaat 'trendsetter' GFS weer volgen.. #winter #sneeuw   :)



Pluim 00Z De Bilt:





Kijk hier eens de laatste EC (Oper) vooruitzichten voor Hoogeveen.
Een heuse ijsdag en strenge vorst op 30 maart in de berekening!
:o




Zie ook: YR.NO

Marcellang

Citaat van: zwoof op do 22 mrt 2018 - 09:21
Oper EC gaat 'trendsetter' GFS weer volgen.. #winter #sneeuw   :)

Kijk hier eens de laatste EC (Oper) vooruitzichten voor Hoogeveen.
Een heuse ijsdag en strenge vorst op 30 maart in de berekening!
:
Ja mooi hé, -13 op 850 hPa en een laag wit goud Zwoof  :-*
Beter zo, dan die droge lucht .....
Even kijken wat ervan over blijft maar.
Altijd al een aparte regio dat Hoogeveen  ;) :P
Edit; nah die -10 moet dan wel van een echte dikke laag sneeuw komen en idd een wegvallende wind  ;)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

zwoof

Citaat van: Marcellang op do 22 mrt 2018 - 12:00
Ja mooi hé, -13 op hPa en een laag wit goud Zwoof  :-*
Beter zo, dan die droge lucht .....
Even kijken wat ervan over blijft maar.
Altijd al een aparte regio dat Hoogeveen  ;) :P
Edit; nah die -10 moet dan wel van een echte dikke laag sneeuw komen en idd een wegvallende wind  ;)

Het is al bijzonder dat het in de kaarten staat. Haha!   :D
Maar GFS laat het al een tijdje zien. EC lijkt te volgen. Maar inderdaad kijken wat er van overblijft.
Als de soep echt zo koud gegeten gaat worden als hierboven,  zou dat werkelijk uniek zijn.   ;)

Marcellang

Citaat van: zwoof op do 22 mrt 2018 - 12:07
Het is al bijzonder dat het in de kaarten staat. Haha!   :D
Maar GFS laat het al een tijdje zien. EC lijkt te volgen. Maar inderdaad kijken wat er van overblijft.
Als de soep echt zo koud gegeten gaat worden als hierboven,  zou dat werkelijk uniek zijn.   ;)
Idd man, echt uniek !
Kom mar op dan, wij ondergaan het wel  :P
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

zwoof

Citaat van: Marsel link= topic=7654495.2260.msg1244701#msg2275  date=1519398875Reactie #2275 Gepost op: 22 februari 2018 - 20:09 »
Winterdiscussie topic 2017/2018 Deel 2
Ik vermoed dat deze koude periode nog tot ver in de eerste decade van maart zal voortduren. Ik riep het al eerder, dit kan een lange zit worden. Langer dan de modellen nu laten zien. Uiteraard niet constant even koud en soms onderbroken door zachtere lucht (sneeuw!). Beetje maart 2013-achtig. Dergelijke setups zijn zeer hardnekkig. De 'snelle' afbouw (lees: verzachting) die sommige leden in de pluimen van zowel EC als GFS rondom de maandwissel laten zien lijkt me onlogisch. Waarschijnlijk duurt het in z'n geheel zoals gezegd langer voort, waarbij dan de scherpste kantjes er deels vanaf gaan. Hopelijk schakelen we halverwege maart dit keer wel definitief over op 'normaler' lenteweer....en niet pas half april.   >:(

En een maandje later nu....Komt toch aardig uit waar je bang voor was Marsel!  :)


JerryL

Vorst komt wederom terug. Dit is gewoon een Heintje Davids winter.  ;D ;D

TMCThomas

Geen witte kerst, dus dan maar een witte Pasen (voor delen van nederland)?

Het zou toch wat zijn  ;)

Global warming

Control GFS voor Pasen temps dik in de dubbele cijfers. Koude opties smelten weg als sneeuw voor de zon.

zwoof

Citaat van: Global warming op do 22 mrt 2018 - 18:21
Control GFS voor Pasen temps dik in de dubbele cijfers. Koude opties smelten weg als sneeuw voor de zon.

Dat is ook exact hoe het de vorige keren ook steeds ging.  GFS trendsetter, waarna het model het af liet weten en EC het overnam.  We zullen zien of er nog een mooie extreem koude verrassing in zit. (Edit: voor de tijd van het jaar dan wel te verstaan, mocht je daar weer over vallen). Het zou in elk geval  mooi zijn voor de winter en snowfreaks.  Maar ik gun jou en ieder ander die er van houd, ook best de warmte .   ;)

Armand

Als we naar de GFS pluim kijken zien we onzekerheid. Echt koud zit er in deze pluim niet in, maar de kou ligt aardig in de buurt steeds. Echt warm lente-weer zit er ook niet in. Er zijn wel wat leden die naar de 15 graden neigen, maar dat zijn er nog niet veel. Spannende situatie in elk geval, want de ook de warmere lucht is niet ver van ons verwijderd. We zullen het zien. GFS pluim Midden:


Invicta

Ik zet de deur van de koelkast even op een kiertje en gluur mee......

Armand

Wat een run van EC zeg  :o

Eerst woensdag een sneeuwstoring met in de nacht naar donderdag en de nacht naar vrijdag matige vorst dankzij een straffe noordoostelijke stroming:


Vervolgens komt er vrijdag/zaterdag een nieuw laag onze kant op, ditmaal zitten we aan de andere kant. Eerst misschien nog een beetje sneeuw in het uiterste noorden, maar zaterdag vormt zich een diepe zuidelijke stroming met dik 12 graden boven Nederland, richting 20 zelfs in Frankrijk.


En je zou het echt niet verwachten, maar de run eindigt 24 uur later (dus op zondag) weer met een nieuwe noordelijke stroming die zich aan het opbouwen is:


Zou wat zijn als dit uit zo komen ;) Voor ons extreemliefhebbers (en ook andere weerliefhebbers) leuke en spannende kaarten, met voor ieder wat wils  ;D

zwoof

EC  Oper 12Z komt ook sneeuw en koude volgende week.  Later ook significante verzachting in de berekening.  Straks maar ff kijken naar de kaartjes en pluim  ;)

Edit: (Ah ik zie kaartjes hier reeds boven staan.  :)

Pluim EC 12 De Bilt:






TMCThomas


Armand

Veel onzekerheid dus terug te zien in de pluim. Woensdag en donderdag een klein dipje (met mogelijk sneeuw?!?). Daarna aardige kansen op nachtvorst, maar ook al wat leden die voorzichtig voor 15/20 graden gaan. Interessant lijkt het in elk geval wel te gaan worden ;)

vossejongk

April staat inmiddels in de grafiek en we hebben een pluim waar we in december opgewonden over zouden worden...

Powered by EzPortal