Lente discussietopic 2018

Topic gezien door 90904 bezoekers
Gestart door Marsel, vr 23 feb 2018 - 16:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

pietjelol

Citaat van: Marcellang op ma 19 mrt 2018 - 20:13
Jahhh, door de warme temperaturen voor de eerste ssw was er al volop sapstroom.
Eerste meter, van mijn in november aangeplante laurier ( ca. 1.8 m) bladuitval van het blad gevormd in 2017.( en schde in de twijgen)
Ook vorstschade in de vlinderstruiken, bloeiknoppen hortensia.
Pieris,bladknoppen fruitboompjes,viburnum etc etc.
Veel is gewoon gevriesdroogd  :D
Of-Topic
ik zou me niet te druk maken over de planten hooguit de laurier in de gaten houden (mooiste periode om te planten is eigenlijk september-oktober).
Vlinderstruiken kun je gewoon tot 30 cm terug knippen en dan komen ze wel weer. idem met een virburnum.

Daarnaast alles wat hier van 'nature' voorkomt overleeft dit wel. De 'exotische' planten kunnen het wel begeven.

Marcellang

Citaat van: Arend op ma 19 mrt 2018 - 20:18
Schade is er hier in ieder geval aangericht, vooral de combinatie met de harde wind natuurlijk. Wat er uiteindelijk definitief het loodje heeft gelegd, moet later in het seizoen duidelijk worden. Maar tuinieren is experimenteren en daar horen verliezen bij, heeft als voordeel dat je weer eens wat nieuws kunt planten.  ;)
Eens in de zoveel tijd heb je gewoon pech qua timing van verschillend opvolgend weer.
Ik zie het iets anders, ik weet niet wat je experimenteren noemt, maar het nieuw aanplanten
van een paar duizend euries zie ik niet zo zitten  :P
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Marcellang

Citaat van: pietjelol op ma 19 mrt 2018 - 20:20
Of-Topic
ik zou me niet te druk maken over de planten hooguit de laurier in de gaten houden (mooiste periode om te planten is eigenlijk september-oktober).
Vlinderstruiken kun je gewoon tot 30 cm terug knippen en dan komen ze wel weer. idem met een virburnum.

Daarnaast alles wat hier van 'nature' voorkomt overleeft dit wel. De 'exotische' planten kunnen het wel begeven.
Hahaha, ik zit iets te lang in t vak om het zo te bekijken lol
Het verplanten van laurier is trouwens in november (kleine kanttekening, daarvoor nog teveel sapstroom )
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Arend

Citaat van: Marcellang op ma 19 mrt 2018 - 20:24
Eens in de zoveel tijd heb je gewoon pech qua timing van verschillend opvolgend weer.
Ik zie het iets anders, ik weet niet wat je experimenteren noemt, maar het nieuw aanplanten
van een paar duizend euries zie ik niet zo zitten  :P

Risicoloos tuinieren bestaat niet (te droog, te nat, te koud, te warm, te donker, te licht, ziekten en ongedierte). Maar je kunt inderdaad proberen die euro's te planten, misschien dat er een geldboom in je tuin groeit.  ;)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Marcellang

Citaat van: Arend op ma 19 mrt 2018 - 20:38
Risicoloos tuinieren bestaat niet (te droog, te nat, te koud, te warm, te donker, te licht, ziekten en ongedierte). Maar je kunt inderdaad proberen die euro's te planten, misschien dat er een geldboom in je tuin groeit.  ;)
Nou, jij snapt het echt he  ;D :P
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Mariska

De rozemarijn lijkt na de eerdere vorstperiode de pijp aan Maarten te hebben gegeven, of er moet nog een wonder gebeuren.
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.[/size

TMCThomas

Voor de lenteliefhebbers: er zijn zowaar 2 leden die voor 20 graden gaan op pasen (1 april)  ;)


zwoof

Het dooifront komt binnen. Op het scheiden van de markt nog 10 graden vorst op 10 cm in Twente.





zwoof

Citaat van: Marcellang op ma 19 mrt 2018 - 19:45
Idd, zag een -10 op de 850 hPa ( behalve het Z/W )
Volgens mij is dit mijn eerste post in een Lentetopic  :P

Hey jij hier nog?  dat is raar! Haha! En het lentetopic al gewoon 16 pagina's onderweg met winterse taferelen hoe gek is dat?   

Maar aan alles komt een eind....zo ook aan de winter.  En vandaag begint dan de officiĆ«le lente!
Volgens  EC wordt na februari en maart,  ook april een te koude maand en als het aan GFS ligt hebben we wellicht nog wat mooie sneeuwverrassingen in het vooruitzicht. We gaan het zien. Dubbele cijfers en voorjaarswarmte zijn echter onvermijdelijk in deze tijd van het jaar en ijsdagen zitten er niet meer in. Daarom iedereen een fijne lente en zomer gewenst en (hopelijk) tot in het volgende wintertopic all!    :)

Lothiriel

Hier lichte sneeuw en alles ziet al wit :)
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Armand

Hier ook een heel klein beetje sneeuw, precies zoals verwacht. De kou wordt nu letterlijk door "het afvoerputje genaamd Z-Limburg" het land uit geperst ;D

Nu kan het weer terug gaan opwarmen. Donderdag misschien wat natte sneeuw nog, zal er niet wit en glad van worden. Richting Pasen onzeker; kansen op winterse buien zaten en zitten er nog steeds in, maar er zijn ook een paar leden met meer lenteweer. We hebben gezien dat het allemaal snel kan omslaan ;)

TMCThomas

Moet zeggen dat het nu buiten al weer goed te doen is. Uit de wind in de volle zon, je merkt dat die zonkracht aardig omhoog gaat. Vandaag zitten al weer op een maximale zonkracht van 2,1. (Januari heeft een maximale zonkracht van zo'n 0,5)

Serge

Waar is mijn cape

Invicta

Ik kruip ook de koelkast weer in tot het nieuwe wintertopic. Misschien kom ik er alleen af en toe nog even uit om te miepen als het te warm wordt ;) En heel eerlijk gezegd begin ik ook al een beetje te verlangen naar wat hogere temperaturen. Zolang we maar onder de 25 graden blijven ;D

zwoof

Citaat van: Invicta op di 20 mrt 2018 - 20:32
Ik kruip ook de koelkast weer in tot het nieuwe wintertopic. Misschien kom ik er alleen af en toe nog even uit om te miepen als het te warm wordt ;) En heel eerlijk gezegd begin ik ook al een beetje te verlangen naar wat hogere temperaturen. Zolang we maar onder de 25 graden blijven ;D

Och, zaterdag gewoon een aangename 15 graden max volgens GFS 12Z  :)



En vervolgens een week later volop winter met overdag maxima rond nul en een pakketje sneeuw toe:    ;D













Snowfreak

wat hoop ik op die ene lid tussen 15 en 20 graden  :D

zwoof

Citaat van: Snowfreak op di 20 mrt 2018 - 21:24
wat hoop ik op die ene lid tussen 15 en 20 graden  :D


Daar krijg je geen sneeuw van sneeuwgek. Of lust je alleen maar snert in de winter en sla in de zomer.  ;D

JerryL

Citaat van: Mariska op ma 19 mrt 2018 - 20:51
De rozemarijn lijkt na de eerdere vorstperiode de pijp aan Maarten te hebben gegeven, of er moet nog een wonder gebeuren.

De mijne is ook kapot. Helaas. Hij was net zo mooi gegroeid zodat ik deze kon gebruiken bij de barbecue. Nou dan maar een nieuwe.

Zoals opgemerkt; de dode beplating kan dan inderdaad wel weer zorgen voor vernieuwing in de tuin.

TMCThomas

GFS blijft wel volhouden zeg:



EDIT: Pluim Brr  :o

JerryL

Opnieuw een aanval van Koning Winter..... waarom zo laat..... dit had een fantastische winter kunnen worden als al deze ''aanvallen'' in november/december waren geweest.

Powered by EzPortal